Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette syns jeg ikke henger på greip. I en gruppe på nesten 80 000 medlemmer, vil det jo nødvendigvis alltid være noen som kjenner, eller har kjent ett eller flere andre medlemmer (jeg sjekket nettopp hos meg selv, jeg ble faktisk litt overrasket over at jeg kunne telle mine venner som også er medlemmer på MFB på bare én hånd. Jeg vil tro jeg har helt gjennomsnittlig mange venner på FB). Nei, ikke alle har gode hensikter, men siden dere har funnet ett tilfelle hvor ett medlem tidligere har trakassert et annet medlem, bør dere jo ha forståelse for at den trakasserte har lite informasjon på sin FB-profil, eller har sletter sin gamle profil og opprettet en ny? Og uansett hva slags regler dere har, vil det alltid være personer som har dårlige relasjoner til andre medlemmer?

Kan man ikke gå ut fra at folk tenker selv når det melder seg inn i så store grupper, og er såpass forutseende at de har tenkt over konsekvensen av å "hoppe inn i folkemengden"? Er det virkelig admins oppgave å overstyre denne avgjørelsen til et enkeltmedlem? Er det logisk å lage regler basert på ett unntak? 

Anonymkode: 181fe...bcc

Nå vrir du mye på hva jeg sier. :) Lukket profil er ikke nødvendigvis alltid for å beskytte seg selv, noen gjør det faktisk for å komme inn på andre. Det er synd, men det er sannheten. Selvfølgelig har vi forståelse for at ikke alle viser like mye informasjon på profilen sin. Jeg har selv sluppet inn flere med lukket profil, men det forutsetter at profilen ser troverdig ut. Det med lukket profil er ingen regel, som jeg tidligere har sagt kommer man som regel raskere inn med en åpen profil. Man blir ikke automatisk utestengt om man har en lukket profil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Nå vrir du mye på hva jeg sier. :) Lukket profil er ikke nødvendigvis alltid for å beskytte seg selv, noen gjør det faktisk for å komme inn på andre. Det er synd, men det er sannheten. Selvfølgelig har vi forståelse for at ikke alle viser like mye informasjon på profilen sin. Jeg har selv sluppet inn flere med lukket profil, men det forutsetter at profilen ser troverdig ut. Det med lukket profil er ingen regel, som jeg tidligere har sagt kommer man som regel raskere inn med en åpen profil. Man blir ikke automatisk utestengt om man har en lukket profil. 

Men sånn egentlig burde dere hatt en policy å ta inn alle som søker. Og heller slette de dersom det viser seg at det er falsk profil. 

Dere trenger ikke være barnevakter. 

Anonymkode: 98c44...ad0

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lukket profil for å komme seg inn på andre?  Vet du....du vaser så mye ang Facebook at halve er nok. Om noen vil komme seg inn til meg...selvfølgelig sperrer jeg vedkommende. Er de der for å spamme ned siden, så fjerner dere vedkommende. Siden skal se troverdig ut...hallo....hvordan ser en troverdig side ut? Om noen med falsk profil som er opprettet, så er det ofte dårlig norsk osv. Tror dere får sette dere litt inn i dataverdenen.  Dere har ingen mulighet utover å se på profilbildet, navnet. Navnet kan dere sjekke opp på 1881. Nå er ikke jeg oppført der, så der vil dere ikke finne meg. Ikke har jeg profilbilde av mange årsaker.

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig trist at popularitet og nytte måles i likes når det er vokne mennesker. Jeg trykker ikke like eller kommenterer, men bruker funksjonen "Save" på facebook for å lagre oppskriften slik at jeg har den til senere. Jeg vil anta dette gjelder for flere gjestemedlemmer på gruppa, for flertallet er jo ikke ute på et "like-jag" eller hva en skal kalle det. Innlegg som inneholder link til bloggen lagrer jeg ikke, da må jeg jo inn på enda et sted i stedet for å ha alt på ett sted.

Grunnen til at det blir dårlig stemning når noen tar opp kritikk på mat fra bunnen skyldes nok måten T og hennes hoff tidligere har håndtert slikt på. Når gjestemedlemmer lirer av seg slike ting som "Er det rart det er krig i verden", "det er frivillig å være medlem", "ikke plag T, hun vet best", og admin besvarer slike med "hjerte, rødmesmiley og takk" så har de selv satt tonen for hvordan kritikk skal besvares. Dersom det er slik at det finnes mennesker i admingruppen som er utdannet innenfor kommunikasjon, så bør den utdannelsen snart taes i bruk. Å kneble meninger og utøve alle hersketeknikkene i boka mot de som har et kritisk blikk har aldri ført noe godt med seg. Det forundrer meg at en gruppe med 15 adminer ikke klarer å forstå det.

Å be utkastede medlemmer sende PM for å høre hvorfor de er kastet ut vitner jo også om et regelverk som ikke er transparent og lett forståelig. Det burde være klart for noen når de blir kastet ut hvorfor de har blitt det. Når det er administratorene som forvalter regelverket ligger det også hos dem å bevise at noen har brutt det.

Nå kunne jeg rablet videre om adams matkasse og tine, men det må jeg spare til senere.

Anonymkode: f2933...931

Angående likes er det en fin måte å se på om ting er interessant for medlemmer. Hadde du fått lyst til å legge ut mer lignende om du til stadighet fikk lite tilbakemeldinger? 

Som sagt tidligere har vi selvfølgelig et forbedringspotensiale angående hvordan vi formulerer oss, og dette er noe vi jobber med. 

Regelverket får ikke jeg som en enkelt person gjort så mye med, men kan ta det opp med de andre å se om vi kan formulere det på en mer forståelig måte dersom flere sliter med dette. Og om noen er usikre på hvorfor de er kastet ut kan de alltids sende meg en pm. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en venn som har en kjent skuespiller som profilbilde. Det andre store bildet er knuste isbiter hvor du ser hammeren i luften. Så står det fuck you over hele bildet. Er det troverdig for dere? Dere ser heller ikke noe annet på siden hans.navnet vil dere ikke finne på 1881

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Angående likes er det en fin måte å se på om ting er interessant for medlemmer. Hadde du fått lyst til å legge ut mer lignende om du til stadighet fikk lite tilbakemeldinger?  

Ja

Jeg har en side hvor jeg deler oppskrifter og slikt, og der er det svært få som trykker liker, men jeg ser jo som administrator at folk er innom og ser. 

At folk trykker liker er selvfølgelig koselig, men langt ifra noe krav :ler:

Endret av Wenda
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Auri skrev:

Og når du først er her, Nora. Denne lista har jeg tenkt på å skrive opp en stund, men driver og glemmer det. Så nå er jo en ypperlig anledning til å gjre det.

Jeg har en utdannelse innen for grafisk design og webdesign, og vil gjerne komme med endel tips for å få bloggen til å fremstå som profesjonell og brukervennlig. Per idag fremstår den veldig amatørmessig, og om de har håp om å få klikk fra andre enn ihuga MFB-fans, så må veldig mye gjøres.

• Bakgrunnsfargen. Lakserosa er ikke en apetittlig farge, og står ikke bra til bilder av mat. Bakgrunnen burde være hvit eller grå, freshe farger som pastellgul eller pastellblå, duse gråblå/grågrønn, eller en mørkere nøytral farge som dyp brun, mørk blå, sort, mørk grønn eller til nøds en dyp burgunderfarge. Orange, rød og rosatoner er uheldige farger mot matfoto.
  • Headerbildet - det er et fint bilde, men det er ikke representativt for resten av bloggen. Det får det til å virke som om de ikke har tatt bildet selv (jeg sier ikke at de ikke har gjort det, men det er inntrykket en tilfeldig person vil sitte igjen med). Headerbildet bør være selve essensen på resten av bloggen. Det er dét som er førsteinntrykket.
  • Menylinjen - når du holder musa over "oppskriften"-taben, er den lista alt for lang. Jeg må scrolle tre ganger for å komme meg til bunn av den. Jeg vil foreslå at linken "oppskrifter" linker til en egen side, hvor du kan arrangere maten i kategorier folk kan klikke seg videre på.
  • På sidebaren, hvorfor står det Oslo under bildet? Det ser merkelig ut.
  • Også sidebaren; å omtale egne oppskrifter som deilige ser amatøraktig ut. Gode er et bedre ord om det absolutt trengs.
  • Det er noe galt med designet; jeg kan scrolle sidelengs over i et stort hvitt felt.
  • Overskrifter - Må inneholde korrekt stor bokstav og tegnsetting. Enkle, korte, men beskrivende navn er bra. Dropp "Av T/ Av C" i overskriften. Signér heller hvert innlegg med forfatteren. Eller lag et lite headerbilde som er unikt for hver av dem, som ligger øverst i innlegget under overskriften.
  • Ha en fast mal for hvordan en post skal legges ut. Jeg ville foreslått:
    -Overskrift
    -Hovedbilde
    -Evt en liten introtekst
    -"Tittel på oppskrift" gir X antall porsjoner/ gir X antall boller
    -Ingredienser, som gjerne kan være satt i et bullet list format som denne listen her, det er lett å lese og skiller den fra resten av teksten i posten.
    -Og ha så et fast oppsett på hvordan oppskrifter skrives opp.
    -Om det skal bilder innimellom i fremgangsmåten, må disse resizes til en fast størrelse, og de bør være mindre enn de er nå (jeg ser nå på en nylig oppskrift på andebryst T har lagt ut. I denne oppskriften mangler forøvrig ingrediensliste og antall porsjoner).
    -Bilder må fokuseres mer på. Det må være bedre lys, mer nøytrale tallerkner og/eller mer tidsriktige tallerkner, maten bør styles bedre (ofte er det vanskelig utifra bare bildet å forstå hva retten er). Når det gjelder lys, vil jeg anbefale de som tar bilder å kjøpe en skrivebordslampe som de kan bruke som ekstralys. Gult kjøkkenlys er ikke flatterende for matbilder. Så enten kjøp en lampe til, eller ta bilder i godt dagslys. Ville også anbefalt de som tar bilder å investere i bedre kameraer; nå ser det ut som om bildene er tatt med mobilkamera. Og sist men ikke minst, bakgrunner. Bakgrunn bør være helt nøytrale flater, eller litt mer rustikke treflater (sett gjerne tallerkenen oppå en skjærefjøl f.eks.). Den helt hvite flisbakgrunnen på noen av bildene er bra, den med malte fliser tar for mye oppmerksomhet.
  • Skriftspråk har blitt nevnt ofte her. Det må være korrekt språk! Store bokstaver, tegnsetting, ingen skrivefeil. Det finnes massevis av skriveprogrammer med spellcheck som kan være behjelpelig her.
  • Å lese mye midtstilt tekst, særlig når det er korte paragrafer og setninger, er hardt på øynene. Det er bedre å ha teksten venstrestilt, det er mer naturlig for øynene å lese.
  • Linker i teksten må markeres bedre; akkurat nå er det ingenting som markerer en link. Vanlige måter er at linker er understreket, bold eller kursiv.

Generelt vil jeg anbefale de som driver bloggen, å ta en studietur. Gå inn på de store matbloggene i Norge og studer dem nøye. Se på bildene, hvordan de legger opp postene, designet. Om de virkelig vil fremstå som en mer profesjonell blogg, har de mye å gjøre. Men såklart, om målet med bloggen kun er å være et arkiv for de som kjenner til T og C fra før, så trenger de ikke gjøre noe.

Hei! Takk for innspill, jeg kan videreføre det til de ansvarlige for bloggen :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stengt i to dager? Aldri hørt om noen som stenger Facebook.  Har dere? Er medlem i større grupper enn dette,jeg også men aldri om de stenger.

Tror de at gruppa ikke fungerer uten admin?

Jaja, de om det. Viser jo tydelig at de lider av sterkt overdrevent virusangst?  Dette blir for dumt 

Hehe.. Som dere selv har påpekt ved fastelavn blir det en overflod av tråder om akkurat det samme rundt sånne dager/høytider. Det er flere grunner til at det stenges enn det som kanskje virker åpenbart for dere :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Hehe.. Som dere selv har påpekt ved fastelavn blir det en overflod av tråder om akkurat det samme rundt sånne dager/høytider. Det er flere grunner til at det stenges enn det som kanskje virker åpenbart for dere :) 

Ja. Sensur er en fin ting.

Hvorfor ikke de sedvanlige "krisetråd", "skrytetråd" osv som dere pleier å ha da?

Anonymkode: ff467...912

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Hvorfor skriver dere at den stenges pga flere administrasjon blir uten nettdekning. Hadde faktisk tenkt å ta en tråd om det, for det er slengt ut ..uten dekning. Så sier du nå...det er flere grunner enn det som virker åpenbart for dere. Hva?  Du gjør faktisk siden deres verre med de svar du gir nå

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hovedgrunnen til at Mat fra bunnen har så mange medlemmer, er ikke den "fantastiske" maten, men alt dramaet. Gruppen er kjent for høy dramafaktor og nazi admins, og de fleste "gjestene" går inn der bare for å finne noe å le av. Denne tråden bekrefter dette.

D

Anonymkode: ebce5...1ed

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Som sagt tidligere har vi selvfølgelig et forbedringspotensiale angående hvordan vi formulerer oss, og dette er noe vi jobber med. 

Regelverket får ikke jeg som en enkelt person gjort så mye med, men kan ta det opp med de andre å se om vi kan formulere det på en mer forståelig måte dersom flere sliter med dette. Og om noen er usikre på hvorfor de er kastet ut kan de alltids sende meg en pm. 

Likes er på ingen måte en målestokk for om noe er interessant, jeg leser mye på facebook uten at jeg trykker like, og jeg blir heller ikke nedtrykt om noen ikke "liker" noe jeg har lagt ut. Jeg er medlem i flere grupper, og administrator i en, hvor likes ikke er et tema. Det er jo admin T som har gjort likes til en stor sak der inne, da det er hun som ofte har uttalt at det ikke er morro å legge ut noe dersom det kommer få likes. Men, folk er ulike.

Dere har et stort forbedringspotensiale når det kommer til kommunikasjon ut mot gjestemedlemmene, og hvordan dere imøtegår det som stort sett er konstruktiv kritikk. Å se voksne mennesker kommunisere med smileys og ord som "vakkerskatter" er ikke det som for meg fremmer troverdighet og seriøsitet. Dette blir veldig tydelig i måten konstruktiv kritikk blir besvart på. 

Til det siste så er det slik at enhver som forvalter et regelverk har et stort ansvar. Det gjelder både deg og de 14 andre administratorene i en gruppe på snart 80 000 medlemmer. Dere har jo tydeligvis et regelverk med uskrevne regler (ref: utkastelse av mfg-medlemmer) og et regelverk som ikke hører hjemme i en demokratisk stat. Ellers i samfunnet har vi retten til å være medlem av ulike organisasjoner og ytringsfrihet, dette gjelder ikke inne på mfb. For meg hadde det gitt dårlig smak i munnen å forvalte et regelverk som går så på tvers av de holdningene vi ellers har i samfunnet.

Å be utkastede medlemmer sende PM er på grensen til ansvarsfraskrivelse, og vitner igjen om at regelverket ikke henger på greip, og at de som forvalter det bør gjøre jobben sin bedre.

Anonymkode: f2933...931

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, NoraMakrona skrev:

Det blir for dumt at admins skal sitte og vurdere hvilke lukkede profiler som fremstår mest "troverdig" og ikke. Mat fra bunnen har like mange medlemmer som en større, norsk by. Hvordan skal dere klare å holde oversikt i det hele tatt, uavhengig av hvor lukket eller åpen profilen til folk er? Jeg tror dere ville gjort jobben lettere for dere selv om dere slipper inn alle som vil, og heller luker ut derfra. Å skulle luke ut de med lukket profil, hvor jeg tror det er langt fler som har den lukker for å beskytte seg selv, enn de som har det for å komme inn på andre, blir som å flytte mobbeofferet fra skolen, fremfor å ta tak i den som mobber. Og ja, det er satt på spissen. 

Anonymkode: 181fe...bcc

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor er det flere som skriver her inne,enn hva de gjør inne på mfb?Nora sier det er på frivillig basis hun svarer her inne . Tror du noen tror på det? Hvordan tror du det hadde blitt om noen hvemsomhelst i en org.skulle tatt seg inn hvor som helst på nett,og forsvart den dårlige jobben de gjør? At du tør. Hadde aldri tatt på meg å være admin i en slik gruppe. Jeg villet mistet min troverdighet.  Skulle Nora bryte ut, begynne med noe annet så vil du ikke ha troverdighet . Du må jo uansett spørre eier av gruppa om det er noe,og det er de som skal svare på kritikk. Ser du ikke det selv? Du blir jo for f...brukt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skal vi finne på i morgen. Mfb er stengt i to dager. 

Her jeg bor har vi iallefall ei brustadbod , det er vel den de tenkte på siden bloggen er åpen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har spurt for gøy inne på de grupper jeg er, om de stenger i påsken pga nettdekning mangler. Det var vel like før jeg ble kastet ut der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ser inne på mfb at de svarer at de blir for få til å passe på,i åpningstiden.Noen av admin skal på påskeferie.

Hva skal de passe på i så tilfelle?

Jeg er medlem i mange grupper. Noen er av de største med tanke på hvor mange medlemmer det er.

De har aldri stengt. Admin rensker opp innimellom ,men sjeldent. Det kommer ikke trusler om stenging osv. Så hva de er redd for, må gudene vite

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser nå at vi kan fortsatt kommentere eldre innlegg. Er det stengt,eller er det ikke stengt.

Så da kan jeg legge ut oppskrifter i eldre innlegg der de etterspør ?

Hvilke f.....lekekasse er dette?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at vi kan fortsatt kommentere eldre innlegg. Er det stengt,eller er det ikke stengt.

Så da kan jeg legge ut oppskrifter i eldre innlegg der de etterspør ?

Hvilke f.....lekekasse er dette?

Du er virkelig engasjert.. 

Anonymkode: 02192...065

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...