Gå til innhold

Flyktningkrisen - argument og tiltak

Fremhevede innlegg

Skrevet

Europa står nå overfor den største flyktningkrisen siden andre verdenskrig, som de aller fleste har fått med seg. Jeg skal selv skrive en tekst om nettopp dette temaet, der jeg drøfter mellom argument både for og mot diverse tiltak, altså krisen generelt.

Jeg lurte på om dere hadde noen innspill som kan inspirere meg litt, om det er fakta, argument for å ta i mot flyktningene, argument mot å ta i mot flyktningene, eventuelle tiltak som kan gjøre hverdagen deres lettere, hva som helst. Til dere som lurer er jeg en jente på 15 år, og dette er av egen interesse.

Takker og bukker for svar, betyr veldig mye!

Anonymkode: 82e68...adc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gunnar Stavrum har skrevet en del artikler med et "negativt" perspektiv når det gjelder å ta imot mange flere flyktninger enn det den normale kvoten vår tilsier. Han argumenterer ganske godt og det han skriver er lettlest :)

Du finner artiklene i både nettavisen og på bloggen hans. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar, dette var til god hjelp!

Skrevet

Et perspektiv veldig få har med er hvordan det er mye billigere og mer effektivt å hjelpe i nærområdene. Den kjente svenske professoren Hans Rosling har for eksempel forklart hvordan man kan hjelpe mange flere mennesker i flyktningleirene nær Syria for langt mindre penger enn vi må bruke på de som kommer hit.

I tillegg viser det seg at de som klarer å komme seg hit stort sett er (unge) menn. Disse er i et klart flertall. Det er altså kvinner og barn som blir sittende igjen i flyktningleire med dårlige levekår. FN trenger bare litt mer penger for å kunne løfte levekårene i disse leirene betraktelig, men det ser ut til at Europa ønsker å bruke penger på mennene som kommer hit i stedet.

• Liker 2
Skrevet

Kan også ta med at antall konflikter og kriger er langt færre nå enn noengang tidligere, og grunnen til at så mange er på vandring er fordi det er mye lettere å dra nå enn det var før, med billig kommunikasjon og transport. Så det er temmelig misvisende slik mediene skriver det at det er "den største krisen siden andre verdenskrig". 

Anonymkode: 79d61...4bf

• Liker 2
Skrevet

Til deg over, jeg vil tro de skriver det fordi så utrolig mange flere omkommer nå, og generelt er tallet på flyktninger skyhøyt sammenlignet med tidligere. De har ikke sted å bo, risikerer livet for å komme seg i sikkerhet og sulter ihjel. Er dette feil?

Skrevet

Til deg over, jeg vil tro de skriver det fordi så utrolig mange flere omkommer nå, og generelt er tallet på flyktninger skyhøyt sammenlignet med tidligere. De har ikke sted å bo, risikerer livet for å komme seg i sikkerhet og sulter ihjel. Er dette feil?

Jeg vil si det er misvisende. Det antyder at det er mer nød, krig og uro i verden, men årsaken til at de drar er tverimot fordi mange i denne delen av verden er mer velstående enn tidligere og har råd til å dra, ikke fordi det er mer nød. De har bodd i lange tider i land som Tyrkia og Libanon, relativt moderne og trygge samfunn. Det koster også minst 15 000 kroner å dra. Ingen som lever på sultegrensen har råd til en slik reise. De drar igjennom et dusin trygge land i Europa før de kommer til svenskegrensen til Norge. Det bør man tenke på. De velger bort land med mindre pengestøtte som Danmark. 

Anonymkode: 79d61...4bf

• Liker 1
Skrevet

De som kommer til Europa kommer ikke rett fra krigen, men flykter fra dårlige levekår i flyktningleire i nabolandene. De er altså migranter som vil ha et bedre liv. De er ikke i livsfare der de reiste fra.

Skrevet

Prøv og tenk litt selv:

Du kommer fra Syria, og så går du gjennom Tyrkia, og så går du gjennom Østerrike, og så går du gjennom Tyskland, og så går du gjennom Danmark, og så går du gjennom Sverige. Til slutt så velger du å gå til Norge. Altså, Norge grenser bare mot Russland, Sverige og Finland, så de må ha vært gjennom disse landene før de kom til Norge.

Hvis de var i ferd med å sulte i hjel, så kunne de stoppet i både Østerrike, Tyskland, Sverige eller Danmark - kunne de ikke? Det er veldig rart å gå helt til Norge hvis man holder på å sulte i hjel. 

Det er også viktig å forstå at alle migrantene som kommer, er fra mange forskjellige land. Over Middelhavet mellom Afrika og Hellas, så kommer det mange afrikanere i båt. Mange kommer også via Tyrkia, da hovedsaklig folk fra midt-østen. Det som man ser er at en del av de som kommer, kommer fra helt fredelige land. Blant annet i Tyskland, så har det kommet inn mange asylsøkere fra Kosovo. Kosovo er et fredelig land - så hvorfor ønsker folk fra Kosovo å komme til Tyskland? Hva tror du? Er det fordi Tyskland er rikt, og Kosovo er fattig? Eller hadde de bare lyst på en gå-tur?

Et viktig poeng er at "flyktningkrisen" egentlig ikke er spesiell. Hvert år dør millioner av mennesker av sult. Hundretusener dør også av sykdommer som meslinger og malaria - sykdommer som det egentlig finnes vaksiner mot. Og visste du at land som f.eks. Colombia har over 5 millioner som flykter internt i landet? Men dette hører vi ingenting om, og derfor tror vi ikke at det eksisterer. Vi tror at det bare er i Syria det er krig, og at alt vil være fint bare de får hjelp. Realiteten er at verden, for mange, er et grusomt sted. Er det verre å dø i krig enn å dø av sult? Er det verre å være syrisk flyktning enn colombiansk? Verden er et vondt sted for veldig mange mennesker.

Så hvordan bør Norge hjelpe?

Vi burde bidra til at folk har det bra i hjemlandet - det er der de har sine røtter og sin kultur. På den måten trenger ikke folk å flykte. 

Anonymkode: 84f58...129

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...