Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
31 minutter siden, Birdo skrev:

Dette er feil. 

Presiserer hva du mener er feil. Eller du kan skrive det som er rett.

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, Auri skrev:

Tips for å bli kvitt siteringstrøbbel på en datamaskin:

Slett først teksten. Trykk deretter et annet sted i tekst-boksen så siteringsboksen ikke er markert blå. Trykk så på siteringsboksen, under der for teksten skal være. Trykk på backspace. Da forsvinner boksen :) Av og til må du trykke av og på boksen et par ganger før den går bort.

Det er mulig det er enklere enn det høres ut, men jeg pleier heller å taste ctrl+høyreklikk på musa og velge fjern sitatboks. 

Anonymkode: 98c44...ad0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
6 timer siden, Ardwinna skrev:

Oisann da har jeg nok hatt griseflaks! Det har ofte skjedd at vannet har kokt litt bort og halve boksen har vært over vannflaten men heldigvis har den aldri eksplodert.

Da har du faktisk hatt flaks. En hermetikkboks i seg selv har mulighet til å ekspandere, men bare litt. "Rillene" på sidene, samt i bunn og lokk fungerer som mini-belger, dvs. de kan presses ut hvis det indre trykket øker og dermed brukes noe av trykkenergien til å deformere metallet - dvs. et energitap og følgelig senking av trykket. (Tenk på hermetikkbokser med surstrømning som buler ut pga. gassene som er dannet i fisken). 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte om akurat dette i tråden, og et medlem i mfb lurte på det samme. Hun skrev dette, men fikk ingen svar.

I oppskriften poengteres det jo at halve boksen skal dekkes med vann, noe jeg synes høres rimelig utrygt ut.

Anonymkode: 9c2f8...a56

Ja, jeg er enig. Det er utrygt. Hvis man googler "Dulce con leche" - som er karamellisert søt kondensmelk og en utbredt dessert i Sør- og Mellom-Amerika - finner man også et par skrekkhistorier om folk som har pådratt seg brannskader når de ikke har dekket til hermetikkboksen under koking. 

:opplyser: Boksen skal være romtemperatur/kjølig når man åpner den - ellers kan man risikere karamellkliss overalt, inkludert taket. Så lenge her.metikkboksen er varm, så er det også et visst trykk i den (trykket avtar jo kjøligere innholdet blir).

Et par tips

- Vanlig Vikingmelk har ikke nok sukkeri seg til å karamellisere. Man trenger altså søt kondensmelk (finnes ofte i innvandrerbutikker og velassorterte dagligvarebutikker)
- Siden dette er en noe tidkrevende prosess, så lønner det seg å koke flere bokser samtidig. Så lenge det er lufttett, vil det ikke bli dårlig. Bare pass på at det er plass til vann mellom hver boks, og sett de gjerne på ei rist, slik at boksene ikke er i direkte kontakt med bunnen av kjelen.

Til slutt: Takk til alle de flotte fysikklærerne jeg har hatt gjennom årene. Og takk til hjernen min som valgte å beholde denne kunnskapen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den oppskriften er jo da direkte farlig, en ting er om man glemmer å etterfylle vann som fordamper, men å med vitende og vilje velge å kun dekke boksen halvveis kan få stygge resultater. Håper det ikke skjer noen ulykker. Takk for langt og utførlig svar, Lafemmemauvaise.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den oppskriften er jo da direkte farlig, en ting er om man glemmer å etterfylle vann som fordamper, men å med vitende og vilje velge å kun dekke boksen halvveis kan få stygge resultater. Håper det ikke skjer noen ulykker. Takk for langt og utførlig svar, Lafemmemauvaise.

I den oppskriften jeg fant ble det anbefalt å ha mer vann i kaserollen hver halvtime. Å passe på at det ikke tørrkoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Severus skrev:

I den oppskriften jeg fant ble det anbefalt å ha mer vann i kaserollen hver halvtime. Å passe på at det ikke tørrkoker.

Hvor er den oppskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv kokt det i kasserolle halvfull med vann, men da med boksen stående oppreist og med et hull i toppen for å slippe ut trykk. Det sto veldig understreket i oppskrifta jeg brukte at det var eksplosjonsfare om man ikke laget hull i boksen, eller dekket den helt med vann. For meg ble det hull-metoden da jeg på den tida ikke hadde stor nok kjele/kasserolle til å få dekt hele.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Vært fraværende i påsken, og ser at det straffer seg. Her har det skjedd mye siden sist jeg skrev for bare noen dager siden. Har ikke alltid vært like stolt av det enkelte fra KG har klart å lire ut av seg til N, men det var spennende å lese diskusjonen som foregikk saklig (og med gjensidig respekt) om gruppa :)

Nå er det godt å se at det går over til "normale tilstander" igjen ihvertfall :fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sinnatagg skrev:

Morn! Delte innlegget ditt i punkter slik at jeg klarer å kommentere forståelig. 

• Jeg synes fremdeles det er flott at du faktisk har tatt turen inn hit for å svare oss, men min tanke bak det hele er at dere i framtiden lar medlemmene/gjestene snakke inne på selve gruppen. Gir dere de litt rom for andre ting en smilefjes så vil dere vinne på det på sikt. Det er jeg helt overbevist om. Men igjen, jeg er glad for at du tok på deg drittjobben ved å komme inn til oss. Synes dog at du har begynt å få mye pes nå, noe jeg personlig ikke synes er berettiget. Jeg ser at du legger ned mye energi og tid i å svare etter beste evne, mer kan ikke vi heller kreve av deg. De to andre admin burde vært såpass at de kom inn selv og svarte, men slik er det ikke og det må vi bare godta som det er nevnt lengre oppe. 
  • Dette med popularitet på innlegg versus sunn mat. Først litt ironi angående popularitet. Først vil jeg takke for gode ord fra flere på siste innlegget mitt, for ikke å snakke om alle "likes" jeg har fått. Og jeg også merker jo at det er kjekt å få positive tilbakemeldinger på noe jeg har brukt litt tid på å kreere. Men det er selvsagt ikke det som driver meg til å skrive, på lik linje som det ikke burde drive noen til å lage sunn mat. Angående "sop-i-hop"mat, så tror jeg nok heller vi kan være enige om det er de gamle, dårlige vanene som henger igjen i oss. (Jada, i meg også i altfor stor grad. Selv om jeg er kommet langt i kostholdsendringen så er det fryktelig lett å havne tilbake i fettfella.) Å lage sunn mat tar ikke nødvendigvis lengre tid å lage, men det tar ofte lengre tid å lage nye retter av andre/ukjente råvarer og metoder. Til man blir vant til det. Men dette er flisespikkeri fra min side, og jeg synes det er bra at dere er i gang med å endre fokuset litt der. Ikke det, innimellom trenger vi nok alle en kolestrolbombe å trykke innpå før den dårlige samvittigheten kommer å tar oss. 
  • Skjønner at du ikke kan diktere hvordan andre skal opptre, men flott at du oppfordrer til det. Og du går foran som ett godt eksempel både her inne og slik jeg husker deg fra gruppa. De har mye å lære fra deg, det er iallefall sikkert! Dette med fremtoning og oppførsel gjelder jo ikke bare dere. Jeg også synes at enkelte skyver streken litt for langt foran seg nå, og går hardt ut mot deg her. Jeg skjønner at enkelte er irriterte over at de/vi ikke får svar på alt vi ønsker, men dette er noe vi ikke kan forandre på så lenge grunnleggeren selv ikke ønsker å belyse debatten. Jeg leste også at noen mente denne gruppa kom til å bli omtalt i media på ett eller annet tidspunkt, og det ville faktisk ikke overraske meg. Og da tror jeg nok ikke det blir noen positiv omtale eller omhandle maten i stor grad. Men den tid osv. Kan bli spennende å se hva som eventuelt skjer. 
  • Dette med øyet som ser, folk er forskjellige og noen er mer nærtagende. Joda, folk er forskjellig og noen er mer nærtagende, ingen tvil om det. Men konstruktiv kritikk er fremdeles konstruktiv kritikk uansett om en person er nærtagende eller ikke. Da er det opp til denne personen å ta en titt i speilet og spørre seg selv om dette går på person eller sak. Er man usikker så kan man faktisk spørre fremfor å gå rett i strupen på en med ulike hersketeknikker og knebling. Den som kommer med kritikken har selvsagt også ett ansvar for å holde seg til sak og ikke person, men jeg synes det er for lettvint å skylde på at noen er nærtagende. Vi har alle noe å jobbe med (heldigvis), og mennesker er (heldigvis igjen) skapt slik at vi har evnen til å tilgi der vi synes det er på sin plass. Som oftest iallefall. 
  • Så atter en gang (ble jo rene smiskeinnlegget dette, men det er genuint ment) er jeg takknemmelig for at du har tatt deg bryet med å komme inn til løvens hule. 

Er enige med resten som sier at Nora skal få fred nå. Du er selvsagt velkommen til å være her inne med oss, men jeg tror ikke vi kan/skal forvente å få svar på noe mer nå. Men du kan gjerne oppfordre de andre admin til å ta turen innom å svare på de spørsmål du ikke kunne svare på. Det hadde vært fint. 

(Beklager eventuelle skrivefeil og rare setninger, men dette gikk i en fei siden jeg kom på at jeg må jo komme meg på jobb også. Hvor ble påska av??) 

Hehe, godt jeg enda er velkommen, for jeg klarer jo ikke unngå å svare på det her. Skal snart gi meg, jeg lover! :fnise: (Takk for punktene forresten, har ikke tenkt over at det gikk an engang)

• Først og fremst vil jeg poengtere at vi er 15 admins, det er ikke bare 2 andre som du skrev :) Alle disse har også sitt å si om hvordan gruppa drives. 
  • Det med sunn mat er som sagt på vei til å snu, men jeg er helt enig med deg i det med vaner. Helt enig i at det ikke nødvendigvis tar lengre tid, men det er litt å sette seg inn i når man evt skal snu slike vaner. Personlig setter jeg pris på en god utfordring, og har gått utenfor min komfortsone opptil flere ganger etter at jeg ble medlem i mfb (det er noe av det jeg liker med gruppen, så vet dere det :)) Nå i det siste med sunnere kaker, som noen av dere kanskje har sett. T har også begynt å legge ut litt sunnere, det kommer nok mer med tiden også. C bruker som dere kanskje allerede vet mye fisk og sjømat, så jeg synes hun ligger godt an her allerede :) 
  •  Hehe, vi får se hva som skjer i fremtiden :)
  • Selvfølgelig, her har vi som sagt litt å jobbe med. Men som sagt tidligere er det mye kritikk som får stå, forutsatt at det er saklig.

Forøvrig kan jeg fortelle at det ikke er et ønske blant andre admins å gå inn her. Som jeg for så vidt skjønner godt, ettersom det ikke er all kritikken mot de her som er like saklig og begrunnet. Vi er alle bare mennesker, og har dermed lett for å gå i forsvarsposisjon når slike innlegg kommer. Da er det fort gjort at ingen er saklige, og det vil det ikke være noen som får noe som helst ut av.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Notisblokk skrev:

I "annonsen" der de søkte etter nye administratorer stod det en del krav til de som skulle søke. Der stod det at de ikke fikk lov til å ha egen blogg. 

Men Nora har jo egen blogg? :)

Anser ikke meg selv som noen blogger. Bloggen har jeg hatt lenge, men den var helt lukket inntil nylig. Åpnet den etter ønske forrige gang jeg forsnakket meg om den. Har den for min egen del, synes det er praktisk å ha oppskriftene lagret et sted. Tidligere har jeg hatt de lagret som notater på tlf, men det er fryktelig knotete å finne igjen. Hadde heller ikke planer om å "reklamere" for den her, forsnakket meg litt.. Nå får jeg jo bare prestasjonsangst dersom flere skulle finne den :klaske:
Videre vil dere også se at det ikke stod som et krav om dere ser på den seneste annonsen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Severus skrev:

Det samme sto i en oppskrift på noen julekarameller jeg lagde for noen år siden, at man skulle etterfylle underveis. Det sto ingenting om at boksen kunne eksplodere og at den derfor måtte være helt dekt med vann til en hver tid. Men da vet man det til neste gang ;)

Visste dere forresten at det finnes bokser med ferdig sånn karamell? Det oppdaget jeg en gang jeg kjøpte feil boks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Ardwinna skrev:

Visste dere forresten at det finnes bokser med ferdig sånn karamell? Det oppdaget jeg en gang jeg kjøpte feil boks :)

Evt kan man også bare bruke en boks med Hapå, så slipper man alt styret med å koke boksen ;) Hapå er eksakt det samme som det som i Latin-Amerika kalles dulce de leche/manjar. (Med en mann fra Chile, som må være verdens største søtmons, har jeg smakt min andel av søte latin-amerikanske bakverk de siste ti årene- og overraskende mange (vil nesten si de fleste..!) inneholder dulce de leche/Hapå.

Anonymkode: 93683...696

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hapå er et kjempegodt tips, jeg visste ikke at det gikk an å kjøpe produktet ferdig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Evt kan man også bare bruke en boks med Hapå, så slipper man alt styret med å koke boksen ;) Hapå er eksakt det samme som det som i Latin-Amerika kalles dulce de leche/manjar. (Med en mann fra Chile, som må være verdens største søtmons, har jeg smakt min andel av søte latin-amerikanske bakverk de siste ti årene- og overraskende mange (vil nesten si de fleste..!) inneholder dulce de leche/Hapå.

Men da er det ikke fra bunnen! :ironi:

Anonymkode: d0d34...47d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det ikke fra bunnen! :ironi:

Anonymkode: d0d34...47d

joda, hvis man tar fra bunnen av boksen... :)

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig det er enklere enn det høres ut, men jeg pleier heller å taste ctrl+høyreklikk på musa og velge fjern sitatboks. 

Anonymkode: 98c44...ad0

Har kun trøbbel med tlf.og det er stort sett den jEg bruker

Anonymkode: d8fcb...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, NoraMakrona skrev:

Anser ikke meg selv som noen blogger. Bloggen har jeg hatt lenge, men den var helt lukket inntil nylig. Åpnet den etter ønske forrige gang jeg forsnakket meg om den. Har den for min egen del, synes det er praktisk å ha oppskriftene lagret et sted. Tidligere har jeg hatt de lagret som notater på tlf, men det er fryktelig knotete å finne igjen. Hadde heller ikke planer om å "reklamere" for den her, forsnakket meg litt.. Nå får jeg jo bare prestasjonsangst dersom flere skulle finne den :klaske:
Videre vil dere også se at det ikke stod som et krav om dere ser på den seneste annonsen.

Vil du dele bloggadressen din med oss? Jeg vil veldig gjerne ta en titt innom bloggen din! :) 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hapå er et kjempegodt tips, jeg visste ikke at det gikk an å kjøpe produktet ferdig heller.

Hapå er skremmende godt. Jeg fikk faktisk sykt lyst på det nå! Dulche de Leche er virkelig fantastisk, men det er ikke bra for søtmomser som meg (blir bare over-ivrig og spiser for mye av det) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min bestevenninne fra Argentina er sterkt uenig i at Hapå er "eksakt det samme". :P I deres familie er Hapå reserveløsning når ingenting annet er tilgjengelig, så er nok i samme 'kategori', men er definitivt ikke det samme. 

Anonymkode: 1fcc2...25e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke HaPå gyllengult? Dulce de leche ser lysere ut, i hvert fall på det bildet i oppskriften

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...