Gå til innhold

Selvskading

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på om det er lov å ta opp dette, men prøver likevel, så frå de stenge om det ikke er passende. 

Jeg trenger rett og slett tips til hva man kan gjøre når man har lyst til å skade seg selv. Jeg vet at jeg ikke kommer til å gjøre det, da jeg ikke har gjort det på flere år, men når følelsene av selvhat og alt det der kommer, så kommer også tankene om det. Og jeg skulle så gjerne ønske at jeg hadde noe jeg kunne gjøre, som ikke skader og ødelegger meg selv. Selv om det er alt jeg vil. 

Jeg kan selvsagt bare vente til det går over, for det gjør jo alltid det, men det er så vondt og ekkelt når det først foregår, og jah. 

Hadde satt pris på om noen ville svare. 

Anonymous poster hash: e3b42...070
Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Distraksjon! På ett eller annet vis. Har du noen hobbyer? 

Hva liker du å gjøre på? 

Hva med strikking? Det holder hendene opptatt. Fargelegging? Hendene og hodet opptatt. Gå en tur? Tenn noen lys og lag en kopp te, og les i ei bok? 

Flytt fokuset og prøv å konsentrere deg om noe annet. Ikke tenk på at du skal slutte å tenke på selvskadingen, men at du skal starte å tenke på det andre. 

Skrevet

Distraksjon! På ett eller annet vis. Har du noen hobbyer? 

Hva liker du å gjøre på? 

Hva med strikking? Det holder hendene opptatt. Fargelegging? Hendene og hodet opptatt. Gå en tur? Tenn noen lys og lag en kopp te, og les i ei bok? 

Flytt fokuset og prøv å konsentrere deg om noe annet. Ikke tenk på at du skal slutte å tenke på selvskadingen, men at du skal starte å tenke på det andre. 

Det går ikke. Det er jo ikke tanken på selvskading som er problemet, men følelsene (og de fører til behovet(?) for selvskading). Følelsene er liksom så altoppslukende. De bare river meg i fillebiter. Klarer ikke å distrahere meg fra dem.

Skrevet

Utsettelse. Si til deg selv at du kan vente i ti minutter. Følg med på klokka eller gjør noe annet. Etter ti minutter, vent ti minutter til. Og sånn fortsetter du. Det funker!

Anonymous poster hash: 51424...bef
Skrevet

Utsettelse. Si til deg selv at du kan vente i ti minutter. Følg med på klokka eller gjør noe annet. Etter ti minutter, vent ti minutter til. Og sånn fortsetter du. Det funker!

Anonymous poster hash: 51424...bef

Det vet jeg, men det var ikke det jeg ville ha hjelp til. For jeg klarer å vente, men det gjør så vondt å vente og jeg vil gjerne kunne aktivt gjøre noe for å få det bedre. Ikke bare sitte og vente...

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Det går ikke. Det er jo ikke tanken på selvskading som er problemet, men følelsene (og de fører til behovet(?) for selvskading). Følelsene er liksom så altoppslukende. De bare river meg i fillebiter. Klarer ikke å distrahere meg fra dem.

Ringe til Mental Helse sin hjelpetelefon, eller Kirkens SOS sin hjelpetelefon. Snakk deg igjennom det verste av følelsene. Etter hvert vil det som du sier, det verste gå over. 

Tenker fremdeles at distraksjon som jeg skrev over er lurt. Det funker ikke i starten, og du vil føle det er dritvondt mens du la oss si fargelegger, men det utsetter en destruktiv handling i det minste.

Trening eller tur vil frigi endorfiner i tillegg og kanskje gjøre at du føler deg bedre. Driver du med trening? Selv om det er vanskelig eller tungt å fokusere på noe annet, så tror jeg fremdeles det er en god måte å komme seg unna det på. Du velger å gjøre noe konstruktivt i stedet for å gjøre noe destruktivt. 

Edit: Leser at du vil gjøre noe mer aktivt for å ikke føle det så vondt, hva med å skrive? Bruke de vonde følelsene til noe kreativt? Maling eller tegning også for den del. Kunstterapi er for noen et veldig godt virkemiddel mot vonde følelser. 

Endret av Rainstorm
Skrevet

Ringe til Mental Helse sin hjelpetelefon, eller Kirkens SOS sin hjelpetelefon. Snakk deg igjennom det verste av følelsene. Etter hvert vil det som du sier, det verste gå over. 

Tenker fremdeles at distraksjon som jeg skrev over er lurt. Det funker ikke i starten, og du vil føle det er dritvondt mens du la oss si fargelegger, men det utsetter en destruktiv handling i det minste.

Trening eller tur vil frigi endorfiner i tillegg og kanskje gjøre at du føler deg bedre. Driver du med trening? Selv om det er vanskelig eller tungt å fokusere på noe annet, så tror jeg fremdeles det er en god måte å komme seg unna det på. Du velger å gjøre noe konstruktivt i stedet for å gjøre noe destruktivt. 

Det eneste som jeg har prøvd der og som funker er vel trening. Å bare løpe til jeg er så sliten og det bare skriker i lungene (noe som forsåvidt ikke tar så lang tid, da jeg har dårlig kondis). Det gjør på en måte vondt samtidig som det ikke er destruktivt. Men er dessverre ikke alltid jeg kan gå ut og løpe. 

Skrevet

I og med at du sier at følelsene er altoppslukende vil jeg anbefale å jobbe litt med de, til sist er det veien ut. Det var i hvert fall det for meg. Man kan selvsagt distrahere seg selv når ønsket oppstår, men man kan ikke fortsette slik resten av livet. Så å jobbe med problemene sine er et viktig steg! Ellers hjalp det for meg å snakke med noen, ikke nødvendigvis om akkurat det, men bare ha en samtale gående og fokusere på den. Ellers hjelper faktisk de fargelegging-bøkene for voksne, haha. Det er beroligende og faktisk litt gøy. Gå tur er bra. Eller høre på oppmuntrende musikk, samme hvor lite det kan friste og hvor irriterende det kan være, det å leve seg litt inn i det kan faktisk hjelpe!

Anonymous poster hash: fa940...b43
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er litt usikker på om det er lov å ta opp dette, men prøver likevel, så frå de stenge om det ikke er passende. Jeg trenger rett og slett tips til hva man kan gjøre når man har lyst til å skade seg selv. Jeg vet at jeg ikke kommer til å gjøre det, da jeg ikke har gjort det på flere år, men når følelsene av selvhat og alt det der kommer, så kommer også tankene om det. Og jeg skulle så gjerne ønske at jeg hadde noe jeg kunne gjøre, som ikke skader og ødelegger meg selv. Selv om det er alt jeg vil. Jeg kan selvsagt bare vente til det går over, for det gjør jo alltid det, men det er så vondt og ekkelt når det først foregår, og jah. Hadde satt pris på om noen ville svare. Anonymous poster hash: e3b42...070

Kognitiv terapi eller selvhjelp. Hvorfor skal du hate deg selv? Senke kravene til seg selv, være mer romslig med seg selv. Jobbe med selvtillitt og selvrespekt.

Endret av himmeloghav
Skrevet

I og med at du sier at følelsene er altoppslukende vil jeg anbefale å jobbe litt med de, til sist er det veien ut. Det var i hvert fall det for meg. Man kan selvsagt distrahere seg selv når ønsket oppstår, men man kan ikke fortsette slik resten av livet. Så å jobbe med problemene sine er et viktig steg! Ellers hjalp det for meg å snakke med noen, ikke nødvendigvis om akkurat det, men bare ha en samtale gående og fokusere på den. Ellers hjelper faktisk de fargelegging-bøkene for voksne, haha. Det er beroligende og faktisk litt gøy. Gå tur er bra. Eller høre på oppmuntrende musikk, samme hvor lite det kan friste og hvor irriterende det kan være, det å leve seg litt inn i det kan faktisk hjelpe!

Når følelsene kommer så er det på en måte på grunn av noen andre. Litt vanskelig å forklare uten å gå i detaljer, men jeg kan på en måte ikke styre det selv. Og selv om jeg ev skulle snakke om det, så vil fortsatt denne personen gjøre og si ting slik at jeg får det slik..

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Det eneste som jeg har prøvd der og som funker er vel trening. Å bare løpe til jeg er så sliten og det bare skriker i lungene (noe som forsåvidt ikke tar så lang tid, da jeg har dårlig kondis). Det gjør på en måte vondt samtidig som det ikke er destruktivt. Men er dessverre ikke alltid jeg kan gå ut og løpe. 

Du sier at det ikke er alltid du kan gå ut og løpe? Er det fordi du bor hjemme hos dine foreldre? For ellers så ser jeg ikke hvorfor du ikke kan det. Greit nok at det er utrolig dårlig timing å gå ut og løpe klokken 3 om natta, men hvis det er alternativet til å skade seg selv så tror jeg de fleste ser at det er et bedre alternativ uansett hvor ukonvensjonelt det er. 

Vet ikke om du så det jeg la til i mitt forrige innlegg, om skriving og maling? 

Jeg har også lest her inne på KG at disse fargeleggingsbøkene for voksne skal hjelpe mot selvskading. Det er ikke noe jeg har kilder på da, bare noe jeg har hørt/lest. 

Edit: Hvis det er noen du omgås med som får deg til å føle deg så dårlig at du må skade deg selv, burde du ikke prøve å kutte denne personen ut av livet ditt. Du fortjener ikke å omgås mennesker som får deg til å føle det på en sånn måte. 

Endret av Rainstorm
Skrevet

Kognitiv terapi eller selvhjelp. Hvorfor skal du hate deg selv? Senke kravene til seg selv, være mer romslig med seg selv. Jobbe med selvtillitt og selvrespekt.

Fordi jeg sier ting til andre som jeg aldri burde si, og jeg mener ting som ingen burde mene. Jeg er slem. 

Skrevet

Når følelsene kommer så er det på en måte på grunn av noen andre. Litt vanskelig å forklare uten å gå i detaljer, men jeg kan på en måte ikke styre det selv. Og selv om jeg ev skulle snakke om det, så vil fortsatt denne personen gjøre og si ting slik at jeg får det slik..

Jeg skjønner hva du mener, men da anbefaler jeg i hvert fall at du får profesjonell hjelp, for sånn skal ingen ha det. Ingen fortjener å ha det slik, så jeg håper du får hjelp til å takle det. :)

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg har postet dette i andre tråder, men gode ting kan aldri sies for ofte osv.

For å unngå å skade meg:

Snakk høyt til meg selv
Skriv alfabetet baklengs
Si høyt fire ting du ser, tre ting du hører og to ting du kjenner (feks kjenner gulvet under føttene)
Les en bok, et blad, osv.
Hør på glad-musikk
Fokuser på pusten. Kjenn at du puster dypt og langsomt.
Utsett skadingen i 5 minutter, deretter 10 minutter og deretter 15 minutter osv.
Skriv av et kapittel i en bok
Skriv om følelsene dine. I dagbok, i en mail osv.
Skriv brev til noen som har gjort deg sint eller lei deg. Du trenger ikke sende det.
Hold rundt isbiter
Lag figurer i leire.
Ta en hårstrikk rundt handleddet og smell den mot handa
Spis pepper eller noe annet veldig sterkt
Prøv å sov en stund
Gå en tur
Bak en kake. Gjerne sammen med noen

Før du skader deg selv, så spør disse spørsmålene:
1. Hva kjenner jeg akkurat nå?
2. Hvorfor kjenner jeg det som jeg gjør?
3. Hvorfor vil jeg skade meg?
4. har jeg vært igjennom dette tidligere? Hva gjorde jeg da for å løse situasjonen? Om jeg ikke klarte å løse den da, hva  Kan jeg gjør nå for at det skal bli bedre?
5. Om jeg skader meg selv nå, hvordan vil det kjennes etterpå?
6. Om jeg skader meg selv nå, hvordan vil det kjennes om en time eller i morgen?
7. Finnes det noe annet som jeg kan prøve istedet for å skade meg selv?

Håper du finner noe som kan hjelpe deg. Det er vondt å streve med selvskadingstrang, men flott at du ikke har skadet på flere år! Jeg tenker at "nå har jeg ikke skadet på x mnd. og da skal jeg holde ut 1 mnd. til" - og flere måneder blir raskt til et halvt år og ett år.

:klem:

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg sier ting til andre som jeg aldri burde si, og jeg mener ting som ingen burde mene. Jeg er slem.  Anonymous poster hash: e3b42...070

Alle har sine meninger. Slem burde man ikke være, så det bør du jobbe med, men du trenger ikke hate deg selv. Svart hvitt tenking gangner ingen.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men da anbefaler jeg i hvert fall at du får profesjonell hjelp, for sånn skal ingen ha det. Ingen fortjener å ha det slik, så jeg håper du får hjelp til å takle det. :)

Jeg kan snart flytte, og da vil ting forhåpentligvis bli bedre :) 

Gjest gjestvest
Skrevet

Hei TS

Du snakker om hat overfor deg selv. Det er først og fremst dette du må ta tak i som er grunnen til at du tenker på selvskading.

For å få ut frustrasjon, samt å avstå fra kutting kan jeg foreslå at du kjøper en punching bag. Denne kan du ha hjemme hos deg, og slå til når som helst du skulle ønske slik at du blir utslitt og slipper å måtte kutte deg. 

Skrevet

Hei TS

Du snakker om hat overfor deg selv. Det er først og fremst dette du må ta tak i som er grunnen til at du tenker på selvskading.

For å få ut frustrasjon, samt å avstå fra kutting kan jeg foreslå at du kjøper en punching bag. Denne kan du ha hjemme hos deg, og slå til når som helst du skulle ønske slik at du blir utslitt og slipper å måtte kutte deg. 

Jeg vet, men det er ikke så enkelt.

Skrevet

Jeg kan snart flytte, og da vil ting forhåpentligvis bli bedre :)

Tenkte selv det samme når jeg hadde det slik, men når en først har slike problemer går de som regel ikke bort av seg selv, samme om man kanskje får det bedre. Vil virkelig anbefale deg å søke profesjonell hjelp, for det høres ut som du har det veldig vanskelig men ønsker å bli bedre, men ikke helt vet hvordan. En psykolog for eksempel kan hjelpe deg med å finne ut av ting, og finne ut hva som kan hjelpe for deg. Det tar en god del tid til å begynne med, men det er god hjelp, og du slipper å ha det slik så mye lenger. :)

Skrevet

Tenkte selv det samme når jeg hadde det slik, men når en først har slike problemer går de som regel ikke bort av seg selv, samme om man kanskje får det bedre. Vil virkelig anbefale deg å søke profesjonell hjelp, for det høres ut som du har det veldig vanskelig men ønsker å bli bedre, men ikke helt vet hvordan. En psykolog for eksempel kan hjelpe deg med å finne ut av ting, og finne ut hva som kan hjelpe for deg. Det tar en god del tid til å begynne med, men det er god hjelp, og du slipper å ha det slik så mye lenger. :)

Jeg vil ikke snakke med en psykolog. De skjønner ikke noe uansett.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...