Wenda Skrevet 18. januar 2016 #2021 Del Skrevet 18. januar 2016 Si det Tror de tror at de er mye mer viktig enn hva de egentlig er. Og selv om de er en stor gruppe så finnes det tusenvis av grupper som er mye større enn MFB. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #2022 Del Skrevet 18. januar 2016 Gruppelederen forkynner i middagstråden: "Dagens tanke: stå i din egen kraft <3" Jaja, hun vet vel best? For min del tror jeg det blir litt trangt i gryta, men kanskje det setter en spiss på smaken? Kraft ala T! Anonymkode: e2608...0a7 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 18. januar 2016 #2023 Del Skrevet 18. januar 2016 Mmmh, kraft med smak av sure føtter 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaida Skrevet 18. januar 2016 #2024 Del Skrevet 18. januar 2016 Stå i din egen kraft? Åååh, jeg dauer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #2025 Del Skrevet 19. januar 2016 Endelig en oppskrift som ikke har gått igjen der inne tusen ganger før : Oksehalesuppe 💖💖💖 ●1, 4 kg oksehaler i biter ●2 store gulrøtter i biter ●2 små løk i biter●1 dl opp kuttet sellerirot ●1 laubærblad ●1 ss tørket timian ●8 hele pepperkorn ●1-2ts salt ●Litt pepper ●Ca 4 l buljong og vann eller kraft om du har ●Smør/margarin til steking ♡Jeg bruker en 5 l jerngryte til dette Uttrykksikonet wink 1.Først steker du oksehalene godt på god og sterk varme med smør/margarin. 2.Når du har fått karamellisert overflaten tar du oppi: 3.løk, gulrøtter, selleriroten, laubærblad, timian, pepperkorn og salt 4.Rør så godt rundt slik at dette også får litt farge: løk blank, gulrøttene litt gyldent fra det karamelliserte i gryten. 5.Så heller du over kraft eller vann med buljong. Liker du kraftig smak kan du tilsette en liten ts buljong og litt malt sort pepper. 6. La dette stå og småkoke/simre lenge og vel 1-3 t. Skum av skummet. Jo mere nøye du er jo klarere blir suppen MEN det jeg lurer litt på er da punkt 2. Du skal karamellisere kjøttet??? Da må det vel sukker til? Hun mener kanskje at det skal brunes...... Sitat Karamellisering er oksidering av sukker, en prosess som brukes i stor utstrekning innen matlaging for den resulterende nøtteaktige smaken og brune fargen. Karamellisering er en form for ikke-ensymatisk bruningsreaksjon fordi den ikke behøver enzymer. Når prosessen inntreffer blir volatile kjemikalier frigitt, som gir den karakteristiske karamellaktige smaken. Ved å tilsette vann, får man karamellsaus. Denne brukes både privat og industrielt som fargestoff. Kjente bruksområder: brune sauser og brunt brennevin. Dette kommer da fra dama som fremhevet at hun hadde utdanning fra kokkeskolen på en annen tråd der inne. Jeg tror det hadde blitt morsomt med en kokebok derfra. Veldig morsomt.... Anonymkode: ff467...912 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 19. januar 2016 #2026 Del Skrevet 19. januar 2016 Har sett flere steder at folk skriver karamellisere hvor jeg tolker det som å brune kjøttet, men så har jeg lest ett eller annet sted at i den sammenhengen så er det lov å si karamellisere. Husker ikke hvor jeg leste det, aner ikke om det er sant eller ei Jeg ser iallefall alltid forbi slikt og tolker det som bruning av kjøtt. Karamellisere er noe jeg gjør når jeg f.eks lager stekt løk eller lignende 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #2027 Del Skrevet 19. januar 2016 5 minutter siden, Wenda skrev: Har sett flere steder at folk skriver karamellisere hvor jeg tolker det som å brune kjøttet, men så har jeg lest ett eller annet sted at i den sammenhengen så er det lov å si karamellisere. Husker ikke hvor jeg leste det, aner ikke om det er sant eller ei Jeg ser iallefall alltid forbi slikt og tolker det som bruning av kjøtt. Karamellisere er noe jeg gjør når jeg f.eks lager stekt løk eller lignende Ah.. akkurat Har aldri hørt det før. Da har nok dama rett. Takk for oppklaringen. Anonymkode: ff467...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #2028 Del Skrevet 19. januar 2016 De store kjente kokkene på tv, Jamie Oliver og disse, bruker gjerne "caramelized" når de mener å brune kjøttet, og få en god stekeskorpe. Men jeg vet ikke om dette brukes på norsk, og om det i såfall heter noe annet på norsk. Men jeg ville nok kanksje sagt karamellisert selv siden jeg ikke vet hva(om) det kalles her. Anonymkode: 02192...065 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lalalala59 Skrevet 19. januar 2016 #2029 Del Skrevet 19. januar 2016 Altså, håper virkelig ikke den dama bruker like mange hjerter i en samtale med noen. Ser det levende for meg "Heeeei hjerte hjerte hjerte vakkerskatt, alt bra med deg? Hjerte hjerte hjerte. Så fint å se deg igjen! Hjerte hjerte hjerte." HJELP. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 19. januar 2016 #2030 Del Skrevet 19. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah.. akkurat Har aldri hørt det før. Da har nok dama rett. Takk for oppklaringen. Anonymkode: ff467...912 Det heter vel egentlig å bresere når man bruner kjøtt før langtidskoking. Det trengs karbohydrater for å karamellisere, men som Wenda sier så kan det hende det er "lov" å bruke det om kjøtt også. Jeg bruker det ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 19. januar 2016 #2031 Del Skrevet 19. januar 2016 Ååå jeg er så drittlei av den rødme-smileyen til O'Store T. Hun bruker den jo i hver eneste setning 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 20. januar 2016 #2032 Del Skrevet 20. januar 2016 "When it comes to dessert, caramelizing means to heat sugar until it liquifies and turns gold to dark brown depending on its temperature (around 320 to 350F on a candy thermometer). Custards such as crème brûlée are caramelized by sprinkling them with sugar and placing them either under a broiler or salamander or by torching the sugar until it forms a brittle burnt crust. Caramelizing can also technically mean to coat a mold with caramel so that it acts as a glaze when a custard or other dessert is turned out (as in crème caramel or flan). We also use the word caramelize to describe what happens when we brown meat over high heat to draw out its natural sugars and create a flavorful crust. Vegetables with a high natural sugar content, such as onions, carrots or turnips, can also be caramelized by sautéing them in butter and a bit of water to prevent burning. Fruit such as apples or figs can also be caramelized by sautéing them in butter before sprinkling them with sugar, which gives them a lightly caramelized glaze." http://www.cookthink.com/reference/969/What_does_it_mean_to_caramelize 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 20. januar 2016 #2033 Del Skrevet 20. januar 2016 8 timer siden, FantasDick skrev: Det heter vel egentlig å bresere når man bruner kjøtt før langtidskoking. Det trengs karbohydrater for å karamellisere, men som Wenda sier så kan det hende det er "lov" å bruke det om kjøtt også. Jeg bruker det ikke. Kjøtt inneholder naturlig sukker, derfor kan ordet karamellisere brukes, men det er ikke et utrykk som er veldig utbredt ( tror jeg ) jeg bruker det heller ikke, men hørt det brukt på noen matprogrammer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 20. januar 2016 #2034 Del Skrevet 20. januar 2016 Sitat Mannfolket tenkte seg ikke om når han tok en sekk med poteter på butikken og vi endte opp med Asterix poteter... skulle egentlig lage potetmos idag til å ha med pølser, men det går jo ikke nå... What to do? Har et dusin poteter rå, men ferdig skrelt som var tenkt til middag og vi vet ikke hva vi skal ha til pølsene... Er det mulig! Hun kokte disse "feil" potetene til slutt da, så tydeligvis oppdaget hun etter mange svar at det gikk helt fint. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 20. januar 2016 #2035 Del Skrevet 20. januar 2016 11 minutter siden, daemonia skrev: Er det mulig! Hun kokte disse "feil" potetene til slutt da, så tydeligvis oppdaget hun etter mange svar at det gikk helt fint. Dagens 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #2036 Del Skrevet 20. januar 2016 30 minutter siden, daemonia skrev: Er det mulig! Hun kokte disse "feil" potetene til slutt da, så tydeligvis oppdaget hun etter mange svar at det gikk helt fint. Anonymkode: 00d37...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Severus Skrevet 20. januar 2016 #2037 Del Skrevet 20. januar 2016 Fant denne på gruppa, spagetti ting tang. Pølsegryte ala meg. 😄 Ca 300 gr kjøttdeig 2 stk kjøttpølser 1 boks fløte En gooood dæsj ketchup. 😄 Vet ikke hva jeg skal si, høres nesten ut som en "fancy" versjon av sketti. Dere vet den ekle pastaen moren i Here Comes Honey Boo Boo lager. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 20. januar 2016 #2038 Del Skrevet 20. januar 2016 Har hun en avtale om lavasteiner også nå, eller har hun hatt den lenge? Skal si hun er bra snill. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #2039 Del Skrevet 20. januar 2016 11 timer siden, FantasDick skrev: Det heter vel egentlig å bresere når man bruner kjøtt før langtidskoking. Det trengs karbohydrater for å karamellisere, men som Wenda sier så kan det hende det er "lov" å bruke det om kjøtt også. Jeg bruker det ikke. Nei, å bresere er å steke på lav varme i litt væske, bruning er bruning. Anonymkode: eeebf...4ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 20. januar 2016 #2040 Del Skrevet 20. januar 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, å bresere er å steke på lav varme i litt væske, bruning er bruning. Anonymkode: eeebf...4ec Er det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg