Gå til innhold

Har du vært snill i dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette hører jeg hele tiden foreldre spør barna sine. Når de har hentet på skolen, i barnehagen, etter fritidsaktiviteter. Hva med å spørre hvordan dagen har din vært? Hva har du gjort på i dag?

Det er ikke snille eller slemme barn vi plukker opp fra skole,barna hage eller aktiviteter.

Det er Kari som er litt småsyk, så hun hadde ikke lyst å gå ut. Eller Petter som ble ikke forstå hva oppgaven går ut på. Derfor ble han urolig i klassen.

Nils på 2 år som biter er ikke et slemt barn. Handlingen han gjør er slem, og ofte et symptom på at Nils trenger å få utviklet sin sosiale kompetanse på et eller flere områder.

Er det barnet sin skyld at det mangler kompetanse i lek. Jeg mener ikke at vi ikke skal sette krav til barna. Men når barna har ventet mange timer på mamma eller pappa, kan det bli sårt for barna å bli møtt med har du vært snill i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør jeg aldri om, og hører ikke at andre spør om heller. "Har du hatt det gøy i dag/hatt en fin dag?" spør man om.

Skrevet

Jeg har hørt det mange ganger at det har blitt spurt om barna har vært snille. Det er jo bra at du ikke hører det der du bor.

Skrevet

Jeg spurte ofte barna mine om de hadde vært snille, og gjerne i en streng tone.

For oss var det snakk om en intern spøk som utenforstående naturlig nok ikke hadde hatt forutsetninger til å forstå, mens barna visste at jeg var "tøysestreng".

Om du hadde hørt på våre samtaler, hadde du sikkert fått bakoversveis.

For eksempel om de hadde vært hos tannlegen sammen med far, kunne jeg strengt spørre: "var du snill med tannlegen i dag da?  Du beit han ikke i fingeren, og spyttet ikke på skoene hans?".

Eller i barnehagen: "har du vært snill med de andre barna i dag da? Du har ikke slått, bitt, eller vært slem mot barna. Men har du vært litt slem mot de voksne?" i en streng tone.

Eller om de hadde slått seg kunne jeg spørre om vi skulle dra på sykehuset, amputere, eller om de klarte seg med litt ekstra trøst og kos.

Som sagt var den strenge tonen, og spørsmålet om de hadde vært snille, en intern spøk mellom oss foreldre og barna.

Eldstebarnet var så redd for å gjøre noe galt at det begrenset ham i samvær med andre, og han måtte læres opp til å ikke ta alt så alvorlig, og det å være "tøysestreng", og "kreve" at han var snill hele tiden var den måten som fungerte best for oss.

Poenget mitt er at det kan være mange grunner til at foreldre snakker til barna på en måte utenforstående reagerer på, uten at det av den grunn behøver være noe negativt som ligger bak.

Anonymous poster hash: 318bf...fe7
Skrevet

Jeg spurte ofte barna mine om de hadde vært snille, og gjerne i en streng tone.

For oss var det snakk om en intern spøk som utenforstående naturlig nok ikke hadde hatt forutsetninger til å forstå, mens barna visste at jeg var "tøysestreng".

Om du hadde hørt på våre samtaler, hadde du sikkert fått bakoversveis.

For eksempel om de hadde vært hos tannlegen sammen med far, kunne jeg strengt spørre: "var du snill med tannlegen i dag da? Du beit han ikke i fingeren, og spyttet ikke på skoene hans?".

Eller i barnehagen: "har du vært snill med de andre barna i dag da? Du har ikke slått, bitt, eller vært slem mot barna. Men har du vært litt slem mot de voksne?" i en streng tone.

Eller om de hadde slått seg kunne jeg spørre om vi skulle dra på sykehuset, amputere, eller om de klarte seg med litt ekstra trøst og kos.

Som sagt var den strenge tonen, og spørsmålet om de hadde vært snille, en intern spøk mellom oss foreldre og barna.

Eldstebarnet var så redd for å gjøre noe galt at det begrenset ham i samvær med andre, og han måtte læres opp til å ikke ta alt så alvorlig, og det å være "tøysestreng", og "kreve" at han var snill hele tiden var den måten som fungerte best for oss.

Poenget mitt er at det kan være mange grunner til at foreldre snakker til barna på en måte utenforstående reagerer på, uten at det av den grunn behøver være noe negativt som ligger bak.

Anonymous poster hash: 318bf...fe7

Øøøh at what?

Anonymous poster hash: f5a6c...a58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...