Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Ardwinna skrev:

Å dele oppskrifter uten å alltid fortelle hvor man henter dem er ingen krise, men det ser veldig snålt ut å konsekvent omtale vanlige, standard oppskrifter som "sine" og krangle på at oppskriften er veldig standard. Gruppeleder T gjør dette hele tiden, omtaler oppskriftene som sine og argumenterer vilt på at "denne har jeg funnet helt på selv og laget i 25 år!"
Det er en stor forskjell på å dele oppskrifter og å presentere oppskrifter som sine egne, selvkomponerte.

Hvor har jeg sagt at det er greit å ikke kreditere om man har lånt en oppskrift? Dette har dere allerede gjort opp en mening om, så her tviler jeg på at mine ord betyr noe. Men en oppskrift kan fint være selvkomponert selv om man ikke har funnet opp selve retten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye av kritikken er jo nettopp det at dere fremstiller egne oppskrifter som om dere har funnet opp kruttet på nytt...  Jeg synes f.eks.  faktisk det er ganske pinlig at noen klarer å fremstille det som en forbedring av en rett å ha maisenna i gratinerte poteter.  Klarer man ikke lage gratinerte poteter uten å bruke maisenna, så bør man faktisk vurdere om man er skikket til å drive matblogg.

Anonymkode: c1de0...163

Hver sin smak. Jeg personlig bruker melne poteter, og har dermed nok potetmel naturlig i poteten til at man ikke trenger å tilsette noe. Men vet enkelte som ikke liker konsistensen på melne poteter. Da kan det være et godt alternativ når man vil bruke kokefaste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er nødvendig å fylle på når det er stille på gruppa. Så lenge de ikke skriver oppskriften i innlegget, ser jeg på de som spam og scroller forbi. Flott at du tar deg tid til å svare her, forresten :) 

Anonymkode: 9c2f8...a56

Jeg vet mange setter pris på det, så jeg tviler på at det vil bli noen endring der dessverre. 

Flott dere setter pris på det, jeg utsetter jo meg selv for å potensielt sett kunne bli "angrepet" :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mfb. Det er en blogg. Der det skal gis læring om å lage mat fra bunnen. Mat fra bunnen, mat uten å lureri, som det er i ferdigmat.

Når du har tatt på deg en så stor oppgave, så skal du vite mye om dette.

Å ha masenna i disse potetene er unødvendig. Du kan jo gjøre det, da er det fusk.  Da skriver du det i oppskriften, jeg vet ikke hvordan jeg får det til, så jeg fusker.  Jeg lager mye mat, jobber med mat. Jeg fusker mye. Hjemme og på jobb. Mange grunner til det. Det er økonomi, det er tid. Skal jeg drive blogg, så kan jeg ikke gjøre det.

Du kan fuske mye med mat. Du kan lage "fløtegratinerte" poteter på hvit saus.og det er ingen som vil reagere på det. Tror dere at alle som lager middag til 300 personer og det er "fløtegratinerte"poteter på meny, at det er laget på fløte? Tull og tøys. Når det er snakk om store mengder, så fuske det. Og det blir ikke opplyst, for de driver ikke med opplæring.

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Hver sin smak. Jeg personlig bruker melne poteter, og har dermed nok potetmel naturlig i poteten til at man ikke trenger å tilsette noe. Men vet enkelte som ikke liker konsistensen på melne poteter. Da kan det være et godt alternativ når man vil bruke kokefaste :) 

Og hva syns du om måten T svarte på i den tråden som omhandlet maizena i potetgrateng da? Medlemsgjesten gjorde det jo klart at hun ikke hadde maisenna, og spurte om hun kunne bruke mel istedet. Svaret var - lån av noen eller vent til du får kjøpt. Da et annet gjestemedlem skrev inn at det ikke var nødvending med hverken det ene eller andre i gratengen, ble det bare hovert med at hennes var best og det ville sikkert snart noen bekrefte (!)

Hvorfor ikke bare si at ja, det går helt fint an å lage gratengen uten - for det gjør det jo. (Hun kunne jo eventuelt ha lagt til at hun ikke lager uten selv, og dermed ikke kunne garantere at hun ville syntes den ble like god uten - men det er jo ikke slik at de gratinerte potetene ville blitt ødelagt av en litt annen fremgangsmåte....)

Spørsmålet her er jo ikke hva alternativet kan være om man bruker kokefaste - det var om man kunne lage uten, og det nebbete svaret som kom på dette.

Sytes det var moro at du kom inn her for å svare, men nå syns jeg ærlig talt du har begynt å komme med like vage og "rundt grøten" svar som er vanlig på MFB.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, NoraMakrona skrev:

Som sagt tidligere har det ved flere tilfeller blitt stående kritikk, men det forutsetter også at det er saklig :) 

Det har jeg ikke sett noe til, og mange kritiske spørsmål som ikke er ufine blir slettet på ca 0,3 sekunder. Synd at du ikke ser det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var det meg over, du syns kom med vage svar som på mfb? Hva mangler i svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det meg over, du syns kom med vage svar som på mfb? Hva mangler i svaret?

Nei - svarte på Nora sitt innlegg. Ditt ble postet imellom der mens jeg skrev svaret mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Hvor har jeg sagt at det er greit å ikke kreditere om man har lånt en oppskrift? Dette har dere allerede gjort opp en mening om, så her tviler jeg på at mine ord betyr noe. Men en oppskrift kan fint være selvkomponert selv om man ikke har funnet opp selve retten. 

Jeg har ikke påstått at du har sagt det. Jeg bare påpekte at det er forskjell på å dele oppskrifter og å presentere dem som egne. Dette var rettet generelt mot spesielt Tanjas fremferd på MFB. Ja jeg og flere andre har nok gjort oss opp en mening, og det har du og Tanja og flere andre på MFB gjort også, så akkurat der må vi nok bare være uenige.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Jeg vet mange setter pris på det, så jeg tviler på at det vil bli noen endring der dessverre. 

Flott dere setter pris på det, jeg utsetter jo meg selv for å potensielt sett kunne bli "angrepet" :fnise:

Setter de pris på det. Da får du legge ut på mfb der gjester har lagt ut mas om å få flere bildet igjen og igjen...igjen og igjen. Du sitter her og diktet nå. At de bil ha bilder? Ja...ingen vil ha det sånn detter nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Hva om dere har en avstemning? Det er selvsagt godt mulig at noen liker det, men jeg tror det er flere som misliker det. Og så synes jeg at de andre admins også kan skrive oppskriften i innlegget, slik som vi andre må.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør hverken skrive noe eller legge ut oppskrifter der inne. Er redd for at de skal "plukke fra hverandre" oppskriften helt. Da mener jeg at de kanskje henger seg opp i hva og hvor mye jeg bruker av diverse ingredienser.

Jeg har en kjempegod oppskrift på hjortestek, men siden man ikke kan linke til bloggen sin, vil jeg ikke gjøre det, da jeg ikke gidder skrive hele fremgangsmåten på denne middagen.

Og ja, jeg lærte det av en veldig god kokk som bruker veldig lite salt i maten. Det er bedre å salte når maten ligger på tallerkenen, så kan gjestene velge selv hvor mye salt de vil ha på

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Jeg tør hverken skrive noe eller legge ut oppskrifter der inne. Er redd for at de skal "plukke fra hverandre" oppskriften helt. Da mener jeg at de kanskje henger seg opp i hva og hvor mye jeg bruker av diverse ingredienser.

Jeg har en kjempegod oppskrift på hjortestek, men siden man ikke kan linke til bloggen sin, vil jeg ikke gjøre det, da jeg ikke gidder skrive hele fremgangsmåten på denne middagen.

Og ja, jeg lærte det av en veldig god kokk som bruker veldig lite salt i maten. Det er bedre å salte når maten ligger på tallerkenen, så kan gjestene velge selv hvor mye salt de vil ha på

Du kan jo bare klippe og lime?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Honey Dew skrev:

Du kopierer og får fjernet navn på blogg. Bruk beskjæring på bildet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, skruf skrev:

Jeg hadde mere sansen for C før bloggen kom for å si det sånn.

Nå er det ren kynisme har jeg inntrykk av, nettopp for å få bloggen opp og frem for å tjene penger. Det er som sagt en kjent sak av bloggere på topplisten til blogg.no tjener grovt. Derfor har hun fallt mange hakk i mine øyne iallefall. De fremstiller det som om at de lager blogg av ren velvilje og omsorg for "gjestene" (hvorfor heter det ikke medlemmer i MFB egentlig?) når det reelt blir en pengemaskin. De burde vært ærlige om det, det er jo tross alt "gjestene" som tilslutt vil sørge for at T kryper til topps på blogglista ved at T og C, pluss dere andre Admin´s linkespammer gruppen inn til bloggen. Og så stille var det ikke i gruppen at det skal være en nødvendighet med all den linkingen til bloggen......mulig det er stillere nå, men har du tenkt over at det nettopp kan komme av den negative forandringen på gruppen? Personlig så orker jeg hverken å like eller legge ut noe lengre (det gjorde jeg av og til tidligere), og jeg tror mange føler det som meg. 

Ang å stjele oppskrifter: Man skal faktisk kreditere når man tar andre sine oppskrifter. Man skal ikke ta ei oppskift, endre på 5mg salt (HoHo) for så å presentere den som sin (ikke lenge siden Caroline Berg Eriksen aka Fotballfrue var ute i hardt vær for nøyaktig det samme). Ser jo at T selv reagerer på det (f.eks den matbloggeren som la ut innlegg der hun bakte T sine teabricks, da var både T selv og en fan av T inne på nevnte blogg og kommenterte at det var nettopp T sin oppskrift). For ikke å snakke om de Tonnys superluftige boller...

Hovedintensjonen er jo å hjelpe andre. Ellers hadde nok T opprettet bloggen for 3 år siden, i stedet for gruppen. Men om hun og/eller andre admins tjener penger på det, er det virkelig så ille? Alle oss som er admin bruker mye tid på å veilede og hjelpe andre medlemmer. (Ja, jeg kaller de medlemmer, og det har jeg alltid gjort 😉) 

Tonnys boller har det vært skrevet om her flere ganger allerede, og Tonny har selv vært inne og forklart hva som har skjedd. Og hun angrer på at hun la den ut i det hele tatt, siden det har blitt mye styr rundt akkurat dette etter at ett annet medlem omtalte de som Tonnys boller til tross for at Tonny selv skrev at hun fant de i et blad for mange år siden, lagt inn av Anne fra Oslo om hun husket rett. 

Og jeg er fullt klar over at man bør kreditere, så lenge det er noen som bør krediteres. Som sagt tidligere er ikke stjeling av oppskrifter noe som er vanlig praksis blant oss. (Ref. Eksempelvis makronene jeg la ut nylig, med kreditering) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke lagt ut mine oppskrifter på den gruppen heller. Har ikke noe ønske om at de skal bli "adoptert" og flytte inn i bloggen under andres navn... Ikke at jeg tror jeg er mesterkokk eller noe, men jeg har ikke inntrykk av at terskelen for å stjele oppskrifter og senere presentere de som egne er særlig høy hos enkelte. Sånt irriterer meg, så da lar jeg være å poste egne skatter ;)

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Hovedintensjonen er jo å hjelpe andre.

Ikke å hjelpe andre til å lage sunn mat, ihvertfall. For det meste av maten til Tanja er langt fra sunn. Så hva hjelper man med, egentlig?

Anonymkode: a057c...7cd

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Hovedintensjonen er jo å hjelpe andre. Ellers hadde nok T opprettet bloggen for 3 år siden, i stedet for gruppen. Men om hun og/eller andre admins tjener penger på det, er det virkelig så ille? Alle oss som er admin bruker mye tid på å veilede og hjelpe andre medlemmer. (Ja, jeg kaller de medlemmer, og det har jeg alltid gjort 😉) 

Tonnys boller har det vært skrevet om her flere ganger allerede, og Tonny har selv vært inne og forklart hva som har skjedd. Og hun angrer på at hun la den ut i det hele tatt, siden det har blitt mye styr rundt akkurat dette etter at ett annet medlem omtalte de som Tonnys boller til tross for at Tonny selv skrev at hun fant de i et blad for mange år siden, lagt inn av Anne fra Oslo om hun husket rett. 

Og jeg er fullt klar over at man bør kreditere, så lenge det er noen som bør krediteres. Som sagt tidligere er ikke stjeling av oppskrifter noe som er vanlig praksis blant oss. (Ref. Eksempelvis makronene jeg la ut nylig, med kreditering) 

Nei, jeg tror ikke på at det handler om å hjelpe andre, for da hadde de faktisk kunne svart på enkle spørsmål på et skikkelig vis i stedet for å vise til bloggen eller latterliggjøre. Tatt i betraktning den amatørmessige layouten, dårlig språk og stygge bilder etc, så er det nok andre grunner til at det ikke har blitt laget noen blogg før... 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, hulderjenta skrev:

Det ser man vel like enkelt av responsen i form av likerklikk og kommentarer på FB, så den forklaringen kjøper i alle fall ikke jeg. :) 

Sånn som bloggen pushes overalt, i så og si hvert eneste innlegg hvor noen spør etter noe, og ellers også tapetserer veggen der inne, så er det ganske tydelig hva motivasjonen er. 

Joda, man ser noe respons med likes og kommentarer, men responsen er omtrent 10 ganger så stor hvis man ser på klikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Joda, man ser noe respons med likes og kommentarer, men responsen er omtrent 10 ganger så stor hvis man ser på klikk. 

Trodde du sa det handlet om å hjelpe andre. Hva har antall likes med det å gjøre? 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...