Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Vedr. "oppskriften" på Hjemmelaget Pasta Carbonara:

a) Hvor mye av dette er faktisk hjemmelaget?
b) Dette er ikke i nærheten av en Carbonara-saus. 
c) Siden ostesorten ikke er oppgitt - kan jeg bruke brunost? Pultost? Limburger? Harzer? 
d) Det heter "Kassler" hhv. "Kasseler" (forøvrig overhodet ikke en Carbonara-ingrediens)

En "Carbonara"-saus inneholder: egg, pancetta, parmesan/pecorino, og sort pepper. Man kan også ha hvitløk (stekes over svar varme sammen med pancetta) og persille i. 

Står det hvilken type buljong en bruker? Jeg mener, det er vel ikke utdypt det heller, iallfall av hva jeg kan se fra snittet fra @KristineS.

Anonymkode: 1fcc2...25e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men hvorfor deler vaffelene seg? Har skjedd noen ganger med mine også. Og det har ikke med smøring å gjøre.

En gang måtte jeg kaste røra da vaffeljernet begynte å spytte røre over hele kjøkkenet. 

Anonymkode: 7b5ca...ed8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor deler vaffelene seg? Har skjedd noen ganger med mine også. Og det har ikke med smøring å gjøre.

En gang måtte jeg kaste røra da vaffeljernet begynte å spytte røre over hele kjøkkenet. 

For et fantastisk mentalt bilde :skratte:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Vedr. "oppskriften" på Hjemmelaget Pasta Carbonara:

a) Hvor mye av dette er faktisk hjemmelaget?
b) Dette er ikke i nærheten av en Carbonara-saus. 
c) Siden ostesorten ikke er oppgitt - kan jeg bruke brunost? Pultost? Limburger? Harzer? 
d) Det heter "Kassler" hhv. "Kasseler" (forøvrig overhodet ikke en Carbonara-ingrediens)

En "Carbonara"-saus inneholder: egg, pancetta, parmesan/pecorino, og sort pepper. Man kan også ha hvitløk (stekes over svar varme sammen med pancetta) og persille i. 

Altså, jeg skal si meg enig i at den oppskriften som er delt her ikke liknet særlig på carbonara (pommes frites krydder, wow?) MEN; det finnes ikke én variant av carbonara som er riktig oppskrift. Jeg har tidligere bodd med en italiensk familie langt sør i Italia og der var carbonara så lett som pasta, egg, bacon og parmesan. Ikke noe saus :) 

men den smørja mange nordmenn lager, hvor du ikke kan skille baconbiter fra pastaklumper fordi det er så mye saus, DET er ekle greier og ikke carbonara! 

Anonymkode: 6651a...86c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står det hvilken type buljong en bruker? Jeg mener, det er vel ikke utdypt det heller, iallfall av hva jeg kan se fra snittet fra @KristineS.

Anonymkode: 1fcc2...25e

Sto ingenting mer enn det jeg kopierte. Så jeg stussa på det selv og. 
Har laget en lignende ostesaus noen ganger selv, med hvit saus som base og ost og krydder(ikke pommes frites vel å merke) som tilsetninger. Men det blir jo helt feil å kalle det en carbonara-saus.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er det eneste svaret, men av og til kan vafler som deler seg komme av at jernet blir åpnet for tidlig. Før røra har stivnet i midta. Det blir dermed to tynne lag med stekt vaffel med halvstekt røre i mellom som altså ikke har "limt" sammen de to delene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg skal si meg enig i at den oppskriften som er delt her ikke liknet særlig på carbonara (pommes frites krydder, wow?) MEN; det finnes ikke én variant av carbonara som er riktig oppskrift. Jeg har tidligere bodd med en italiensk familie langt sør i Italia og der var carbonara så lett som pasta, egg, bacon og parmesan. Ikke noe saus :) 

men den smørja mange nordmenn lager, hvor du ikke kan skille baconbiter fra pastaklumper fordi det er så mye saus, DET er ekle greier og ikke carbonara! 

Anonymkode: 6651a...86c

Det er jo nettopp det som er carbonara, det skal jo ikke være noe saus. Det finnes kanskje ikke én oppskrift som er fasiten, men oppskrifter der man må lage saus er ikke carbonara.

Anonymkode: 1fc9b...17c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var på fb nå. Når de " ansetter" admin, så bør de forvisse seg om,at de behersker norsk skriftlig.

Var ei som spurte om regler. Da skriver admin uten et komma og punktum. Iputtet masse smilefjes.

En regel.Du putter ikke inn smilefjes i setninger. Mulig unger gjør det.

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på fb nå. Når de " ansetter" admin, så bør de forvisse seg om,at de behersker norsk skriftlig.

Var ei som spurte om regler. Da skriver admin uten et komma og punktum. Iputtet masse smilefjes.

En regel.Du putter ikke inn smilefjes i setninger. Mulig unger gjør det.

Du er nå ikke helt stødig du heller. Enig i at det kan bli for mye smileys, men når man bruker smileys er det ofte istedenfor punktum, slik som nå :) 

Anonymkode: 86357...037

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er nå ikke helt stødig du heller. Enig i at det kan bli for mye smileys, men når man bruker smileys er det ofte istedenfor punktum, slik som nå :) 

Anonymkode: 86357...037

Så den komme. Nei, jeg er ikke stødig. Derfor takker jeg nei til å være admin.  Takker nei til andre ting,som har med skriving.

Grunnen behøver du ikke vite. Jeg kan vel få lov å mene at andre bør beherske det som admin. Mulig du bruker smiletegn som punktum,  men det er forstyrrende.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, sitering fra facebook/blogg, spekulasjoner og brukerdebatt.

- Pavilion, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er bra på bloggen, og det er oppskriftene Elisabeth legger ut. Hun skriver hvor hun har inspirasjonen fra eller oppskriften , til en forandring! Hun er vel den yngste? Og absolutt mest "proff". Det må jo være flaut for de andre administratorene at studenten i kollektiv er den eneste som ikke bomber innleggene med skrivefeil, mangel på kilder og elendig næringsinnhold.

Så i gruppen at noen hadde påpekt at T hadde brukt pulvergele i ostekaken og at det strengt talt ikke var fra bunnen av. Hun svarer, merk uten smileyer til en forandring: "Ja.. det er litt juks. Hvis du leser reglene så ser du vi tillater ferdig pasta pølser feks. Hvis ikke hadde svært få innlegg blitt godkjent."
Jeg så på kakekrigen at det å lage gele til ostekake ikke tar lenger tid enn sånn pakke (personlig bruker jeg bær eller koker bærsaus med litt gelatin og har på toppen). Kunne hun ikke heller vært litt hyggeligere mot gjesten og spurt om han hadde en oppskrift på en hjemmelaget, isteden for å gjemme seg bak reglene. Gele og pølser/pasta er strengt talt ikke i samme gata.

Skulle bloggen bli bok så er jeg spent på designet, håper virkelig de får profesjonell hjelp! (noe de burde prioritert for bloggen også, må jo være flaut å se på andres matblogger)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "hva har du til sushi"-tråden er det en del kreativ staving av sushi: suchi, suschi. 

Til slutt kommer en besserwisser og bare "Jeg spiser ikke noe annen mat TIL sushi'en. Spiser jeg sushi, spiser jeg sushi liksom..." 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kraula skrev:

I "hva har du til sushi"-tråden er det en del kreativ staving av sushi: suchi, suschi. 

Til slutt kommer en besserwisser og bare "Jeg spiser ikke noe annen mat TIL sushi'en. Spiser jeg sushi, spiser jeg sushi liksom..." 

Haha det der er så unødvendig. Oser hersketeknikk av hele setningen

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle bloggen bli bok, du mener når bloggen blir bok. Alt mulig blogg(er)ræl blir bøker i dag. Dårlige bøker som regel, ja visst, men likevel. Mat fra Bunnen blir nok ett innslag på Mammutsalget i 2018.

Endret av Herandjetzt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tråden om hva man kan lage av halslinser synes jeg er en av de bedre som har vært der! :D

Anonymkode: 7f316...d28

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråden om hva man kan lage av halslinser synes jeg er en av de bedre som har vært der! :D

Har det kommet noen forslag da?

Anonymkode: f1250...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det kommet noen forslag da?

Anonymkode: f1250...498

Jada, mange har foreslått å legge de i sprit. En hel del har kommentert at halslinser ikke går ut på dato, og noen klikka i vinkel fordi en trønder kalte eldre på sykehjem "gamlingan". 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jada, mange har foreslått å legge de i sprit. En hel del har kommentert at halslinser ikke går ut på dato, og noen klikka i vinkel fordi en trønder kalte eldre på sykehjem "gamlingan". 

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da mange i Doc-tråden som omtaler eldre som "gamle", så hvorfor hisser de seg opp over den stakkars trønderen? Men jeg ler temmelig godt av alt de klarer å hisse seg opp over. Karbonadedeig, doc, gamlinger...hva blir det neste? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei som spurte etter melk av vanilje, så nå lurer jeg hvordan melker man en vanilje?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...