Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 minutter siden, MalloryK skrev:

Er det fordi bildet er i hovedposten, og ikke blant kommentarene, at hun skal slette bildet?

Ja det virker slik. Ser ikke nødvendigheten av det. Trenger ikke slette hele innlegget heller. Bare fjerne bildet. Så kan hun selv legge bilde ut i kommentarene... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig at de fortsatt ikke har skjønt at det var noe feil med facebook den gangen de plutselig fikk dårlig plass i gruppa 😁

Anonymkode: 16e02...892

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
54 minutter siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Jeg vil gjerne at du skal dele! (her i det minste, eller i MFG). Hørtes godt ut :) 

Det er himmelsk. Men nå har jeg spist opp og ryddet opp. Men kan gjøre det neste gang jeg lager det. 
Perfekt for enslige! For jeg behøver ikke å steke opp en hel kjøttdeig pakke og kaste halvparten. Bruker halvparten i denne retten, spagetti, lasagne, taco eller noe annet neste dag. 

Bruker salat til - samme hva slags, du lager den salaten du liker
Og hvitløksbaguetter så klart. Har ikke det i dag da, for dette var spontant :P 

Alle som har smakt det hos mamma elsker det. Var populært da jeg gikk på folkehøgskole, mamma kom innom hele 4 ganger med store former med dette. For jeg bodde ganske nærme skolen og alle elsket det. Også de som ikke takler sjampinjong elsket det. 

Oppskrift:
Det du trenger er;

Kjøttdeig 
Sjampinjong 
Bacon
Tomatpurre
Potetmos
Ost

1:
Stek kjøttdeig (jeg brukte en halv pakke i dag). Stek dette i en litt stor stekepanne. 
Krydder etter ønske. Det jeg bruker er litt pepper over kjøttdeigen, dropper salt fordi bacon er salt nok. Litt hviløk, enten i form av krydder eller en hvitløksfedd, alt etter hva DU liker. 

Stek sjampinjong (bestem selv, jeg brukte tre store ferske) og bacon. 
Jeg steker de to siste i en liten stekepanne og flytter alt over til den store med kjøttdeig i. Her gjør du det du føler for. 

Når alt er i samme stekepanne, surr litt løk inn i blandingen. Dette dropper jeg, for jeg liker ikke løk men tåler det i denne retten faktisk. 

2:
Ta oppi tomatpurre. Nok til at det dekker alt i den store stekepannen. 
Du kan lage det så flytende som du ønsker, jeg tar bare litt vann oppi tomatpurreglasset for å riste ut restene. Jeg liker det litt vått, så jeg tar ca 2 dl vann oppi også. Mamma bruker ikke det. 
La det surre til den råe tomatpurre smaken er bort. Smak til med ekstra krydder (pepper, hvitløkskrydder, det bruker jeg).

3:
Lag potetmos etter ønske. Jeg bruker pose, fordi jeg er lat. 

4:
Legg "kjøttet" nederst i en ildfastform. 
Så legger du potetmos på toppen, smør utover.
Ost på toppen.

Stekes på 120 grader til osten er slik du ønsker det. 
Jeg steker det i 30 min, fordi jeg ikke varmer ovnen på forhånd, og jeg liker osten litt flytende. Mamma liker den fast og forvarme ovnen så hennes går mye fortere. 

Serveres med salat og hvitløksbaguetter. 
---------------------------------------------------------------------
Jeg og mamma lager det forskjellig, for vi liker forskjellige ting. Jeg liker mye smak, så bruker mye krydder. Hun liker best tomatpurre-smaken så dropper krydder. Hun er ikke så glad i sjampinjong, jeg elsker det. 
Jeg brukte nå halv kjøttdeigpakke og en liten glasset tomatpurre, hele glasset. Det ble 3 porsjoner, ganske store. Når mamma lager til 5 så lager hun med 2 kjøttdeig og 2 glass tomatpurre, men hun kan ikke å porsjonere mat så du bør ikke stole på hennes mål :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NasseNøff skrev:

Tenkte å legge ut en oppskrift på gruppen. Men tørr ikke. Den er nok ikke "på bunnen" nok. 
Består av kjøttdeig, bacon, sjampinjong, potetmos, tomatpurre og ost. 

Tomatpurre på glass
Potetmos fra pose

Jeg har verken slaktet, partert eller gjort noe annet enn å kjøpe produktene. 
Får vell ikke lov til å poste denne oppskriften på siden *snufs*

Legg den ut her da! Trenger litt inspirasjon og jeg syns dette så lovende ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
5 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Legg den ut her da! Trenger litt inspirasjon og jeg syns dette så lovende ut. :)

Er over her. ingen bilder, for jeg så ikke svarene før jeg hadde spist og ryddet vekk alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bruker83924
7 minutter siden, NasseNøff skrev:

Det er himmelsk. Men nå har jeg spist opp og ryddet opp. Men kan gjøre det neste gang jeg lager det. 
Perfekt for enslige! For jeg behøver ikke å steke opp en hel kjøttdeig pakke og kaste halvparten. Bruker halvparten i denne retten, spagetti, lasagne, taco eller noe annet neste dag. 

Alle som har smakt det hos mamma elsker det. Var populært da jeg gikk på folkehøgskole, mamma kom innom hele 4 ganger med store former med dette. For jeg bodde ganske nærme skolen og alle elsket det. Også de som ikke takler sjampinjong elsket det. 

Oppskrift:
Det du trenger er;

Kjøttdeig 
Sjampinjong 
Bacon
Tomatpurre
Potetmos
Ost

1:
Stek kjøttdeig (jeg brukte en halv pakke i dag). Stek dette i en litt stor stekepanne. 
Krydder etter ønske. Det jeg bruker er litt pepper over kjøttdeigen, dropper salt fordi bacon er salt nok. Litt hviløk, enten i form av krydder eller en hvitløksfedd, alt etter hva DU liker. 

Jeg steker de to siste i en liten stekepanne og flytter alt over til den store med kjøttdeig i. Her gjør du det du føler for. 

Når alt er i samme stekepanne, surr litt løk inn i blandingen. Dette dropper jeg, for jeg liker ikke løk men tåler det i denne retten faktisk. 

2:
Du kan lage det så flytende som du ønsker, jeg tar bare litt vann oppi tomatpurreglasset for å riste ut restene. Jeg liker det litt vått, så jeg tar ca 2 dl vann oppi også. Mamma bruker ikke det. 
La det surre til den råe tomatpurre smaken er bort. Smak til med ekstra krydder (pepper, hvitløkskrydder, det bruker jeg).

3:

4:
Ost på toppen.

Jeg steker det i 30 min, fordi jeg ikke varmer ovnen på forhånd, og jeg liker osten litt flytende. Mamma liker den fast og forvarme ovnen så hennes går mye fortere. 

Jeg og mamma lager det forskjellig, for vi liker forskjellige ting. Jeg liker mye smak, så bruker mye krydder. Hun liker best tomatpurre-smaken så dropper krydder. Hun er ikke så glad i sjampinjong, jeg elsker det. 
Jeg brukte nå halv kjøttdeigpakke og en liten glasset tomatpurre, hele glasset. Det ble 3 porsjoner, ganske store. Når mamma lager til 5 så lager hun med 2 kjøttdeig og 2 glass tomatpurre, men hun kan ikke å porsjonere mat så du bør ikke stole på hennes mål :fnise:

Dette lager vi også ofte. Det er så godt 🙆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NasseNøff skrev:

Er over her. ingen bilder, for jeg så ikke svarene før jeg hadde spist og ryddet vekk alt. 

Tusen takk! Skal testes til helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, NasseNøff skrev:

Oppskrift:
Det du trenger er;

Kjøttdeig 
Sjampinjong 
Bacon
Tomatpurre
Potetmos
Ost

1:

2:

3:

4:
Ost på toppen.

Dette har jeg fått servert, da under navnet flykrasj😜

Anonymkode: 73671...8df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
1 minutt siden, ElizabethTaylor skrev:

Dette lager vi også ofte. Det er så godt 🙆 

Det er farlig godt! Og så enkelt! 

Glemte å nevne at mamma bruker paprika og mais i også. Det gjør ikke jeg. 

Kun fantasien setter grenser her. Flott å lage når man har en god del. Eneste jeg trenger å kjøpe er potetmos, vær gang, for alt annet har jeg alltid i kjøleskapet eller fryseren. 

Hva kaller dere det for? Vi kaller det for kjøttdeig i form. 
Prøvd å google det, men finner ikke ut hvor mamma har funnet oppskriften. Spurte hun i sta og hun lærte den av moren sin. Men hun har lagt til ting som mais, løk, bacon etc. 

Har du potetmos, ost og tomatpurre så har du en god base for en god middag. Legger du til salat og hvitløksbaguetter og ett eller annet av kjøtt så er du i mål. 
Også er det flott for oss som ikke liker rester, jeg klarer ikke å varme opp, så det å porsjonere det uten å må bruke matte er også en pluss, for du justerer mengde etter hvor mange som skal ha mat, ikke etter DL :):)
Kan nevne at det er 4. dagen på rad at jeg spiser dette... for jeg er matlei :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den snøflak-kaken så forøvrig ganske digg ut.

... og den hørtes enda mer digg ut når jeg leste om hva som var inni.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg fått servert, da under navnet flykrasj😜

Anonymkode: 73671...8df

:ler: her heter det brennende kjærlighet 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, NasseNøff skrev:

Oppskrift:
Det du trenger er;

Kjøttdeig 
Sjampinjong 
Bacon
Tomatpurre
Potetmos
Ost

1:

2:

3:

4:
Ost på toppen.

Minner meg litt om shepards pie (?), bare det er grønnsaker i den. 

Vi har faktisk laget dette mange ganger, bare med vanlig kjøttdeig, tomatpure og løk, og lagt kjøttdeig og potetmos lagvis. Men det hørtes sykt godt ut med bacon og sjampinjong! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bruker83924
11 minutter siden, NasseNøff skrev:

Tror egentlig vi ikke har noe navn på det,  kaller det bare form med potetmoslokk. Vi har vanligvis kjøttdeig, hakkete tomater, gulrøtter, løk, og hvitløk i kjøttsausen. Av og til litt chili og sellerirot. Føler det er litt sånn mat man kan ha hva som helst oppi. Pleier å lage det når vi har grønnsaker som må brukes opp.

Forresten, spurte moren min nå, det heter shepards pai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, NasseNøff skrev:

Glemte å nevne at mamma bruker paprika og mais i også. Det gjør ikke jeg. 

Kun fantasien setter grenser her. Flott å lage når man har en god del. Eneste jeg trenger å kjøpe er potetmos, vær gang, for alt annet har jeg alltid i kjøleskapet eller fryseren. 

Hva kaller dere det for? Vi kaller det for kjøttdeig i form. 
Prøvd å google det, men finner ikke ut hvor mamma har funnet oppskriften. Spurte hun i sta og hun lærte den av moren sin. Men hun har lagt til ting som mais, løk, bacon etc. 

Har du potetmos, ost og tomatpurre så har du en god base for en god middag. Legger du til salat og hvitløksbaguetter og ett eller annet av kjøtt så er du i mål. 
Også er det flott for oss som ikke liker rester, jeg klarer ikke å varme opp, så det å porsjonere det uten å må bruke matte er også en pluss, for du justerer mengde etter hvor mange som skal ha mat, ikke etter DL :):)
Kan nevne at det er 4. dagen på rad at jeg spiser dette... for jeg er matlei :P 

Det er en variant av Shepherd`s pie:-) Smaker godt!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
29 minutter siden, Fotballflue skrev:

:ler: her heter det brennende kjærlighet 

26 minutter siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Minner meg litt om shepards pie (?), bare det er grønnsaker i den. 

Vi har faktisk laget dette mange ganger, bare med vanlig kjøttdeig, tomatpure og løk, og lagt kjøttdeig og potetmos lagvis. Men det hørtes sykt godt ut med bacon og sjampinjong! 

Ja kan minne litt om det. 

26 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Tror egentlig vi ikke har noe navn på det,  kaller det bare form med potetmoslokk. Vi har vanligvis kjøttdeig, hakkete tomater, gulrøtter, løk, og hvitløk i kjøttsausen. Av og til litt chili og sellerirot. Føler det er litt sånn mat man kan ha hva som helst oppi. Pleier å lage det når vi har grønnsaker som må brukes opp.

Forresten, spurte moren min nå, det heter shepards pai. 

Kan være der mormor fikk oppskriften fra, også har mamma bare laget den slik hun selv liker det. Hun har sagt at mormor ofte tok det hun hadde liggende og lagde utifra det. Bacon brukte de ikke, for det var andre tider og grønnsaker var billige råvarer på den tiden, i forhold til kjøtt altså. 
Jeg igjen har endret det til "mitt" også. Tante har også sin versjon og det har søsteren min også. Dette er en såpass god rett og så enkelt! At alle finner sin vri som de elsker. 
Kan være at mormor har fått oppskriften fra Shepards pai, også har det bare vokst derifra. 

Jeg bruker bacon, sjampinjong og kjøttdeig. Det er "basen" for meg. Det er en must for meg. 
Krydrer med pepper og hvitløk i form av fedd eller krydder. Også bruker jeg noen ganger potetmos med purreløk for ekstra smak, også hiver jeg oppi jalapenos i kjøtt-delen hvis jeg har det liggende. Jeg liker tynt lag med potetmos, mamma liker mye. Bruker samme greien når jeg lager mousakka (eske), bare da er det fløtegratinertepoteter på toppen i stedet for potetmos, jeg elsker begge deler. Kjøttsausen har lite smak, så bruker ekstra krydder når jeg bruker ferdigpakke. Toro sin tror jeg det er. 
Jeg eeelsker mye smak. Mamma synes tomatpurreen er nok smak. Jeg bruker mer sukker enn mamma, for jeg vil dempe tomatpurresmaken litt. Jeg bruker også ekstra ost (3 lag :fnise: ) og lar den kun smelte og bli litt brun, mamma liker den fast og nesten brent. 

Dette er en rett som fint kan endres og prøves ut med hva som helst. 
Så morsomt å høre hva dere kaller denne retten. 

Det er en ting jeg elsker mest av alt, og det er sjampinjong. 
Jeg bruker det i så å si alt. Alt fra lasagne til taco. Til kjøtt bruker sjampinjong surret i fløte med pepper og hvitløk. Hvitløk er også noe jeg elsker, helst hvitløkssmør. Brukes til alt det også. Salt har jeg aldri brukt og kommer sikkert ikke til å bruke det heller. Synes salt er en kjedelig form for smakstilsetting og dropper det til absolutt alt. Koker jeg pasta så tar jeg heller litt hvitløkskrydder. Til pastasalat surrer jeg ferdigkokt pasta i hvitløkssmør også lar det blir kaldt før jeg spiser det. Da dropper jeg altså salt under koking. Jeg har ikke salt i mitt kjøkken, kastet den lille jeg hadde for den sto der å samlet støv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egentlig nettopp det sheperd's pie er - man tar det man har, og dekker det med potetmos. En enkel "pai". Så det ER shepherd's pie! Tror ikke det finnes en enkelt oppskrift som er "riktig" :)

Anonymkode: 6651a...86c

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forskjell på Shepherd's pai og Cottage pai, den første lages med lammekjøttdeig den siste med stofekjøttdeig eller annen kjøttdeig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep

Er bare nysgjerrig. Hvordan lager dere spagetti? 
Har fått høre at min versjon er... rar. 

Jeg bruker Knorr spagettisaus som base. [Link til bilde. Klikk... HER]
Det jeg bruker, som da går oppi sausen er;
- Kjøttdeig
- Sjampinjong (fersk så klart)
- Bacon

Smaker til med pepper og hvitløk. Enten i form av smør i kjøttdeigen når den stekes (bytter ut olje/margarin med hvitløkssmør), eller krydder. 
Noen ganger hvis jeg har det liggende så bruker jeg grillpølse (jeg liker prior sin best)
Jalapenos hvis jeg har det. 

Spises med ost på toppen og ketchup. Ja, ketchup selv om at det er tomatsaus :fnise:

Fatter ikke hvordan folk kan like tomatsaus og spagetti, uten fyll... Har aldri smakt det før heller da :P 
Men det høres så tamt og kjedelig ut. Har lyst til å prøve noe nytt! Siden jeg er matlei. 
Så, hvordan lager du "vanlig" spagetti? (bolognes tror jeg det heter.. vi kaller det spagetti bare) 

Edit; spør her, for jeg tørr ikke å spørre i den gruppen. Dessuten så er vell svaret deres "Pizzamel" Eller noe annet rart, og så klart "denne oppskriften, ala T". 

Endret av NasseNøff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg kjøper heller et glass med Barilla Basilico om jeg ikke orker å koke saus selv. Den er mye bedre på smak enn det der poseskvipet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...