Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Gjest Sisti
3 timer siden, Anubiel skrev:

Haha, var ment som en spøk, ja :P Har ikke engang McDonalds her. Jeg blir bare uvel av å spise søtt for tiden (godteri, sjokolade osv.). Dytter i meg müslibarer og yoghurt som mellommåltider. Det jeg liker best å spise for tiden er moreller og vannmelon. Ikke akkurat fetende! Problemet ligger nok i plassmangel i magen, dvs. at jeg blir så mett at jeg ikke orker spise normale porsjoner. Er f.eks. mett etter et knekkebrød med gulost. Brød er det bare å glemme - gir skikkelig halsbrann :(

Skal man opp i vekt er det energi/kaloritett mat som gjelder. Sånn som nøtter, avokado, laks, olivenolje, ekte smør, fløte, rømme osv. Og ost! Så pøs på med smør og ost på det ene knekkebrødet ditt. ;) jordbær med mye fløte på kanskje? Ekstra olje på salaten? Nøtter i stedetfor yoghurt som mellommåltid? 

Uansett tar vel baby det den trenger, det er kanskje i ammeperioden du risikerer å bli veldig tynn? Men da har du jo plass til å spise masse (men kanskje ikke tid...). :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anubiel

Det meste av typisk fetende mat blir jeg uvel av for tiden. Jeg liker sjokolademelk, da! Så det går med litt Litago :) 

Jeg var helt normalvektig før jeg ble gravid, hadde heller 5 kg for mye. Så det er liksom ikke fare for at jeg skal visne hen :fnise: Det får gå som det går, det viktigste er at ungen er frisk og rask. Og siden det akkurat nå føles som om han spiller fotball inni magen, så er jeg ikke bekymret!

Apropos noe helt annet: jeg er seriøst imponert over babyshops nettbutikk. Har bestilt derfra to ganger og begge gangene har jeg fått varen dagen etter. De pakker og sender jo umiddelbart. Ikke vant til at det går så sykt kjapt. To dager har vært rekorden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anubiel skrev:

Det meste av typisk fetende mat blir jeg uvel av for tiden. Jeg liker sjokolademelk, da! Så det går med litt Litago :) 

Jeg var helt normalvektig før jeg ble gravid, hadde heller 5 kg for mye. Så det er liksom ikke fare for at jeg skal visne hen :fnise: Det får gå som det går, det viktigste er at ungen er frisk og rask. Og siden det akkurat nå føles som om han spiller fotball inni magen, så er jeg ikke bekymret!

Apropos noe helt annet: jeg er seriøst imponert over babyshops nettbutikk. Har bestilt derfra to ganger og begge gangene har jeg fått varen dagen etter. De pakker og sender jo umiddelbart. Ikke vant til at det går så sykt kjapt. To dager har vært rekorden før.

Viktigste er at ungen har det bra, vil jeg nå tro. Jeg kan ikke akkurat gi så veldig mye tips om mat som ikke gjør en uvel og hjelper til med vektøkning. Det er ikke et fast mønster på hva som gjør meg kvalm, men har mer rom i magen og føler jeg må spise ofte. Vafler kanskje? Boller? Eller er det mel som gjør deg uvel? Siden du nevnte at brød ikke går ned.

Er en liten gutt som er i full fres her også. I dag morges føltes det ut som han tok fraspark og prøvde å dytte seg ut. Ikke akkurat behagelig.:dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anubiel skrev:

Har du prøvd honey puffs med melk? Nam nam! Det hjelper på halsbrann for min del, hvertfall :) Ikke puffsa, selvsagt, men melka... Er fan av sjokomelk, jeg også. 

Kan jeg spørre hvor lite du har gått opp, siden jordmor styrer med det, og hvor langt du er på vei? :)

----

Nå er det bare to uker igjen på jobb for min del. Skal ha en uke ferie før den offisielle permen starter... Gleder meg veldig til å bli ferdig nå! Har fått vikaren min på plass, så nå er det hardcore opplæring som står på agendaen... Har mine tvil om at vi rekker gjennom alt, men vi får bare prøve så godt vi kan. Skulle det knipe til har jeg jo telefon, og jeg regner med at jeg ikke kommer til å bli nedringt i permisjonen. Synes jeg har fått en god vikar, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel
10 timer siden, Surriball skrev:

Har du prøvd honey puffs med melk? Nam nam! Det hjelper på halsbrann for min del, hvertfall :) Ikke puffsa, selvsagt, men melka... Er fan av sjokomelk, jeg også. 

Kan jeg spørre hvor lite du har gått opp, siden jordmor styrer med det, og hvor langt du er på vei? :)

----

Nå er det bare to uker igjen på jobb for min del. Skal ha en uke ferie før den offisielle permen starter... Gleder meg veldig til å bli ferdig nå! Har fått vikaren min på plass, så nå er det hardcore opplæring som står på agendaen... Har mine tvil om at vi rekker gjennom alt, men vi får bare prøve så godt vi kan. Skulle det knipe til har jeg jo telefon, og jeg regner med at jeg ikke kommer til å bli nedringt i permisjonen. Synes jeg har fått en god vikar, jeg.

Det meste med mel gir halsbrann, dessverre. Men frokostblandinger med melk går fint, så spiser gjerne det til lunsj på jobb.

Jeg er i uke 34 nå og har gått opp rett under 6 kg nå. Men den siste måneden har jeg ikke gått opp noe. Etter hva jeg leser rundt omkring og basert på hva venner av meg har gått opp, så er det ikke veldig unormalt. Så jeg synes vel egentlig jordmor styrer litt vel mye. Jeg spiser sunt og normalt...

Det blir ikke ansatt noen vikar for meg, så det er en haug med oppgaver jeg må få unna før permisjonen starter. Tar ut noen fleks- og feriedager før permisjonen starter, så nå er det vel bare ca 12 dager på jobb igjen! Hjelp! Det går litt for fort!

Endret av Anubiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anubiel skrev:

Det meste med mel gir halsbrann, dessverre. Men frokostblandinger med melk går fint, så spiser gjerne det til lunsj på jobb.

Jeg er i uke 34 nå og har gått opp rett under 6 kg nå. Men den siste måneden har jeg ikke gått opp noe. Etter hva jeg leser rundt omkring og basert på hva venner av meg har gått opp, så er det ikke veldig unormalt. Så jeg synes vel egentlig jordmor styrer litt vel mye. Jeg spiser sunt og normalt...

Det blir ikke ansatt noen vikar for meg, så det er en haug med oppgaver jeg må få unna før permisjonen starter. Tar ut noen fleks- og feriedager før permisjonen starter, så nå er det vel bare ca 12 dager på jobb igjen! Hjelp! Det går litt for fort!

Du er ikke alene om å ha lagt på deg lite. Jeg er i uke 34 jeg også og har lagt på ca 4 kg. Har fått noen kommentarerer på det, men det lages ikke noe oppstyr rundt det, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anubiel
2 timer siden, Nótt skrev:

Du er ikke alene om å ha lagt på deg lite. Jeg er i uke 34 jeg også og har lagt på ca 4 kg. Har fått noen kommentarerer på det, men det lages ikke noe oppstyr rundt det, heldigvis.

Godt du ikke har min bordmor, hun ville vel tvangsfôret deg :fnise:

I dag har jeg store planer om å pakke sykehusbag. Har en sånn tanke om at dersom den ikke er klar, så skjer det plutselig noe. Men om jeg pakker den, så går jeg sikkert helt til termin eller lengre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig jordmor styrer mye med vekta di, du må liksom ikke følge den standarde vektoppgangen på 12-16 kg. Hadde en periode hvor jeg gikk opp fort på en måned, før det jevnet seg ut. Fikk ikke noen kommentar. De har i tillegg sluttet å veie meg her, siden andre faktorer som symfysemål, blodtrykk, hjerteslagene til mini og ødem tydeligvis er mer viktig. Og jeg har gått opp 11kg. Forventer å nå 15 kg til slutt, som jeg gjorde i forrige svangerskap og da var jeg 12 kg tyngre enn det jeg var da jeg ble gravid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33+0 nå og opp totalt litt over 7 kg. . Ingen er bekymret for det akkurat ;) Kommer vel kanskje an på utgangspunktet men baby tar det den trenger uansett så det er deg det går utover. Så lenge sf-målet er normalt er det vel ingenting å bekymre seg over? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare jeg som har veid meg og skrevet inn vekta på helsekortet selv, verken jordmor eller lege har brydd seg om å spørre. Enig med LilleMy1989, hvis sf målet er fint, er vel alt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Ikke noe galt med sf-målene, nei. Magen vokser jevnt og trutt. Nei, jeg prøver å bare la det gå inn det ene øret og ut det andre. 

I dag kjøpte jeg litt klær i str. micro, dvs. 50! Siden jeg ikke hadde noe fra før. Om ikke annet så passer det kanskje de første dagene. Og så kjøpte jeg energidrikker, sjokolade og energibarer for å ha i sykehusbaggen. Da er det egentlig bare å lene seg tilbake (selv om det er vanskelig å puste når jeg lener meg tilbake... :dry:) og slappe av den siste tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere i bagen, egentlig? :) Jeg har ikke begynt  pakke, men ser for meg å ta med et par skift til meg selv, litt babytøy i både 50 og 56, bind, litt sjokolade/müslibar, toalettsaker og ammeinnlegg, ammebh, kamera, lader til kamera og mobil og slippers. Er det noe mer man trenger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Har fått anbefalt å ta med svære, mørke bukser til å skjule bleierumpen :fnise: Bind får jeg visst på sykehuset. Pakker med energidrikk i tillegg til kjeks og sjokolade. Og tar med en stor og god morgenkåpe. Ellers tar jeg med det samme som du tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir som sist: skift til babyen, skift til meg selv - løse klær er utrolig kjekt, ammebh, crocs, mat (selv om jeg ikke rakk å spise sist), kamera. Blir ikke toalettsaker siden vi skrives ut så fort etter fødsel her. Verste fall sender jeg bare mannen hjem, så kan han hente det. Kjekt å bo 5 minutter unna sykehuset. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert: Jeg er listefreak, såeh..

SYKEHUSBAGEN MIN! 

Diverse i veska:

• Helsekort
  • Fødebrev 
  • Mynter til parkering
  • Lommebok med legitimasjon og litt kontanter
  • Mobil m/ lader og øreplugger (har Spotifyliste klar på mobilen til bruk under fødselen! Motivasjon og pustehjelp!) 
  • Kamera og videokamera + ladere
  • Litt snacks (energibar/ energidrikk/ sjokolade) 
  • Vannflaske med stor åpning (så jeg får fylt oppi isbiter!) 

Toalettsaker: 

• Tannbørste 
  • Tannkrem og munnskyll i reisestørrelse
  • Sjampo, balsam og dusjsåpe i små flasker
  • Tørrsjampo (i tilfelle jeg ikke får dusja..feks om jeg må ta keisersnitt! Ikke sikkert jeg bryr meg, men greit å ha..i tilfelle!) 
  • Hårolje i liten flaske
  • Barberhøvel (hår under armene er uaktuelt, man er da litt forfengelig også!! :fnise: ) 
  • Bodylotion
  • Ansiktsrens
  • Dagkrem
  • Foundation i pudderform (jada, forfengelig! Sist sminka jeg meg tilogmed under fødselen :hoho: ) 
  • Mascara
  • Hårstrikker, hårbånd og fliseklemmer
  • Nesespray og saltvannsspray (det var et must sist!)
  • Brystvortesalve fra EarthMamaAngelBaby
  • New Mama Bottomspray fra EarthMamaAngelBaby

Klær og utstyr til meg: 

• Myke ammebh`er, 4 stk
  • Ammeinnlegg (en pakke engangs og 4 sett bambus, derav 2 sett lekktett) 
  • Stooore truser, 6 stk
  • Sokker (vanlige + kosesokker) 
  • Vide, mørke bukser, 2 stk
  • Ammesingletter, 2 stk
  • Lang cardigan
  • Pysjbukse
  • Morgenkåpe
  • Stort badehåndkle (de på sykehuset er små synes jeg å huske?!) 
  • Sandaler/ innesko (er ikke lov å gå på sokkelesten på sykehuset!)
  • Plastsandaler med godt grep til bruk i dusjen
  • BB Hugme-puta mi
  • En lettlest bok (i tilfelle venting, sist ble jeg jo liggende nesten et døgn før det var noe action å skrive hjem om) 
  • Notatbok og penn (til å notere ned ting jeg vil huske) 

Klær og utstyr til babyen: 

• Bodyer (1 str 44, 1 str 50 og en strikket - så sant den blir ferdig :ler: ) 
  • Strømpebukse
  • Bukse
  • Sokker (ett par vanlige og ett par strikket)
  • Lue
  • Ullpledd
  • Bæresjal, elastisk
  • Hentesett (det er ikke ferdig enda!) 

+ ett helt skift og tannbørste til mannen - i tilfelle..husker han savnet det sist! 

Endret av Diddles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stjelt @Diddles sin liste!!! :jepp: Så tok jeg bare vekk og la til det som passet ;) Fiiiin liste :nigo: Jeg tar også med olje til baby, kaaanskje det blir tid til litt massasje??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykehusbagen har jeg nesten ikke tenkt på, men det er kanskje på tide å tenke litt på den......

Jeg har vært på reunion i dag, og da fikk jeg spørsmålet; "Hva har du i maven Nótt?" Klarte ikke å dy meg og svarte;"En katt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakke fødebag ja... Burde kanskje begynne snart i og med at jeg er 36 (!!) uker i dag :sjenert: Føler jeg har veldig god tid, og at det er leeeeenge til jeg skal føde, men om en uke er jeg jo per def innenfor termin :hakeslepp: Hvor har tiden blitt av??

Veldig kjekt at vi har ei liste-dame her inne da @Diddles:tommel: Tenker å ha med et par flere bukser da, siden jeg var helt lam i bekkenmuskulaturen de første dagene sist sånn at det ble div lekkasjer, og så skal jeg ha med en haug med ammesingleter. Brukte de fra hm som har innebygd "bh" på sykehuset sist isteden for ammebh den første tiden.

Men hva er forresten New mama bottom spray @Diddles? :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en joggebukse på Cubus som første bag-plagg i helgen. Ellers har jeg tenkt at jeg må ha med morgenkåpe ettersom sykehuset her ikke har egne bad/toalett på rommene. I tillegg må jeg skaffe meg innesko/badesko. Noen tips til billige innkjøp? Jeg fikk noen plastsko i posten som måtte i retur. Tror de var laget for verdens smaleste føtter, og med litt ekstra vann i bena hjalp det ikke akkurat :fnise: 

Veldig bra liste @Diddles :tommel: Tror jeg skal bruke denne som mal. Måtte google denne bottomsprayen. Så litt skummelt ut å spraye peppermynteolje i ræva :ler: Men om det lindrer er det kanskje verdt et forsøk. Har du testet den tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Frøken Vims skrev:

Pakke fødebag ja... Burde kanskje begynne snart i og med at jeg er 36 (!!) uker i dag  Føler jeg har veldig god tid, og at det er leeeeenge til jeg skal føde, men om en uke er jeg jo per def innenfor termin  Hvor har tiden blitt av??

Veldig kjekt at vi har ei liste-dame her inne da @Diddles Tenker å ha med et par flere bukser da, siden jeg var helt lam i bekkenmuskulaturen de første dagene sist sånn at det ble div lekkasjer, og så skal jeg ha med en haug med ammesingleter. Brukte de fra hm som har innebygd "bh" på sykehuset sist isteden for ammebh den første tiden.

Men hva er forresten New mama bottom spray @Diddles?  

Jeg sliter med et ekstremt slipp-belegg i hjernen, så hvis jeg ikke har lister får jeg verken gjort noe eller husket noe :sjenert: Noen sa til meg når jeg gikk gravid med Liten at det kom til å bli bedre etter jeg var ferdig med amming og søvnsurr - men det har det altså ikke :hoho: Det er kommet for å bli!! Og jeg som hadde så god hukommelse...jaja, takk og pris for lister og kalendere sier jeg :ler: 

Vi bor type 2 minutter å kjøre fra sykehuset, så om jeg trenger påfyll i bagen så henter mannen til meg :hjerte: Hadde vi bodd lenger unna så hadde nok jeg også tatt med meg flere...når jeg tenker meg om skal jeg hive oppi et par sånne trekvartlange mammatightser, sist gikk jeg stort sett i sånne, med sykehusskjorta over (utrolig lettvint å amme i de skjortene :pls: og dessuten kunne jeg skifte så ofte jeg ville, de lå jo et lass av de i skapet på rommet!! Kjempepraktisk!! En svetter noe helt vanvittig etterpå..ihvertfall gjorde jeg det..) så jeg kom jo hjem med det meste av klær jeg hadde med til meg selv - ubrukt! Tok på meg vanlige klær/ pynta meg litt når vi skulle få besøk, men når det bare var meg og babyen var det rett på med sykehusskjorta igjen :ler: 

New mama bottom spray er en kjølende spray til underlivet etter fødselen..jeg har lest så mye bra om den, og den kosta ikke mange kronene - så jeg tenkte det var verdt å prøve! Husker jeg syntes det var veldig sårt og hovent etter fødselen sist, og nøyt å legge kalde omslag på :hjerte: Ser for meg at denne sprayen skal ha litt samme effekt..de sier ihvertfall så de som har testet den ut! 

16 timer siden, Sjela skrev:

Jeg kjøpte en joggebukse på Cubus som første bag-plagg i helgen. Ellers har jeg tenkt at jeg må ha med morgenkåpe ettersom sykehuset her ikke har egne bad/toalett på rommene. I tillegg må jeg skaffe meg innesko/badesko. Noen tips til billige innkjøp? Jeg fikk noen plastsko i posten som måtte i retur. Tror de var laget for verdens smaleste føtter, og med litt ekstra vann i bena hjalp det ikke akkurat  

Veldig bra liste @Diddles  Tror jeg skal bruke denne som mal. Måtte google denne bottomsprayen. Så litt skummelt ut å spraye peppermynteolje i ræva  Men om det lindrer er det kanskje verdt et forsøk. Har du testet den tidligere?

De joggebuksene på Cubus har jeg hørt mye om, eller haremsbukser?! De skal ihvertfall være helt supre!! Jeg fant to ganske gode, vide bukser på VeroModa som jeg tenker å ta med meg..men kanskje burde jeg stikke innom Cubus å prøve haremsbuksene deres før jeg bestemmer meg helt ;)

Jeg har bestilt hvite Birkenstock badesandaler til å ta med i fødebagen, håper de passer :pls: Skal opp og hente de idag, fikk lapp i posten i helga om at de var på plass på postkontoret! 

:fnise: ja jeg skjønner du ble skeptisk av å lese innholdsfortegnelsen, jeg stusset også litt over peppermynteolje..men den har jo kjølende effekt, og det er jo ikke rein peppermynteolje heller - så jeg tror ikke det skal svi! Har ikke prøvd den selv, men har som nevnt over her hørt mye bra om den..og siden den ikke var noe dyr tenkte jeg det var verdt forsøket! Jeg tror jeg skal teste den i forkant da, for hvis den svir _nå_ så tør jeg nok ikke å spraye etter fødselen :ler: Da blir det kalde omslag denne gangen også istedet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...