Chiquita Skrevet 27. september 2004 #1 Skrevet 27. september 2004 Hei dere. Når jeg skal bytte fastlege, hvordan gjøres det da med journalen min? Sender det nåværende legekontoret over journalen, eller må jeg selv hente journalen og bringe den til den nye legen/legekontoret? (skal ringe for å skifte fastlege i morgen)
Gjest Fighter Skrevet 27. september 2004 #2 Skrevet 27. september 2004 Ring til den gamle fastlegen og få han til å sende den. Du må betale et gebyr for å få sendt det over. I hvert fall måtte jeg det.
Chiquita Skrevet 27. september 2004 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2004 Ring til den gamle fastlegen og få han til å sende den. Du må betale et gebyr for å få sendt det over. I hvert fall måtte jeg det. Ok, er det virkelig så enkelt ja. (enedelig noe som er enkelt i helse-norge) Et gebyr kan jeg leve med - særlig når jeg får ny fastlege
KalloRilla Skrevet 28. september 2004 #4 Skrevet 28. september 2004 Går en innom på det gamle legekontoret for en utskrift av den med en gang. Jeg betalte 70 kr i gebyr.
Chiquita Skrevet 28. september 2004 Forfatter #5 Skrevet 28. september 2004 Takk for svar. Det viste seg at en lege ved det gamle legekontoret mitt hadde ledig på sin liste alikevell, så da trnger jeg vel ikke å gjøre noe mer - siden det er samme legekontor, liksom Eller?
KalloRilla Skrevet 28. september 2004 #6 Skrevet 28. september 2004 Når det er samme kontor vikarierer jo legene for hverandre i ferier osv. Da har de jo oppslag i journalen din, vil tro det fungerer på samme måte......
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2004 #7 Skrevet 2. oktober 2004 Tror det er litt forskjellig praksis alt etter kvilket legekontor det er snakk om. noen vil ikke utlevere journalen til pasienten fordi ting som står der kan tolkes feil og misforstås, andre sender den gjerne med pasienten. Er prinsippielt for at man skal ha fullt innsyn og tilgang til papirer om en selv, men fulgte ikke det i praksis da jeg jobbet på tannlegekontor
Gjest Trulselinemor Skrevet 3. oktober 2004 #8 Skrevet 3. oktober 2004 Jeg ringte til min gamle lege for å få henne til å sende over journalen min, men hun gjorde det ikke. Det endte med at den nye legen kontakten den gamle legen. Jeg slapp gebyr så lenge gamle legen ikke gjorde jobben sin.
monja Skrevet 3. oktober 2004 #9 Skrevet 3. oktober 2004 Både jeg og mannen min byttet lege (men den nye legen jobbe rpå det samme legekontoret som den gamle) og han hadde tilgang på journalen vår gjennom deres felles datasystem, så vi slapp unna gebyrer. Leger har ikke lov til å holde tilbake journaler om pasienter ønsker kopi.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2004 #10 Skrevet 3. oktober 2004 Lurer på om de kan det dersom det er sensitive opplysninger etc. i den...? for jeg kan f.eks. ringe fastlegen til moren min og si at hun er sinnsyk og da må de skrive det... eller no... Har ihvertfall hørt om no sånt... Ikke det at jeg planlegger å fylle journalen til min stakkars mor med slike usannheter da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå