Gå til innhold

Sterke smerter i korsrygg

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

På vei hjemover i dag begynte jeg å få veldig vondt i korsryggen når jeg satt på bussen. Tenkte det gikk over når jeg gikk av da jeg har ett lite stykke å gå hjem med en del nedoverbakker. Det har det altså ikke gjort, og dette er nå 6 timer siden, og det gjør fortsatt like vondt! Finner ingen stilling å ligge som lindrer smertene, og det hjelper ikke å gå, klarer nesten ikke å gå heller, forsåvidt :P

Smertene kom helt uventet, jeg har ikke gjort noen tunge løft eller noe anstrengende arbeid i dag i det hele tatt. Når jeg tenker over det var jeg litt stiv i ryggen i går, noe jeg er noen ganger, men det går fort over, det sitter maks 30 minutter og forsvinner når jeg beveger meg. Har så godt som aldri smerter i ryggen som ikke går fort over så nå lurer jeg litt, noen tips til å få litt smertelindring annet enn smertestillende? 

Endret av Babycakes
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags ryggsmerter er det snakk om? Føler du at du er støl eller svak i korsryggen, skadet, eller føles det ut som det kommer "innenifra"? 

Anonymkode: 1610d...bb1

Skrevet

Må slenge det ut der: Kan det være menssmerter? 

Skrevet

Er du gravid? Jeg hadde sinnsyke smerter i korsryggen da oppdaget jeg var gravid :)

Anonymkode: 52505...7af

Skrevet

Det er ikke menssmerter. Gravid kan jeg forsåvidt være, men tviler. Det sitter akkurat i ryggraden, kanskje litt mer mot venstre side- vanskelige smerter å forklare.. Kjennes ut som når man har løftet tungt og feil, men jeg har ikke løftet noe :sprettoy:

Skrevet

Korsryggsmerter er ofte muskulært og grunnene kan være mange. Det kan også være bla prolaps, isjias og nerve i klem. 

Prøv å tøye korsryggen, du finner mange tips om du googler. Om det kjennes godt/vondt (altså ikke bare vondt) og etterhvert bedring, så er det muskulært. Massasje kan du også prøve. Om du ikke har noen som kan hjelpe deg så legg deg oppå en liten hard ball. Da kan du presse ballen der det er ømt/vondt. 

Smertestillende hjelper sjelden mot korsryggsmerter som er muskulære. 

Anonymkode: ba546...2f0

Skrevet

Det er ikke menssmerter. Gravid kan jeg forsåvidt være, men tviler. Det sitter akkurat i ryggraden, kanskje litt mer mot venstre side- vanskelige smerter å forklare.. Kjennes ut som når man har løftet tungt og feil, men jeg har ikke løftet noe :sprettoy:

Det er helt likt det du beskriver jeg hadde da jeg ble gravid. Ta deg en test for å utelukke i hvertfall 

Anonymkode: 52505...7af

Skrevet

Er du så heldig at du har et badekar, kan et skikkelig godt og varmt bad lindre korsryggsmerter, særlig om de er muskulære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...