Gå til innhold

Vasker du hendene?!

Vasker DU hendene?!  

1. 1. Vasker DU hendene?!

• Ja, er du gær'n!
      91
    • Nei, glemmer det...
      3
    • Nei, er det så nøye da...?!
      4

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vasker hender etter dobesøk på offentlige toaletter (må innrømme jeg er litt mer unnasluntrer hjemme ihvertfall om natta.... :oops: )

På kjøkkenet vasker jeg hender før mat, om jeg har skjært opp kylling eller kjøtt vasker jeg hender før jeg begynner m noe nytt, bruker aldri samme kniv til forskjellige ting uten å vaske den i såpe og veeeeldig varmt vann og jeg legger ofte kluter og oppvaskbørste i klor...... (kokk i familien :wink: )

Vasker veldig ofte hendene ellers oxo fordi jeg svetter mye og det er litt kjipt å gå rundt våt på hendene :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Damer som ikke vasker hendene :o Trodde ikke slike fantes jeg, er visst litt vel godtroende. For min egen del er det med vasking av hender som med tannpuss: en godt innarbeidet vane som jeg aldri glømmer!

Skrevet

Vasker alltid hendene, men registrerer OFTE at mange ikke gjør det. Spesielt på jobben, der er det 2 doer ved siden av hverandre, og da hører jeg det dras ned, og at personen går rett ut, uten å vaske hendene!!!!!!!

Blæh... :roll:

Skrevet

Ja, jegvasker meg ALLTID på hendene etter toalettbesøk (og det gjør jammen meg mannen min også). Noe annet er uaktuelt, og spesielt nå etter at vi fikk barn er vi veldig nøye med håndvasken.

Skrevet

Jeg vasker alltid hendene - med såpe - etter at jeg har vært på do, og jeg stenger kranen med albuen eller med papir etterpå. Har jeg vært ute og tatt på mye rart vasker jeg meg også før jeg går på do. Vasker også alltid hendene før jeg spiser, og det første jeg gjør når jeg kommer hjem etter å ha vært ute er å vaske hendene. Høres kanskje småhysterisk ut, men jeg har lovet meg selv å gå foran med et godt eksempel når jeg kommer ut i praksis (og senere arbeid) på sykehus. Det er for dumt at folk skal bli enda sykere bare fordi de ansatte på sykehuset ikke "har tid til" å vaske seg. Tro meg, det har vi.

Skrevet
Det er for dumt at folk skal bli enda sykere bare fordi de ansatte på sykehuset ikke "har tid til" å vaske seg. Tro meg' date=' det har vi.[/quote']

Desuten blir vi nå anbefalt og bruke sprit da det fjerner mye mer bakterier en en håndvask. Kun ved tilsølte hender skal vi vaske oss har vi lært nå.

Gjorde en undersøkelse med bakterieprøver og de der man hadde vasket hendene var :kvalm: mens de med sprit var nesten helt frie for bakterier.

Og da har man iallefall tid til å vaske hendene på sykehus, for å sprite går mye fortere! Ingen undskyldning da lenger.

bare en liten avsporing :wink:

Skrevet

Jeg tror en del fusker her, eller så tør bare de som vasker hendene å svare. Synes det er en god del som ikke vasker hendene når jeg er på offentlig toalett. Blir (gledelig) overrasket hver gang noen gjør det jeg. OG til de som varsker: å trykke hendene 2 sekunder under vannstålen er ikke vasking. Bruk såpe! Vel, om det finnes noe igjen..

Trodde håndtørrere var mer hygienisk enn pair jeg da... mener å ha lest et sted at de var best.

Jeg vasker ja, men ikke alltid. Av og til er vaskene så tilgriset at jeg tar vaskeservietter, eller leter etter andre vaskeservanter. Og som sagt så er det ikke alltid jeg går på do når jeg er inne i avlukket. Og når man er på hytta eller ferie noensteder, så har man ikke vask. Så jeg vasker ikke alltid.

Synes også som Poirot at noen virker litt vel mye bakteriehysterisk..

Jeg synes det er ekkelt, men tror ikke jeg dør av at andre ikke vasker seg.

Skrevet
Gjorde en undersøkelse med bakterieprøver og de der man hadde vasket hendene var :kvalm: mens de med sprit var nesten helt frie for bakterier.

Men det er vel likevel bedre å vaske hendene med såpe enn ikke i det hele tatt? Sprit er vel helt klart best ja, men man blir forferdelig tørr av det. :-?

Jeg har forresten sett en undersøkelse av antall bakterier på manns- og kvinnehender, og forskjellen var nesten astronomisk. Menn har visst enormt mye mer bakterier på hendene enn kvinner, også etter vask. Det er visst blant annet fordi mannehud er grovere og gir bedre feste for bakterier og grums, dessuten bruker kvinner ofte håndkrem som bidrar til å holde huden myk og fri for sprekker. Likevel litt pussig at det skulle være så stor forskjell, jeg ble i hvert fall overrasket over det.

Skrevet

Det er forskjell på å vaske seg på hendene og å desifinsere hendene. Man vasker hendene med vann og såpe slik som man er vant til. Da fjerner man de fleste bakteriene som ligger på overflaten av hånden.

Bruker man sprit som ble nevnt over, desinfiserer man hendene, dvs man dreper de fleste bakterier som er på hånden. Dette skader seff også hånden/huden så å desifisere trenger man ikke gjøre hele tiden men av og til.

Ble også nevnt over her at enkelte på offentlige toaletter bare har hånden under noen sekunder i rennende vann, og det er ikke å vaske hånden sin. Stemmer det, men det er ikke alltid man trenger å vaske hendene skikkelig etter dobesøk. Det holder med å skylle hendene. For mye vasking av hender med såpe kan også være skadelig og man kan også drepe for mange av "de gode bakteriene" som er en del av den naturlige bakteriafloraen.

Bare tenk på hvor dere har hendene når dere har jobbet i noen timer før dere skal ta dere en kjapp matbit (når man ikke kan vaske hendene).. da får man i se en god del bakterier ... dørhåndtak er ett godt eksempel.

Selv vasker som oftest hendene, men av og til holder det bare å skylle dem. Men derimot er jeg dritten på hende FØR dobesøk vasker jeg hendene. For jeg vil ikke at mine skitne hender skal ha kontakt med mine edlere deler. Det er også uhygenisk 8)

Skrevet

Men det er vel likevel bedre å vaske hendene med såpe enn ikke i det hele tatt? Sprit er vel helt klart best ja, men man blir forferdelig tørr av det. :-?

Ikke i det hele tatt!

Men det var igrunn bare ett svar på om hun på sykehuset som ikke hadde tid.. Hjemme er det vel få som har sprit stående

Skrevet
Og som sagt så er det ikke alltid jeg går på do når jeg er inne i avlukket.

Det er flere som nevner dette. Hva i alle dager gjør dere der inne da, som ikke krever håndvask etterpå? Jeg har aldri, noen gang, gått inn i et avlukke uten å ha gått på do/skiftet tampong eller annet som krever håndvask etterpå.

Skrevet

Det kan være så mye: skifte strømpebukse eller bukse, skjørt, bh osv. Noen ganger for å være helt alene noen sekunder og gråte en skvett, samle tankene, sjekke noen helt personlige meldinger på mobilen... Det kan være så mye forskjellige grunner hva vi ulike folk gjør der.

Skrevet

Etter hvert toalett besøk og hver gang jeg kommer utenfra.

Og når jeg skal lage mat og når jeg steller barna og etter jeg har kosa med hunden osv, ja jeg vasker hendene ofte. :wink:

Skrevet
Det kan være så mye: skifte strømpebukse eller bukse, skjørt, bh osv. Noen ganger for å være helt alene noen sekunder og gråte en skvett, samle tankene, sjekke noen helt personlige meldinger på mobilen... Det kan være så mye forskjellige grunner hva vi ulike folk gjør der.

Jeg ville nok vasket hendene uansett. Du vet ikke hva personen før deg har gjort, for deretter å ta i håndtaket...

Nei, jeg synes ikke dette er hysteri, og ja jeg tar på håndtak uten å løpe å vaske hendene, men ikke toaletthåndtak

Skrevet

Jeg vasker hennede med SÅPE etter do besøk, før matlaging / spising og etter å ha drevet med hundene... (kan klappe dem to klapp på hodet altså, men vist det er snakk om "skikkelig" kosing må jeg vaske meg pga huder har fettlagi pelsen og det er ekkelt å ha på hendene

Skrevet

Jeg ville nok vasket hendene uansett. Du vet ikke hva personen før deg har gjort, for deretter å ta i håndtaket...

Nei, jeg synes ikke dette er hysteri, og ja jeg tar på håndtak uten å løpe å vaske hendene, men ikke toaletthåndtak

Samme her.

Skrevet
... det er ikke alltid man trenger å vaske hendene skikkelig etter dobesøk. Det holder med å skylle hendene. For mye vasking av hender med såpe kan også være skadelig og man kan også drepe for mange av "de gode bakteriene" som er en del av den naturlige bakteriafloraen.

Bare en kommentar til det med skylling. Søsteren min er farmasøyt og har gjort forsøk på vasking/skylling og bakterier. Bare skylling er så godt som å gjøre ingenting. Å vaske hendene med kaldt vann og såpe fjerner litt bakterier. Å vaske hendene med varmt vann og såpe fjerner mye mer bakterier.

Skrevet

Æsj altså..! Folk må da vaske hendene! Det gjør jeg alltid! Alt annet er jo ekkelt og kvalmt.. En ting jeg helst ikke vil ha svar på i grunn..

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Bare en kommentar til det med skylling. Søsteren min er farmasøyt og har gjort forsøk på vasking/skylling og bakterier. Bare skylling er så godt som å gjøre ingenting. Å vaske hendene med kaldt vann og såpe fjerner litt bakterier. Å vaske hendene med varmt vann og såpe fjerner mye mer bakterier.

Det kommer nå ann på situasjonen. Hvis man kun har overflødig rusk etc så holder det å skylde. Det gjør jeg ca. 50% av gangene når jeg er på jobb da jeg må ha reine hender. Hvis ikke hadde brukt såpe hver gang hadde hendene mine vært uttørket deluxe og det funker heller dårlig.

Men seff enig i at hendene må vaskes når man er dritten. Men forskjell på å være skitten og å ha litt "overflødig rusk og rask".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...