Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tar enten det er hakket, eller skivet løk, putter i pose og fryser den

Anonymkode: d8fcb...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar enten det er hakket, eller skivet løk, putter i pose og fryser den

Trenger jo ikke fryse det hver gang om man spiser litt løk flere ganger i uka

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chauve-Souris
7 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Du kan visstnok bruke laktosefri melk, og lage Hapå utav det. 

Fant en oppskrift på ei tysk side (http://www.ich-bin-intolerant.de/2013/04/rezept-dulce-de-leche-aka-milchkaramell/) <--- viktig med kildehenvisning ;) : 

5 dl laktosefri melk
125 g sukker
Et par dråper vanilje-essens

Ha alt i en kasserolle, og kok opp over svak varme mens du rører sakte hele tiden. Når karamellen har fått riktig tykkelse (smakssak) og farge (jo lengre man lar det koke, desto mørkere blir karamellen), tar du kjelen av plata og fyller innholdet over i en egnet beholder. 

(Hva skjer? Sukkeret smelter og blir til en seig masse. Det karamelliseres. Vannet i melka fordamper, og gjør at melka også blir tykkere. Tilsammen blir dette etterhvert en tykk og seig pasta. Vanilje-essensen er kun smakstilsetning).

NB! Jeg har ikke prøvd denne oppskriften selv, så jeg kan ikke gå god for den. Men prinsippet er omtrent det samme som når man lager fløtekarameller. 

Tuuuseen taaakk :klem::takke: Vet ikke hvorfor jeg skrev som AB egentlig! 

Litt OT, men kan du tysk? Jeg har lyst til å lære meg tysk, men akkurat nå holder jeg på med italiensk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, daemonia skrev:

Den så farlig ut. Det er jeg helt enig i! 

Ja, mange har veldig flotte bilder :)
Og den 1/3 regelen bryr ikke jeg meg om. Fyller opp med nesten halve tallerkenen med grønnsaker jeg. Og litt ris eller poteter eller hva det måtte være. Av og til går grønnsakene litt ned i mengde på til fordel for kjøtt, men jeg drukner i hvert fall ikke maten i saus ;)

Grillet kylling har også mye fett i seg. Her kan man godt bruke fileter. Spart seg arbeide, om det var hel kylling. Noe jeg tror siden det er grillet kylling. Hun svarer bla på tråden ,for å spare seg arbeide. Her er paprika og løk. Gir ikke store smaker. Det som eventuelt gir smak her, er flasken hun kjører oppi.Det er sjokkartet å se mengden av fløten. Hvor er syren?Her kunne hun brukt fersk chili istedenfor flaskesausen.Estragon gir ikke alene noe spes god smak på gryte. Her kunne hun brukt mye...bla koriander.ved å se på bildet,ser man det er fett,og den er tynn. Og lurer på hvordan den ferdige grilla kyllingen ble etter å ha lagt i gryten.Historien om alle denne fløten vil vandre lenge. Ville ha brukt litt lett cf for å få syre

Ryddet for sitat fra slettet innlegg.

- Pavilion, mod

Endret av Pavilion
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Wenda skrev:

Trenger jo ikke fryse det hver gang om man spiser litt løk flere ganger i uka

Vi er mye borte, derfor jeg fryser ned.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5-6 innlegg der noen har en eller annen matvare og lurer på hva de kan lage av det. Litt rart :klo:

Anonymkode: 00d37...581

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hihi, ser at T sier i dagens middagstråd at hun skal komponere en ny kyllingrett UTEN fløte! Go T! :hoppe:

Anonymkode: 3d655...02e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hihi, ser at T sier i dagens middagstråd at hun skal komponere en ny kyllingrett UTEN fløte! Go T! :hoppe:

Anonymkode: 3d655...02e

Komponere som i å saumfare nettet etter en oppskrift og endre bittelitt?

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Wenda skrev:

Komponere som i å saumfare nettet etter en oppskrift og endre bittelitt?

Garantert.

Anonymkode: 8d4c0...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med det kommer ny ja, for hun har vært inne her å lest. Hun har da fått noen tips her. Ser en sier da var mye fett i gryten,men hun svarer at det er ikke hverdagskost. Nei, det er ikke festmat heller. Det blir som å drikke fett. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt da, når de på MFB faktisk tar til seg kritikk og prøver å løse ting på andre måter så synes jeg vi skal gi de en sjanse til å gjøre det før vi svartmaler helt. 

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Marimba skrev:

Men ærlig talt da, når de på MFB faktisk tar til seg kritikk og prøver å løse ting på andre måter så synes jeg vi skal gi de en sjanse til å gjøre det før vi svartmaler helt. 

Enig. Det kan ikke bli slik at man kritiserer dem uansett hva de gjør. De tar til seg kritikken, kjempe flott! :klappe:

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tja, nå gikk litt av "kritikken" her nå på at hun framdeles påstår at hun liksom skal komponere noe selv da, noe vi har sett flere ganger at hun IKKE gjør. Tror ikke det blir denne gangen heller :)

Anonymkode: 8d4c0...c64

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir nok ikke helt egenkomponert. Men om det blir sunnere og med mindre mettet fett i alle former og fasonger så er det supert! 
Om de sakte men sikkert endrer profil og fokus, så vil de helt sikkert miste noen medlemmer som foretrekker den type mat. Men hvor mange kommer de vel ikke til å få på grunn av det? De har jo alt å vinne på å ha et sunnere fokus, så jeg håper de får det til :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg kunne bare ikke dy meg når jeg så hun skulle komponere en oppskrift :fnise: 

Men jeg håper virkelig at de tar en mer sunnere og ikke minst profesjonell retning

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Marimba skrev:

3 timer siden, The Silence skrev:

Enig. Det kan ikke bli slik at man kritiserer dem uansett hva de gjør. De tar til seg kritikken, kjempe flott! :klappe:

Helt enig. Det er jo det vi vil her, er det ikke?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser det er opprettet en tråd med spørsmål om hvilke mat som ikke høyner blodsukkeret. Det kommer  mange svar. Ulike svar. For meg er dette et "helsespørsmål". Har lite å gjøre på den gruppen. Ser svsr som er bla feil. Det kan være personer som skal passe på bs, ser ikke noen som svarer at de har kunnskap om temaet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er opprettet en tråd med spørsmål om hvilke mat som ikke høyner blodsukkeret. Det kommer  mange svar. Ulike svar. For meg er dette et "helsespørsmål". Har lite å gjøre på den gruppen. Ser svsr som er bla feil. Det kan være personer som skal passe på bs, ser ikke noen som svarer at de har kunnskap om temaet.

Hvilke er feil?

Anonymkode: ce259...409

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er bra at de prøver jeg 😊

Anonymkode: 00d37...581

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...