Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For første gang i MFBs historie fant jeg en oppskrift som faktisk så fristende ut- hevefrie fylte tebriks, med ost og fyll inni.. så i går kveld satte jeg i gang med å lage dem, med pizzamel og hele pakka, og fulgte oppskriften til punkt og prikke.

Vel, de smakte mildt sagt helt jævlig. Ekkel deigsmak som bare vokste i munnen, jeg spytta ut igjen og kasta hele greia i søpla. Mannen dro for å kjøpe ferdigmat i stedet, og ungene spurte om jeg kunne lage pølser og potetstappe til de. For en kjempesuksess.

Når T selv påstår at det er den "egenkomponerte" oppskriften hun har vært mest fornøyd med noensinne, så tør jeg ikke tenke på hvordan de andre rettene hennes smaker.

Anonymkode: 5262e...8a2

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Det jeg har fått med meg av Ts oppskrifter, så vil jeg faktisk påstå at det er ren og skjær ødsling med matvarer hvis man skulle ta oppskriftene i bruk. Med de mendene salt, gjær, smør, fløte og co. så er det dømt til å smake vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som har lagt ut mat fra så bunnen som det får blitt :) Lammelår i kokegrop! Det er kult det! 

Dessverre truer admin med å slette innlegget, ettersom det ikke er med oppskrift/fremgangsmåte. Håper de klarer å se litt mellom fingrene på noe så originalt (ettersom de driver å tøyer reglene selv hele tiden), eller at vedkommende legger ut fremgangsmåte. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fenomen er jo egentlig alle disse tebriks-postene litt interessant.

Når man er medlem nr. 3287 i rekka som stolt dokumenterer sitt bidrag i en endeløs rekke av tebriks-poster så begynner jeg å lure på om det bunner ut i et dypere psykologisk behov for å finne en tilhørighet og ta del i et fellesskap utover å utveksle matoppskrifter.

Ethvert oppegående menneske forstår at man ikke kommer med noe bidrag av verdi etter de tre første postene som kunne bekrefte at tebriks-oppskriften tilsynelatende holdt den den lovet. Å være nummer 7-8-9...3287 er like poengløst som å signere "enig" under alle innlegg man er enige i uten en tilføyelse eller noe som bringer debatten videre. Så da kan man spørre seg  hva motivasjonen måtte være annet enn å søke medlemsskap i tebriks-klubben?

Jeg ser for meg at de som er typen til å stille seg opp som nr. ørten i rekka av tebriks-postere er av typen som veldig gjerne ønsker å gjøre folk til lags og være en del av noe større. Det er ikke nødvendigvis de som hiver seg på en trend i tidlig fase, det er de som kommer etter og vil være med i klubben når det er trygt og man ikke risikerer noenting. 

Det er de samme som så veloppdragent og oppofrende skriver "Lest!" under gruppens regler for å få stjerne i boka.

Dette var kveldens "hobby shrinking".

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser teknologisk matforum har prøvd å fått tak i gudinnen flere ganger. Lurer på hva de skal nå? Hva er teknologisk matforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En modig sjel har spurt hvorfor det er gjær i de hevefrie tebriksene. Jeg lurer selv på det, og hadde håpet på et svar. 

Anonymkode: 9c2f8...a56

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En modig sjel har spurt hvorfor det er gjær i de hevefrie tebriksene. Jeg lurer selv på det, og hadde håpet på et svar. 

Oppdater oss når hen får svar da :Nikke: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Ingride skrev:

Ser teknologisk matforum har prøvd å fått tak i gudinnen flere ganger. Lurer på hva de skal nå? Hva er teknologisk matforum?

Teknologisk matforum 

Anonymkode: b0fb0...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Wenda skrev:

Oppdater oss når hen får svar da :Nikke: 

Det spørsmålet (og flere) ble stilt for 10 timer siden, og saken ser ut til å være ferdig diskutert. Jeg tror ikke flere spørsmål i den tråden ville blitt godt mottatt.  Det er en del kommentarer under, og jeg er for teknisk tilbakestående til å få lagt ut link til skjermdump. Jeg tør ikke spør som sagt, er redd for å sette fyr på kruttønna. :sjenert: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering fra meg over her som prøvde meg på hevefrie tebriks i går:

Jeg gadd ikke gå på butikken i dag, så jeg klarte å tvinge i meg halvannen tebriks fra i går siden jeg glemte å kaste restene..

20- 30 minutter etter måltidet fikk jeg tidenes jævligste mageknip, med påfølgende svettetokter og diare, og først NÅ på kvelden begynner det å gi seg.

Jeg har sittet på do i hele dag, jeg skalv og svettet og hadde noen sinnssyke rier som faktisk var like ille som halvveis i en fødsel. Det ble så ille at jeg tok en telefon til legevakten og fikk beskjed om at det ikke var helt optimalt å spise gjærbakst tilberedt på den måten.

Vurderer å få Mattilsynet til å stenge hele den forbaska gruppa, de "oppskriftene" er jo livsfarlige.

Og jo, jeg fulgte oppskriften! Problemet er deigen med en hel pakke gjær som ikke skal heves. Aldri mer hevefrie tebriks, eller hevefrie hva som helst, aldri mer gjærbakst overhodet.

Anonymkode: 5262e...8a2

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gjærbakst trenger selvfølgelig heving, ellers er det jo bare å kutte ut gjæren. Det å gi gjæren tid til å jobbe er det som gir god og luftig bakst, sjokkheving i ovn er naturligvis ikke det samme. Barneskolekunnskap. Det eneste gjærbakstlignende som klarer seg uten heving og fremdeles er bra er scones, men de kommer sikkert snart med en oppskrift på deg også med pizzamel som er såååå mye bedre enn alt annet. Har du ikke tid til heving, bak scones. Ingen gjær, ingen tull, ingen usmak, ingen mageknip. 

Anonymkode: 9af66...e74

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fruen blir jo så frustrert av alle spørsmålene om å bytte ut ingredienser i oppskriftene hennes, må vite! En gladlerke av en gjest støtter opp om fruen og foreslår at folk slutter å mase om å bytte ut pizzamel o.l. og heller bare følge oppskriften til punkt og prikke. Med andre ord er ikke MFB og T sine oppskrifter noe for folk med allergier/intoleranser.

http://i.imgur.com/k20yEth.jpg

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som spurte om hvorfor det var gjær i år de tebriksene når de likevel ikke skal heves, fikk bare til svar at hun kunne jo velge en annen oppskrift om hun ville ha tebriks som skulle heves. :rolleyes:

Kan hun ikke bare svare på hvorfor i huleste det er gjær i disse som ikke skal heves da? Vi lurer jo alle sammen på hva som er vitsen med gjæren? :bond:

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 timer siden, loffen skrev:

Hun som spurte om hvorfor det var gjær i år de tebriksene når de likevel ikke skal heves, fikk bare til svar at hun kunne jo velge en annen oppskrift om hun ville ha tebriks som skulle heves. :rolleyes:

Kan hun ikke bare svare på hvorfor i huleste det er gjær i disse som ikke skal heves da? Vi lurer jo alle sammen på hva som er vitsen med gjæren? :bond:

Det er ingen grunn til å ha gjær i den oppskriften, og derfor blir hun aldri å forklare hvorfor det er gjær i den. Men du må ikke tro at hun noen gang kommer til å innrømme feilen hun har gjort.

Anonymkode: 1d786...c1a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det noen som går hardt ut og sier det som det er: gjær har ingenting å gjøre i den oppskrifta. Lurer på hvor lenge hun får være medlem? Jeg starter stoppeklokka...

Anonymkode: e9626...585

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det jo rene kakebonanzaen innpå der:p Men fine kaker da! :D

Anonymkode: 82bc4...a51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei som spør etter en "idiotsikker oppskrift på sukkerbrød", og det blir selvfølgelig linket til bloggen. Var det ikke det sukkerbrødet det var så mange som faila med at Tanja måtte gå ut og innrømme at den kanskje ikke var for nybegynnere? :vetikke:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...