Gå til innhold

Dialekt spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet er til alle som IKKE snakker nordnorsk.

Hører du forskjellen på folk fra Nordland, folk fra Troms og folk fra Finnmark? Eller høres all nordnorsk likt ut i dine ører?

Anonymkode: 26000...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan desverre ikke nok om dialekter til å høre forskjell, nei. Jeg hører bare grove forskjeller. Jeg kan identifisere en østfolding,en rogalending, en sørlending, en hordalending, en fra nord-vestlandet, en totning, en østerdøl, en valdresing, en gudbrandsdøl, en hedmarking, en hallingdøl/numedøl, en trønder.

Skal jeg høre finere skiller enn dette, må det være fra nærområdet hvor jeg vokste opp. Da hører jeg forskjell fra en sør og en nord i bygda ;)

Anonymkode: 661fb...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører forskjell, er født i Finnmark, men flyttet sørover som barn og snakker derfor ikke finnmarking lenger. En enkel regel er å høre om personen sier -ikke eller -ikkje. I finnmark sier de -ikke og i troms og nordland -ikkje. Mulig det finnes unntak, men som regel stemmer det.

Anonymkode: b2d55...3e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Ja, hører forskjell. Synes spesielt folk fra Mosjøen og også fra Tromsø skiller seg ut. Men hører lett forskjell generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante svar!

Jeg hører forskjell, er født i Finnmark, men flyttet sørover som barn og snakker derfor ikke finnmarking lenger. En enkel regel er å høre om personen sier -ikke eller -ikkje. I finnmark sier de -ikke og i troms og nordland -ikkje. Mulig det finnes unntak, men som regel stemmer det.

Anonymkode: b2d55...3e2

Jeg er 17 år gammel og fra Tromsø, og de fleste av vennene mine sier -ikke i stedet for -ikkje. Den eldre generasjonen sier nok fortsatt -ikkje, men de unge har en helt annen dialekt og snakker mye "finere".

Anonymkode: 26000...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner fra Nord-Norge sier "ikke", enten de er fra Troms eller Nordland (tror ikke jeg kjenner noen fra Finnmark), selv om de er +/- 40 år

Anonymkode: 661fb...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører stor forskjell, hører hvor folk kommer fra innen de ulike kommunene og forskjell på kommuner. Har bodd i Nord Norge i mange år, men snakker ikke nordnorsk selv. 

Anonymkode: 07617...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hører forskjell. Ganske lett egentlig. Har riktignok bodd i Nord-Norge en periode. Noen steder sier man "æ, mæ, dæ, sæ" andre steder sier man "eg, meg, deg, seg". Andre steder igjen sier man enkelt "e, me, de, se". For eksempel. Når du blir vant til å høre nordlands-dialekter, er det ikke så vanskelig å høre forskjell.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hører forskjell. Ganske lett egentlig. Har riktignok bodd i Nord-Norge en periode. Noen steder sier man "æ, mæ, dæ, sæ" andre steder sier man "eg, meg, deg, seg". Andre steder igjen sier man enkelt "e, me, de, se". For eksempel. Når du blir vant til å høre nordlands-dialekter, er det ikke så vanskelig å høre forskjell.  

Når man har bodd i et område en stund, får man naturligvis en helt annen forståelse for dialektene i området.

Alle jeg kjenner fra nord-norge bor jo på østlandet nå, så de snakker neppe helt autentisk lengre heller. 

Så at folk ikke hører forskjell på dialekter innenfor samme region når de ikke har bodd der selv, syens jeg er helt naturlig. Jeg blir ikke sur for at andre ikke hører forskjell på en nord-gudbrandsdøl og en sør-gudbrandsdøl, for å si det sånn. Når de tror jeg er "fra nord-norge eller vestlandet eller noe sånt" blir jeg derimot lite imponert. For det første er nord-norge og vestlandet to vidt forskjellige ting mhp dialekt, og for det andre høres jeg ikke ut som noen av delene. Landsdel bør man klare å plassere dialekter på altså, ellers er man ikke mye oppegående.

Anonymkode: 661fb...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante svar!

Jeg er 17 år gammel og fra Tromsø, og de fleste av vennene mine sier -ikke i stedet for -ikkje. Den eldre generasjonen sier nok fortsatt -ikkje, men de unge har en helt annen dialekt og snakker mye "finere".

Anonymkode: 26000...cc4

Det må være den mye eldre generasjonen. Jeg er 20 år eldre enn deg og sier ikke.

Anonymkode: ef977...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører forskjell, er født i Finnmark, men flyttet sørover som barn og snakker derfor ikke finnmarking lenger. En enkel regel er å høre om personen sier -ikke eller -ikkje. I finnmark sier de -ikke og i troms og nordland -ikkje. Mulig det finnes unntak, men som regel stemmer det.

Anonymkode: b2d55...3e2

Visse dialekter i Nordland (ned mot Trøndelag) sier itje/itj også :)

Anonymkode: 1893d...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmark er enkelt, indre Troms (Målselv) og søndre Helgeland skiller seg klart ut. Resten av Helgeland er grei, men så blir det verre. Jeg er vel rett og slett for dårlig kjent til å høre forskjell på Salten, Lofoten og Troms. Jeg vet det skal være store forskjeller, men jeg mangler kunnskap, dessverre.

Anonymkode: da902...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være den mye eldre generasjonen. Jeg er 20 år eldre enn deg og sier ikke.

Anonymkode: ef977...e63

Jeg snakker om mine foreldre og deres generasjon, som er rundt 50 år gammel. Mine foreldre og foreldre til vennene mine sier alle -ikkje. 

Anonymkode: 26000...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjell hører jeg, men stort sett høres det egentlig ganske likt ut i mine ører.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke/ikkje er ikke en effektiv variabel for å skille ulike nordnorske dialekter. Det varierer for mye innad i de ulike områdene ut ifra faktorer som by/bygd, sosial tilhørighet, alder, osv.

I Nordland har man apokope, dvs. at man tradisjonelt kutter infinitivsendelser. Dessuten har man tjukk L opp til omtrent Hamarøy.

Dette er trekk man ikke finner i Troms.

Det er grovt sett slik man kan lære seg å skille dialekter i Nordland fra dialekter i Troms. (For de som "ikke har peiling") :)

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Finnmark er enkelt, indre Troms (Målselv) og søndre Helgeland skiller seg klart ut. Resten av Helgeland er grei, men så blir det verre. Jeg er vel rett og slett for dårlig kjent til å høre forskjell på Salten, Lofoten og Troms. Jeg vet det skal være store forskjeller, men jeg mangler kunnskap, dessverre.

Anonymkode: da902...a5b

Kunne ikke skrevet det bedre selv, så jeg siterer bare denne :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører sikkert forskjell om de stiller seg opp på linje og snakker en etter en, men jeg klarer nok ikke å plassere hvem som kommer fra hvor. I hverdagen har jeg ikke tenkt på at det er noen forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg er del av et fenomen som treffer alle dialekter, nemlig at alle nærmer seg bokmål mer og mer. Akkurat det samme skjer her jeg bor i en by på vestlandet - tenåringene snakker mye "penere" enn de som er en generasjon eldre.

Interessante svar!

Jeg er 17 år gammel og fra Tromsø, og de fleste av vennene mine sier -ikke i stedet for -ikkje. Den eldre generasjonen sier nok fortsatt -ikkje, men de unge har en helt annen dialekt og snakker mye "finere".

Anonymkode: 26000...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...