AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #1 Del Skrevet 29. oktober 2015 Vedr. dialekter i forandring og forskjell mellom generasjonene. Jeg er 37 år og sier ikke. Hva med dere andre fra Troms og Nordland? Anonymkode: d03b9...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #2 Del Skrevet 29. oktober 2015 Det kommer an på hvor i Nord- Norge man bor. På Fauske og i Bodø f.eks, sier man ikke. Anonymkode: 0d844...455 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #3 Del Skrevet 29. oktober 2015 Det kommer an på hvor i Nord- Norge man bor. På Fauske og i Bodø f.eks, sier man ikke.Anonymkode: 0d844...455Nei, det er et generasjonsskille og det er det skillet jeg er interessert i Jeg sier ikke mens foreldrene mine sier ikkje selv om vi er født samme sted. De er i sekstiårene Anonymkode: d03b9...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 29. oktober 2015 #4 Del Skrevet 29. oktober 2015 Familien min sier ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #5 Del Skrevet 29. oktober 2015 Nordland her:sier ikke. Det gjør / gjorde også mamma ( født 1945) og hennes foreldre ( født rundt 1910) som er fra samme plass . Så skyldes ikke generasjonsskifte her. Anonymkode: 6bf4c...943 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #6 Del Skrevet 29. oktober 2015 Det er nok en enkel forklaring som ligger bak, før pratet de samisk der oppe i Nord-Norge. Men etter hvert som de ble mer og mer... fikk skole og lærte seg norsk, så lærte de seg å kommunisere på norsk med hverandre og å tenke på norsk. Sistnevnte er nok det viktigste for at de skulle lære seg å prate skikkelig norsk. Jeg mistenker at de som ikke prater skikkelig norsk (sier "ikkje" for eksempel) er og prater samisk ellers. Eller foreldrene deres gjorde kanskje det? Derfor generasjonsskiftet. Anonymkode: 5729c...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 29. oktober 2015 #7 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg sier ikke, og det gjør både mine foreldre og besteforeldre også. Eller moren min sier litt begge deler da hun bodde i Stavanger til hun ble seks år. Jeg bor i Bodø og har familie fra Lofoten, Tromsø og andre steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #8 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg er 22 og sier ikke, men begge foreldrene mine sier ikkje. Er fra Tromsø. Anonymkode: 96e48...274 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #9 Del Skrevet 29. oktober 2015 Det er nok en enkel forklaring som ligger bak, før pratet de samisk der oppe i Nord-Norge. Men etter hvert som de ble mer og mer... fikk skole og lærte seg norsk, så lærte de seg å kommunisere på norsk med hverandre og å tenke på norsk. Sistnevnte er nok det viktigste for at de skulle lære seg å prate skikkelig norsk. Jeg mistenker at de som ikke prater skikkelig norsk (sier "ikkje" for eksempel) er og prater samisk ellers. Eller foreldrene deres gjorde kanskje det? Derfor generasjonsskiftet.Anonymkode: 5729c...042Jepp, der har du det! Alle nord for nord-trøndelag er opprinnelig samisk og det er kun vår genereasjon (født etter 1980) som snakker flytende norsk. . Anonymkode: c0771...0c4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #10 Del Skrevet 29. oktober 2015 Det er nok en enkel forklaring som ligger bak, før pratet de samisk der oppe i Nord-Norge. Men etter hvert som de ble mer og mer... fikk skole og lærte seg norsk, så lærte de seg å kommunisere på norsk med hverandre og å tenke på norsk. Sistnevnte er nok det viktigste for at de skulle lære seg å prate skikkelig norsk. Jeg mistenker at de som ikke prater skikkelig norsk (sier "ikkje" for eksempel) er og prater samisk ellers. Eller foreldrene deres gjorde kanskje det? Derfor generasjonsskiftet.Anonymkode: 5729c...042Feil. Jeg og min far sier "ikkje" og det finnes ikke en same i de siste 5 generasjoner i allfall. Min mor sier "ikke". Hun vokste opp et par kommuner unna. (Ingen samer i den slekta heller.) Anonymkode: 0c6f1...54e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 29. oktober 2015 #11 Del Skrevet 29. oktober 2015 Der jeg er fra, sier jeg, hele familien min og de som bor på plassen Itje.Her jeg bor nå, så sier de (og alle generasjoner herfra) ikke. Samme gjør dem i saltentraktene.Lofoten og nordover sier Ikkje. Jeg vet ikke om noen sør for loften som sier ikkje, så det tviler jeg på er et generasjonsskille. Vil heller tro at man har lagt seg til andre vaner fra andre området fra f.eks venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #12 Del Skrevet 29. oktober 2015 Der jeg er fra, sier jeg, hele familien min og de som bor på plassen Itje.Her jeg bor nå, så sier de (og alle generasjoner herfra) ikke. Samme gjør dem i saltentraktene.Lofoten og nordover sier Ikkje. Jeg vet ikke om noen sør for loften som sier ikkje, så det tviler jeg på er et generasjonsskille. Vil heller tro at man har lagt seg til andre vaner fra andre området fra f.eks venner.Jeg er fra Tromsø og sier ikke. Det gjør den andre tromsøværingen her i tråden også Anonymkode: d03b9...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hymy Skrevet 29. oktober 2015 #13 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg er fra Bodø, 85-modell og sier "ikke". Det samme gjør min mor og min bestefar født i 1925. Resten av familien er ikke derfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #14 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg er fra Tromsø og sier ikke. Besteforeldrene mine sier ikkje. Anonymkode: 34861...f39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 29. oktober 2015 #15 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg sier ikke, og det samme gjør absolutt alle jeg kjenner i Finnmark. Aldri hørt "ikkje" fra en som opprinnelig er her i fra. Og samene sier da vitterlig ikke ikkje. Husk på at samene er tospråkelig, og de som lærer norsk lærer også bokmål, og snakker derfor også slik. Jeg snakker feks som en finnmarking (æ, mæi, dæi) , mens naboen og hele familien som er samisk sier jeg, deg, meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #16 Del Skrevet 29. oktober 2015 Indre troms, sier ikke Anonymkode: 29e87...ab2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 29. oktober 2015 #17 Del Skrevet 29. oktober 2015 Har hatt en nesten nomadisk tilværelse og bodd flere steder mellom Helgeland og Sørtroms og sa opprinnelig ikkje, men sier nå "ikke". I enkelte sammenhenger sier jeg " Ha kje du ......? " I steden for " har ikke du?" som ville vært naturlig, når jeg først har lagt om til " ikke" .Mamma sier "ikkje". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #18 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hadde en inngiftet tante fra Alta-området, hun sa ikke! Født på 20 tallet. Anonymkode: 82fa5...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #19 Del Skrevet 29. oktober 2015 Sier ikkje, fra Helgeland! Anonymkode: 6110d...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #20 Del Skrevet 29. oktober 2015 Har hatt en nesten nomadisk tilværelse og bodd flere steder mellom Helgeland og Sørtroms og sa opprinnelig ikkje, men sier nå "ikke". I enkelte sammenhenger sier jeg " Ha kje du ......? " I steden for " har ikke du?" som ville vært naturlig, når jeg først har lagt om til " ikke" .Mamma sier "ikkje". Mh, jeg tenkte bare, det var logisk. Samene har jo en masse rare lyder i språket sitt så derfor er det sikkert vanskelig for dem å lære seg å prate ren norsk? "Bosjis bosjis, tsjoa ne gadsja potjogåadiss"De sier jo f.eks. "de va no sjart" i stedet for "det var da rart", fordi de ikke klarer å prate rent. Anonymkode: 5729c...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå