Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Uskyldenselv skrev:

Synes det er trist at noen i 2015 klarer å ha et så snevert kosthold. Ikke liker? Er jo så utrolig mye mer enn gulerøtter og blomkål og ikke minst måter å tilberede. Men vi hiver i oss mettet fett og varmer opp hele dagen med fine bakverk og iskaffeen fra Tine x 3! Husket jeg ble sjokkert mange ganger. Og da gjerne de som var hjemme pga av dårlig helse. Mat er medisin og drivstoff ikke nødvendigvis bare kos og trøst

Det er ikke lett å lage hjemmelaget mat om man har dårlig helse. Det er et stort tiltak, i hvertfall for meg og jeg regner med at det gjelder for mange andre også. Mange ganger tar det faktisk lengre tid og det er mange som ikke orker å stå over kjelene i en time eller fler. Aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd å lage hjemmelaget mat og brent maten fordi jeg ikke orker å stå å passe på kjelene. 

Endret av Brimi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Brimi skrev:

Det er ikke lett å lage hjemmelaget mat om man har dårlig helse. Det er et stort tiltak, i hvertfall for meg og jeg regner med at det gjelder for mange andre også. Mange ganger tar det faktisk lengre tid og det er mange som ikke orker å stå over kjelene i en time eller fler. Aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd å lage hjemmelaget mat og brent maten fordi jeg ikke orker å stå å passe på kjelene. 

Jeg har dårlig helse selv så det et jeg alt om. Betyr ikke at jeg spiser meg sykere av den grunn. Det er mye gode råvarer som verken krever mye tid eller penger og gjør godt for kroppen og gir energi :) Det jeg reagerer på i den gruppa er at de bruker 3-4 timer på en middag som får kolesterol og blodsukker ut av dimensjoner. Da er det ikke snakk om at man ikke orker..

Endret av Uskyldenselv
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor harselerer dere med nybegynnere?  Skal ikke de få ha ett sted å spørre?  Mange 20 åringer idag har jo vokst opp med posemat. Hvor skal de spørre da? Er det ikke flott de søker kunnskap? Det står jo klart at gruppen er for alle uansett ferdighetsnivå.                            
Og hva skyldes dette hatet til Tanja? Ho bruker sinnsykt mye av  tiden sin for å hjelpe. Hun har lært folk å lage mat lenge før mfb ble laget.

Hvorfor  kan dere ikke bare delta i en annen matgruppe da siden mfb er en helvetes jævlig gruppe med nettets verste admins? Nå har dere jo fått en egen gruppe. 

Får dere ikke LITT dårlig samvittighet med tanke på at Tanja kanskje leser hva dere skriver? Hva vil dere oppnå egentlig? Har dere ett mål? 

Jeg har kjent Tanja i mange år. Ho er ei innmari ålreit dame. Omsorgsfull, hjelpsom og super mamma. Stiller opp for alle rundt seg. Når jeg kommer inn her å leser alt det stygge som er rettet mot ho blir jeg først forbanna men deretter innmari lei meg. Jeg ser hvordan alt som skrives her sårer ho og går utover hverdagen hennes. Det har gått så langt at jeg syns det rett og slett er mobbing av dama. 

Alle kan ikke like alle eller være enig i alt. Men kan man ikke i det minste prøve å være hyggelig mot hverandre?  

Det man ikke tørr si/har folkeskikk nok til ikke å si ansikt til ansikt burde man heller ikke skrive skjult bak et tastatur. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sinnaugle skrev:

Hvorfor harselerer dere med nybegynnere?  Skal ikke de få ha ett sted å spørre?  Mange 20 åringer idag har jo vokst opp med posemat. Hvor skal de spørre da? Er det ikke flott de søker kunnskap? Det står jo klart at gruppen er for alle uansett ferdighetsnivå.                            
Og hva skyldes dette hatet til Tanja? Ho bruker sinnsykt mye av  tiden sin for å hjelpe. Hun har lært folk å lage mat lenge før mfb ble laget.

Hvorfor  kan dere ikke bare delta i en annen matgruppe da siden mfb er en helvetes jævlig gruppe med nettets verste admins? Nå har dere jo fått en egen gruppe. 

Får dere ikke LITT dårlig samvittighet med tanke på at Tanja kanskje leser hva dere skriver? Hva vil dere oppnå egentlig? Har dere ett mål? 

Jeg har kjent Tanja i mange år. Ho er ei innmari ålreit dame. Omsorgsfull, hjelpsom og super mamma. Stiller opp for alle rundt seg. Når jeg kommer inn her å leser alt det stygge som er rettet mot ho blir jeg først forbanna men deretter innmari lei meg. Jeg ser hvordan alt som skrives her sårer ho og går utover hverdagen hennes. Det har gått så langt at jeg syns det rett og slett er mobbing av dama. 

Alle kan ikke like alle eller være enig i alt. Men kan man ikke i det minste prøve å være hyggelig mot hverandre?  

Det man ikke tørr si/har folkeskikk nok til ikke å si ansikt til ansikt burde man heller ikke skrive skjult bak et tastatur. 

Hvordan kan du si at vi ikke hadde turt å si dette ansikt til ansikt med henne? Jeg personlig sier/skriver ingenting jeg ikke kan stå for😊

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Uskyldenselv skrev:

Jeg har dårlig helse selv så det et jeg alt om. Betyr ikke at jeg spiser meg sykere av den grunn. Det er mye gode råvarer som verken krever mye tid eller penger og gjør godt for kroppen og gir energi :) Det jeg reagerer på i den gruppa er at de bruker 3-4 timer på en middag som får kolesterol og blodsukker ut av dimensjoner. Da er det ikke snakk om at man ikke orker..

Jaha, det vil jeg gjerne vite. For jeg har enda til gode å finne en oppskrift som ikke tar lengre tid og mer energi enn "posemat". 

Til det jeg har uthevet, så er jeg enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Birdo skrev:

Hvordan kan du si at vi ikke hadde turt å si dette ansikt til ansikt med henne? Jeg personlig sier/skriver ingenting jeg ikke kan stå for😊

Jeg sa ikke at alle her ikke ikke hadde turt. Må lese hva jeg skriver da... 

Folkeskikk er også greit å ha. Jeg blir trist når jeg ser hvordan voksene mennesker kan oppføre seg mot hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Sinnaugle skrev:

Så det hun skriver på gruppa er bare løgn det da? :P
Hun har sagt flere ganger at hun driter i det. Men det gjør hun altså ikke? 

Og hvis de ikke vil at verken de eller gruppa skal diskuteres andre steder så burde de hatt en god del større takhøyde for å stille spørsmål og komme med kritikk der. 
Å gjemme seg bak hjerter, smileyer, og ordtak hjelper ikke mot at folk har meninger og synes at mye av det som sies, gjøres, og bestemmes og reguleres der inne er ekstremt drøyt. 

Og hvis hun er så snill, omsorgsfull, og fantastisk.... Hvorfor svarer hun da så frekt nedover i kommentarfeltene om noen stiller et enkelt spørsmål om hvorfor akkurat den ingrediensen eller om noe kan byttes ut? Eller hvis noen gjør en feil for første gang der inne av ren forglemmelse så driver jo både hun og andre admins med regelrett mobbing og hersketeknikker. 

For å ikke snakke om alle de som er blitt uthengt der inne i regi av Tanja ETTER de er blitt blokkert. 

Er dette en fantastisk person altså? Er det virkeligj så rart om folk flytter diskusjonen til andre fora og diskuterer det bl.a. her? 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sinnaugle skrev:

Folkeskikk er også greit å ha. Jeg blir trist når jeg ser hvordan voksene mennesker kan oppføre seg mot hverandre. 

Jeg også blir trist når jeg ser slikt. Heldigvis ble jeg kastet ut av MFB så da slipper jeg p se det noe mer :)

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på denne gruppa på face og det er mye bra der.

Jeg må nok si jeg reagerer veldig på adminene som er der. De fremstår som herskere og har altfor lav takhøyde. Jeg er så drittlei av T. at jeg spyr snart.

De som er admin er ikke verdensmestere serru ig iallefall ikke T.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Brimi skrev:

Jaha, det vil jeg gjerne vite. For jeg har enda til gode å finne en oppskrift som ikke tar lengre tid og mer energi enn "posemat". 

Til det jeg har uthevet, så er jeg enig.

Kunne forsåvidt lagd en tråd :P men i hovedsak spiser jeg mye wok, salter, fullkornspasta og diverse gjerne med ferdig grilla kylling eller tunfisk, smelle laks i ovnen med en pose oppkuttet grønnsaker og krydder er også enkelt. Ikke at jeg ikke tyr til posemat fra tid til annen selv. Litt avsporing fra hva tråden handler om. Men det er hva jeg egentlig savnet med MFB, mat som gjør godt både for kropp og smaksløker. Ble jo fest hele uken i mine øyne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sinnaugle skrev:

Men det er helt greit for admins å være overlegne, sarkastiske og ekle mot sine "gjester"? Jeg er høfflig og snill, men når noen behandler andre veldig uretferdig så er det lov å reagere. Man kan ikke forvente respekt når man oppfører seg slik som admin i mfb gjør. 

Jeg aner ikke hvem admins er på privaten, så jeg må nesten ta mitt utgangspungt i det jeg har sett på facebook og det er ikke bra. 

Endret av The Silence
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
43 minutter siden, Sinnaugle skrev:

Jeg har enda til gode å se dette hatet du beskriver. Misnøye - ja. Men hat? Nei.

Du skriver at du kjenner denne Tanja personlig. Vel, det kan jo da tenkes at du ikke er helt nøytral i ditt syn om hvordan gruppa styres. Og så lenge en diskusjon skal føres på et følelsesmessig plan, så er den enes mening om en person like fullverdig den nestes - selv om meningene er motstridende. 

I tillegg blir det helt feil å snakke om "dere" som om samtlige som stiller seg kritisk til MFB er enige i alt som blir skrevet i denne tråden. "Vi" er ikke en gruppe som unisont tenker, mener, og skriver det samme. Ja, det finnes en del likhetstrekk i historiene som fortelles her inne. Men! dette burde heller mane til ettertanke hos de det angår (les: MFBs admingruppe) enn nok et innlegg hvor det pekes formanende om hvilke forferdelige mennesker alle som sier et MFB-kritisk ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange av de mest aktive medlemmene der er så opptatt av å hylle og i mine øyne smiske seg med Tanja og alle hennes oppskrifter tar jo fullstendig av. Og de firkanta reglene og truing om anmeldelser og utkastelse synes jeg er ganske så uhørt. Om hun blir såra av at folk reagerer på det og den oppførselen og hierarkiet som er der inne så burde man kanskje prøve å gjøre noe med det...

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Uskyldenselv skrev:

At mange av de mest aktive medlemmene der er så opptatt av å hylle og i mine øyne smiske seg med Tanja og alle hennes oppskrifter tar jo fullstendig av. Og de firkanta reglene og truing om anmeldelser og utkastelse synes jeg er ganske så uhørt. Om hun blir såra av at folk reagerer på det og den oppførselen og hierarkiet som er der inne så burde man kanskje prøve å gjøre noe med det...

Helt enig! 

Selv gjengen i ebay-gruppa tok til seg kritikken som kom mot dem og har faktisk blitt mer obs på utlevering av andre og seg selv som var det største problemet med dem. 

Bruk og kast mentaliteten lever dessverre i aller høyeste grad fortsatt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på om vi kanskje har misforstått formålet med denne MFB-gruppen.

Med "mat fra bunnen" har jeg alltid antatt at folk skulle lage mat fra bunnen, i form av råvarer. Det jeg derimot har inntrykket av er kanskje formålet egentlig er veldig, veldig basic heimkunnskap, at det er fra den bunnen liksom.

Anonymkode: 1fcc2...25e

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sinnaugle skrev:

Å, vi er da flere her som ikke hadde vært redd for å si fra direkte til henne. Men sender man melding for å stille et par kritiske spørsmål så vil man jo risikere politianmeldelse. I do quote: "Medlemmer som kontakter noen av admin som ikke skal ha PM vil bli fjernet fra gruppa permanent. Dette gjelder også PM av privat karakter og telefonoppringinger. Den aktuelle admin vil selv vurdere behovet for anmeldelse."

Ikke at jeg tror de er såpass tullete at de gjør sånt, og selv om den folkeregister-saken var ganske så lol, så vet man vel aldri. Maktkåtheten der inne er det jo ingen ende på. 

Poenget er jo at det ikke går an å være kritisk, eller stille harmløse spørsmål i gruppen - til dem det gjelder! Og naturligvis vil  diskusjoner som dette flyttes inn i andre forum, fordi folk liker å diskutere ting som er helt på trynet og undersøke om flere sitter med samme opplevelser. Selv du forstår vel det? 

Endret av NumberSix
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, Sinnaugle skrev:

Du er åpenbart for blind til å se det sjæl.

Anonymkode: 19f48...9f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sinnaugle skrev:

Tanja er sikkert en trivelig dame og alt det der, men det endrer ikke det faktum at hun driver gruppa på en helt fjern måte og til tider svarer på hvert minste kritiske spørsmål på en utpreget spydig måte. Det gjør flere andre inne der også.
Jeg kan med hånden på hjertet si at hadde jeg truffet henne IRL hadde jeg ikke hatt problemer med å si det jeg har skrevet her inne til henne. Det er jo flere som kunne tenke seg til å skrive under fullt navn på facebook, men det er ikke lov inne på gruppa og skulle man finne på å sende henne en PM, truer hun med politianmeldelse.

Når det gjelder folkeskikk og alt det der så tror jeg både Tanja og flere andre inne på MFB har like mye å lære. Det er ingen grunn til å krangle om hvem som er verst for her er vi med på leken alle sammen.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kjøper aldri pinnekjøtt, ribbe, kalkun, kylling, fisk eller slikt fra frysedisken?

Anonymkode: 1112a...ecb

Nope. Pinnekjøtt og ribbe spise jeg ikke, vi er bare 2 stk så skal jeg ha kalkun blir det en brystfilét fra kjøttdisken, men vi holder oss som regel til kylling pga pris, fisk SKAL være ferskt! Vi kjøpte vel noen frosne reker i fjor til å ha i en fiskesuppe, og så blir det en frossenpizza en gang i måneden eller så. Men ellers er vi ikke i frysedisken.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var faktisk en som spurte der tidligere denne uka, om det var slik at fåtallet ikke brukte grønnsaker til middagene sine. Ut fra svarene så det ut til at en stor del ikke gjorde det. Og en av grunnene var at de var lei gulrot og blomkål... For det finnes jo bare et par typer grønt å bruke til vettu. Og alt kokes tydeligvis. Lenge og godt. En annen grunn som gikk igjen var at unger/mann ikke likte det.

Det er ikke nødvendigvis mat fra bunnen som er viktigst for de fleste tror jeg. Mer kjapt og enkelt til bare å skuffe innpå.... 

Anonymkode: ff467...912

:grine:

Det er jo ikke rart unger ikke liker grønnsaker om det er den smørja Severus postet bilde av de får servert...

5 timer siden, Sinnaugle skrev:

Mtp på hvordan "Gudinne" oppførte seg her inne, eller ting hun har sagt inne på MFB om KG, har jeg ikke den minste dårlig samvittighet.

Og jeg sier som andre, skulle gjerne sagt det ansikt til ansikt, eller dvs i direktemelding på FB siden jeg ikke får reist så mye. Men om jeg sender henne en direktemelding risikerer jeg politianmeldelse...

4 timer siden, Wenda skrev:

Jeg også blir trist når jeg ser slikt. Heldigvis ble jeg kastet ut av MFB så da slipper jeg p se det noe mer :)

:fnise:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...