Gå til innhold

Flyktningskrisen og bruken av patos

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var jeg og flere på et foredrag om psykisk helse i sammenheng med skolen(videregående). Det var et ganske stort engasjement med flere psykologer fra hele landet som snakket om blant annet stressmestring, leve opp til egne mål, psykisk og fysisk vold, osv, og hver av foredragholderne fikk omtrent 30 minutter på å vise frem sitt framlegg. 

Det siste foredraget ble holdt av en mann som skulle snakke om verdier og kjærlighet for andre, dette foredraget varte i ca. 1,5 time. Det foredragholderen snakket om var hovedsakelig flyktningskrisen (95% om dette, resten var om å ha gode verdier og vise nestekjærlighet), og hans erfaring av å ha besøkt og vært hjelpearbeider i Palenstina og andre afrikanske land. Foredraget foregikk på PowerPoint der han viste tall over hvor mange milliarder som ikke hadde rent drikkevann og ikke et fast bosted. Hver slide hadde bilder av små barn og det var blant annet dette jeg reagerte på. Totalt fikk vi vel se rundt 20 bilder av barn fra 2-15 år og 2 bilder av voksne mennesker. Jeg synes at det hele begynte å bli litt useriøst med tanke på den store bruken av patos og fokus på følelser i presentasjonen, men han mente det vel godt.

Et av bildene han viste var bildet av barnet Alan som lå død på en strand. Han fortalte at dette var et syrisk barn som hadde flyktet fra krig, men jeg mener å ha lest at familien til Alan var tyrkere som ville dra til Europa for en bedre økonomisk fremtid, mulig at jeg tar feil. Foredragholden påstod også at flyktningene gikk til fots gjennom hele Europa for å nå Norge siden vi er et trygt land (han la vekt på at det ikke var pga økonomiske gevinster). Det ble også sagt at Norge kun bruker de 1,5 milliardene som egentlig skulle ha blitt brukt til bistand som flyktningshjelp, noe som helt klart er feil etter det jeg har fått med meg på nyhetene. I tillegg ble det påstått at Norge burde ta imot mange flere titusner flyktninger.

På slutten av foredraget engasjerte han oss alle til å hjelpe til så godt vi kunne. Hadde vi verdier som var kalde og kyniske eller gode og solidariske (hans ord) lurte han på. Han sa at det var politikken som utgjorde en forskjell så vi måtte tenke oss godt om, han sa også at det ikke spilte noen rolle hva slags parti vi stemte så lenge vi engasjerte oss. 

Selve engasjementet var kjempe flott, men jeg synes at selve flyktningskrisen ikke hørte helt hjemme på en dag der det skulle være fokus på psykisk helse. Mulig at foredragholden var uheldig og satte litt ensidig fokus på hva verdier kunne være, men jeg kjente jo igjen mannen og var klar over at han er en ganske aktiv Rødt politikker. Man skal selvsagt få stemme og mene hva man vil, men hvorfor måtte politikk absolutt bli innblandet i temaet psykisk helse? Jeg var heller ikke den eneste som reagerte på dette foredraget nå det skal sies. Dersom arrangørene av engasjementet var klar over hva foredragholderen skulle ha hovedfokuset på synes jeg det er noe kynisk med tanke på at  dette skal være egnet for skoleelever(ikke valgfri deltakelse) og det blir brukt såpass mye retorikk.  

Anonymkode: a0cad...abd

Videoannonse
Annonse
Gjest Christina146
Skrevet (endret)

Synes egentlig dette var litt merkelig ja, medlidenhet og nestekjærlighet kan man snakke om uten å trekke inn andre land, og flyktningerkrisen som har blitt et såpass betent tema. Dette er jo problemer vi ikke kan ta innover oss og tenke på hver dag, det blir for belastende, og vi kan egentlig ikke relatere oss til det. det hjelper lite barn i Afrika at vi går rundt og synes synd på dem. Hvis man da ikke drar ned og bidrar, men det er det ikke alle som kan. Jeg tenker i hvertfall at han kunne fokusert på problemer som dere kan relatere dere til, som noe dere ser ofte. For eksempel eldre som er ensom, rusmisbrukere og verdighet osv. Her er det lettere å vise medlidenhet og omsorg tenker jeg, da vi ikke distanserer oss så mye fra det i det daglige. 

Endret av Christina146
Skrevet

Synes egentlig dette var litt merkelig ja, medlidenhet og nestekjærlighet kan man snakke om uten å trekke inn andre land, og flyktningerkrisen som har blitt et såpass betent tema. Dette er jo problemer vi ikke kan ta innover oss og tenke på hver dag, det blir for belastende, og vi kan egentlig ikke relatere oss til det. det hjelper lite barn i Afrika at vi går rundt og synes synd på dem. Hvis man da ikke drar ned og bidrar, men det er det ikke alle som kan. Jeg tenker i hvertfall at han kunne fokusert på problemer som dere kan relatere dere til, som noe dere ser ofte. For eksempel eldre som er ensom, rusmisbrukere og verdighet osv. Her er det lettere å vise medlidenhet og omsorg tenker jeg, da vi ikke distanserer oss så mye fra det i det daglige. 

Var det jeg også syntes. De andre foredragsholderne hadde klart å blande inn en del om rus, venner, familie, kjærester, skolepresentasjoner, osv. De fleste har tross alt verdier som inngår disse temaene også. 

Følte meg på ingen måte fornærmet av foredraget, men han fikk fremstilt det litt som at om dersom man ikke vil sette av mer penger til flyktningshjelp (ikke i nærområdet) og dersom man stiller seg kritisk til våre nye landsmenn så er man kald og kynisk. "Nå har vi et valg der man enten kan vise solidaritet med å hjelpe og gi dem et trygt hjem (les: barna) eller en kald skulder. Det er opp til deg og dine verdier".

Skrevet

Snodig hvordan folk klarer å blande inn politikk i alt og bruke taletid som omhandler noe annet til dette formålet. Tror jeg hadde avbrutt han med noen spørsmål om jeg var tilstede der.

Skrevet

Å ta imot mange til Norge fører bare til at det blir umulig for landet å bygge seg opp igjen når konflikten er over. Det ser vi bl.a. i Bosnia og Kosovo. Vi lokker folk ut på en dødsreise til Norge, og hjemlandet mister befolkningen sin. Det er umoralsk. De må hjelpes i nærområdene slik man alltid har gjort ved langt større konflikter enn Syria-konflikten. 

Anonymkode: 1c35e...6a3

Skrevet

Den fyren der snakket tydeligvis så mye piss at jeg hadde reist meg opp og gått! 

Anonymkode: 690c1...264

Skrevet

Den fyren der snakket tydeligvis så mye piss at jeg hadde reist meg opp og gått! 

Var flere som gikk, men det var fordi fraværet var tatt og de kunne gå uten å bli tatt. Har såpass grei oppdragelse hjemmefra at jeg satt pent og ventet til alt var ferdig før jeg gikk. Er flott at han er engasjert i en såpass viktig debatt, men det burde ikke være et tema på en psykisk helse dag. 

Ts

Skrevet

Han er sikkert asylbaron. Pengene renner inn mens vanlige nordmenn tar regninga. KrF ønsker at fattigfolk skal få dyrere strøm for at asylbaronene skal tjene seg rike. 

Anonymkode: 1c35e...6a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...