AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #1 Skrevet 2. november 2015 Er det mulighet for å få seg en jobb der du tjener 500K + i året uten utdanning? Eller er en nødt til å sitte 3+ år på skolebenken etter videregående skole? Anonymkode: 8cc94...122
Cashbah Skrevet 2. november 2015 #2 Skrevet 2. november 2015 Skal du tjene godt må du mest sannsynlig ta høyere utdanning. Med mindre du jobber i et av disse overbetalte yrkene som søppeltømmer/heismontør o.l 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #3 Skrevet 2. november 2015 Man kan fint tjene 500 K i året med bare yrkesrettet utdanning. Jeg har en kamerat som gikk på mekanikerlinjen (som det het på det glade nittitallet). Han fikk jobb i Nordsjøen, og tjente 500 K etter bare et par år i jobb. Anonymkode: 3cd39...57a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #4 Skrevet 2. november 2015 Nå ble jeg skuffet. Trodde tråden handlet om hvor viktig utdanning er i vår tidsalder, og så handlet tråden bare om penger. Anonymkode: fdf18...284 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 Det kommer jo helt an på egne ambisjoner og hva man ønsker å jobbe med, men generelt så er det jo mye viktigere enn før, f. eks. hvis man skal ha fast jobb. For menn er det som regel dødsviktig fordi det ikke bare gir deg muligheten til flere yrker, men man blir også mer attraktiv på partnermarkedet. En viss mengde høyere utdanning er et must for en mann i dag. Anonymkode: 6b7c6...5a0 1
Fredsmegleren Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 Slik jeg har forstått det så er det å ta seg utdanning ganske viktig for denne generasjonen når det er snakk om hva fremtiden vil bringe. Det er mye ustabilitet på jobbmarkedet for tiden og ingen vet hvor lenge dette vil vedvare. Jeg ser på det å ha en utdannelse (enten yrkesfag eller akademisk) som noe mer sikkerhet enn å ikke ha en. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #7 Skrevet 2. november 2015 Du kan tjene ganske bra i noen yrker hvor du kun trenger yrkesfag. Helt uten utdanning, slik som meg, er du heldig om du får jobb i kassa på Rema en gang i uka. Du kan tjene mer om du er villig til å overtre noen lover og sosiale normer, dog. Anonymkode: 29165...3ac
Sol-2 Skrevet 2. november 2015 #8 Skrevet 2. november 2015 Jeg anbefaler alle å ta utdanning. Tidligere var det ofte mulighet til å få hjelp av venner og kjente for å få seg en jobb, selv om men ikke hadde utdanning. Slik arbeidsmarkedet er nå setter det større krav til utdanning, venner og kjente har ikke muligheter i like stor grad å påvirke ansettelser. Det er helt klart noen som klarer seg uten høy utdanning men de er i mindretall nå. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #9 Skrevet 2. november 2015 Er det mulighet for å få seg en jobb der du tjener 500K + i året uten utdanning? Eller er en nødt til å sitte 3+ år på skolebenken etter videregående skole?Anonymkode: 8cc94...122Hei,Gjennom jobben min har jeg ansatt over 15 stykker til forskjellige typer stillinger (som alle krevde forskjellige typer profiler av mennesker). Dette inkluderer også lavterskel stillinger (ingen formell utdanning påkrevd). For å si det rett ut: Ja, det er mulig med å få høybetalt jobb med kun videregående. Videre må du ha det klart for deg at med videregående så snakker jeg om yrkeskole hvor du lærer deg et eller annet fag (f.eks elektriker - som dog krever mer enn tre år utdannelse). Uten skole er du ikke mye verdt i mange stillinger (politisk ukorrekt synspunkt: hvorfor skal jeg stole på at du klarer å utføre jobben din når du ikke engang klarer å fullføre skole?)Men i lavkonjutur (dette skjer oftere enn man tror) så er du den første til å ryke ut. Samme hvis bedriften finner på å outsource din stilling til en lavtlønn land. Alle høybetalte jobber som ikke har høye utdanningskrav har også tendens til å være høyrisiko, fysisk slitsomme (tenk ikke slitsom når du er 20, men slitsom når du er 40+), ubehagelige arbeidstider eller jobb ute i regn og storm. Med andre ord, det er et grunn at slike jobber er høybetalte - og grunnen er at ikke mange vil ha dem. Så med andre ord: har du disiplin og motivasjon til å fullføre skole: Gjør det. Har du ikke evne eller motivasjon til akademisk utdannelse: No biggie - få deg et fagbrev. I et fag du har interesse for (ja, det høres klisjeaktig ut men det stemmer faktisk). Når det er sagt: Du vil oppdage at det går an helt fint å leve et godt liv uten å ha 500+ i lønn.... Det som gjør meg lykkelig er ting som ikke koster så veldig mye. Og samtidig ikke tro at du kan leve luksuriøst på 500+ i lønn. Anonymkode: e6d8a...bdd 2
Braah Skrevet 2. november 2015 #10 Skrevet 2. november 2015 Seriøst, heismontør tjener 650k? Det er sykt, nesten så jeg vurrderer å bli det. Finner det flere slike yrker med opphaust lønn?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #11 Skrevet 2. november 2015 Seriøst, heismontør tjener 650k? Det er sykt, nesten så jeg vurrderer å bli det. Finner det flere slike yrker med opphaust lønn?Det er vanskelig å få lærlingplass som heismontør. Du må nærmest kjenne noen. Det er derfor de tjener godt, fordi de er få og stor etterspørsel etter dem. Anonymkode: c72de...47b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #12 Skrevet 2. november 2015 Jeg kjenner en som jobber som resepsjonist på et legesenter (privat) og tjener 600k. Har bare videregående. Anonymkode: 5af46...44b
Kvark22 Skrevet 2. november 2015 #13 Skrevet 2. november 2015 Om du ikke tar høyre utdannelsebør du i alle fall bli ferdig med videregående, enten det er yrkesrettede linjer eller studiespesialiserende. De fleste arbeidsgivere gidder ikke en gang å vurdere søkere uten bestått videregående.Det er jo disse veldig spesialiserte yrkene som nevnes deren ikke nødvendigvis trenger å ha hverken utdannelse eller fagbrev, men de er få og mange om benet. Men hvis du har mange inflydelesrike beskjente og/eller er en skikkelig arbeidsom grynder-type er det sikkert mulig å jobbe seg opp ganske bra, menda skal både ha flaks og stor arbeidskapasitet.Sånn sett er det mindre ansterngende å bruke noen år på å få seg en form for utdannelse/yrkeskompetanse. Forutsatt at utdannelsen gir deg en fordel på arbeidmarkedet naturligvis
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå