Gå til innhold

Hytte eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Både jeg og mannen min har lenge drømt om hytte, og nå har vi kommet over en hytte som vi begge liker, med en standard som vi kan leve med i det området vi liker best. Vi har et barn, og har alltid likt å være ute i naturen - noe vi kommer til å få mange muligheter til på en slik hytte. Men så er det det at "alle" snakker om at det er galskap å kjøpe/ha hytte og hvor mye strev det er og hvor dyrt det er osv... Så da melder tvilen seg, selv om jeg ser at dette er i tråd med hvordan VI ønsker å leve livene våre. Ja, vi kunne kjøpt dyrere hus i stedet, men vi trives med det vi har og vil heller prioritere å bruke fritiden med å slappe av, og for oss er det enklere å slappe av på en hytte med begrenset tilgang på f.eks. internett og andre distraksjoner.

Håper jeg kan få noen erfaringer fra dere som har hytte, både dere som elsker det og dere som kunne klart dere uten. Hvor ofte er dere på hytta f.eks, og er det mer strev og vedlikehold enn kos (dette kommer jo an på standard, såklart), og om dere synes det er "verdt" det (det blir kanskje aldri verdt det i kroner og ører, men mtp tiden dere tilbringer sammen som familie kanskje?) Veldig takknemlig for svar!

Anonymkode: 6ecf7...dde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hytta brukes relativt ofte. Den ligger innpå vidda og man gå i fire timer hver vei, evnt en liten time på snøscooter. Det blir naturligvis en del vedlikehold, og det koster både tid og penger. Spesielt siden vi har to hytter og to naust til fjells. Akkurat nå er det bytte av panel og ny isolasjon som skal på plass på en av bygningene. Det er et langvarig prosjekt med materiale som skal fraktes. 

Hytta gir mye glede og kos, men det er også et økonomisk sluk. Jeg ville kke vært uten hytta, men gjerne hatt mer tid til å være på den. 

Anonymkode: 608d3...ed7

Skrevet

Familien min har hytte i Trysil og den er i bruk minst to helger i måneden hele året i tillegg til juleferie, vinterferie, påskeferie, osv. For oss er det to timer dit så det går fint å dra for en helg.

Anonymkode: f5c6c...4d3

Skrevet

Hytta brukes relativt ofte. Den ligger innpå vidda og man gå i fire timer hver vei, evnt en liten time på snøscooter. Det blir naturligvis en del vedlikehold, og det koster både tid og penger. Spesielt siden vi har to hytter og to naust til fjells. Akkurat nå er det bytte av panel og ny isolasjon som skal på plass på en av bygningene. Det er et langvarig prosjekt med materiale som skal fraktes. 

Hytta gir mye glede og kos, men det er også et økonomisk sluk. Jeg ville kke vært uten hytta, men gjerne hatt mer tid til å være på den. 

Takk for svar! Det er bilvei fram til hytta vi vurderer, også på vinteren. Det er også vann og strøm der, noe som jeg vurderer som et pluss med tanke på at det ikke skal være ekstra strev å dra dit (slipper å tine snø, fyre osv for å få det levelig, samt gå på utedo om natten). Føler du f.eks. at det ville vært enklere for dere dersom hytta lå litt lettere tilgjengelig, slik at det ikke var så lang reisevei?

Skrevet

Takk for svar! Det er bilvei fram til hytta vi vurderer, også på vinteren. Det er også vann og strøm der, noe som jeg vurderer som et pluss med tanke på at det ikke skal være ekstra strev å dra dit (slipper å tine snø, fyre osv for å få det levelig, samt gå på utedo om natten). Føler du f.eks. at det ville vært enklere for dere dersom hytta lå litt lettere tilgjengelig, slik at det ikke var så lang reisevei?

Nei, det er ikke et ønske om bilvei, innlagt vann eller strøm. Da er poenget med hytte for min del borte. Hadde hytta vært i et område hvor det er mange andre hytter, gjennomgang av trafikk, både folk og motoriserte kjøretøy, kunne jeg like gjerne vært hjemme. Noe av sjarmen er det å leve enkelt, samtidig som det skal være litt slit. For min del må man være innstilt på at vedlikehold av hytta tar ekstra tid og krefter grunnet beliggenheten. Det er det som koster litt penger, f.eks. helikopter for å frakte materiale dersom det ikke går med snøscooter. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har valgt å IKKE ha hytte, ettersom vi synes det er nok med å vedlikeholde hus og garasjer. Vi har mange venner som har hytte, og de bruker mye tid på nettopp vedlikehold og arbeid på hytta. Det ønsker ikke vi. 

Vi reiser mye, og foretrekker heller flere reiser enn hytte.

Skrevet

For noen gir det sikkert mening, men for veldig mange av dem som har hytte blir det veldig dyrt i forhold til nytteverdien.

Vi eier og bor på en landbrukseiendom, så vi har med en seter som ikke kan deles fra, og er dermed "ufrivillige hytteeiere". Og jeg må si at den "hytta" er et skikkelig pengesug (snart 60 år gammel og med en privat vei på flere mil som vi og de andre eierene stadig må utbedre etter at snøen går om våren).

Og når det gjelder nytte. Vel det er bare ca 40 minutters kjøring, og det er i et virkelig nydelig fjellområde. Likevel blir det ikke mange turene i løpet av året. (har også noe med at veien åpner i månesskiftet juni/juli og er åpen til ca disse tider). 

Før vi fikk barn var vi mer der. Da gikk vi fjelltur om dagen, leste bøker, snakket og drakk vin. Nå har vi barn (barneskolealder) og de blir fort rastløse. Og masete. Så da blir det til at vi drar igjen rett etter frokost etter andre natt.

Noe annet med barn er at det er jo alltid noe i helgene. Et bursdagsselskap, en halloweenfest, en fotballkamp. Og det kommer jo på toppen av besøk til familie osv. Jeg tenker at de som tilbringer et betydelig antall helger på hytta, ofrer en del mhp barnas sosiale liv (?)

Kort oppsummert: jeg ville ikke funnet på å kjøpe en hytte!

Anonymkode: 777e0...ef7

• Liker 2
Skrevet

Vi reiser mye, og foretrekker heller flere reiser enn hytte.

Helt enig. Selv om vi jo HAR en hytte (ufrivillig ;) ) har vi egentlig mer lyst til å dra på andre ting i helgene. Og man får mye hotell og fly for de summene vi bruker på hytte (og ikke minst vei) i løpet av året.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke et ønske om bilvei, innlagt vann eller strøm. Da er poenget med hytte for min del borte. Hadde hytta vært i et område hvor det er mange andre hytter, gjennomgang av trafikk, både folk og motoriserte kjøretøy, kunne jeg like gjerne vært hjemme. Noe av sjarmen er det å leve enkelt, samtidig som det skal være litt slit. For min del må man være innstilt på at vedlikehold av hytta tar ekstra tid og krefter grunnet beliggenheten. Det er det som koster litt penger, f.eks. helikopter for å frakte materiale dersom det ikke går med snøscooter. 

Ok, da forstår jeg - for oss er det litt motsatt, vi må ha litt mer av "luksus" pga at jeg har en funksjonshemming. Men det er ikke et populært område med mye trafikk, det ligger innerst i et område som allerede ikke er så trafikert. De aller fleste velger områder som er nærmere skisenter osv, området vi ser på er det begrenset hva som er lov pga at det er nasjonalpark like inntil. Så sånn sett tenker vi litt på at det evt kan bli vanskelig å selge igjen, selv om vi ikke ser for oss at vi kommer til å ønske det. 

Gjest Haaploes
Skrevet

Hos oss er hytta et kjært samlingspunkt for storfamilien nå som vi barna har etablert oss på egenhånd og barndomshjemmet er solgt.

Den ligger innen rimelig kjøreavstand fra min barndomsby, og er flittig brukt hele året. For noen familier er hytte midt i blinken, for andre er det bare slit og strev. Det kommer helt an på innstilling og hva man vil ha ut av livet. Det ene er ikke nødvendigvis dårligere eller bedre enn det andre.

Dersom du og mannen din virkelig vil ha hytte, så synes jeg dere skal gå for det. Eventuelt går det jo an å se på mulighetene for å leie på åremål i det området dere tenker dere?

Gjest Haaploes
Skrevet

For noen gir det sikkert mening, men for veldig mange av dem som har hytte blir det veldig dyrt i forhold til nytteverdien.

Vi eier og bor på en landbrukseiendom, så vi har med en seter som ikke kan deles fra, og er dermed "ufrivillige hytteeiere". Og jeg må si at den "hytta" er et skikkelig pengesug (snart 60 år gammel og med en privat vei på flere mil som vi og de andre eierene stadig må utbedre etter at snøen går om våren).

Og når det gjelder nytte. Vel det er bare ca 40 minutters kjøring, og det er i et virkelig nydelig fjellområde. Likevel blir det ikke mange turene i løpet av året. (har også noe med at veien åpner i månesskiftet juni/juli og er åpen til ca disse tider). 

Før vi fikk barn var vi mer der. Da gikk vi fjelltur om dagen, leste bøker, snakket og drakk vin. Nå har vi barn (barneskolealder) og de blir fort rastløse. Og masete. Så da blir det til at vi drar igjen rett etter frokost etter andre natt.

Noe annet med barn er at det er jo alltid noe i helgene. Et bursdagsselskap, en halloweenfest, en fotballkamp. Og det kommer jo på toppen av besøk til familie osv. Jeg tenker at de som tilbringer et betydelig antall helger på hytta, ofrer en del mhp barnas sosiale liv (?)

Kort oppsummert: jeg ville ikke funnet på å kjøpe en hytte!

Med bare 40 minutters kjøretur bør det jo gå an å kombinere dersom man virkelig har lyst til å være på hytta, tenker jeg :-) Barn i dag har en tendens til å være vant til å ha teknologi ved fingertuppene hele tiden, så et nydelig fjellområde en liten kjøretur unna høres jo helt nydelig ut! Barn kan da kombineres med både fjelltur og bøker?

Skrevet

Betaler ingenting og har ikke satt meg inn i papirer osv når det gjelder hytter, så kan ikke si noe om å ha hytte når det gjelder dette.

Vi(foreldrene mine) har to hytter så det blir ganske mye arbeid selv om den ene kun er sommerhytte og stenges av om vinteren. Gjennomsnittlig drar vi til en av hyttene hver 3-4 uke, men det kommer veldig an på sesongen. Når det er vinter og snø drar vi gjerne opp nesten hver eneste helg, og om sommeren tilbringer vi gjerne et par uker inne på sommerhytta + en god del helger. 

Det er mye som må ordnes, men foreldrene mine er ganske glad i prosjektet og jeg og broren min stiller selvsagt opp dersom vi har muligheten til det. Åpne og stenge hytta, fikse vannet, male og beising, elektronikkfeil, sy gardiner, gjøre hytta klar for vinteren, sikre for gnagere, og mer er ting man må beregne seg på årlig. 

Ellers er familien min svært glad i å gå turer og være aktive ute så å ha hytte passer oss utrolig godt. Det blir mindre utenlandsturer selvsagt siden vi heller har to hytter å dra til, men det er verdt det. Når jeg ser i hytteboken på alle opplevelsene og minnene vi har fra disse to stedene så er jeg utrolig glad for at foreldrene mine tok valget og skaffet oss en hytte. 

Skrevet

Med bare 40 minutters kjøretur bør det jo gå an å kombinere dersom man virkelig har lyst til å være på hytta, tenker jeg :-) Barn i dag har en tendens til å være vant til å ha teknologi ved fingertuppene hele tiden, så et nydelig fjellområde en liten kjøretur unna høres jo helt nydelig ut! Barn kan da kombineres med både fjelltur og bøker?

Du har rett. Vi har nok ikke "virkelig lyst til å være på hytta". Tror det har noe med at vi jo allerede bor her i området, og har fjell og natur rundt oss. Så det som frister når vi skal dra bort er byturer og andre landskaper enn hjemme.

Men vi bruker den jo. En håndfull helger i året. Det bare hadde gitt mer mening for oss å ikke eie.

Skrevet

Takk for mange fine og reflekterte svar! Vi tenker jo også litt på dette med at barnet vårt etterhvert vil ha aktiviteter i helgene og at det dermed vil bli mindre interessant å dra på hytta. Samtidig ligger hytta fint til (selv om det ikke er et populært hytteområde) i forhold til mange "kule" aktiviterer som slalåm, aktivitetspark, downhill og offroadsykling, i tillegg til fjellturer, så det er jo litt opp til oss hvor innbydende vi gjør det. 

Skrevet

Vi har inte hytte. Vi bor i Stockholm, har ett gammalt hus med hage, och barn med aktiviteter på helger. Dessutom jobbar min man turnus i princip varannan helg.

i Norge 15-16 timmars bilfärd bort finns ett familjehus vid vatten där vi bor när vi hälsar på familj. Jag önskar att vi kunde vara mer där, hjälpa till med huset, och samtidigt ha familj nära som kan hjälpa oss med vårt hus när vi behöver.

eftersom vi inte har någon större familj här, vill jag inte lägga tid, pengar och stress på ett hus till. Det kan vara spännande (dyrt) nog med ett 100 år gammalt hus.

Skrevet

Vi holder på å bygge hytte, og tenkte en del fram og tilbake rundt det, både når det gjelder vedlikehold og det å ha småbarn. For oss var det helt avgjørende at det ikke er spesielt langt å kjøre, fordi vi ønsker muligheten for å dra på helgeturer, ikke primært høstferie og påske. Vi hadde hytte da jeg vokste opp, og dit tok det ca. 3,5 time å kjøre, og det ble ikke mange helgeturer dit. Både pga. reiseveien og fordi det ikke var innlagt vann og strøm. Så selv om det er en klar ulempe å ligge i et hyttefelt, var det for oss viktig å ha vann og strøm og bilvei helt fram. Hvis vi skulle gått langt til hytta, og/eller brukt mye tid på å varme den opp, hente vann osv, ville det blitt for slitsomt og styrete for oss i denne fasen av livet. (I tillegg, er jeg livredd for mus, så noen form for utedo har jeg rett og slett problemer med om høsten og vinteren...)

Nå har jo ikke vi noen erfaringer med å ha og bruke hytte ennå, og barna våre er så små at de ikke har noe særlig sosialt liv utenom barnehagen. Men jeg ser for meg å invitere venner av både oss og barna, samt familie, med på hytta etter hvert. Og så er det sikkert mange helger som er fulle av fotballkamper osv, men jeg forstår ikke den at man skal frarøve barna et sosialt liv fordi man er en del helger på hytta i løpet av et år, slik en nevner. I tillegg håper jeg at barna kan bli like glade i å være på fjellet som jeg og faren er, og at de kan få turgleden mine foreldre ga meg.

Skrevet

Vi holder på å bygge hytte, og tenkte en del fram og tilbake rundt det, både når det gjelder vedlikehold og det å ha småbarn. For oss var det helt avgjørende at det ikke er spesielt langt å kjøre, fordi vi ønsker muligheten for å dra på helgeturer, ikke primært høstferie og påske. Vi hadde hytte da jeg vokste opp, og dit tok det ca. 3,5 time å kjøre, og det ble ikke mange helgeturer dit. Både pga. reiseveien og fordi det ikke var innlagt vann og strøm. Så selv om det er en klar ulempe å ligge i et hyttefelt, var det for oss viktig å ha vann og strøm og bilvei helt fram. Hvis vi skulle gått langt til hytta, og/eller brukt mye tid på å varme den opp, hente vann osv, ville det blitt for slitsomt og styrete for oss i denne fasen av livet. (I tillegg, er jeg livredd for mus, så noen form for utedo har jeg rett og slett problemer med om høsten og vinteren...)

Nå har jo ikke vi noen erfaringer med å ha og bruke hytte ennå, og barna våre er så små at de ikke har noe særlig sosialt liv utenom barnehagen. Men jeg ser for meg å invitere venner av både oss og barna, samt familie, med på hytta etter hvert. Og så er det sikkert mange helger som er fulle av fotballkamper osv, men jeg forstår ikke den at man skal frarøve barna et sosialt liv fordi man er en del helger på hytta i løpet av et år, slik en nevner. I tillegg håper jeg at barna kan bli like glade i å være på fjellet som jeg og faren er, og at de kan få turgleden mine foreldre ga meg.

Hei, takk for svar! Deres tanker ligner nok ganske mye på våre, vi tenker mye på at terskelen for å dra på hytta skal være så lav at vi kan dra dit ofte, uten for mye stress og uavhengig av vær og føre. Vi ser igså for oss at vi kan ha med venner på hytta, og foreldrene våre (både mine og hans) kommer til å pensjonere seg snart, så de vil nok være ivrig på å være med. Og selvfølgelig, vi håper også å videreføre gleden over å være på fjellet. 

Skrevet

Og så er det sikkert mange helger som er fulle av fotballkamper osv, men jeg forstår ikke den at man skal frarøve barna et sosialt liv fordi man er en del helger på hytta i løpet av et år, slik en nevner. 

Nei, da. En del helger får man til innimellom alt annet. Men er så store summer i kjøp og vedlikehold verd det for noen helger? Det blir en vederstyggelig døgnpris...

• Liker 1
Skrevet

Det kunne aldri falle meg inn å skaffe hytte. Enorme utgifter og en god del arbeid. Men så liker jeg heller ikke å binde opp fritiden min. Jeg ønsker å kunne late meg hjemme, eller reise bort uten å ha dårlig samvittighet for at vi burde vært på hytta mer eller for at hytta burde vært beiset. 

Anonymkode: 02e92...909

Skrevet

Jeg har ikke hytte, så kan ikke komme med direkte innspill på det. Men dersom dere kjøper hytte så kan dere jo leie den ut når dere ikke er der? Da får dere inn litt penger som dere f.eks. kan bruke på hjelp til vedlikehold, nedbetaling eller lignende :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...