Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å begynne å spare i fond, men er veldig usikker. Er nok mer typen dom lar pengene stå i banken fordi det er trygt.

Har prøvd å se litt rundt etter info om fondsparing, og kommet over Odinfondene. Er det OK sted å spare, eller er banken eller andre steder vel så bra?

Jeg tenker at jeg evt vil spare med middels risiko, og spare i kombinasjonsfond.

I utgangspunktet tenker jeg langsiktig sparing (20-30 år), men hva om jeg trenger penger før? Kan jeg ta ut pengene like enkelt som om de sto i banken? Hva med gebyrer og skatt? 

Er det lurt å ha ulike springer, f.eks både langsiktig og mer kortsiktig, både med middels og høy risiko? 

Er kvinne og kjenner meg altfor godt igjen i en artikkel jeg nylig leste  om kvinner og sparing...

Anonymkode: beb53...bd0

Videoannonse
Annonse
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Har du link til artikkelen? 

Skrevet

Med en slik langsiktig sparing som 20-30 år så er du nok best tjent med å velge et billig indeksfond. Dette er et fond som speiler en børsindeks (for eksempel verdensindeksen) og som ikke forsøker å slå markedet ved å plukke aksjer som forvalter tror skal gjøre det bedre enn indeksen. For denne jobben skal forvalteren gjerne ha 2% av dine innskudd per år, men så mange som 80% av slike aktivt forvaltede fond gjør det dårligere enn indeksen målt over tid. Et indeksfond tar gjerne så lite om som 0.3% per år og da er du sikret å få samme avkastning som indeksen, verken mer eller mindre.

Spar månedlig og spar gjerne ekstra beløp i perioder da kursene har gått ned.

Du kan få ut penger i løpet av 2-3 dager. Det er først når du selger andeler at du må skatte.

Skrevet

Ikke sett inn noe engangssum i disse tider. Begynne og spare i fond er kjempe bra, men ville ikke satt inn store summer nå. Spar litt og litt, så når det går nedover så kan du bare spare mer. For går aksjemarkedet nedover skal man faktisk være fornøyd og du får mye mer for pengene. 

Anonymkode: bcc0f...997

Skrevet

Ikke sett inn noe engangssum i disse tider. Begynne og spare i fond er kjempe bra, men ville ikke satt inn store summer nå. 

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 4be07...570

Skrevet

Hvorfor ikke?

hvis man setter inn store summer nå, og aksjene stuper, taper du pengene. Eller du må vente leeenge til du er tilbake på null (når aksjene er tilbake på høyden der du satt inn pengene) og kan begynne å tjene penger på aksjene igjen.

Anonymkode: ec91e...413

Skrevet

hvis man setter inn store summer nå, og aksjene stuper, taper du pengene. Eller du må vente leeenge til du er tilbake på null (når aksjene er tilbake på høyden der du satt inn pengene) og kan begynne å tjene penger på aksjene igjen.

Anonymkode: ec91e...413

Men sånn vil det jo alltid være, det er jo noe av risikoen ved fondssparing. Aksjene kan stupe nå eller om mange år, litt svingninger må man tåle. Men på lang sikt vil det jo som regel lønne seg. 

• Liker 1
Skrevet

Men sånn vil det jo alltid være, det er jo noe av risikoen ved fondssparing. Aksjene kan stupe nå eller om mange år, litt svingninger må man tåle. Men på lang sikt vil det jo som regel lønne seg. 

så sette inn alle pengene dine på neste All time high er en risiko du vil ta, så sett igang. Aksjemarkedet driter vel i dine penger, du kan miste dem, går aksjemarkedet ned 50% eller mer, er pengene dine låst i fond til dem er tilbake på samme topp. Om du selvfølgelig ikle vil ta ut med stort tap, men at man sparer i 50år med et index fond så er du helst sikker på bra avkastning. Men igjen da så ville jeg følgt bra med de siste 10-5årene du skulle tatt ut penger, eller flyttet på dem så risikoen er minimalt. 

trur de fleste som sparer i fond idag ikke har vært med på noe krasj, men begynte og spare etter 2008. At man trur aksjemarkedet kommer til og bli reddet som det gjorde den ganger er neppe sikkert. Og om du ikke trur du kan miste pengene dine i aksjemarkedet så tar man feil. Det trur jeg ikke de fleste trur, men kommer det er krasj igjen så er det ikke sikkert man bare kan printe opp mengder av penger, eller at foreksempel USA har ikke et statsbudsjett engang. Så vær ydmyk over aksjemarkedet dem som begynner med store summer idag. 

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Takk for svar!

Føler vel ikke jeg er blitt så veldig mye klokere, men jeg tenker nå at jeg vil spare månedlig- uten å sette inn en engangssum. 

Men- bør jeg opprette to ulike sparinger? Altså en med høy risiko og en med middels? Og hvis jeg velger kun en- bør jeg da ta med 50-50% aksjer og fond, eller mer i aksjer? Jeg tenker at jeg vil spare mellom 2000 og 6000kr i mnd. Mest sannsynlig 3000kr.

Ser at banken min har Odin-fond. Er det like greit å spare gjennom banken, eller er det lurt å ta det direkte med Odin? Hva skjer hvis jeg f.eks bytter bank om jeg har sparinger gjennom nåværende bank? Og vil prisen være den samme, eller tar banken min noe for jobben?

Skrevet

Uansett hvordan du velger å spare, så er det viktig å tenke på en ting, nemlig at du ikke investerer penger du ikke har råd til å tape.

Skrevet

Har du link til artikkelen? 

Har ikke det, dessverre. Men tror det var på E24, en artikkel hvor Silje fra Luksusfellen uttaler seg om hvordan menn er mye flinkere til å spare enn kvinner. 

TS

Skrevet

Hva mener du, egentlig? At man ikke burde spare fordi det alltid vil gi tap?

TS

Skrevet

Prøvde på svare på innlegget ditt, Shmohawk (over^)

Skrevet

Hei. Kom over denne tråden via en annen side og har nå opprettet bruker kun for å svare på denne tråden. Nivået av kunskap om emnet er heller labert ser jeg men det er dog forståelig. Jeg besvarer her punkt for punkt ut ifra min erfaring som langsiktig investor/sparer i aksjemarkedet. 

- For det første, har du en sparehorisont på 20-30 år skal du bare glemme bankinnskudd, høyrente og til og med eiendom. Aksjer er aktivaklassen som gir positiv realavkastning over tid. Bank er trygt sier du? Du er hvertfall 100 prosent sikret negativ kjøpekraft på pengene dine, og over så mange år blir det bare nitrist til slutt. 

- Når det kommer til type fond er det uendelig mange muligheter og valg. Jeg anbefaler å ta en sjekk på morningstar.no som er en pålitelig og grundig ratingside for fond. Du nevner Odinfondene spesielt, når jeg ser på tallene for deres fond så lyser varsellampene for min del. De evner sjelden å slå referanseindeksen i tillegg til at de tar skyhøye avgifter for sine stusslige resultater. Jeg for min del anbefaler DNB Nordic Technology og Alfred Berg Gambak som jeg selv sparer i hver måned. Eller så er indeksfond som nevnt over et smart alternativ da du følger markedet slavisk for en meget billig penge. Jeg anbefaler deg å lese litt om indeksfond så du skjønner hva som skiller disse fra de tradisjonelle aksjefondene. Kombinasjonsfond er selvfølgelig en mulighet men dette er fond med en aksjedel og en rente/obligasjonsdel. Dette vil gi lavere risiko (svingninger) men med din lange sparehorisont ville jeg nok sittet 100 prosent i aksje/indeksfond. Du skal klar over at kombinasjonsfond tar seg meget godt betalt av dine penger og dette får mye å si på din avkastning over tid. 

- Det er ikke noe problem å ta ut penger fra aksjefond. Dette er jo noe av det som gjør aksjer til bedre investeringer en f.eks bolig, det er så mye lettere å kjøpe/selge og er dessuten fritt for vedlikehold og bekymringer. (Vel kanskje ikke bekymringer da bestandig). Når du selger tar det et par dager så har du pengene tilbake på konto. Ser noen her nevner at det viktigste er å investere penger du har råd til å tape. Dette er det reneste vissvass og en total misforståelse som alt for mange nordmann har fått for seg. Hvor mye har man råd til å tape liksom? En 100-lapp i måneden?? Har Norge råd til å tape 7 500 milliarder kroner i oljefondet?? Nei, man investerer i aksjefond for å tjene penger og ikke for å tape penger. Og myten om at en hundrings investert nå og da blir til store formuer over tid er også bare tull. For å få noe ut av sparingen må man investere et beløp som betyr noe. Men som nevnt over er det viktig å spre pengene ut over litt lengre tid slik at man minimerer risikoen for å kjøpe på en topp. Med månedlig sparing fjerner du denne risikoen og er sikret en god langsiktig avkastning. 

- Når det gjelder beskatning så endrer jo disse reglene seg men per dags dato er det 27% skatt på rentegevinster, både for banksparing og aksjefond. Dette for du på skatteseddelen først når du selger aksjefond, med gevinst vel og merke. I motsatt fall, hvis du skulle selge med tap får du tilsvarende i skattelette. Løpende formueskatt må du betale uansett om du har formuen i cash i banken eller i aksjefond.

- Så til slutt vil jeg bare poengtere at sparing i aksjer og fond ikke er for alle. Er du av typen som blir stresset av å se pengene dine tape seg i verdi og ligger våken om natten når børsene raser? Er du beredt til å fortsette med månedlige innskudd i fond i perioder hvor aksjemarkedet har stupt 30,40 eller 50 prosent? Dette bør man tenke gjennom og være forberedt på slik at man vet hva man skal gjøre og ikke får panikk i tider hvor pilene peker nedover. Klarer man derimot å holde hodet kaldt er det i dårlige tider man skal være agressiv og kjøpe litt mer en ellers. 

Da er det bare å få satt pengene i arbeid, for de gjør deg ingen nytte på en bankkonto. Og husk at tiden er din venn i aksjemarkedet, jo tidligere man kommer igang med sparingen jo mer fantastisk blir det langsiktige resultatet.                        Lykke til med deres investeringer, og håper dette var litt oppklarende 😊

• Liker 3
Skrevet

Jeg stemmer på indexfond. Det er veldig greit for oss som synes det er gørr å lese om aksjemarkedet. Fordelen med indexfondene er at man betaler veldig lite for å ha penger der, mens aktivt forvaltede fond gjerne tar en solid posjon av pengene dine hvert år (Index fond er passive, og prøver bare å "etterligne" markedet). Dermed blir deler av avkastningen spist opp av forvaltningskostnadene, uten at man nødvendigvis har høyere avkastning enn hos indexfondene. Når du velger fond er det derfor viktig å se på forvaltningshonorar/kostnad og eventuelt andre kostnader forbundet med transaksjoner. 

Jeg bruker DnB, og setter hver mnd automatisk inn xx kr i henholdsvis DnB Global index og DnB Norgesindex (tror det er det de heter, de billigste indexfondene), samt at jeg noen ganger kaster over litt mer penger når jeg har. Helt smertefritt og uten at jeg trenger å bruke for mye hjernekapasitet på å spekulere, regne eller tenke på andre måter. Kvinner må jo ta veldig mange avgjørelser hver dag - vi har gjerne større valg innen antrekk og sminke f.eks. enn menn - og desicion fatigue er en påvist ting ;) 

Man betaler ikke skatt på penger som sitter i fond, men når man tar ut pengene betaler man 27 % på avkastningen - slik er det i hvert fall i dag. Hos DnB er det relativt raskt og uproblematisk å sette inn eller ta ut penger av fondene, men det tar litt lenger tid enn en vanlig bankoverføring - ikke mye. Nå er jeg ikke proff på dette, men dette her var et forsøk på en lettfattelig oppsummering av det jeg har lest meg opp på.

Skrevet

Om du vil ha mest spredd og grei risiko så sparer du i klp sine 2 indeks fond. Veldig greie og kostnadene er veldig lave. Dem vil jeg anbefale. DNB indeks fond kan bli griske engang og øke kostnadene. Klp er rett og slett for folket.

Skrevet

Hei. Kom over denne tråden via en annen side og har nå opprettet bruker kun for å svare på denne tråden. Nivået av kunskap om emnet er heller labert ser jeg men det er dog forståelig. Jeg besvarer her punkt for punkt ut ifra min erfaring som langsiktig investor/sparer i aksjemarkedet. 

- For det første, har du en sparehorisont på 20-30 år skal du bare glemme bankinnskudd, høyrente og til og med eiendom. Aksjer er aktivaklassen som gir positiv realavkastning over tid. Bank er trygt sier du? Du er hvertfall 100 prosent sikret negativ kjøpekraft på pengene dine, og over så mange år blir det bare nitrist til slutt. 

- Når det kommer til type fond er det uendelig mange muligheter og valg. Jeg anbefaler å ta en sjekk på morningstar.no som er en pålitelig og grundig ratingside for fond. Du nevner Odinfondene spesielt, når jeg ser på tallene for deres fond så lyser varsellampene for min del. De evner sjelden å slå referanseindeksen i tillegg til at de tar skyhøye avgifter for sine stusslige resultater. Jeg for min del anbefaler DNB Nordic Technology og Alfred Berg Gambak som jeg selv sparer i hver måned. Eller så er indeksfond som nevnt over et smart alternativ da du følger markedet slavisk for en meget billig penge. Jeg anbefaler deg å lese litt om indeksfond så du skjønner hva som skiller disse fra de tradisjonelle aksjefondene. Kombinasjonsfond er selvfølgelig en mulighet men dette er fond med en aksjedel og en rente/obligasjonsdel. Dette vil gi lavere risiko (svingninger) men med din lange sparehorisont ville jeg nok sittet 100 prosent i aksje/indeksfond. Du skal klar over at kombinasjonsfond tar seg meget godt betalt av dine penger og dette får mye å si på din avkastning over tid. 

- Det er ikke noe problem å ta ut penger fra aksjefond. Dette er jo noe av det som gjør aksjer til bedre investeringer en f.eks bolig, det er så mye lettere å kjøpe/selge og er dessuten fritt for vedlikehold og bekymringer. (Vel kanskje ikke bekymringer da bestandig). Når du selger tar det et par dager så har du pengene tilbake på konto. Ser noen her nevner at det viktigste er å investere penger du har råd til å tape. Dette er det reneste vissvass og en total misforståelse som alt for mange nordmann har fått for seg. Hvor mye har man råd til å tape liksom? En 100-lapp i måneden?? Har Norge råd til å tape 7 500 milliarder kroner i oljefondet?? Nei, man investerer i aksjefond for å tjene penger og ikke for å tape penger. Og myten om at en hundrings investert nå og da blir til store formuer over tid er også bare tull. For å få noe ut av sparingen må man investere et beløp som betyr noe. Men som nevnt over er det viktig å spre pengene ut over litt lengre tid slik at man minimerer risikoen for å kjøpe på en topp. Med månedlig sparing fjerner du denne risikoen og er sikret en god langsiktig avkastning. 

- Når det gjelder beskatning så endrer jo disse reglene seg men per dags dato er det 27% skatt på rentegevinster, både for banksparing og aksjefond. Dette for du på skatteseddelen først når du selger aksjefond, med gevinst vel og merke. I motsatt fall, hvis du skulle selge med tap får du tilsvarende i skattelette. Løpende formueskatt må du betale uansett om du har formuen i cash i banken eller i aksjefond.

- Så til slutt vil jeg bare poengtere at sparing i aksjer og fond ikke er for alle. Er du av typen som blir stresset av å se pengene dine tape seg i verdi og ligger våken om natten når børsene raser? Er du beredt til å fortsette med månedlige innskudd i fond i perioder hvor aksjemarkedet har stupt 30,40 eller 50 prosent? Dette bør man tenke gjennom og være forberedt på slik at man vet hva man skal gjøre og ikke får panikk i tider hvor pilene peker nedover. Klarer man derimot å holde hodet kaldt er det i dårlige tider man skal være agressiv og kjøpe litt mer en ellers. 

Da er det bare å få satt pengene i arbeid, for de gjør deg ingen nytte på en bankkonto. Og husk at tiden er din venn i aksjemarkedet, jo tidligere man kommer igang med sparingen jo mer fantastisk blir det langsiktige resultatet.                        Lykke til med deres investeringer, og håper dette var litt oppklarende 😊

Jeg forstår at du har peiling på dette, kan jeg få spørre noen flere dumme spørsmål? Jeg har kun spart litt i fond siste året, og har tydelig valgt "riktig", iallefall så langt. Hvis jeg ønsker å ta ut overskuddet fordi jeg plutselig skulle trenge penger nå på slutten av året, må jeg da skatte av dette? Er det forøvrig en dum måte å gjøre det på, altså spare i fond og hente ut overskudd hvis der er og jeg har behov penger nuh? Eller er dette så langsiktig sparing at jeg heller bør hente penger et annet sted (bufferkonto med "null" rente)?

Anonymkode: 80a3e...1fc

Skrevet

Du kan ikke bare ta ut overskudd (gevinst) fra fond. 

Skrevet

Når du selger fond selger du et antall fondsandeler. Gevinsten du har hatt på disse andelene må du skatte 27% av. 

Du har f.eks. kjøpt 200 andeler til kr 100 per stykk. Etter en stund har andelene steget til kr 150 per stykk og du selger 75 stk:

Gevinst per andel: 150 - 100 kr = 50 kr per andel
Total gevinst: 50 kr * 75 andeler = 3750 kr
Skatt som må betales: 3750 * 27% = 1013 kr

Har du kjøpt fond ved flere anledninger over lengre tid er det de eldste andelene som selges først (FIFO).

Anonymkode: d8ff9...f13

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...