Gå til innhold

Prisantydning/fellesgjeld ved salg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg kjøper en bolig til prisantydning på 500 000 som har en fellesgjeld på 700 000 og jeg betaler ned hele eller store deler av fellesgjelden i løpet av tiden jeg bor der samtidig som leiligheten ikke øker i verdi, er det sannsynlig at jeg vil få solgt boligen til ca samme pris som den gamle prisantydningen + det jeg har betalt i fellesgjeld?

Anonymkode: 062e2...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er ikke noe risiko ved å gjøre det. For mange er lav fellesgjeld en fordel fordi banken ofte krever bedre egenkapital knyttet til fellesgjeld (fordi det da er borettslaget som har 1. Prioritet ved misligholdt lån). Det ser også mindre skummelt samt at man som førstegangskjøper ofte får bedre rente enn fellesgjeld. 

Anonymkode: 4d7e2...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke noe risiko ved å gjøre det. For mange er lav fellesgjeld en fordel fordi banken ofte krever bedre egenkapital knyttet til fellesgjeld (fordi det da er borettslaget som har 1. Prioritet ved misligholdt lån). Det ser også mindre skummelt samt at man som førstegangskjøper ofte får bedre rente enn fellesgjeld. 

Anonymkode: 4d7e2...e1e

Med min inntekt så får jeg i følge kalkulatorene låne under 300 000. Får ikke noen grei leilighet for det. 

Men jeg tror jeg kommer til å arve 5-600 000. Når vet man aldri, men det kan skje plutselig. I så fall vil jeg ha nok egenkapital til å kjøpe leiligheten uten lån, men jeg må da betale ganske mye fellesgjeld. Derfor ville det vært utrolig dumt om jeg ikke fikk de pengene tilbake. Da blir det jo til slutt nesten det samme som om jeg har leid.

Anonymkode: 062e2...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken beregner fellesgjelden som inn i totalprisen på boligen, så må du ha 15 % egenkapital av totalprisen.

Anonymkode: 86c24...094

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken beregner fellesgjelden som inn i totalprisen på boligen, så må du ha 15 % egenkapital av totalprisen.

Anonymkode: 86c24...094

Og dersom jeg ikke skal ta lån? Banken bestemmer ikke om jeg får kjøpe bolig, vel.

Anonymkode: 062e2...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom jeg ikke skal ta lån? Banken bestemmer ikke om jeg får kjøpe bolig, vel.

Anonymkode: 062e2...ae9

Dessuten er 500 000 laaaangt over 15% av 1,2 millioner.

Anonymkode: 062e2...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dersom jeg ikke skal ta lån? Banken bestemmer ikke om jeg får kjøpe bolig, vel.

Anonymkode: 062e2...ae9

Dette lurer jeg også på, for jeg har selv litt sparepenger men tjener så lite at jeg ikke får lån. Kan jeg da ikke kjøpe en borettslagleilighet til feks 500 000 om jeg har egenkapital til det? Eller krever borettslaget at jeg viser til inntekt for å dekke husleien deres?

Anonymkode: 9f0e3...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom jeg ikke skal ta lån? Banken bestemmer ikke om jeg får kjøpe bolig, vel.

Anonymkode: 062e2...ae9

Hvis du ikke skal ha noe av banken undersøker  de ikke det  nei. Tror jeg.

Anonymkode: 86c24...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal ha noe av banken undersøker  de ikke det  nei. Tror jeg.

Anonymkode: 86c24...094

Når man byr på en bolig, må man ha finsnseringsbevis. Dette forteller megleren hva kjøper kan by, inkludert fellesgjeld. I dette beløpet ligger egenkapitalen kunden har. Kan man låne 300.000 og har 500.000 i egenkapital blir finansieringbeviset på 800.000. Koster boligen 900.000 har man ikke finanseringsevne.

Fellesgjeld er like mye gjeld som et lån i banken, og megler sjekker selvfølgelig finanseringsevne. 

Anonymkode: 4d7e2...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man byr på en bolig, må man ha finsnseringsbevis. Dette forteller megleren hva kjøper kan by, inkludert fellesgjeld. I dette beløpet ligger egenkapitalen kunden har. Kan man låne 300.000 og har 500.000 i egenkapital blir finansieringbeviset på 800.000. Koster boligen 900.000 har man ikke finanseringsevne.

Fellesgjeld er like mye gjeld som et lån i banken, og megler sjekker selvfølgelig finanseringsevne. 

Anonymkode: 4d7e2...e1e

Og dette kan du altså dokumentere? Link? Merkelig at man må ha finansieringsbevis når man ikke trenger å ha noe lån oga man har det i sparepenger. Fellesgjelden er jo bare som ei husleie du betaler et beløp ned i måneden på. Jeg tror ikke på deg før du linker til noe der det står man må ha finansieringsbevis også for fellesgjeld!

Anonymkode: 9f0e3...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesgjelden er jo ikke din, men borettslaget sin og du skal da vel kanskje bare bo der i 5 år, og da vil det jo fortsatt være fellesgjeld igjen . Skal du da liksom betale ned hele fellesgjelden til borettslaget, da taper du jo om du skal selge selv etter 2-3 år!

 

Du trenger da ikke lånebeløp på fellesgjelden heller, jeg har selv kjøpt i borettslag og vi fikk kun 400 tusen i startlån og det var det leiligheten kostet. Vi måtte ikke ha noe finansieringsbevis utover det! Og ikke noe bevis på at vi kunen betale ned på fellesgjelden

Anonymkode: 9f0e3...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesgjelden er jo ikke din, men borettslaget sin og du skal da vel kanskje bare bo der i 5 år, og da vil det jo fortsatt være fellesgjeld igjen . Skal du da liksom betale ned hele fellesgjelden til borettslaget, da taper du jo om du skal selge selv etter 2-3 år!

 

Du trenger da ikke lånebeløp på fellesgjelden heller, jeg har selv kjøpt i borettslag og vi fikk kun 400 tusen i startlån og det var det leiligheten kostet. Vi måtte ikke ha noe finansieringsbevis utover det! Og ikke noe bevis på at vi kunen betale ned på fellesgjelden

Anonymkode: 9f0e3...563

Feil! Fellesgjeld som oppgis er den andel av fellesgjeld som hefter ved gitte leilighet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil! Fellesgjeld som oppgis er den andel av fellesgjeld som hefter ved gitte leilighet. 

Ja, men man overtar jo kun hele gjelden om man bor der til den er nedbetalt. Bor man der i kanskej bare 3 år vil som oftes mye av fellesgjelden være igjen. Fellesgjelden er en gjeld som borettslaget har og som blir fordelt på hver eierandel, altså leilighet. Har nettopp ring borettslaget her og de sa at du kun skal ha finansieringsbevis på kjøpesummen, altså IKKE fellesgjelden :)

Anonymkode: 9f0e3...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men man overtar jo kun hele gjelden om man bor der til den er nedbetalt. Bor man der i kanskej bare 3 år vil som oftes mye av fellesgjelden være igjen. Fellesgjelden er en gjeld som borettslaget har og som blir fordelt på hver eierandel, altså leilighet. Har nettopp ring borettslaget her og de sa at du kun skal ha finansieringsbevis på kjøpesummen, altså IKKE fellesgjelden :)

Anonymkode: 9f0e3...563

Men når banken regner ut størrelse på finansieringsbevis, så regner de ut hvor stort lån du kan finansiere, for så å trekke fra størrelsen på fellesgjelden. Du hefter for hele denne, akkurat som du hefter for hele banklånet mens du bor i boligen, selv om du selger før lånet er nedbetalt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesgjelden er jo ikke din, men borettslaget sin og du skal da vel kanskje bare bo der i 5 år, og da vil det jo fortsatt være fellesgjeld igjen . Skal du da liksom betale ned hele fellesgjelden til borettslaget, da taper du jo om du skal selge selv etter 2-3 år!

 

Du trenger da ikke lånebeløp på fellesgjelden heller, jeg har selv kjøpt i borettslag og vi fikk kun 400 tusen i startlån og det var det leiligheten kostet. Vi måtte ikke ha noe finansieringsbevis utover det! Og ikke noe bevis på at vi kunen betale ned på fellesgjelden

Anonymkode: 9f0e3...563

Å betale ned hele fellesgjelden er et lite smart trekk når du planlegger å selge i løpet av en del år. Fordi du vet ikke hvordan bolignarkedet blir i fremtiden. De fleste får lettere lån til å kjøpe noe med fellesgjeld enn lån til hele kjøpesummen, og ingen får lån til samme gunstige rente som det et brl. Klarermå fremforhandle fellesgjelden til. Heller ikke alle har IN ordning med mulighet for å nedbetale fellesgjelden individuelt.

Fellesgjelden er den enkelte beboers ansvar og ikke borettslagets ansvar. Fellesgjelden betales ned via felleskostnader, tidligere kalt husleie. Klarer man ikke betale felleskostnadene hver mnd. Så er det 3 måneder og br. Igangsetter utkastelse. 

Man trenger ikke noe finansieringsbevis fra banken dersom pengene står på egen konto. På budskjemaet opplyser en til megler om hvordan et eventuelt kjøp skal finasieres. Skal kjøpet betales med lånte midler, må dette dokumenteres som sikkerhet for at en har muligheter til å kjøpe, overfor megler. 

Tviler på at flere av dem somsvarer i tråden noen gang har sett et budskjema, eller har den ringeste aning om hvordan et kjøp av en bolig med eller uten fellesgjeld foregår eller hva det innebærer. Og du som ber om link her oppe i tråden, ta deg en tur på en boligannonse på finn og oppdater kunnskapen din bittelitt selv. 

Anonymkode: 04884...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å betale ned hele fellesgjelden er et lite smart trekk når du planlegger å selge i løpet av en del år. Fordi du vet ikke hvordan bolignarkedet blir i fremtiden. De fleste får lettere lån til å kjøpe noe med fellesgjeld enn lån til hele kjøpesummen, og ingen får lån til samme gunstige rente som det et brl. Klarermå fremforhandle fellesgjelden til. Heller ikke alle har IN ordning med mulighet for å nedbetale fellesgjelden individuelt.

Fellesgjelden er den enkelte beboers ansvar og ikke borettslagets ansvar. Fellesgjelden betales ned via felleskostnader, tidligere kalt husleie. Klarer man ikke betale felleskostnadene hver mnd. Så er det 3 måneder og br. Igangsetter utkastelse. 

Man trenger ikke noe finansieringsbevis fra banken dersom pengene står på egen konto. På budskjemaet opplyser en til megler om hvordan et eventuelt kjøp skal finasieres. Skal kjøpet betales med lånte midler, må dette dokumenteres som sikkerhet for at en har muligheter til å kjøpe, overfor megler. 

Tviler på at flere av dem somsvarer i tråden noen gang har sett et budskjema, eller har den ringeste aning om hvordan et kjøp av en bolig med eller uten fellesgjeld foregår eller hva det innebærer. Og du som ber om link her oppe i tråden, ta deg en tur på en boligannonse på finn og oppdater kunnskapen din bittelitt selv. 

Anonymkode: 04884...f88

Ja, du svarer meg som bad om link pga jeg vet selv at jeg ikke må ha finansieringsbevis for fellesgjelden, kun for kjøpesummen. Det lønner seg som sagt ikke å betale ned fellesgjelden som du sier, selv om mange borettslag har mulighet til individuell nedbetaling .

De fleste bor der i noen år og selger videre og da følger gjenstående fellesgjeld med, pusser borettslaget opp vil fellesgjelden øke for hver enhet.

Så det lønner seg sjeldent å betale ned hele fellesgjeld.

Har som sagt før lengre opp kjøpt borettslagleilighet selv og da trengte vi kun bevis for å betjene kjøpesummen, ikke fellesgjelden. Men om du må låne av banken til kjøpesummen, regner de også ut om du klarer husleien i borettslaget.

 Skal man betale med oppsparte midler trenger man kun bekreftelse fra banken på  at jeg har dette på  konto for å betjene kjøpesummen, men trenger ikke finiasieringsbevis for å betjene fellesgjelden, gitt at den er ekstrem høy. Har ringt borettslaget i dag og forhørt meg og fikk da dette svaret, så da gjelder samme regler som da jeg kjøpte min bolig.

Anonymkode: 9f0e3...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men når banken regner ut størrelse på finansieringsbevis, så regner de ut hvor stort lån du kan finansiere, for så å trekke fra størrelsen på fellesgjelden. Du hefter for hele denne, akkurat som du hefter for hele banklånet mens du bor i boligen, selv om du selger før lånet er nedbetalt.  

Banken trenger ikke regne ut noe når jeg har kjøpesummen på konto, må du lese det jeg har skrevet i tråden!

Anonymkode: 9f0e3...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kilder er fint å kunne vise til.

Jeg spør her pga at jeg ikke aner hva jeg skal google for å finne det ut, men får vel kontakte en megler, da.

Anonymkode: 062e2...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...