Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Håper på råd fra noen med erfaring med bruk av dunpose i vogn i bergensområdet - eller andre steder i landet hvor vintrene er relativt milde (men gjerne sure og regnfulle).

Jeg er førstegangsgravid, og kjenner på at det er veldig mye jeg ikke har noen som helst anelse om - i dette tilfellet hva som vil være passende for babyen temperaturmessig. Er det greit med en varm dunpose og heller ha på babyen lite klær inni, eller kan det av noen grunn være dumt? Det høres jo ut som mer styr med en mindre varm pose og mer klær på babyen inni, men med min totale mangel på erfaring kan det jo hende jeg har oversett noe viktig her :)

Jeg har ikke termin før 1. februar, men siden jeg har sett meg ut EasyGrow (med forlengerdel) tenker jeg at det ikke er noe stort problem at vinteren snart er over når babyen kommer, siden den kan brukes i flere sesonger, og vi gjerne vil ha et barn til etter hvert.

Er det nødvendig med lammeskinn under posen, evt inni, for ekstra isolasjon? (Er i utgangspunktet litt skeptisk til å la ungen sove direkte på lammeskinn pga krybbedødfaren, men om det er et nytt skinn er det vel ikke så stor forskjell på om barnet ligger på dunposen eller lammeskinnet?) Jeg vil forresten gjerne kunne vaske hele posen i maskin, vi kjenner oss selv godt nok til å vite at om underdelen må på rens (hvis den er i ull f.eks.), så blir det bare ikke gjort... :)

Er det stor forskjell på varmen til de forskjellige merkene dunposer? Hvor langt ut på året kunne dere evt bruke dunpose?

Tips, råd og erfaringer tas imot med stor takk! :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i Bergen og har baby på 4 måneder. Har lammeskinn i bunnen og dunpose. Er ikke så lenge siden jeg byttet til dunposen og baby sover mye bedre i vognen nå. Virker som om hun synes det er lunere enn med dyne/ teppe. Veldig lettvint og greit å bare ta på lue og ev strikkejakke. Hun er aldri kald oppi der, og det blir jo ikke så mye kaldtete på vinteren her heller enn det som er nå. Dunposen regulerer jo temperaturen litt også  

Anbefaler dunpose!

Anonymkode: 72229...76f

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor ikke i Bergensområde, men i Vest-Agder. I februar er det absolutt tiden for en god vinterpose! Jeg har Voksi (city tror jeg) dunpose, men nå er den altfor varm å ta i bruk. Brukes til april, omtrent, men på den tiden så svinger temperaturen veldig, så da varierer det hvor lukket den er, og brukes av og til kun som underlag. I mai blir den stort sett for varm som underlag også, og da tas lammeskinnet i bruk. Ingen erfaring fra andre vognposer, da vi har vært fornøyde med denne. 

Det er ingenting negativt med lammeskinn under dunposen, men neppe nødvendig. Den er derimot god å ha når posen blir for varm. Barnet kan ligge rett på lammeskinnet, det må bare luftes og ristes godt før bruk, og innimellom ellers også. Nå har ikke jeg hørt om krybbedødfare ved bruk av dette i vogn (hvor barnet stort sett er under oppsyn?), så lenge det er korthåret og beregnet til baby/småbarn. 

Jeg foretrekker derimot å ha litt klær på barnet i vogna, undertøy og mellomplagg. Da er det så enkelt å bare fjerne mellomplagget om det skulle bli for varmt. Det er vanskeligere om det er selve vognposen som er for varm... Nå har jeg også hatt babyer som ikke er så interessert i å ligge i vogna i våken tilstand, så ofte må de opp og se (etter de er fylt 2-3 måneder), og da er det greit om de har to lag tøy på seg, så det er enkelt å bare ta ett plagg til på dem, fremfor å måtte kle på ungen i bare undertøyet i kulda. 

Min erfaring er også at det er lettest for dem å bevege seg fritt med 2-3 plagg enn èn tykk dress. Enklere for oss foreldre å regulere tempen også da.

Slapp av, ikke tenk for mye. Når barnet kommer, finner du veldig fort ut av ting :) 

Anonymkode: 46dc5...59a

Skrevet

Hadde bozz lammeskinnspose til min baby i februar, holdt i massevis  :) det er jo ikke så veldig kaldt her og de ligger godt i skjul for vind og vær i bagen sin :)

Skrevet

Tusen takk for hjelpsomme svar, snille dere! :D

Skrevet

Jeg har i hvert fall sett at noen på et eller annet forum linket til en EasyGrow Hood og mente den var perfekt til vestlandsvinter :)

Anonymkode: 29c53...7cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...