Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer litt på hvor mange medlemmer gjester gruppa hadde hatt dersom ingen hadde blitt kastet ut. 

Anonymkode: 5262e...8a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, Severus skrev:

Jeg tror ikke de satte pris på innlegget til Niennas. Hun er borte fra gruppa.

Hmm, jeg ser henne fremdeles, jeg. 

Anonymkode: e9626...585

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser innleggene, iallefall. Trodde det betydde at du fremdeles var medlem, @Niennas, men jeg tok visst feil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Niennas skrev:

Jeg så det akkurat!! Er det mulig! Jeg brøt jo ingen regler, kom bare med fakta om teorien bak brødbaking. En av påstandene mine er ikke lik som Tanja sin, men ellers var innlegget mitt fint og greit. Er innlegget fortsatt der da? Med kommentarer?

Både innlegget ditt om brødbaking, og kommentaren din om gjær under det andre innlegget, er fortsatt der

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er kastet på hodet og rævva ut. "Siden finnes ikke" får jeg beskjed om.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Niennas skrev:

Jeg så det akkurat!! Er det mulig! Jeg brøt jo ingen regler, kom bare med fakta om teorien bak brødbaking. En av påstandene mine er ikke lik som Tanja sin, men ellers var innlegget mitt fint og greit. Er innlegget fortsatt der da? Med kommentarer?

Jeg kan se innlegget om brødbaking, men navnet ditt står i grått

Anonymkode: 1d786...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at innlegget fikk stå da, Hehe. :) 

skjønner hvis dere har andre ting å gjøre om kvelden, men hvis noen kjeder seg, kunne de ha gått gjennom reglene med lupe for å se om jeg har brutt noen regler?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hvor mange medlemmer gjester gruppa hadde hatt dersom ingen hadde blitt kastet ut. 

Anonymkode: 5262e...8a2

Jeg lurer på hvor mange gjester som hadde vært i gruppa om alle som var med  var genuint interessert i å hylle dronningen av tebrix for alle oppskrifter, som egentlig er intensjonen med gruppa. Hvorfor står det ikke i reglene, tro?

Anonymkode: 5fa2d...e89

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå tror jeg innlegget ble slettet også, får det i alle fall ikke opp lenger.

Anonymkode: 3640e...422

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Niennas skrev:

Fint at innlegget fikk stå da, Hehe. :) 

skjønner hvis dere har andre ting å gjøre om kvelden, men hvis noen kjeder seg, kunne de ha gått gjennom reglene med lupe for å se om jeg har brutt noen regler?

Gjentatte "ufine" kommentarer kanskje? :laugh: Eller den hemmelige regelen om at du ikke kan ha KG-profil.

Anonymkode: b99ae...2b4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig trist at innlegget ditt om brødbaking er slettet, og for meg er det helt ufattelig at det er slettet når det befinner seg i en gruppe som (på papiret) har som "hovedmål" å fremme interesse for å lage mat fra grunnen, og lære av hverandre....

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig trist at innlegget ditt om brødbaking er slettet, og for meg er det helt ufattelig at det er slettet når det befinner seg i en gruppe som (på papiret) har som "hovedmål" å fremme interesse for å lage mat fra grunnen, og lære av hverandre....

Har dere ingen tanke om medlemmet selv har slettet det da :sFun_sleeping:

Anonymkode: c5082...c84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun var ute av gruppa FØR det ble slettet

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som ikke lenger er med i MFB, eller ikke fikk sett innlegget, så er dette innlegget som gjorde at jeg ble kastet ut:

Sitat

HVORDAN BAKE BRØD

Jeg ser at det er mange her inne som synes både brødbaking og kunnskapen bak både mel, gjær og andre ting er litt vanskelig. La meg først si at jeg ikke er baker, men dette er kunnskap jeg har lest meg opp på.

BRØD består av tre ting. MEL, VANN OG GJÆR. Man tilsetter gjerne også litt salt for smakens skyld. Har man disse tre tingene så har man oppskriften på idiotsikkert brød, og hvis brødet er mislykket så handler det som oftest om teknikk, ikke ingredienser.

VANN: "da jeg var ung" så lærte man at væske skulle være ca 37 grader - det er feil. Bruk alltid kaldt vann. Når man elter brødet (og det burde man elte i minimum 7-8 minutter, og gjerne det dobbelte), så tilfører man varme til deigen, og hvis den allerede er 37 grader, så dreper man gæren ved å elte. Man kan selvfølgelig bruke andre ting enn vann, som f.eks øl. 
Forskjellen på mel+gjær+vann og mel+gjær+melk er at skorpa på baksten med melk blir mykere, så det passer bedre til f.eks. boller og annet gjærbakst. Mens baksten med vann blir hardere, og passer bra til brød, pizzabunn osv.

GJÆR: er levende sopp, oppgaven er å spise opp stivelsen i melet (karbohydrat) slik at den danner karbondioksid(som på folkemunne, i denne sammenheng, blir kalt luftbobler). Den eneste arbeidsoppgaven til gjær er å heve bakeverk, så gjær skal ikke være i "hevefrie" bakeverk. Gjær dør ved høyere temp enn 37 grader, og gir absolutt best resultat når den får jobbe lenge. Derfor er det vanlig at profesjonelle bakere lar brøddeigen står kjølerom en stund før den kommer ut i romtemperatur. Man skal ikke sette deigen i oven på 50 grader, eller på rist over en oppvaskkum med rykende varmt vann. 
Hvis man langtidshever bakst (gjelder både brød og gjærbakst generelt) trenger man også mindre gjær. Mindre gjær betyr mindre gjærsmak og mildere for magen, så det er bare positivt! 

MEL: hvetemel er det melet som fungerer best på baking. Det finnes sunnere meltyper, men som oftest er det ikke like mye gluten i det, som er "hemmeligheten" i godt bakeverk. For eksempel så er rugmel sunt og bra, men da trenger man å lage surdeig, som er en lang og litt tidskrevende prosess. 
For at glutenet skal få gjøre jobben sin ordentlig så er det viktig å elte deigen skikkelig . Det finnes eltefrie brød også, men erfaringen min tilsier at å elte en brøddeig i 10-15 min gir best resultat. Med hvetemel kan man nesten ikke elte for lenge, men det finnes andre meltyper som har en "maksgrense". Husk å elte til deigen et smidig og slipper bollen.

Så lenge du har MEL, VANN OG GJÆR, så trenger du ikke masse andre fancy ting som sirup, egg, natron, olje eller lignende. Brødbaking skal være en lek, så tilsett gjerne mye god smak, som oregano, soltørkede tomater, bananer, gressløk eller noe annet spennende.

Hvis noen andre sitter med god brødkunnskap, så post gjerne under :)

Så da vet dere må unngå hvis dere vil bli i gruppa :)

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope, jeg slettet ikke innlegget selv :)

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig. Jeg visste jo at det var en risiko, men tenkte at såpass taklet vel T? Men jeg er stor nok til å innrømme når jeg tar feil, og det gjorde jeg nå ;)

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle gjerne ha hørt fra MFB-forsvarerne ang Niennas "bortgang" fra gruppa :fnise:

Men vi er jo en gjeng falske, misunnelige drittbitcher som bare driver med mobbing fordi vi har det vondt med oss selv, så jeg forstår jo hvorfor hun ble sletta.

:sarkasme:

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så innlegget før det ble sletta, sikkert ikke lenge etter at Niennas ble kastet ut. I svarene hun kom med til andre som forøvrig var gode svar, så var hun grå sånn som navnet blir når noen ikke er medlem.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hva dere MFBforkjempere (dere som stikker innom tråden med jevne mellomrom og kaller oss alle for mobbere) synes om en slik behandling som @Niennas fikk? Kort oppsummert: Hun har lagt ut et svar hvor hun oppfordrer til å kutte ut gjær i hevefritt bakverk + lagt ut et innlegg ang opplæring rundt bruk av gjær. Hun har også skrevet her inne at hun har postet innleggene. Etter dette har hun blitt slettet. 

Synes dere virkelig det er greit og en profesjonell oppførsel av "Mat fra bunnen" Norges største matgruppe? 

(Hadde tenkt å tagge MFBforkjemperene her, slik at de ser spørsmålet og kan svare... men fant de ikke igjen i farta). 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NoraMakrona

Siden du er innafor i MFB, kan du forklare hva Niennas har gjort feil? Hvilke regler har hun brutt for å bli tuppet på ræva ut av gruppen? Synes du dette er greit? Føler du at du kan stå inne for hvordan "gjester" blir behandlet på den gruppen?

(med fare for at jeg husker brukernavnet til Nora fra MFB feil nå, men det var noe med Nora og makron)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...