Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Sitat

Og jeg er fullt klar over at man bør kreditere, så lenge det er noen som bør krediteres. Som sagt tidligere er ikke stjeling av oppskrifter noe som er vanlig praksis blant oss

Det er godt mulig at det ikke er vanlig praksis, men når noen blir tatt med buksene nede, som T ble da hun ble konfrontert med sin oppskrift på nan-brød, så blir det direkte pinlig når hun ikke engang vil innrømme det. Ja, det var gjort noen minimale endringer, men når en sammenligner hennes oppskrift og arbeidsbeskrivelse med den Tine har lagt ut, så er det ikke tvil om at en av dem har kopiert den andre... Og hva med fromasjkaken? Der står det jo riktignok "etter inspirasjon" i oppskriften, men ikke noe om medlemmet, unnskyld, "gjesten" som inspirerte henne. Eller kaffe-karamellkaken, der det plutselig ikke var hennes oppskrift likevel, men en venninnes? Jeg synes det er en uting når man ikke informerer om hvor man har hentet oppskriften fra, men jeg skjønner jo godt at ikke medlemmene gjør det, når ikke engang grunnleggeren av gruppen ser ut til å synes at det har noen betydning.

Jeg har dessverre et inntrykk av at du(og kanskje også andre admins) blir litt ført bak lyset av T&C og de argumentene de kommer med i forhold til både det ene og det andre. Det er jo for eksempel veldig tydelig at det ikke er samsvar med det du sier, og det som har forekommet i gruppen(uten at jeg mener det er din feil). Det er godt mulig at hovedintensjonen en gang var å hjelpe mennesker, men jeg vil våge å påstå at man har sporet litt av i så måte, selv om det også finnes lyspunkt.

Anonymkode: 7ed53...b3b

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir for dumt at admins skal sitte og vurdere hvilke lukkede profiler som fremstår mest "troverdig" og ikke. Mat fra bunnen har like mange medlemmer som en større, norsk by. Hvordan skal dere klare å holde oversikt i det hele tatt, uavhengig av hvor lukket eller åpen profilen til folk er? Jeg tror dere ville gjort jobben lettere for dere selv om dere slipper inn alle som vil, og heller luker ut derfra. Å skulle luke ut de med lukket profil, hvor jeg tror det er langt fler som har den lukker for å beskytte seg selv, enn de som har det for å komme inn på andre, blir som å flytte mobbeofferet fra skolen, fremfor å ta tak i den som mobber. Og ja, det er satt på spissen. 

Anonymkode: 181fe...bcc

Hvor har jeg noensinne skrevet at vi ikke godkjenner lukkede profiler? For det gjør vi faktisk. Jeg har sluppet inn utallige lukkede profiler. Men de blir ofte liggende på vent litt lengre enn de med åpen profil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Hovedintensjonen er jo å hjelpe andre. Ellers hadde nok T opprettet bloggen for 3 år siden, i stedet for gruppen. Men om hun og/eller andre admins tjener penger på det, er det virkelig så ille? Alle oss som er admin bruker mye tid på å veilede og hjelpe andre medlemmer. (Ja, jeg kaller de medlemmer, og det har jeg alltid gjort 😉) 

Jeg har ingen problemer med at folk tjener penger, ei heller på blogging. Men, da bør man tjene de pengene på ærlig vis, og ikke ved en sånn snikende måte som T gjør. Det er jeg ganske sikker på at jeg har sagt tidligere også. 

Det ville ikke kostet T en kalori å svare hvis noen på gruppa spør direkte om f.eks hvor mange grader skal den stekes på. I stedet for da å si 200g så skriver hun "se i bloggen" og linker til den. 

Hun har og fått flere kommentarer som går på nettopp det med penger inn via blogging, og det har hun enten unnlatt å svare på, eller hun har skrevet at hun ikke tjener noe. Noe tjener hun garantert, siden hun tydeligvis har en avtale med Porsgrunn porselen (tror det var det, iallefall fikk man en god rabatt hvis man handlet der via bloggen/gruppen). Hun reklamerer også for pizzastekestein og adams matkasse. Var en ting til og mener jeg på, men det kommer jeg ikke på i farta. 

Så ja: T burde vært ærlig, sagt at hun håper at mange klikker seg inn på bloggen sånn at hun kommer lengre opp på lista og dermed vil tjene gode penger på bloggen. Er dere andre admins klar over at de som ligger helt på topp fort kan ha en 80-100 000kr i mnd i blogg/reklame/spons-inntekt? Tror du T vil dele med dere andre som hjelper henne til topps?

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til, Nora.

Tjener admins (en eller flere) penger på sponsoravtalene det linkes til fra gruppa?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Illusen skrev:

Og hva syns du om måten T svarte på i den tråden som omhandlet maizena i potetgrateng da? Medlemsgjesten gjorde det jo klart at hun ikke hadde maisenna, og spurte om hun kunne bruke mel istedet. Svaret var - lån av noen eller vent til du får kjøpt. Da et annet gjestemedlem skrev inn at det ikke var nødvending med hverken det ene eller andre i gratengen, ble det bare hovert med at hennes var best og det ville sikkert snart noen bekrefte (!)

Hvorfor ikke bare si at ja, det går helt fint an å lage gratengen uten - for det gjør det jo. (Hun kunne jo eventuelt ha lagt til at hun ikke lager uten selv, og dermed ikke kunne garantere at hun ville syntes den ble like god uten - men det er jo ikke slik at de gratinerte potetene ville blitt ødelagt av en litt annen fremgangsmåte....)

Spørsmålet her er jo ikke hva alternativet kan være om man bruker kokefaste - det var om man kunne lage uten, og det nebbete svaret som kom på dette.

Sytes det var moro at du kom inn her for å svare, men nå syns jeg ærlig talt du har begynt å komme med like vage og "rundt grøten" svar som er vanlig på MFB.

Det er synd at du synes jeg går rundt grøten, for her prøver jeg faktisk mitt beste på å gi dere noen ordentlige svar..

Angående svaret på de fløtegratinerte potetene synes jeg ikke dette var en veldig god måte å kommunisere på nei.. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1) Redd for at gjester skal spamme gruppa (spammer hele gruppa selv med linker til bloggen)

2) Man kan ikke finne opp kruttet på nytt (gir alle oppskrifter navn etter seg selv)

3) Mat fra grunnen har ikke påskeferie:fnise:

Anonymkode: d877a...8fb

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For å ikke snakke om hvor redde MFB er når noen nevner KG. Må jo passe på at medlemmene ikke kommer inn her og ser kritikken! 

Anonymkode: 70982...cd0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lest gjennom her. Det gjelder løgner ang oppskrifter, benektElse osv. Løgner ang tine, Adam og gud vet hva mer det er. Listen er lang og vond med ting som har kom skjevt ut. Jeg tror folk som tar så lettvint på sannheten, ikke innrømmer ting og nesten skyve løgnen over på andre, sånne folk stoler jeg ikke på.tror de har det i seg.

Hva med hun som sitter her på kg å skal svare. Hun kan jo innbille folk at hun hjørnet det av seg selv,men slutt da.....hva skal du ha igjen for å prøve å rette opp flauseen?  Tenker du ikke over selv, hvorfor går ikke " mesterhjernen" bak alt ut? En dag skal du angre på at du var så korttenkt å la deg bruke, bruke ditt navn på fb og her inne. Hvor mange admin har det vært der inne? Hvor mange har sluttet? Tror du mange har sluttet pga måten ting blir gjort på?

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å ikke snakke om hvor redde MFB er når noen nevner KG. Må jo passe på at medlemmene ikke kommer inn her og ser kritikken! 

Anonymkode: 70982...cd0

Har det vært nevnt på mfb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mfb er for å gi råd? Når de gir ut råd som å koke frossen mat. Gi deg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mfb er for å gi råd? Når de gir ut råd som å koke frossen mat. Gi deg

Det ironiske er jo at det er bakvendt; frossent kjøtt (sjømat, var det ikke?) skulle kokes. Frosne bær skal IKKE kokes. 

Anonymkode: 6651a...86c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, NoraMakrona skrev:

Hovedintensjonen er jo å hjelpe andre. Ellers hadde nok T opprettet bloggen for 3 år siden, i stedet for gruppen.

Uten gruppa først ville det aldri vært så stor pågang på bloggen. 
Det er mange gode matblogger der ute som har virkelig delikate og sunne retter som ikke er i nærheten av topplista en gang. Så det er dessverre ikke kvaliteten som gjør noe, og heller ikke intensjonen som kom fra den tåredryppende historien om halvfabrikata fullt av salt i handlekurvene til folk. 
Hovedintensjonen tror jeg på at ikke var å tjene penger. Men etter hvert som medlemstallene øker så blir vel fristelsen stor for å utnytte disse medlemmene uten tilstrekkelig kunnskap til å avsløre juksemetoder og helsefarlig kosthold som blir fremmet i form av mettet fett og salt. 

Ryddet for svar til slettet innlegg.

- Pavilion, mod

Endret av Pavilion
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SRC skrev:

Det har jeg ikke sett noe til, og mange kritiske spørsmål som ikke er ufine blir slettet på ca 0,3 sekunder. Synd at du ikke ser det.

Det har vært tilfeller, senest i sidekommentarene på et av Tanjas innlegg. Det fikk stå siden det var såpass saklig :) Skal ikke legge skjul på at mye blir slettet, men det er faktisk også noe som får stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Faktisk noe som får stå. Ja det rettferdiggjør alt. My ass

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om dere har en avstemning? Det er selvsagt godt mulig at noen liker det, men jeg tror det er flere som misliker det. Og så synes jeg at de andre admins også kan skrive oppskriften i innlegget, slik som vi andre må.

Anonymkode: 9c2f8...a56

Bloggen er ikke mitt ansvarsområde dessverre.. Om de ansvarlige for bloggen ønsker en avstemning må de gjerne ha det, men det er ikke noe jeg kan tvinge frem :) Jeg og andre admins skriver alle våre oppskrifter i innlegget, unntaket er de som poster på bloggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, daemonia skrev:

Uten gruppa først ville det aldri vært så stor pågang på bloggen. 
Det er mange gode matblogger der ute som har virkelig delikate og sunne retter som ikke er i nærheten av topplista en gang. Så det er dessverre ikke kvaliteten som gjør noe, og heller ikke intensjonen som kom fra den tåredryppende historien om halvfabrikata fullt av salt i handlekurvene til folk. 
Hovedintensjonen tror jeg på at ikke var å tjene penger. Men etter hvert som medlemstallene øker så blir vel fristelsen stor for å utnytte disse medlemmene uten tilstrekkelig kunnskap til å avsløre juksemetoder og helsefarlig kosthold som blir fremmet i form av mettet fett og salt. 

Selvfølgelig er det for å tjene penger bloggen ble opprettet. 
Det er ikke noe enklere å lete opp oppskrifter på bloggen. I albumene på FB er det jo bare til å bla gjennom bildene. Eller... Jeg må rette litt på meg selv her. Det er faktisk ganske vanskelig å se forskjellen på mange av rettene av de grunnene jeg nevnte over: 
Store mengder mettet fett i alle former og fasonger på hver.jævla.middagstallerken. 

Nei, tviler ikke på at interessen for bloggen hadde vært lavere uten gruppa. Til informasjon har T nå vært i kontakt med webdesigner som skal hjelpe til meg bloggen ettersom de har sett sine begrensninger angående kunnskap om design :) T har også nå begynt å legge ut flere sunnere retter i det siste :) På sikt er det jo selvfølgelig en bonus om det kan føre med seg penger, men da vil det i så fall bli merket som sponset :)  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Et øyeblikk siden, NoraMakrona skrev:

Nei, tviler ikke på at interessen for bloggen hadde vært lavere uten gruppa. Til informasjon har T nå vært i kontakt med webdesigner som skal hjelpe til meg bloggen ettersom de har sett sine begrensninger angående kunnskap om design :) T har også nå begynt å legge ut flere sunnere retter i det siste :) På sikt er det jo selvfølgelig en bonus om det kan føre med seg penger, men da vil det i så fall bli merket som sponset :)  

Det høres bra ut :)

Både designet og sunnheten. Skal bloggen ligge så høyt oppe så bør den holde et visst nivå. Kjempebra at de tar tak og innser begrensningene sine der :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, daemonia skrev:

Det høres bra ut :)

Både designet og sunnheten. Skal bloggen ligge så høyt oppe så bør den holde et visst nivå. Kjempebra at de tar tak og innser begrensningene sine der :) 

Ja, vi tar faktisk til oss kritikken deres :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NoraMakrona skrev:

Det har vært tilfeller, senest i sidekommentarene på et av Tanjas innlegg. Det fikk stå siden det var såpass saklig :) Skal ikke legge skjul på at mye blir slettet, men det er faktisk også noe som får stå. 

Noen få ting ja, det er jo flott at NOE i det minste får stå uten sletting og autoblokk, det er supert at det er litt framgang, men dere har fremdeles en enormt lang vei å gå. Akkurat nå er det så mye feil med gruppa at jeg tviler på at noen vet hvor de skal starte en gang, men mye av det har med at man ikke har kunnet ta opp ting man er misfornøyde/uenige i, og blitt ferdig med det, i stedet blir man blokkerte og innlegg slettet, og da er det klart at det blir et enormt oppstyr. Det hadde ikke vært behov for en tråd på KG om det hadde vært mulig å saklig ta det opp med admins. Jeg vet ikke med deg, men T er helt klart ikke så glad i all kritikken, men at hun ikke skjønner at hun kun har seg selv å takke er veldig rart. 

Finn inspirasjon hos Ebay for Jenter og Kvinner, den gruppa har også vært diskutert på KG, de skjerpa seg og hele saken er over for lenge siden. T kunne kommet seg ned av sin høye hest, møtt seg selv i døra, lagt seg langflat og drevet gruppa på en OK måte etter det, men når hun nekter å innrømme at hun har gjort feil er det ikke mulig å redde gruppa. Så enkelt er det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...