Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vedr lasagnen så spurte hun etter oppskrifter på hjemmelaget . Hun ønsket å lære seg dette fra bunn . 
Ja virkelig :ph34r: komme seg vekk fra den ferdigkjøpte 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
30 minutter siden, knallerter skrev:

Vedr lasagnen så spurte hun etter oppskrifter på hjemmelaget . Hun ønsket å lære seg dette fra bunn . 
Ja virkelig :ph34r: komme seg vekk fra den ferdigkjøpte 

Slik jeg leser det spørsmålet, så spør hun om hva folk gjør for å piffe opp den fra ferdigpakka. (For meg må hun gjerne spise toro-lasagne så mye hun orker, men det var vel i utgangspunktet fy-fy å skrive om toro-produkter og annen ferdig-/halvferdig mat der. Sto iallefall det i reglene tidligere.)

Anonymkode: ff467...912

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg leser det spørsmålet, så spør hun om hva folk gjør for å piffe opp den fra ferdigpakka. (For meg må hun gjerne spise toro-lasagne så mye hun orker, men det var vel i utgangspunktet fy-fy å skrive om toro-produkter og annen ferdig-/halvferdig mat der. Sto iallefall det i reglene tidligere.)

Min oppfatning og. Piffe opp Toropakka bør ikke være så vanskelig da... 

Anonymkode: 00d37...581

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Er det noen som gjør noe ekstra med lasagnen for at den skal få litt ekstra smak? syns den kan bli litt kjedelig med den ferdigpakka..."

Mat fra bunnen.. ;)

Anonymkode: 14b6b...e95

Ikke akkurat ei bombe at noen anbefaler å bytte ut vannet med fløte :fnise:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lileep skrev:

Ikke akkurat ei bombe at noen anbefaler å bytte ut vannet med fløte :fnise:

Hvordan i alle dager skal det hjelpe? Fløtesmaken kommer jo da til å overdøve det lille som er der av tomatsmak og krydder. Kommer jo bare til å smake melkefett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Auri skrev:

Hvordan i alle dager skal det hjelpe? Fløtesmaken kommer jo da til å overdøve det lille som er der av tomatsmak og krydder. Kommer jo bare til å smake melkefett.

Men det virker som om det er det de fleste der inne foretrekker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det virkelig folk som lever på fjordland da, av unge friske folk. Se bort fra pensjonister som er gamle og syke som ikke har et valg. Om du ikke kan annet enn fjordland, så er vel mat fra bunnen feil sted å starte.Da bør du kanskje få deg en bok tilpasset "skolekjøkken" først. Lære absolutt det nødvendige grunnleggende først.

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, svire skrev:

Å bruke halvfabrikata kan være en stor fordel for de som ønsker å bevege seg over fra for eksempel Fjordland til å lære seg å lage maten selv. Ikke alle som har mulighet til å fiske fisken selv eller å kverne kornet og fore opp grisen til slakt. For det er jo sistnevnte som virkelig er å lage mat helt fra bunnen, dette tipper jeg ingen eller kun veldig få her gjør. 

Nivået gruppen skal ligge på er forklart ganske greit her. Posemat og halvfabrikata har ingen plass der. 

Sitat

Hva regnes som mat fra bunnen? Å bruke råvarer og lage egne kjøttkaker, fiskekaker, gratenger, gryter osv. selv. Ingen skal "tas" for å bruke buljong, rømme, tomatpure osv, SÅ strenge er vi ikke. Men innlegg med Fjordland osv blir slettet. Er du usikker, send oss gjerne en melding og spør :-) Her er ikke nødvendigvis målet å eie en egen gård, slakte dyrene eller dyrke maten selv, men derimot å lage mest mulig fra bunnen, dele gode oppskrifter, tips og triks, og å kunne oppleve den gleden av å lage mat selv fremfor å ty til posemat eller lignende.

Sitat

- Skriving om fabrikatmat som Toro, Findus, Fjordland osv hører ikke til her inne. Dette blir slettet med en gang.

Anonymkode: 9c2f8...a56

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Silence skrev:

Stor forskjell på å så kornet eller å fiske selv, enn å lage potetmos, lapskaus og lasagne fra bunnen av da.... Det er ingen kunst å lage potetmos uten potetmospulver f.eks.

Hvorfor må man alltid dra det så langt at det er enten å så kornet, slakte grisen og ha kjøkkenhage eller å kun bruke halv og helfabrikat? Det finnes da vitterlig en mellomting.

Gjør man alltid det? Første gangen jeg har skrevet denne analogien i forhold til mat fra bunnen her. Jeg er enig i at det er lett å lage potetmos og lasagne fra bunnen av. Det jeg tror de mener på mfb er at det er nettopp mellomtingen som er det vanskelige steget, det er noen som spør om hvordan koke nudler og som er lykkelige fordi de fikk til å steke opp kyllingfilet for å ha sammen med nudlene. Ikke alle som er like flinke til å lage mat som du og jeg :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ingen orden der inne.

Jeg er glad i å lage mat. Jeg bruker ofte halvfabrikata. Jeg kan ikke alle retter og sauser. Men jeg har vett nok til å ikke legge ut på MAT FRA BUNNEN at vaniljesausen fra Piano-kartonen er litt lite søt, hvordan får den søtere? Fordi jeg forstår at dette er den type råd man kan få fra andre grupper eller sider. Det jeg forstår er at her kan jeg spørre om hvordan å lage en god, søt vaniljesaus. Fra bunnen. Med eggeplommer og vaniljestang. 

Jeg sliter litt med å få til hollandaise, vaniljekrem og lignende, så derfor tyr jeg ofte til halvfabrikat på disse. Men disse rettene ville jeg da ikke reklamert for i en gruppe som heter MAT FRA BUNNEN. Den dagen jeg lager surkål med to ferske hodekål, en kniv, en rasp, vann, eddik og en pose karve? DET kan jeg legge ut i denne gruppa. Men folk eier ikke filter. Eller forstand. Man erter ikke evne her inne. Mange av oss er sikkert talentløse på kjøkkenet også, eller har noen spesialiteter. Det vi erter er mangelen på filter og totalt mangel på rettesnorer fra admin i det som vi anser som viktig. 

Som er å beholde gode oppskrifter. Men de sletter, fordi de ikke ligger i album. 

Puh.

Anonymkode: d0d34...47d

Endret av Bond
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Er det noen som gjør noe ekstra med lasagnen for at den skal få litt ekstra smak? syns den kan bli litt kjedelig med den ferdigpakka..."

Mat fra bunnen.. ;)

Anonymkode: 14b6b...e95

Og etter dette kan det hende hun tar skrittet videre -og så enda videre og lager sine egne pastaplater. Ikke alle kan starte fra midten av stigen.

Må man være ekspert på å lage mat fra bunnen for å få lov til å være med i mat fra bunnen?

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eiri skrev:

Og etter dette kan det hende hun tar skrittet videre -og så enda videre og lager sine egne pastaplater. Ikke alle kan starte fra midten av stigen.

Må man være ekspert på å lage mat fra bunnen for å få lov til å være med i mat fra bunnen?

Vet du, nå må du gi deg. Gruppa heter som du vet "Mat fra bunnen". Toro/Knorr lasagne er ikke mat fra bunnen. Da legger du det heller ikke ut i en gruppe som omhandler mat fra bunnen. Da velger du å stille slike spørsmål i andre matgrupper som ikke har en regel som sier at halv- og helfabrikata er fyfy. 

Endret av Bond
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

@NoraMakrona

Hei Nora! Ser at du er innom her nå -

Kan ikke du spørre de andre admin'ene om det hadde vært mulig å omrokkere litt på det systemet med å slette oppskrifter som er over en viss tid gamle ?
Hadde det ikke vært en ide å heller slette alle de spørsmålene om holdbarhet på egg, og hva man kan lage av impulskjøp o.l. for eksempel? (Selv om det ikke har noe å si for kapasiteten til facebook, så vil i allefall gruppa se mere ryddig og innbydende ut - med oppskrifter istedet for mengder av likelydende spørsmål om ting man i 95% av tilfellene kan google seg frem til, eller søke i gruppa/bloggen etter selv.)

Hei AnonymBruker! 

Først og fremst, til informasjon for dere alle ønsker jeg ikke en ny runde med diskusjon som i bunn og grunn ikke fører noe sted. Håper på forståelse for dette, og setter pris på at jeg slipper å svare for meg de neste dagene bare for å ha svart på denne 😅

Vi flytter oppskrifter over i album etterhvert, såfremt det ikke allerede ligger mange like oppskrifter i album allerede. Dette er ene og alene for å holde en viss orden, og også som en oppfordring til at folk bør legge inn i album selv, da er de også sikret at den blir liggende.

Dessverre har det vist seg at bilder innimellom blir borte fra bildeveggen (altså ikke fra albumene) selv om ingen av oss har slettet de. Noen dukker plutselig opp igjen, andre ikke. Dette har jeg selv opplevd med f.eks. Notre Dame-pepperkakehuset mitt, som jeg la ut i desember. Borte etter et par dager, men ingen som slettet det. På bakgrunn av dette anser vi album som "tryggere", og ønsker derfor at oppskriftene ligger der, slik at de også er enkle å finne igjen etter kategori. Før dere sier at dere aldri har opplevd dette i andre grupper, tenk dere godt om.. Har dere i de andre gruppene like god kontroll på bildene som legges ut? Det tviler jeg faktisk på. Håper dermed at dere ikke ser på dette som svada. Jeg synes selv at det er synd det er sånn, men det har blitt den løsningen vi "må" ha.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eiri skrev:

Kan hende at de ønsker mer enn likerklikk etter disse årene med drift av gruppen, noe jeg mener er riktig å ønske. De som oppretter blogg kan hende ønsker noe tilbake fra det. "Men de sletter, fordi de ikke ligger i album.", er det så vanskelig å legge til oppskrifter under filer i gruppen?

Hadde admins brukt tiden på å samle oppskrifter i album i stedet for å sitte som en hauk på sletteknappen, hadde det blitt vesentlig mindre å slette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Chiubi skrev:

Hadde admins brukt tiden på å samle oppskrifter i album i stedet for å sitte som en hauk på sletteknappen, hadde det blitt vesentlig mindre å slette. 

Det er vel opp til hver enkelt medlem dette da :) Om de vil ta vare på sine bilder i mfb eller ei ..  i album . Er egentlig flere som gjør det selv .
Som jeg har skrevet før . Klage må en UANSETT . :sFun_sleeping:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Eiri skrev:

Kan hende at de ønsker mer enn likerklikk etter disse årene med drift av gruppen, noe jeg mener er riktig å ønske. De som oppretter blogg kan hende ønsker noe tilbake fra det. "Men de sletter, fordi de ikke ligger i album.", er det så vanskelig å legge til oppskrifter under filer i gruppen?

Hvis de heller hadde vært litt mindre opptatt av likerklikk og mer av kvaliteten på gruppa og oppskrifter, så hadde de kanskje fått flere likerklikk enn i dag..  

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, onyx skrev:

Hvis de heller hadde vært litt mindre opptatt av likerklikk og mer av kvaliteten på gruppa og oppskrifter, så hadde de kanskje fått flere likerklikk enn i dag..  

Der sa du det. Hele siden har blitt en "saus". Jeg har mine bilder liggende i album på pc eller mobil. Når jeg legger ut på mfb så hår de på siden. Legger ikke i mappe. Regner med at de som er intr i å bevare sine bilder har de. Ikke legge ut på mfb.....så mye virus og fysj som kommer der. Ang svar fra admin i en kommentar til andre sider. Jeg regner med om folk er redd for noe så har de det lagret på sin pc-mobil. Jeg er medlem i flere store grupper. Bla en stor fotogruppe. Aldri forsvunnet noe. Aldri vært tull der. Og admin har lite å gjøre. Jeg er også medlem i en utenlandsk matgruppe, og skandinaviske. Det er jo merkelig at de aldri opplever det mfb slår om seg med.og jeg er medlem i norske grupper. Så mfb må gjerne opplyse om fbgrupper som sliter med det samme.Hele gruppen er som en barnehage. Og de ansatte som skal være med på oppdragelsen er ikke kompetente til jobben. Du vet, barn kan man snakke med. Refs og straff har aldri fungert på barn.og j...rart at to av admin sitter her på denne tråden i dag. Uten å tilføre noe. Sitter bare å leser. Mulig dere er på andre tråder....bare pussig dere har vært her. Og det er flott.Det viser at vi har rett da....siden dere besøker oss så ofte. Så går dere på fb....og later som ingen ting. Patetisk

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chiubi skrev:

Ser en av admins har svart tydelig her nå, godt gjort å bevege seg ut hit for å svare, det viser at de lytter til kritikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...