Gå til innhold

Skole i annen by?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt om dette var rett emne men jaja..

Jeg er en femten år gammel jente fra Stavanger, som vil gå på videregående i Oslo til neste år. Der er bare det at hvordan skal jeg få foreldrene mine til å synes det er en god ide? I tillegg er det egentlig lov å flytte ut når man er seksten? Må jeg liksom skaffe meg jobb? Og er det ikke litt rart om en 16-åring skal ha sin egen leilighet/eller bo i kollektiv eller noe sånt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke heeeelt sikker, men for å søke skole i et annet fylke enn der du bor, tror jeg du må:

- ha en annen forelder som har adresse der eller kan dokumentere at han/hun skal flytte dit

- søke på en landslinje som bare finnes noen få av, slik at tilbudet ikke finnes i eget fylke

Dessforuten kan dine foreldre bestemme at du ikke får lov å flytte dit når du er 16, men vente til du blir 18 år og myndig. Det finnes mulighet for lån og stipend fra lånekassen, men ærlig talt: Jeg vil tro det er lettere å snakke med foreldrene dine og løse konflikten her og nå, og ikke flytte til Oslo før du evt skal studere etter vgs. Det er ikke greitt for en 16-åring å skal bo i Oslo alene, og ordne med husleie, inntekt, strøm og innkjøp og alt annet som hører til.

Anonymkode: d4e24...972

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...