Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Zeitgeist

Jeg vet ikke om jeg tør innrømme at jeg faktisk lager tomatsausen fra "bunnen" av :fnise:

(Anførselstegn da jeg bruker hermetikktomater og grønnsaksbuljong fra butikken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår "pasta med kjøttsaus";

3 egg,  270 gram mel, litt salt og en dæsj olivenolje til pastadeig. Lager som regel tagliatelle, da jeg synes den er litt enklere å håndtere. Kokes i 2-3 minutter i masse vann med salt. 

1 løk,  hvitløk etter smak og 1-2 gulrøtter finkuttes og surres i olivenolje. Svir 2-3 skjeer tomatpuré. Hiver oppi buljong, hermetiske tomater, et laurbærblad, basilikum, timian og bittelitt rødvinseddik og koker så lenge vi gidder. Litt pepper til slutt så er den ferdig. Blandes med 1 pakke stekt kjøttdeig. Toppes med parmesan!

Ellers synes jeg faktisk Rema 1000 sin pastasaus på glass er relativt spiselig. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
11 minutter siden, Severus skrev:

Sår du ikke dine egne tomater? Fyyyyy, å kraft kan du koke selv:jolie::fnise:

Nei ... og nei ... går i skammekroken nå med hengende hode. Mea culpa. Jeg beklager. Om forlatelse :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, NasseNøff skrev:

Er bare nysgjerrig. Hvordan lager dere spagetti? 
Har fått høre at min versjon er... rar. 

Jeg bruker Knorr spagettisaus som base. [Link til bilde. Klikk... HER]
Det jeg bruker, som da går oppi sausen er;
- Kjøttdeig
- Sjampinjong (fersk så klart)
- Bacon

Smaker til med pepper og hvitløk. Enten i form av smør i kjøttdeigen når den stekes (bytter ut olje/margarin med hvitløkssmør), eller krydder. 
Noen ganger hvis jeg har det liggende så bruker jeg grillpølse (jeg liker prior sin best)
Jalapenos hvis jeg har det. 

Spises med ost på toppen og ketchup. Ja, ketchup selv om at det er tomatsaus :fnise:

Fatter ikke hvordan folk kan like tomatsaus og spagetti, uten fyll... Har aldri smakt det før heller da :P 
Men det høres så tamt og kjedelig ut. Har lyst til å prøve noe nytt! Siden jeg er matlei. 
Så, hvordan lager du "vanlig" spagetti? (bolognes tror jeg det heter.. vi kaller det spagetti bare) 

Edit; spør her, for jeg tørr ikke å spørre i den gruppen. Dessuten så er vell svaret deres "Pizzamel" Eller noe annet rart, og så klart "denne oppskriften, ala T". 

Kjøttdeigsaus (pose), fullkornsmakaroni (gubben liker ikke spaghetti), kjøttdeig og mye hvitløkskrydder. Når vi spiser topper gubben det med lite eller ingen ost, mens jeg bruker en halv til en hel ostepakke (Tine's reven ost med fire oster). Mange syns det er ekkelt, men jeg har hvitløk- og ostedilla uten like :fnise:

Edit: Av og til bruker vi bacon også!

Endret av acetosella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
17 minutter siden, FantasDick skrev:

Vår "pasta med kjøttsaus";

3 egg,  270 gram mel, litt salt og en dæsj olivenolje til pastadeig. Lager som regel tagliatelle, da jeg synes den er litt enklere å håndtere. Kokes i 2-3 minutter i masse vann med salt. 

1 løk,  hvitløk etter smak og 1-2 gulrøtter finkuttes og surres i olivenolje. Svir 2-3 skjeer tomatpuré. Hiver oppi buljong, hermetiske tomater, et laurbærblad, basilikum, timian og bittelitt rødvinseddik og koker så lenge vi gidder. Litt pepper til slutt så er den ferdig. Blandes med 1 pakke stekt kjøttdeig. Toppes med parmesan!

Ellers synes jeg faktisk Rema 1000 sin pastasaus på glass er relativt spiselig. :)

oh det hørtes godt ut! 

Kanskje et dumt spørsmål.. men må jeg ha en slik pasta-maskin for å lage spagetti/pasta selv? Kunne ha tenkt meg å lage det selv en gang! Jeg bruker ferdig, tørr spagetti. Bruker kun fersk til andre pastaretter, men til spagetti bruker jeg vanlig tørr fra sopps tror jeg det heter. Det å lage det selv hadde vært ypperlig, men aldri turt å prøve.
Jeg har kjøkkenmaskin som jeg ikke aner hvordan jeg bruker.. har kjevle da.. og en håndmikser :fnise:
Har jeg noe jeg av det jeg trenger til å lage det selv? 
Tar jeg bare alt tørt, blander også mikser oppi det våte og.. bruker kjøkkenmaskinen? 
Dumt spørsmål.. men hvilken "del" bruker jeg da? Visp, skrue eller forskrudde peacetegnet? (altså denne http://bloggfiler.no/sandralapluie.blogg.no/images/1171830-8-1334587168648.jpg)
Har nettopp fått meg kjøkkenmaskin så aner ikke hva de forskjellige tingene skal brukes til :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke matoppskriftene tas i en egen tråd? 

Flere artige ting som skjer i gruppa? Jeg er kastet ut. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Selfridge

Synes nesten gruppa består mer av spørsmål om forskjellige ting, enn det den faktisk gjør av oppskrifter. Blar jeg nedover ser jeg nesten bare spørsmål om tips til hva folk kan bruke rester til, spørsmål om hva andres barns favorittmat er, spørsmål om tips til sunnere alternativer, spørsmål om hvordan man oppbevarer enkelte grønnsaker, og spørsmål om hvor mye mat man trenger til så og så mange personer. Og ikke minst; En haug med spørsmål om det går an å spise enkelte varer som er utgått på dato.

:sFun_sleeping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Severus skrev:

Det er en forskjell på Shepherd's pai og Cottage pai, den første lages med lammekjøttdeig den siste med stofekjøttdeig eller annen kjøttdeig.

Der hvor jeg kommer fra er forskjellen på Sherherds pai og cottage pai, sausen, og ikke kjøttet. Men rettene blir som italienernes bolognese, hver familie har sin oppskrift og sin mening. 

Dette er jo egentlig noe vi burde fått avgjort av Gudinnen da.

Anonymkode: f2933...931

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke en oppskriftstråd? :klo: 

Kan vi gå  tilbake til å diskutere gruppa? Milelange kjærlighetserklæringer til en helt standard matrett som om det skulle vært en nyoppfinning uten like blir litt kjedelig å lese

Anonymkode: f1250...498

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om de som prøver en sunnere livsstil blir kasta ut? Siden da jeg var medlem synes jeg det nesten var fy å bruke matfløte istedenfor kremfløte fordi det ikke skulle være slankepress, noen kunne føle seg støtt. De forslagene gudinnen kom med til de som hadde hatt en slankeoperasjon for å ta et eksempel innholdt gjerne creme fraiche eller majones, sikkert lurt... Au.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er det morsomste med hele gruppen, er at den o' store Gudinnen selv ikke kan så utrolig mye om mat.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, acetosella skrev:

Det jeg syns er det morsomste med hele gruppen, er at den o' store Gudinnen selv ikke kan så utrolig mye om mat.

Enig, det kan være ganske snevert. Og med noen kombinasjoner som jeg synes høres helt kvalmende ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke noen screenprinte dagens middagstråd? :P Nysgjerrig på hvordan trend som er ute å går der på nyåret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
1 time siden, acetosella skrev:

Selv om jeg ikke er medlem av gruppa, så får man jo et rikelig innblikk i gruppa ad omveier.

Med hensyn til den tidvis blinde og naîve dyrkinga (og for å kalle en spade en spade: Rævsleiking) av dette mennesket, så kunne man jo bli forledet til å tro at O' Store går såvel Hellstrøm, Moi, Kokkelandslaget, som Ingrid Espelid Hovig en høy gang hva kokkeleringskunster angår. Beklageligvis har ikke dette et fnugg av rot i virkeligheten.

(Er litt i det onde hjørnet i dag, derav mine verbale piskesnerter :fnise: )

10 timer siden, NasseNøff skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Uskyldenselv skrev:

Kan ikke noen screenprinte dagens middagstråd? :P Nysgjerrig på hvordan trend som er ute å går der på nyåret ;)

31 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Selv om jeg ikke er medlem av gruppa, så får man jo et rikelig innblikk i gruppa ad omveier.

Med hensyn til den tidvis blinde og naîve dyrkinga (og for å kalle en spade en spade: Rævsleiking) av dette mennesket, så kunne man jo bli forledet til å tro at O' Store går såvel Hellstrøm, Moi, Kokkelandslaget, som Ingrid Espelid Hovig en høy gang hva kokkeleringskunster angår. Beklageligvis har ikke dette et fnugg av rot i virkeligheten.

(Er litt i det onde hjørnet i dag, derav mine verbale piskesnerter :fnise: )

Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor  Dette er reglene her inne på kg .
og syns det er ille å se noen kopierer fra en gruppa og hit inn .. Greit å snakke om gruppa både neg og pos ting
Men ren sjikane av mennesker og "driter" ut medlemmer som tror at det som er i gruppa ikke kommer ut i ett annet forum .

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, Severus skrev:

Sår du ikke dine egne tomater? Fyyyyy, å kraft kan du koke selv:jolie::fnise:

:skratte:

Anonymkode: 87ee8...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Uskyldenselv skrev:

*hvilken trend* evt *hvilke trender*

Anonymkode: 87ee8...8ba

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...