Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får ikke håpe admin får så mange julehilsener så det går for henne under matlagingen. 

Anonymkode: 16e02...892

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det mange fornærmede "gjester" der inne, da noen har vært hjerteløs nok til å poste bilde av en spegris dim skal helstekes. Morsomt at noe slik lager såpass mye rabalder på en gruppe som heter "Mat fra bunnen". Ett av argumentene var at gruppenavnet for en av medlemmene betød god hjemmelaget mat. Det blir vel ikke stort mer hjemmelaget enn det der... 

Anonymkode: ff467...912

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det mange fornærmede "gjester" der inne, da noen har vært hjerteløs nok til å poste bilde av en spegris dim skal helstekes. Morsomt at noe slik lager såpass mye rabalder på en gruppe som heter "Mat fra bunnen". Ett av argumentene var at gruppenavnet for en av medlemmene betød god hjemmelaget mat. Det blir vel ikke stort mer hjemmelaget enn det der... 

For noen pingler de er der inne :P de vet vel ikke hvor svineribba de spiser på julaften kommer fra heller, da :spise:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fotballflue skrev:

For noen pingler de er der inne :P de vet vel ikke hvor svineribba de spiser på julaften kommer fra heller, da :spise:

Ribba kommer jo fra en gris som har levd et langt lykkelig liv, denne grisen her hadde jo livet foran seg...

Forresten en morsom tråd å følge der inne, folk melder seg ut, er sjokkert og kvalme. Mat fra bunnen skal jo dele oppskrifter, ikke slike bilder der... Selv utdannete kokker er dypt rystet. En liten avsporing her fra meg, men finnes noen koker der inne som ofte slår i bordet med at "jeg er kokk, derfor er det slik..." og selv jeg som ikke er kokk, men kun matinteressert hører at det de sier ikke henger på greip.

Men må si admin gjør en bra jobb i den tråden, de er jo veldig klare på at dette er helt greit å legge ut!

Anonymkode: 56ae3...11a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ribba kommer jo fra en gris som har levd et langt lykkelig liv, denne grisen her hadde jo livet foran seg...

Kyllinger har også et "langt, lykkelig liv" foran seg, men jeg tipper de spiser det og. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal innrømme at jeg ikke satte pris på at det havnet på veggen min. Selv unngår jeg å spise kjøtt fra dyr som er slaktet fordi de er unge som kalv osv.

Men det bare minnet meg på at jeg er der for underholdningsgrunner, og ingenting annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt er døde dyr. Med mindre man kan fotstå, akseptere og leve med konsekvensene av det, kan man ikke spise kjøtt. Jeg vil heller spise ungkalven eller den grisungen som skaper så harnisk i gruppa, enn voksne dyr som har levd hele livet sitt innenfor industriell kjøttproduksjon. Samtidig vil jeg heller få kjøpt egghøne, selv om det er mindre mørt kjøtt, enn kylling som er blitt tvangsfóret til å bli alt for stor alt for fort. Jeg er veldig klar over hva jeg spiser hver gang det ligger kjøtt på tallerkenen min, det er et levende vesen som har måttet bøte med livet for at jeg skal spise. Folk glemmer det, fordi vi bli alt for vant til at kjøtt er noe som kommer pent dandert i vakumpakninger med minimalt av blod, eller i farse-produkter og blandingsprodukter som pølser som gjør at man ikke lenger ser at det er kjøtt. Det eneste som er sykt her, er at folk blir sjokkert når de ser et helt dyr, og ikke en pent tilskjært filet eller kotelett som ikke ligner på noe anatomisk.

Om du ikke hadde greid å være med på slaktingen og parteringen av et dyr, har du ingenting å gjøre med å spise det. Jeg er verken veganer eller vegetarianer, jeg spiser kjøtt, fisk, egg, men jeg holder meg til rene råvarer, kjøper økologisk der jeg kan, særlig av fugl/egg, og glemmer aldri hva jeg spiser. Det er mye lettere å huske hva du faktisk spiser om du skal helsteke en kylling, enn om du spiser pålegg av kyllingfilét, som er most og stappet i en form slik at det ikke lenger ser ut som noe naturlig engang...

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fotballflue skrev:

For noen pingler de er inne :P de vet vel ikke hvor svinerib ba de spiser på julaften kommer fra heller, da :spise:

Tråden ble slettet, skulle gå inn og lese kommentarene så poff ble den borte :PFin mat fra bunnen gruppe. Lol.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fotballflue skrev:

Kyllinger har også et "langt, lykkelig liv" foran seg, men jeg tipper de spiser det og. 

Jeg håper du skjønte jeg var ironisk i kommentaren du svarte dette på... 

Virker ikke alle i den gruppa forstår hvor kjøttet kommer fra og heller ikke tåler å se det... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Virker ikke alle i den gruppa forstår hvor kjøttet kommer fra og heller ikke tåler å se det... 

Blir lett sånn når de har toro saus mellom øra.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nei, det skjønte jeg ikke :flau: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tråden ble slettet, skulle gå inn og lese kommentarene så poff ble den borte :PFin mat fra bunnen gruppe. Lol.

Tror det er pga en av de smarte reglene de har der. Bilder uten oppskrift blir slettet etter et visst klokkeslett. Du vet - så de ikke sprenger kapasiteten til FB-veggen sin og skaper mayhem og unntakstilstander....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en matgruppe med navn:

Mat fra toppen

Mat for toppen

Mat for fiffen

el.l.? :)

Eller:

Mat for kroppen :) ?

Anonymkode: 929ca...b27

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det an å spørre så mye om hvordan man lager kålrotstappe?? 

Kok, mos, krydre, spis!  

Samme med potetmos... 

Det burde vel være mulig å tenke seg frem til det selv dersom man har sett og smakt det før?!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er medlem av en lavkarbo gruppe, der var det en som spurte om oppskrift på tacosalat - så jeg blir virkelig ikke overasket over folk lengre:fnise:

Anonymkode: ce259...409

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. oktober 2015 at 23.30, Ulvhedin skrev:

Er det noe du lurer på angående gruppa, send PM Elisabeth Myklebust, ikke legg ut ett innlegg i gruppa. Dette er både fordi slike innlegg forsvinner fort for oss, og fordi det lett blir krangler på slike innlegg.Husk! Ingen spørsmål er for dumt eller for lite. Her skal det være stor takhøyde, og god stemning!

Hva regnes som mat fra bunnen? Å bruke råvarer og lage egne kjøttkaker, fiskekaker, gratenger, gryter osv. selv. Ingen skal "tas" for å bruke buljong, rømme, tomatpurre osv, SÅ strenge er vi ikke. Men innlegg med Fjordland osv blir slettet. Er du usikker, send oss gjerne en melding å spørr :-)Her er ikke målet å eie en egen gård, slakte dyrene eller dyrke maten selv, men å lage mest mulig fra bunn, dele gode oppskrifter, tips og triks, og å kunne oppleve den gleden av å lage mat selv fremfor å ty til posemat eller lignende. 

Er jo bare lese reglene så får dere svar på mye av det dere lurer så veldig på :P

Tomatpurre? En selvdyrket grønnsak; en bastard og blanding mellom tomat og purre. Alt i ett. 

Anonymkode: f4bc3...530

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. desember 2015 at 17.49, Auri skrev:

Kjøtt er døde dyr. Med mindre man kan fotstå, akseptere og leve med konsekvensene av det, kan man ikke spise kjøtt. Jeg vil heller spise ungkalven eller den grisungen som skaper så harnisk i gruppa, enn voksne dyr som har levd hele livet sitt innenfor industriell kjøttproduksjon. Samtidig vil jeg heller få kjøpt egghøne, selv om det er mindre mørt kjøtt, enn kylling som er blitt tvangsfóret til å bli alt for stor alt for fort. Jeg er veldig klar over hva jeg spiser hver gang det ligger kjøtt på tallerkenen min, det er et levende vesen som har måttet bøte med livet for at jeg skal spise. Folk glemmer det, fordi vi bli alt for vant til at kjøtt er noe som kommer pent dandert i vakumpakninger med minimalt av blod, eller i farse-produkter og blandingsprodukter som pølser som gjør at man ikke lenger ser at det er kjøtt. Det eneste som er sykt her, er at folk blir sjokkert når de ser et helt dyr, og ikke en pent tilskjært filet eller kotelett som ikke ligner på noe anatomisk.

Om du ikke hadde greid å være med på slaktingen og parteringen av et dyr, har du ingenting å gjøre med å spise det. Jeg er verken veganer eller vegetarianer, jeg spiser kjøtt, fisk, egg, men jeg holder meg til rene råvarer, kjøper økologisk der jeg kan, særlig av fugl/egg, og glemmer aldri hva jeg spiser. Det er mye lettere å huske hva du faktisk spiser om du skal helsteke en kylling, enn om du spiser pålegg av kyllingfilét, som er most og stappet i en form slik at det ikke lenger ser ut som noe naturlig engang...

Og det hørte til her inne fordi..?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det hørte til her inne fordi..?

Vel.... hadde du tatt deg tid til å lese litt lenger opp ville du forstått. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...