Gå til innhold

Aldersgruppe - utfordring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har e problemstilling som jeg trenger noen innspill på.

Jeg har en gutt født tidlig i 2012. Han gikk ett år på liten avdelig i brnehagen ( fra 0 til tre), men ble flyttet over til stor avdeling når han var ca 2 1/2. (Han skulle normalt ha blitt flyttet over når han var 3 1/2.) Grunnen til at han ble flyttet over tidligere er at barnehagen hadde for få store barn. De flyttet dermed fire stk over på stor avdeling, og fylte på med små på den minste avdelingen. Selv om jeg var skeptisk til dette, tenkte jeg også at det kom til å gå bra, da min gutt er svært moden for alderen.

Overgangen gikk kjempebra, og han har stortrivdes. Problemet har imidlertid kommet nå. Han er i dag 3 1/2. På stor avdeling har de delt inn alderskullene i ulike grupper. 2012/2013 har en gruppe, 2011 (som han ble flyttet over med) har en gruppe og 2010 har en gruppe. Min gutt var altså i fjor på gruppe med 2011 barna, men er nå holdt igjen i samme gruppe, med nye barn - mens 2011 barna er flyttet til neste gruppe.

Gutten min har fått seg gode venner i 2011gruppen, det er jo de han har vært med i et år. Han leker lite med barna på sin egen gruppe (de er også liten for alderen,mange av de). Jeg ønsker ikke at han skal bytt gruppe, og håper at dette med vennskap og lignende går seg til.

Men problemstillingen er som følger: Bursdager. Det er jo vanlig at det inviteres etter årskullene, hvilket vi si at min gutt ikke inviteres til noen av sine venners bursdag, untatt èn (dette er venner av familien og bestekameraten hans). Vi bor utenfor nabolaget hvor de fleste bor, og kjenner derfor ikke foreldrene så godt. Barna derimot spør hvorfor ikke min gutt kom i bursdagen...

Er dette noe som dere tenker at dere ville forsøkt å gjøre noe med, eller er det bre slik det er når han er yngre enn dem?

Når han fyller fire i begynnelsen av neste år er det jo kun disse eldre barna han vil invitere, men han lurer også på hvorfor han ikke får komme til dem. Selv om jeg har forklart dette med alder og gruppeinndeling.

Jeg har tenkt å invitere guttene fra hans gruppe og gruppen over, slik at han får invitere de han liker godt, men også får muligheten til å bli kjent med de på hans gruppe.

Hva ville dere gort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg har noe svar på det andre, så er vel aldersgruppene slik at de er på gruppe med resten av kullet som begynner på skolen samtidig. Ser at det kanskje er litt kjipt nå, men det er vel bedre at han blir godt kjent med de han begynner på skolen med? Evt søker dere om tidlig skolestart, da vil han jo flyttes sammen med de på kullet over så han har "førskole" med disse. 

Anonymkode: 7cb58...36f

Skrevet

Vi er i samme situasjon, men det er jo ingen ting å gjøre, hvis du ikke vil snakke med foreldrene eller be de ansatte i barnehagen om å snakke med foreldrene? Vår har blitt invitert i siste liten til et par bursdager, da har jeg inntrykk av at det er bursdagsbarnet selv som har insistert/nevnt det. Tror de fleste foreldre bare ikke tenker på det, hvis ingen gjør dem oppmerksom på det, fordi å invitere gruppa er greit, og man er jo bedt om å holde seg til "naturlig gruppe", slik at det ikke blir urettferdighet og utestenging.

Anonymkode: dce68...6e3

Skrevet

Jeg ønsker ikke å flytte han til gruppen med 2011 barn og det er heller ikke et mål med tidlig skolestart. Det har jeg selv gjort og det Ga ingen positive virkninger for min del. Men jeg er opptatt av at barnet mitt har det bra og I denne situasjonen  er jeg altså usikker på hva som blir riktig. Skuffelser må han lære å takle og han kan like gjerne begynne nå. Men jeg synes samtidig at dette er et problem han/vi har fått pga barnehagen  gjør som de gjør. Han har jo knyttet seg til disse barna I et år på stor avdeling og nå som de begynner med bursdagen blir han ikke inkludert...Han tenker over og kjenner på dette og selv jeg har forsøkt å forklare så gir det ingen mening for han.. Nei jeg er usikker på om jeg burde si noe eller ikke.

Skrevet

Ingen andre kommentarer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...