Gå til innhold

Prevensjon for å utsette mensen. Hvilken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg gikk på på p-pillen Diane for flere år siden, var det aldri et problem å utsette menstruasjon så lenge jeg av gangen jeg måtte ønske.

Men da jeg sluttet på Diane (siden Diane øker risikoen for blodpropp) har jeg aldri klart å finne en som fungerer på samme måte. Nå får jeg utsatt kanskje en dag eller to - og er jeg riktig uheldig får jeg småblødninger til tross for at jeg tar pillen på ca samme tidspunkt hver dag. Jeg har prøvd Loette og nå bruker jeg Mercilon. 

Har du erfaring med en prevensjon (gjerne pille, slik at man har litt kontroll og kan ta en pillepause etter behov) som fungerer til å utsette mensen? (Du trenger ikke nevne de to jeg har forsøkt som ikke fungerer på meg. Jeg trenger tydeligvis "sterkere" saker.)

Jeg har hørt at minipillen skal være fin til dette? Erfaringer?

Takk :) 

Kan legge til at jeg er en voksen kvinne (30+) som ikke ønsker barn i nær fremtid. Om det skulle være relevant.

Anonymous poster hash: 356b7...497
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mercilon og Loette er kjent for å gi mellomblødninger.

Microgynon gir litt mindre tendenser, kanskje denne er noe for deg?

Anonymous poster hash: 83abf...74a
Skrevet

Jeg gikk selv på Diane, nå Microgynon. Ingen problemer med å utsette mensen i opptil et helt år.

Anonymous poster hash: c873b...7ef
Skrevet

Dette er jo individuelt. Noen kropper trenger større mengde hormoner for å overstyre sine egne enn andre. Jeg kan ikke utsette mensen, har prøvd mange merker. Får mellomblødninger som er nesten like store som en vanlig mensblødning. Da er poenget borte. 

Litt frustrerende at jeg har møtt leger som mener det er tull, at alle kan hoppe over blødninger med alle typer hormonprevensjon.

Anonymous poster hash: 8c53e...773
Skrevet

For meg funker Microgynon, og yasmin. Loette var et h*****. Men yasmin er kjent for å øke faren for blodpropp så ikke sikker du vil benytte den likevel.

Anonymous poster hash: dbb4f...f14
Skrevet

Jeg bruker Yasmin, og får alltid mensen to-tre dager før jeg i det hele tatt skal begynne på sukkerpillene... Altså ikke mulig å utsette mensen. Så jeg ser etter noe annet å bytte til. 

Anonymous poster hash: e28b5...f6d
Skrevet

Hvorfor vil du bare bruke piller? Må da være deilig å slippe å tenke på det hver dag?

Skrevet

TS her. Takk for svar dere!

Nå har jeg lest meg opp på Microgynon og det er kanskje den som virker mest interessant.

Jeg er åpen for andre forslag, Brimi. Men hvordan vet man at man ikke blir gravid om man bruker en prevensjon som aldri gir blødning? 

Jeg har legetime i november, så jeg liker å forberede meg, slik at jeg har lest meg opp hva det nå enn er legen råder meg til.

Gjest Wonder Woman
Skrevet

jeg husker når jeg var 21, da var min lege veldig opptatt av at jeg skulle ta p-sprøyte.og pusha den litt fram føler jeg nå.

det angrer jeg på nå i dag (34) ,jeg tok den 2 ganger, jeg hadde vondt i hodet og var dårlig under den tiden (6mnd)

Og jeg fikk problemer med mensen i etter kant, rett etter jeg sluttet-jeg får ikke mensen reglemessig lengre, det kan gå lang tid mellom hver gang, og har visst seg at jeg har hormon problemer. Kan heller ikke få barn.

Kan hende at det ikke var p-sprøyte,men at den dro opp skjulte problemer-det vet jeg ikke-jeg bare vet at alt dette startet med p-sprøyta.

Så poenget mitt er pass på at legen forteller deg bivirkniger til medisinene :)   

Skrevet

Takk for svar, Darthy. Det er nettopp sånne bivirkninger jeg tenker på. Spesielt siden det ikke akkurat går an å "slutte på" -sprøyte over natta. Det er kanskje heller ikke sånn at alle som bruker det mister mensen? Usikker. Derfor er piller kanskje det enkleste. 

Skrevet

TS her. Takk for svar dere!

Nå har jeg lest meg opp på Microgynon og det er kanskje den som virker mest interessant.

Jeg er åpen for andre forslag, Brimi. Men hvordan vet man at man ikke blir gravid om man bruker en prevensjon som aldri gir blødning?

Jeg har legetime i november, så jeg liker å forberede meg, slik at jeg har lest meg opp hva det nå enn er legen råder meg til.

Så klart. Det er en ulempe, men det er veldig få som blir gravid på sprøyten. Flere ulemper er at man ikke kan gå på den i all evig pga fare for å utvikle benskjørhet og det tar tid før syklusen blir normal igjen.

Men p-sprøyta er litt mer sikker enn pilla. Spesielt med tanke på diaré og glemme å ta pilla f.eks.

Jeg kan ikke ta p-piller pga fare for blodpropp, i hvertfall det legen sa den gangen. Dessuten hadde jeg store problemer (psykisk) med å få mensen.

Andre alternativer er f.eks spiral, men det er lurt av deg å snakke med legen. H*n kjenner deg best :-)

Skrevet

TS her. 

Tja, rent bortsett fra at legen ikke kjenner meg i det hele tatt. Men jeg skal/må selvsagt rådføre meg med henne. Hun har tross alt reseptmakten. Men uansett takk for svar :) Spiral passer vel best for kvinner som har født.

Jeg har brukt p-piller i 10+ år og jeg synes egentlig den fungerer helt greit. Foruten tema for tråden da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...