Gå til innhold

Thailand - myggstikk farlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått ekstremt mange myggstikk på få dager. Har ihvertfall 20 på hvert bein og noen på armene. Er dette farlig? Er ikke vaksinert mot noe. Var en lokal her i stad som kom bort og spurte om det var myggstikk. Da jeg sa ja sa han "very dangerous"... 

Anonymkode: c9c3e...693

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denguefeber blir også overført via myggstikk. Den er i beste fall ytterst ubehagelig (kalles "Broken bone-disease"), og i verste fall dødelig. Det er anbefalt å unngå myggstikk så godt det lar seg gjøre, samt å dekke til så mye som mulig av kroppen ved soloppgang og -nedgang. 

Anonymkode: 1e36c...4df

Skrevet

Gå på nettet og finn enten fihi.no eller noen som driver med reisevaksine der pleier det å ligge innfo. Normalt sett reiser man ikke til utlandet uten å sette seg inn i hva som er farlig og krever forhåndsregler FØR man reiser. 

Du kan og kontakte reiseforsikringen din og forhøre deg om fremgangsmåte. Alternativt sjømannskirke på stedet du er, eller sos alarmtelefon i Købehavn. 

Anonymkode: af9d9...263

Skrevet

Har fått ekstremt mange myggstikk på få dager. Har ihvertfall 20 på hvert bein og noen på armene. Er dette farlig? Er ikke vaksinert mot noe. Var en lokal her i stad som kom bort og spurte om det var myggstikk. Da jeg sa ja sa han "very dangerous"... 

Anonymkode: c9c3e...693

hvorfor har du ikke tatt vaksiner før du dro til Thailand?

Anonymkode: 4ed16...71e

Skrevet

Man får ikke vaksine mot malaria, men tabletter..

Anonymkode: 1e36c...4df

Ja, du har helt rett. Ser at den første vaksinen har blitt godkjent først i år.

• Liker 1
Gjest Honeyblossom
Skrevet

Det kan være farlig, men ikke nødvendigvis. Jeg fikk også myggstikk da jeg var i Thailand, men ble ikke syk.

Uansett veldig dumt av deg å reise ned uten vaksiner.

Skrevet

Det er kun farlig om du har blitt stukket av mygg som bærer smitte. De fleste turistområdene i Thailand er ikke malaria-områder. Da jeg var i Thailand ble jeg frarådet fra vaksinekontoret å ta tabletter fordi bivirkningene kan være ille ,  foruten da jeg var i ett spesifikt område i nord.  Påpekes også at tablettene ikke fungerer som en full vaksine, det er fortsatt mulig å få malaria om man tar pillene. Den nye vaksinen har jeg ikke kjennskap til. Dengue tror jeg ikke du får piller eller vaksiner for, beste beskyttelsen om man er i områder der det er malaria eller dengue, å unngå å bli stukket, bruke spray,myggnett osv. 

Kontakt lege om du får feber osv, men tror du kan ta det helt med ro. Fikk drøss av stikk selv,  også da jeg var i malaria-område, og det gikk helt fint.

Skrevet

Om du er på typiske turiststeder, og ikke langt inne i jungelen i Nord-Thailand, så er sjansen for Malaria liten. Denguefeber er vel en risiko. Jeg fikk selv ca 30 myggestikk mens jeg var i Phuket og Krabi, og kom fra det uten sykdom. Men bruk myggspray. 

Anonymkode: 6be23...272

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...