Gå til innhold
Noen av våre medlemmer opplever problemer med forumet og vi håper å få fikset problemet innen kort tid! ×

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt en liten runde inne hos @Emiliania kan det kanskje være greit å poste innlegget der jeg trodde jeg gjorde det første gangen :daane:

Er det noen her som har katter? Jeg fikk for meg at det ble testet for toxo automatisk hvis man har det. Nå er det jo slik at smitterisikoen er høyere fra grønnsaker og frukt enn det er fra katter (sålangt man ikke håndterer doen) så ingen vits i å være hysterisk liksom. MEN legen mente jeg ikke skulle testes med mindre jeg fikk forkjølelsessymptomer... Nå er jeg jo forkjøla men alle rundt meg er/har vært det også så jeg blir litt sånn "men altså, næææææ, sikkert ikke"

:vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anubiel
1 time siden, LilleMy1989 skrev:

Etter å ha hatt en liten runde inne hos @Emiliania kan det kanskje være greit å poste innlegget der jeg trodde jeg gjorde det første gangen :daane:

Er det noen her som har katter? Jeg fikk for meg at det ble testet for toxo automatisk hvis man har det. Nå er det jo slik at smitterisikoen er høyere fra grønnsaker og frukt enn det er fra katter (sålangt man ikke håndterer doen) så ingen vits i å være hysterisk liksom. MEN legen mente jeg ikke skulle testes med mindre jeg fikk forkjølelsessymptomer... Nå er jeg jo forkjøla men alle rundt meg er/har vært det også så jeg blir litt sånn "men altså, næææææ, sikkert ikke"

:vetikke: 

Vi har to katter. Da jeg tok blodprøvene ble det testet for toxoplasmose. Men det var ikke noe tema at jeg har katter, jeg trodde de testet det på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble testet for det sammen med de andre blodprøvene som ble tatt på 12 uker kontrollen. Vokst opp med to katter og det ble ikke påvist hos meg. Liten sannsynlighet for det i Norge i motsetning til feks Frankrike,  så tror ikke du skal bekymre deg for det altså @LilleMy1989 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min valgte å teste meg for toxoplasmose siden jeg jobbet i barnehage visst nok. Var heldigvis immun, så sliper jeg å tenke så mye på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Driver å passer kattene til naboen og må da tømme kattedoen. Har bare vært nedi der et par ganger med en plastpose. Er det noe å bekymre seg for? Har aldri hatt katt selv så problemstillingen var ikke aktuell ved forrige svangerskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, purreløk skrev:

Hmm. Driver å passer kattene til naboen og må da tømme kattedoen. Har bare vært nedi der et par ganger med en plastpose. Er det noe å bekymre seg for? Har aldri hatt katt selv så problemstillingen var ikke aktuell ved forrige svangerskap..

Neida, det er ikke farlig så lenge du er nøye med håndhygienen/hygienen rundt tømming :) Jeg vokste som nevnt opp med katter og har aldri vært smittet med tokso. Man skal selvsagt ta sine forholdsregler, men poenget mitt er at det er lav smitte i Norge i motsetning til andre land så du skal ikke bekymre deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vi vært på ultralyd!! å fått se en frisk liten gutt :gravid: :babysmokk: 

Det føles ut som ti kilo er løftet av skuldrene, jeg var så nervøs før vi gikk inn at jeg fikk helt spypanikk, å spydde ned søpplebøtter på vei mot do, hvor jeg spydde mer :kvalm: så nå skal jeg legge vekk denne kontante uroen og beskymringene, er så sliten etter 19 uker med en konstant tanke om at noe galt har skjedd.. 

så nå skal jeg nyte svangerskapet og lillegutt

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sjela skrev:

Neida, det er ikke farlig så lenge du er nøye med håndhygienen/hygienen rundt tømming :) Jeg vokste som nevnt opp med katter og har aldri vært smittet med tokso. Man skal selvsagt ta sine forholdsregler, men poenget mitt er at det er lav smitte i Norge i motsetning til andre land så du skal ikke bekymre deg. 

Tusen takk 😄 alt en skal tenke på og bekymre seg over. 

Nå spiser jeg forøvrig fårepølse innimellom også, så jeg lever vel litt på kanten sånn ellers også 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den friske, lille gutten @nytid!

Ser nå ut som det blir en overvekt sommergutter, med mindre damene i august tviholder på jentene. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner vesla å bli så stor at jeg kjenner når hun snur seg i magen. Plutselig press på ene siden, deretter på andre siden. Spark her og der, ordentlig koselig :lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol

Heiheihei! Eg vil verra med! Er fra Vestlandet, 22 år og dette er min aller første graviditet. Går helt fint hittil. Tror til og med jeg kjente noen såpebobler inni maven en dag. Det kan være det var en promp da. Venter ivrig på neste tegn fra innsiden. :rodmer:

Terminerer graviditeten cirkus 25. august, er akkurat nå 18+0 uker og har OUL 31. mars! :gravid:

Ser dere har diskutert toxoplasma oppi her. Jeg sa til legen min at jeg er rundt 4 katter kontinuerlig (neida er ikke crazy cat lady. joda. neida. jodagreitkanskjelittda), og at jeg gjerne ville testes bare for sikkerhetsskyld. Null problem sa hun, kjørte test og den ble negativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, augustmami skrev:

Heiheihei! Eg vil verra med! Er fra Vestlandet, 22 år og dette er min aller første graviditet. Går helt fint hittil. Tror til og med jeg kjente noen såpebobler inni maven en dag. Det kan være det var en promp da. Venter ivrig på neste tegn fra innsiden. :rodmer:

Terminerer graviditeten cirkus 25. august, er akkurat nå 18+0 uker og har OUL 31. mars! :gravid:

Ser dere har diskutert toxoplasma oppi her. Jeg sa til legen min at jeg er rundt 4 katter kontinuerlig (neida er ikke crazy cat lady. joda. neida. jodagreitkanskjelittda), og at jeg gjerne ville testes bare for sikkerhetsskyld. Null problem sa hun, kjørte test og den ble negativ. 

:fnise: Er vel en liten en som ruller rundt i magen, og velkommen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen @augustmami :) Du vil gjerne kjenne luftboblene/dultene litt andre plasser enn der vanlig luft går om du skjønner :fnise: Du lærer å kjenne det igjen etterhvert. Blir spennende å se om du får vite hva som gjemmer seg i magen på OUL :) Misunner de som ikke hadde en så sjenert baby som min da :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18+4 i dag i følge tidlig UL, gleder meg sånn til OUL etter påsken er ferdig. Siste uken har jeg kjent masse liv, skikkelig gøy! I går var lillemann veldig aktiv og samboeren kunne kjenne dultene veldig tydelig utenpå magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Frøken Vims har ikke redigert alle termindatoene på forsiden @augustmami :) Sikkert derfor du ikke får det til å stemme helt ;) 

Den mest normale utregningen av svangerskap er 182 dager. Noen opererer også med 183 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol
14 minutter siden, Sjela skrev:

@Frøken Vims har ikke redigert alle termindatoene på forsiden @augustmami :) Sikkert derfor du ikke får det til å stemme helt ;) 

Den mest normale utregningen av svangerskap er 182 dager. Noen opererer også med 183 dager.

Ahaa! Takk for svar :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@augustmami Det som står på terminlista var første antatte termin, men har vært på to ultralyder allerede så terminen er satt tidligere enn først antatt. Forløpig termin er 21.august :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...