Gå til innhold

Vasker du hendene?!

Vasker DU hendene?!  

1. 1. Vasker DU hendene?!

• Ja, er du gær'n!
      91
    • Nei, glemmer det...
      3
    • Nei, er det så nøye da...?!
      4

Fremhevede innlegg

Skrevet

MEN! Jeg tenker sjelden på at andre ikke vasker hender...

Skulle ønske det var meg, jeg... Når jeg er hos mine foreldre eller hos noen jeg vet ikke vasker hendene sine for ofte, så får jeg helt noia og takker som regel nei til mat... Ihvertfall mat som jeg vet er laget ved at de har tatt i det - brødskiver og sånn...

Noen ganger får jeg bare sånn følelse av at den personen er møkkete på henda, og da blir jeg kvalm.

Jeg klarer ikke at noen tar meg i ansiktet f.eks, fordi jeg er redd de er møkkete på henda. Sambo må også holde henda sine unna ansiktet mitt... Det er litt slitsomt å være sånn, selv om jeg ikke er like opphengt i det, som f.eks Jack Nickolsen (eller hvordan det skrives) i Livets Lyse side...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker hendene mine hele dagen. Før jeg spiser, når jeg har vært på toalettet, etter å ha brukt tastatur, etter å ha tatt bussen, etter å ha handlet osv osv osv...

Føler meg direkte skitten på hendene etter å ha tatt buss eller handlet... bare ser for meg de ekle bakteriene... folk kan jo ha gjort hva som helst med hendene sine som jeg ikke vet, og så tar jeg på det som de har tatt på... æsj!!

Skrevet
Føler meg direkte skitten på hendene etter å ha tatt buss eller handlet... bare ser for meg de ekle bakteriene... folk kan jo ha gjort hva som helst med hendene sine som jeg ikke vet' date=' og så tar jeg på det som de har tatt på... æsj!![/quote']

Akkurat det samme sier jeg...

Så en film der det ble belyst ganske bra. En fyr spionerer i vinduet og ser at en annen fyr smører på salve på tissen sin og lar være å vaske seg på hendene. Og denne mannen måtte han håndhilse på etterpå...

Skrevet

Ja, selvsagt vasker jeg hendene etter å ha vært på toalettet! Men må vel innrømme at jeg ikke alltid gjør det før jeg lager mat eller spiser. Det skyldes muligens at jeg går på do ganske ofte, og da ser jeg ikke helt behovet for å vaske meg igjen når jeg gjorde det for ikke så veldig lenge siden og ikke har tatt i noe spesielt møkkete etterpå.

Dette er kanskje en avsporing, men det står jo ofte i avisene at nordmenn er for lite flinke til å vaske hender, vaske/bytte kniv når vi skjærer opp mat, kluten er nærmest oppdrettsanlegg for bakterier, osv osv. Det høres jo rimelig ekkelt ut, men er det egentlig noe problem? Blir folk med normalt immunforsvar faktisk syke av det?

Marcia.

Skrevet

Føler meg direkte skitten på hendene etter å ha tatt buss eller handlet

Samme her. Noe av det første jeg gjør når jeg har vært ute og kommet hjem er å vaske hendene. Man har jo tatt i så mye rart, matvarer/ting på butikken, penger osv.

Skrevet
Dette er kanskje en avsporing' date=' men det står jo ofte i avisene at nordmenn er for lite flinke til å vaske hender, vaske/bytte kniv når vi skjærer opp mat, kluten er nærmest oppdrettsanlegg for bakterier, osv osv. Det høres jo rimelig ekkelt ut, men er det egentlig noe problem? Blir folk med normalt immunforsvar faktisk syke av det? [/quote']

For å fortsette avsporingen: Ja, det kan man faktisk. Eksempel: Skjærer du først rå kylling som har campylobakter, og etterpå tomater med samme kniv på samme skjærebrett, blir du skikkelig dårlig, selv om du har aldri så godt immunforsvar.

Det er ikke uvanlig at kylling har campylobakter, leste for en stund siden at noen hadde tatt stikkprøver hos prior i Trøndelag (tror jeg), og der var det over 40 prosent av prøvene som viste campylobakter. Men bakteriene dør av varmebehandling, så det er ikke farlig hvis man gjennomsteker kyllingen OG bytter kniver og skjærebrett.

(Har selv hatt campylobaktinfeksjon, fikk smitten i Tyskland, og ble helt for jævlig dårlig. Klarte ikke spise noe på 10 dager, raste ned 7 kilo! Så jeg er veldig påpasselig med å bytte kniver...)

Gjest Liljedugg
Skrevet
Ja, jeg vasker alltid hendene.

Jeg synes det er forferdelig å være på offentlige toaletter. For når jeg har vasket hendene og skal ut - så må jeg jo ta i dørhåndtaket... Og bare tanken på de som har tatt i det før meg, uten å vaske hendene, gjør meg kvalm.

Så jeg prøver da å åpne døren mens jeg berører dørhåndtaket minst mulig

*blæh*

Jeg og... :-? Et tips, er å bruke papiret (et tykt lag med tørkepapir eller dopapir) og stenge krana med, og også til å åpne døra med... (jeg gjør det... synes det er så ekkelt med offentlige doer, uansett hvor rene de SER ut...)

Helsepersonell skal bruke tørkepapir til å stenge krana med, men det slurves nok der også...

Når man stenger krana, tar man borti det stedet alle andre har tatt i med skitne hender og nytten av å vaske seg, blir borte... :o

Skrevet

Jeg og... :-? Et tips, er å bruke papiret (et tykt lag med tørkepapir eller dopapir) og stenge krana med, og også til å åpne døra med... (jeg gjør det... synes det er så ekkelt med offentlige doer, uansett hvor rene de SER ut...)

Dette gjør jeg også!!

Jeg hater offentlige toalett hvor de har sånne håndtørkere, er ikke de rene bakterie-bombene?

Jeg vasker hendene alltid etter at jeg har vært på do, men noen ganger også før (hvis jeg har mensen f.eks), alltid etter at jeg har kommet hjem, og før, innimellom og etter jeg har laget mat,....

(I Spania ble jeg og en venninne sett på som spedalske fordi vi ba folk flytte seg slik vi fikk vaske oss på hendene,...Der er det vanlig å ikke vaske seg på hendene etter dobesøk!!)

Skrevet

Det samme gjør jeg også, også på jobb og når jeg er på besøk hos noen.

Skrevet

JA jeg vasker alltid hendene. Jeg er av typen som nok har en liten greie med det også, vasker kanskje litt mye innimellom.....

Men så dusjer jeg alltid når jeg kommer hjem etter å ha vært i byen, og for ikke å snakke om byen, selvom klokka er midt på natta....

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva gjør dere når dere har hatt sex da? Hopper rett i dusjen og desinfiserer alt sengetøyet? Og skyller munnen med såpe?

Skrevet

Ja,jeg vasker hender etter at jeg har vært på do.Jobber i helsevesenet og der må man jo ha god hygiene.Vasker hender før jeg lager mat og

Skrevet
Jeg vasker alltid hendene etter toalettbesøk' date= for matlaging og flere ganger ellers hvis jeg har spist noe grisete osv. For meg er det helt naturlig, det har jeg gjort siden jeg var liten og jeg stusser også veldig på de som ikke gjør det. Jeg husker jeg leste en undersøkelse en gang hvor de skulle se om folk vasket hendene oftere om noen stod og så på. Så den første gangen var det kamera eller personen stod gjemt slik at de andre ikke visste at de ble sett, og den andre gangen så stod det noen der og helt tydelig så på. Det viste seg at for mennene var det ingen forskjell, mens kvinner vasket hendene betydlig oftere når de ble sett på, og lurte seg unna når de trodde de var alene.

Tillater meg å sitere Arkana og si at jeg opplevde noe liknende på jobb som gav meg hakeslepp.

Skulle inn på toalettet på jobb i vår "fløy" og møtte akkurat på en sykepleier som nettopp hadde kommet ut fra et toalettavlukke og skulle til å gå ut døra uten å vaske hender. Da hun så jeg kom inn, tok hun en kjapp u-sving (med et lettere sjokkert/forbitret uttrykk i trynet) og vasket hendene. Tror NEPPE hun hadde gjort det om jeg ikke kom inn.

Det var pinlig, for oss begge, og hun fløy rett ut igjen. Jeg ble virkelig KVALM! Sykepleiere skal ikke tillate seg å slumse med hygienen! Spesielt ikke på jobb!

Fyttigrisen! :o

Jeg er svært nøye med håndvask, både etter å ha tatt i penger, dørhåndtak (før mat etc., ikke hele tiden da) og liknende "bug-ansamlingssteder" på off.plasser. OG selvfølgelig etter toalettbesøk. Jeg er kanskje litt for nøye, men episoder nevnt ovenfor gjør meg dårlig.

Jeg vasker alltid hendene før maten og før jeg evt fikler med sminke/piercinig/øredobber etc. Har jeg vært å handlet og tatt i dørhåndtak etc, så er jeg også nøye. Nå begynner jo også "sykeperioden" og det er jo alskens med potensielle bugs som kan gi meg omgangssyke/influensa/forkjølelse ( i "beste grad") på jobb om en ikke er nøye med hygienen der.

Greit nok, man kan bli smittet av dette før eller siden, men det er jo greit å prøve å unngå det. God håndvask og hygiene forøvrig ER jo faktisk et av de viktigere punktene ved forebygging av infeksjoner!

Skrevet
Jeg svarte at jeg alltid vasker hendene, men når jeg tenker etter så lyver jeg.

Jeg vasker aldri hendene hvis jeg har vært på toalettet om natta...

Vasking av hendene er ren vanesak her hjemme- selv 6,5 åringen vasker automatisk hendene etter do besøk om natten!! :klem:Det er gutten til mamma'n sin det... :wink:

Ellers, gjest kl.17.29, er jeg kanskje litt rar, men foretrekker og har bedre sex om vi er nydusjede begge to! :wink: :-)

Skrevet

Glad jeg ikke er hysterisk redd for bakterier, jeg. (Men er ikke at de som vasker seg etter do er det, men noen her har jo kansekj tatt litt vel av...). Ikke er jeg syk noen gang heller, så det fungerer alldeles utmerket.

Jeg vasker aldri hendene om natta. Det forekommer også at jeg går på off. toalett for å gjøre ting som ikke har med dobesøk å gjøre, da ser jeg ikke på håndvask som nødvendig.

Men jeg er nøye på å vaske meg når jeg kommer hjem fra jobben og slik.

Skrevet

Jeg har vel et normalt forhold til bakterier, tror ikke jeg dør om jeg kommer i kontakt med andres bakterier... Men jeg vasker ALLTID hendene når jeg kommer hjem etter å ha vært ute, før jeg lager mat og selvføgelig etter å ha vært på toalettet!

Skrevet

Ja, jeg vasker alltid hendene etter et toalettbesøk. Det burde være selvsagt. Kan vel egentlig si at jeg har et veldig anstrengt forhold til det med hender og jevnlig vasking. Makter ikke en gang tanken på å spise lunchen min, uten å ha vaskt hendene først. Blæh!

Gjest Anonymous
Skrevet

Min kjære, hvite, diggluktende palmolivesåpe er min beste venn etter jeg er ferdig på do!

Skrevet

svarte ja og det er tilogmed sant! 8)

leste også om en undersøkelse en gang (nå husker jeg dette bare sånn ca riktig for det er en stund siden) fra en konferanse for helsearbeidere/folk som jobbet med hygiene. I anledning konferansen ble toalettene utstyrt med en slags fotocelle som gjorde at dørene ut var automatisk låst om man ikke vasket hendene (utløstes sikkert av at springen rant eller lignende). Det var ganske festlig.. person etter person kom seg ikke ut av rommet, blant annet noen av foredragsholderne..

Skrevet

Vasker alltid hendene etter dobesøk, selvfølgelig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...