Gå til innhold

"Alternative" julegaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er noe med julen og alt dette styret om julegaver og materialisme som jeg føler har tatt litt overhånd. Jeg har et par år valgt å gi sånne gaver fra feks norsk folkehjelp osv. der man gir penger til noe, også får personen et julekort hvor det står hva pengene går til. Jeg liker slike gaver, men samtidig tenker jeg at det blir litt dumt fordi man på en måte tvinger noen med på en type veldedighet de kanskje ikke er enig i. 

 

Jeg er i år dermed litt usikker på hva jeg skal gi til familie (gir ikke slikt til venner da vi ikke er gamle nok til å tenke på å gi slikt til hverandre). Jeg vil fortsatt gi noe som betyr litt mer. Man kan jo feks gi sånne "gavekort" på å lage middag, husvask, osv. Og det er jo en god ide, men samtidig føler jeg at det blir litt dumt. Så jeg trenger rett og slett tips til hva jeg kan gi til familien. Det gjør ikke noe at det koster penger, men helst ikke så mye mer enn 200kr per gave. 



Anonymous poster hash: 12a4f...32f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmelaget karameller eller hjemmelaget småkakemix? Ikke spesielt dyrt og når man først kjøper ingrediensene holder de til en god del gaver. Synes slike gaver er fine og ikke spesielt materialistiske. Det som er så flott er at man kan bruke litt ekstra tid på å få innpakningen til å se pent og pyntelig ut. 

Har selv fått noen slike gaver før jeg begynte med det selv, men man får virkelig føle gleden av å gi gaver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget karameller eller hjemmelaget småkakemix? Ikke spesielt dyrt og når man først kjøper ingrediensene holder de til en god del gaver. Synes slike gaver er fine og ikke spesielt materialistiske. Det som er så flott er at man kan bruke litt ekstra tid på å få innpakningen til å se pent og pyntelig ut. 

Har selv fått noen slike gaver før jeg begynte med det selv, men man får virkelig føle gleden av å gi gaver. :)

Ja, kanskje det. Høres jo veldig koselig ut å lage også! Men det må i så fall bli til mine besteforeldre, da jeg fortsatt bor sammen med foreldrene mine og da vil de jo oppdage når jeg lager, hehe. 

Anonymous poster hash: 9f69e...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, kanskje det. Høres jo veldig koselig ut å lage også! Men det må i så fall bli til mine besteforeldre, da jeg fortsatt bor sammen med foreldrene mine og da vil de jo oppdage når jeg lager, hehe. 

Anonymous poster hash: 9f69e...1c3

 

Haha sant det med mindre du kan lage det hos noen venner (juleverksted!). 

Hva med bildealbum? Mulig litt dyrere, men det kommer an på hvor proft du vil ha det. Mine besteforeldre fikk et digitalt "bildealbum" som så ut som en fotoramme, men som skiftet bilder hvert 5 minutt (intervaller kunne velges). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha sant det med mindre du kan lage det hos noen venner (juleverksted!). 

Hva med bildealbum? Mulig litt dyrere, men det kommer an på hvor proft du vil ha det. Mine besteforeldre fikk et digitalt "bildealbum" som så ut som en fotoramme, men som skiftet bilder hvert 5 minutt (intervaller kunne velges). 

Det høres jo veldig koselig ut! Skal se hva jeg finner av slikt på sånne fotonettbutikker :) 

Anonymous poster hash: 9f69e...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagede gaver er jo det beste! Om du nå strikker, baker noe, lager såpe, karameller eller hvaenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppmuntrings-krukke :)

 

Pynt et Norgesglass og fyll det med små lapper med oppmuntrende ord. Så kan vedkommende ta en lapp fra krukken når den trenger en oppmuntring :)



Anonymous poster hash: a62ef...50f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagde gaver eller gaver på deg selv(basseng-tur med tante, sykkeltur med svigermor osv.) er jo fint da:) Du kan jo evt. gi veldedige gaver til noen du vet er veldig interessert i sånt.



Anonymous poster hash: 06cdf...ea6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du gir helt supre gaver når du benytter deg av Norsk Folkehjelp. Hadde du vært min datter hadde jeg vært stolt av deg ☺

Anonymkode: 0ced7...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes det virker som du har dobbeltmoral. Du kan ikke gi symbolske gaver til venninnene dine fordi de ikke er gamle nok til å forstå dette, mens familien din skal avspises med en gave til en organisasjon som de kanskje ikke støtter? 

Jeg synes det er helt greit å gi en gave kjøpt hos en organisasjon - f.eks en kalender fra Kirkens Bymisjon eller et handlenett fra.WWF. Men 100 meter minefri skolevei eller lignende bør være forbeholdt de som faktisk ønsker seg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gaver bør tilpasses mottakerens ønsker, ikke hva giveren ønsker å gi. 

Samtidig er jeg glad i å bruke den makten jeg har som forbruker, til å gjøre verden littegrann bedre. Heller enn å donere ei geit til én person og gi en "vanlig" gave til en annen, forsøker jeg å finne forhandlere/produsenter som driver på en bra måte.

Jeg reklamerer en del for denne siden http://greatergood.com/

her på juleforumet, her støtter man et prosjekt samtidig som den som produserer produktet får en inntekt å leve av. Man får også en gjenstand man kan gi i gave. Ikke en gjenstand med en diger skrytelogo på, men nyttige artikler, klær, smykker, etisk riktig sjokolade og mye mer. 

 

Anonymkode: 5939a...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i valget om å fokusere vekk fra materialisme mhp gaver, men men er samtidig man ikke gir donasjoner på vegne av andre uten at de har ønsket seg dette.

 

Jeg har som første punkt valgt å redusere antallet julegaver. Gir f.eks kun til en venninne. Til de jeg gir gaver til strikker jeg stort sett. I fjor gav jeg votter, året før det sokker, og i år blir det luer. Til nevøer og nieser gir jeg kjøpte gaver (Lego, bøker ol, varige klassikere), siden de ennå er små (i alderen 4-7 år)

Anonymkode: 90354...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...