AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #1 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg har nettopp begynt å trene styrke. To ganger i uken. Vil si jeg har et variert kosthold og normalt, og med det mener jeg ikke innslag av supermat o.l. Selv om det sikkert er fint. :-)Begynner ofte dagen med havregrøt, gresk yoghurt med musli og frukt, eller egg og bacon. Til lunch er det enten salat eller brødmat med pålegg. Til middag er det alt mulig.Ellers ila dagen prøver jeg å få i meg nok vann, og noenganger i uken en smoothie. Spiser og noen atkinsbarer ila uken. Og en del banan.Jeg trener ikke så hardt at jeg tror jeg må begynne med proteintilskudd, men burde jeg tenke på å få i meg mer proteiner siden jeg har begynt å trene? Anonymkode: b5fee...f1d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #2 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg har nettopp begynt å trene styrke. To ganger i uken. Vil si jeg har et variert kosthold og normalt, og med det mener jeg ikke innslag av supermat o.l. Selv om det sikkert er fint. :-)Begynner ofte dagen med havregrøt, gresk yoghurt med musli og frukt, eller egg og bacon. Til lunch er det enten salat eller brødmat med pålegg. Til middag er det alt mulig.Ellers ila dagen prøver jeg å få i meg nok vann, og noenganger i uken en smoothie. Spiser og noen atkinsbarer ila uken. Og en del banan.Jeg trener ikke så hardt at jeg tror jeg må begynne med proteintilskudd, men burde jeg tenke på å få i meg mer proteiner siden jeg har begynt å trene?Anonymkode: b5fee...f1dAlt avhenger av hva målene dine er, og forsåvidt også utgangspunktet ditt i forlengelsen av dette. Anonymkode: ba952...52b
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #3 Skrevet 31. oktober 2015 Målet mitt er ikke p bygge muskler akkurat så trener egentlig bare for å få bedre kondisjon og bli sterkere. Trener styrke en gang i uka med ulike apparater og kondisjon en gang i uka der jeg springer i 40 - 45 min. Lurer derfor på om jeg burde justere med å få i meg mer proteiner selv om jeg ikke skal forandre noe utad på kroppen. Anonymkode: b5fee...f1d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #5 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg tror du skal trene med mye mer mål og mening enn en gang i uka på apparater før det er nødvendig med høyere proteininntak. Selv trener jeg tung og målrettet styrke tre ganger i uka, og jeg tenker ikke noe på proteiner (ennå). Anonymkode: bd67c...bc6 1
Erazor Skrevet 31. oktober 2015 #6 Skrevet 31. oktober 2015 De aller fleste klarer å dekke proteinbehovet gjennom helt vanlig kosthold. Med mindre du har mange tunge økter i uken og aktivt jobber mot å bygge muskulatur, bør det være helt unødvendig med tilskudd.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #7 Skrevet 31. oktober 2015 For å bli sterkere må du bygge muskler. For å hjelpe muskelvekst må du spise proteiner. Når det er sagt kan du enkelt få i deg proteiner i vanlig kost. Feks kylling, egg og mager kesam er enkle kilder til proteiner. Skyr, hvis du spiser yoghurt! Anonymkode: 310a4...8cb
Charmander Skrevet 31. oktober 2015 #8 Skrevet 31. oktober 2015 Neida, du trenger ikke proteintilskudd. Kostholdet for det du driver med ser greit ut, men ville fått inn kveldsmat. F.eks to egg og to skiver og et glass melk eller vann til.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #9 Skrevet 31. oktober 2015 Ok, takk for svar. :-) Noen som har forslag forresten til kondistrening? Springer i 25 min på tredemølla liksom en gang i uken og styrketrening den andre gangen så føler meg litt amatør. Anonymkode: b5fee...f1d
tnh Skrevet 1. november 2015 #10 Skrevet 1. november 2015 Ok, takk for svar. :-) Noen som har forslag forresten til kondistrening? Springer i 25 min på tredemølla liksom en gang i uken og styrketrening den andre gangen så føler meg litt amatør. Kjør intervaller i 25 minutter. Mange forskjellige varianter som funker bra.
Caterina Skrevet 1. november 2015 #11 Skrevet 1. november 2015 Dere som sier at det ikke er nødvendig å tenke på kosthold ennå, jeg er enig og uenig. Ja - man kan si at hun vil få fremgang uansett, og at kostholdet har mer å si når hun kommer høyere opp i vekt, men personlig synes jeg iallfall at man bør fokusere på høyt inntak av proteiner allerede fra begynnelsen av. Hvis man ikke spiser riktig eller nok, er det lett å miste muskelmasse, noe man (ofte) ikke ønsker.
MinnisMus Skrevet 1. november 2015 #12 Skrevet 1. november 2015 (endret) Dere som sier at det ikke er nødvendig å tenke på kosthold ennå, jeg er enig og uenig. Ja - man kan si at hun vil få fremgang uansett, og at kostholdet har mer å si når hun kommer høyere opp i vekt, men personlig synes jeg iallfall at man bør fokusere på høyt inntak av proteiner allerede fra begynnelsen av. Hvis man ikke spiser riktig eller nok, er det lett å miste muskelmasse, noe man (ofte) ikke ønsker. Som utrent individ kommer TS uansett ikke til å miste muskelmasse, i allefall ikke med det kostholdet som blir skissert i OP. Hvorvidt det er nødvendig å fokusere på et høyere protein inntak er avhengig av hvorvidt TS er kvinne eller mann. Utifra hvordan TS ordlegger seg vil jeg anta det er snakk om en kvinne, og ettersom kvinner produserer betydelig mindre mengder testosteron er også proteinsyntesen redusert sammenlignet med menn, med andre ord kan ikke kvinner generelt sett nyttegjøre seg av like mye proteiner som menn og proteinbehovet er dermed mindre.Det ble gjort en kort studie på proteinbehovet hos kvinner som trente for matkontrollen. Studiet hvis man kalle det viste at for 24 av 25 så gikk de ekstra proteinene som ble tilført som kosttilskudd rett ut i urinen og for den ene var det svært lite av proteintilskuddet som ikke forsvant i urinen hvis jeg ikke husker feil. Og de kvinnene som deltok hadde i allefall ikke et mer proteinrikt kosthold enn ts, jeg vil hevde snarere tvert i mot. Så dette i bakhodet og det faktum at ts kun trener to ganger i uka, og det neppe er snakk om 3 timers økter tviler jeg på at det er nødvendig å fokusere på et mer proteinrikt kosthold.http://www.tv2.no/a/6698464 Endret 1. november 2015 av MinnisMus 1
Erazor Skrevet 1. november 2015 #13 Skrevet 1. november 2015 Dere som sier at det ikke er nødvendig å tenke på kosthold ennå, jeg er enig og uenig. Ja - man kan si at hun vil få fremgang uansett, og at kostholdet har mer å si når hun kommer høyere opp i vekt, men personlig synes jeg iallfall at man bør fokusere på høyt inntak av proteiner allerede fra begynnelsen av. Hvis man ikke spiser riktig eller nok, er det lett å miste muskelmasse, noe man (ofte) ikke ønsker. Kosthold har definitivt noe å si, men for den vanlige mosjonist har det lite for seg å begynne med proteintilskudd med mindre man sliter med å få i seg nok gjennom kosten (vanligvis gjelder det idrettsutøvere som går på vegetarkost eller andre typer dietter). I Olympiatoppens beregninger trenger en mosjonist 0,8-1,0 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, og kvinner antas å trenge 10-15% mindre. Selv om en legger seg litt høyere enn dette, tviler jeg på at TS vil ha noe problem med å innta nok protein i hverdagen.
Caterina Skrevet 1. november 2015 #14 Skrevet 1. november 2015 Som utrent individ kommer TS uansett ikke til å miste muskelmasse, i allefall ikke med det kostholdet som blir skissert i OP. Hvorvidt det er nødvendig å fokusere på et høyere protein inntak er avhengig av hvorvidt TS er kvinne eller mann. Utifra hvordan TS ordlegger seg vil jeg anta det er snakk om en kvinne, og ettersom kvinner produserer betydelig mindre mengder testosteron er også proteinsyntesen redusert sammenlignet med menn, med andre ord kan ikke kvinner generelt sett nyttegjøre seg av like mye proteiner som menn og proteinbehovet er dermed mindre.Det ble gjort en kort studie på proteinbehovet hos kvinner som trente for matkontrollen. Studiet hvis man kalle det viste at for 24 av 25 så gikk de ekstra proteinene som ble tilført som kosttilskudd rett ut i urinen og for den ene var det svært lite av proteintilskuddet som ikke forsvant i urinen hvis jeg ikke husker feil. Og de kvinnene som deltok hadde i allefall ikke et mer proteinrikt kosthold enn ts, jeg vil hevde snarere tvert i mot. Så dette i bakhodet og det faktum at ts kun trener to ganger i uka, og det neppe er snakk om 3 timers økter tviler jeg på at det er nødvendig å fokusere på et mer proteinrikt kosthold.http://www.tv2.no/a/6698464Tja, vil vel ikke påstå at jeg selv er så utrolig sporty at det gjør noe, trener kun styrke 3 ganger ukentlig (riktignok antakeligvis lengre økter enn TS), og diverse andre ting de siste to dagene, men alle råder meg til å spise nok.Og jeg må si det; selv som nybegynner merket jeg utrolig stor forskjell på de dagene jeg spiste for lite, og de dagene jeg ikke gjorde det (energimessig), og da igjen prestasjonsmessig. For øvrig gir TS altfor lite info om hvor mange kcal hun spiser, hvor tung styrke hun trener etc til at jeg synes det er vanskelig å konkludere med det ene eller det andre. Nå tar jeg ikke TV2 sitt referat eller løse påstander som en veldig seriøs kilde, men om du har en konkret undersøkelse å vise til, er det utrolig interessant. Jeg lurer på om jeg må føle meg litt unik, jeg føler nemlig at mitt kosthold med fokus på proteiner etter hvert har gitt meg mer fremgang. Nå er jeg neppe så fersk som TS, men likevel.
Caterina Skrevet 1. november 2015 #15 Skrevet 1. november 2015 Kosthold har definitivt noe å si, men for den vanlige mosjonist har det lite for seg å begynne med proteintilskudd med mindre man sliter med å få i seg nok gjennom kosten (vanligvis gjelder det idrettsutøvere som går på vegetarkost eller andre typer dietter). I Olympiatoppens beregninger trenger en mosjonist 0,8-1,0 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, og kvinner antas å trenge 10-15% mindre. Selv om en legger seg litt høyere enn dette, tviler jeg på at TS vil ha noe problem med å innta nok protein i hverdagen.Hvem snakket om tilskudd?:) Personlig føler jeg iallfall at en del av de matvarene som følger med et lavkarbokosthold, har vært fine å implementere i kostholdet. Jeg må ta tilskudd, men jeg er nok spesial kind småspist, lol.
MinnisMus Skrevet 1. november 2015 #16 Skrevet 1. november 2015 (endret) Tja, vil vel ikke påstå at jeg selv er så utrolig sporty at det gjør noe, trener kun styrke 3 ganger ukentlig (riktignok antakeligvis lengre økter enn TS), og diverse andre ting de siste to dagene, men alle råder meg til å spise nok.Og jeg må si det; selv som nybegynner merket jeg utrolig stor forskjell på de dagene jeg spiste for lite, og de dagene jeg ikke gjorde det (energimessig), og da igjen prestasjonsmessig. For øvrig gir TS altfor lite info om hvor mange kcal hun spiser, hvor tung styrke hun trener etc til at jeg synes det er vanskelig å konkludere med det ene eller det andre. Nå tar jeg ikke TV2 sitt referat eller løse påstander som en veldig seriøs kilde, men om du har en konkret undersøkelse å vise til, er det utrolig interessant. Jeg lurer på om jeg må føle meg litt unik, jeg føler nemlig at mitt kosthold med fokus på proteiner etter hvert har gitt meg mer fremgang. Nå er jeg neppe så fersk som TS, men likevel. I innlegget mitt snakket jeg kun om mengden protein i kosten Å ha et høyt kaloriinntak har vel og merke en enorm innvirkning på styrkeutvikling og hvor mye trykk man har på trening, men det var jo ikke det TS lurte på i åpnings innlegget. Denne studien ble for øvrig gjennomført av UiO i samråd med studenter som utgjorde selve målingene og en professor som analyserte resultatene, så det er absolutt en godkjent kilde enn så lenge ingen gidder å saumfare pubmed for bedre kilder. Selve studiet er dårlig gjengitt på tv2 sin hjemmeside, og da var selve innslaget langt bedre. Endret 1. november 2015 av MinnisMus 1
Caterina Skrevet 1. november 2015 #17 Skrevet 1. november 2015 I innlegget mitt snakket jeg kun om mengden protein i kosten Å ha et høyt kaloriinntak har vel og merke en enorm innvirkning på styrkeutvikling og hvor mye trykk man har på trening, men det var jo ikke det TS lurte på i åpnings innlegget. Denne studien ble for øvrig gjennomført av UIO i samråd med studenter som utgjorde selve målingene og en professor som analyserte resultatene, så det er absolutt en godkjent kilde enn så lenge ingen gidder å saumfare pubmed for bedre kilder. Selve studiet er dårlig gjengitt på tv2 sin hjemmeside, og da var selve innslaget langt bedre.Beklager, jeg så ikke innslaget (sitter på tlf i halvmørke). Interessant, det skal jeg se nærmere på. Mulig jeg blandet deg litt med et par andre i tråden- uansett, for min del må jeg si at mange kalorier og også fokus på proteiner har hjulpet mye. Det vil si, jeg merket stor fremgang da jeg svitchet for 5-6 mnd siden. Uansett en god vane å innarbeide, synes jeg da.
Erazor Skrevet 1. november 2015 #18 Skrevet 1. november 2015 Hvem snakket om tilskudd?:) Personlig føler jeg iallfall at en del av de matvarene som følger med et lavkarbokosthold, har vært fine å implementere i kostholdet. Jeg må ta tilskudd, men jeg er nok spesial kind småspist, lol.TS nevnte i hovedinnlegget at hun ikke tror hun må ta tilskudd. Jeg ønsket å presisere igjen at man som oftest ikke trenger å gjøre store endringer dersom man i utgangspunktet har et variert kosthold.Om du ikke klarer å spise så mye at du dekker ditt daglige behov for proteiner, så er det klart at det kan være greit å ta tilskudd. I så fall lurer jeg jo litt på hvordan du klarer å dekke ditt daglige energibehov.
Caterina Skrevet 1. november 2015 #19 Skrevet 1. november 2015 TS nevnte i hovedinnlegget at hun ikke tror hun må ta tilskudd. Jeg ønsket å presisere igjen at man som oftest ikke trenger å gjøre store endringer dersom man i utgangspunktet har et variert kosthold.Om du ikke klarer å spise så mye at du dekker ditt daglige behov for proteiner, så er det klart at det kan være greit å ta tilskudd. I så fall lurer jeg jo litt på hvordan du klarer å dekke ditt daglige energibehov.Nei, og jeg har vel heller aldri påstått at hun nødvendigvis må gjøre store endringer? Personlig mener jeg riktignok at gode kostholdsvaner aldri kan innarbeides raskt nok. Vedrørende meg; Ingen hemmelighet! Shakes, proteinbarer, nøtter innimellom utgjør en del kalorier som mellommåltider. Så jeg 'overlever' på det. I tillegg er jeg liten (47kg), så har ikke det største dagsbehovet.
Erazor Skrevet 1. november 2015 #20 Skrevet 1. november 2015 Nei, og jeg har vel heller aldri påstått at hun nødvendigvis må gjøre store endringer? Personlig mener jeg riktignok at gode kostholdsvaner aldri kan innarbeides raskt nok. Vedrørende meg; Ingen hemmelighet! Shakes, proteinbarer, nøtter innimellom utgjør en del kalorier som mellommåltider. Så jeg 'overlever' på det. I tillegg er jeg liten (47kg), så har ikke det største dagsbehovet.Om man er en kvinnelig mosjonist på 47 kilo får man dekket sitt proteinbehov gjennom et egg (10 gram), en porsjon laks (25 gram) og tre skiver grovbrød (10 gram) eller et glass melk (10 gram). Jeg regner det som et bedre kosthold enn å innta proteinene i form av shakes og barer, siden disse ikke alltid inneholder de andre næringsstoffene kroppen trenger. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå