Gå til innhold

Vasker du hendene?!

Vasker DU hendene?!  

1. 1. Vasker DU hendene?!

• Ja, er du gær'n!
      91
    • Nei, glemmer det...
      3
    • Nei, er det så nøye da...?!
      4

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det holder IKKE å bare skylle hendene under vann når man har vært på toalettet! Huden på hendene har tekstur slik at man ikke bare har "overflødig skitt", men skitten setter seg i sprekkene i huden. Hvis du har en jobb som krever at du skal ha rene hender burde du vite at vann ikke fjerner bakterier og at disse ikke bare kan skylles av. ÆSJ!

Hvis du er redd for at huden din skal tørke ut, så bruk skikkelig håndsåpe og håndkrem!

For å bli ren på hendene skal hendene skrubbes mot hverandre, både oversiden og undersiden, og håndvasken skal vare i minst 45 sekunder. Noe annet er rett og slett ekkelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en venn som ikke vasker hendene nok. Det vil si aldri, men jeg vet ikke hva han gjør når han har vært på do.

I kveld var vi flere som laget mat. Jeg skulle rive ost, og vasket selvfølgelig hendene. Jeg var ute og tok en røyk, og vasket hendene før jeg begynte på noe annet av mat. Denne vennen min vasket ikke hendene. Skar grønnsaker og stod i. Jeg synes det blir ekkelt.

Denne vennen jobber også med mat. Han har ikke hørt om prinsippet "ta _aldri_ på mat med de hendene du har tatt i penger med". Det synes jeg blir drøyt, altså.

Skrevet

agurk, kan jeg spørre hva du jobber med? :-) Ble bare litt nysgjerrig.

Og når det gjelder sprit vs såpe: Jeg har sett resultater av analyser av bakteriemengde på hender før og etter vask, og det er helt klart mye mindre etter en skikkelig såpevask, så å si at hvis du ikke bruker sprit kan du like gjerne la være å vaske hendene er vel litt drøyt. Dersom det er nødvendig å desinfisere hendene, som er en litt annen sak, er sprit best, men det er vel ikke så ofte at det er nødvendig. Sprit er tøffere for huden enn såpe, og kan føre til at du blir tørr og sprekker, og det er i hvert fall uhygienisk. Skal man ha helt bakteriefrie hender er det vel best med sterile hansker.

Skrevet

Et anonymt SELVFØLGELIG!!! Klart jeg vasker hendene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...