Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eg seier meg heilt einig med fleire her, de har blitt veldig mykje drittslenging på mange av dykk no. Ja, nivået er variabelt, men då er det jo flott at ein kan få hjelp til å bli betre. Synest det er dårleg gjort å henge ut andre ved å legge ut bilde og kommentere det her inne. Sjølv om det er anonymisert. Skjønar godt at folk vegrar seg for å dele noko..👎🏼 

Anonymkode: 3a37c...5f3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er kjempefint at man kan få hjelp og inspirasjon til å bli bedre, for all del! Forventer på ingen måte at alle der inne skal være kokker, det er da jeg fryktelig langt unna selv. Men i en gruppe som omhandler mat fra bunnen, så burde man kunne forvente å ikke få poster om halvferdig mat fra frysedisken og posegryter. Hadde også vært greit om det ikke var slik at å legge til et par dråper eller en ts av noe regnes som å komponere en helt egen rett! Å være skråsikker på noe man tydeligvis ikke har peiling på er heller ikke innafor! Noe av grunnen til alle de "dumme" spørsmålene der inne er jo at medlemmer har svart skråsikkert og feil! 

Anonymkode: 7f56c...76f

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meningen med gruppa er bra, men hvor mange av innleggene der er egentlig oppskrifter og inspirasjon til å lage mat fra bunnen? 

Det aller meste jeg ser der inne er poster som

• spør om man kan spise noe som har gått ut på dato/ har rar farge etc
  • spør om anbefaling av kjøkkenmaskin/juicer etc
  • spør om hjelp til å finne igjen en oppskrift som har blitt dratt opp og frem hauger av ganger før
  • spør om man kan bytte ut en ingrediens med en annen / bruke folie istedet for bakepapir etc
  • spør om billige/sunne/raske/gode middager/kaker/brød - men uten å nevne hva man liker/har til rådighet/er ute etter (slik st det blir mye det har jeg ikke, det liker jeg ikke, det er jeg allergisk mot, har ikke lyst pådet.... som svar på forslagene) 

I den daglige middagstråden er det som oftest postet en "gammel" oppskrift fra et album, fulgt av oppramsing av hva forskjellige medlemmer skal ha til middag. 

Det er prosentvis LITE av nye og spennende oppskrifter som postes der. Kanskje en eller to i uka? En stekt laksefilet med sitronpepper på og kokt ris til, eller pasta og pølser gratinert i ovn er ikke så innmari spennende å lese om dag etter dag der. Oppskriftsmessig og til nytte og inspirasjon har den gruppa der liten verdi om dagen. 

Anonymkode: ff467...912

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, daemonia skrev:

Plukkfisk allah Tanja... 
Stort sett likt, bare at potetene ikke er moset. 

Dette er vel strengt tatt fisk med poteter og hvit saus? 

12471729_924685867621916_7616213051868936571_o.jpg

2 ts muskat hørtes i overkant mye ut...

Anonymkode: 381da...c1b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var medlem i litt over er år og er små sjokkert over hvor lite mange der bryr seg om hva de putter i kroppene sine og da kanskje mest barna sine kropper. Det er jo nesten bannlyst å bruke magre produkter virker det som. Alt til sin tid, men om man veier x antall kilo over det som er helsemessig forsvarlig synes jeg kanskje ikke skryting av å bruke mest mulig fett og karbo egner seg. Litt krast, men står inne for den! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Grammatikk-nazien i meg gråter sine bitre tårer ...

Og mitt blærete ego antar at hvitløksbaguetten kom fra frysedisken e.l.

Man ser på baguetten i suppa at den er fra frysedisken faktisk 😂 Nam... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lalalala59
9 timer siden, daemonia skrev:

Plukkfisk allah Tanja... 
Stort sett likt, bare at potetene ikke er moset. 

Dette er vel strengt tatt fisk med poteter og hvit saus? 

12471729_924685867621916_7616213051868936571_o.jpg

Ikke dra Allah inn i dette da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Auri skrev:

Hva er amerikansk blanding? :klo:

Tror det er snakk om en pose med frossengrønnsaker (mais, erter, gulrot).
Spiser det litt selv, som fattig student. Kan ikke sammenlignes med gode råvarer.

Anonymkode: 494c5...afc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er snakk om en pose med frossengrønnsaker (mais, erter, gulrot).
Spiser det litt selv, som fattig student. Kan ikke sammenlignes med gode råvarer.

Anonymkode: 494c5...afc

Åja :fnise: Eneste jeg kjøper frossent er bær, så jeg er litt utdatert der  :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Auri skrev:

Åja :fnise: Eneste jeg kjøper frossent er bær, så jeg er litt utdatert der  :ler:

Det er vassen grønnsaksblanding 

6874941.jpg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Auri skrev:

Du kjøper aldri pinnekjøtt, ribbe, kalkun, kylling, fisk eller slikt fra frysedisken?

Anonymkode: 1112a...ecb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Mahnaz skrev:

Ikke dra Allah inn i dette da ;)

Nei, greit. Kanskje brudd på grupperegler ala Tanja det. 
Og Ganesh, Mohammed, Jesus, og Maria kan føle seg utelatt! Stakkars...
;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Auri skrev:

Og hvorfor er det ingen grønnsaker der bortsett fra potet?

Det var faktisk en som spurte der tidligere denne uka, om det var slik at fåtallet ikke brukte grønnsaker til middagene sine. Ut fra svarene så det ut til at en stor del ikke gjorde det. Og en av grunnene var at de var lei gulrot og blomkål... For det finnes jo bare et par typer grønt å bruke til vettu. Og alt kokes tydeligvis. Lenge og godt. En annen grunn som gikk igjen var at unger/mann ikke likte det.

Det er ikke nødvendigvis mat fra bunnen som er viktigst for de fleste tror jeg. Mer kjapt og enkelt til bare å skuffe innpå.... 

Anonymkode: ff467...912

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er trist at noen i 2015 klarer å ha et så snevert kosthold. Ikke liker? Er jo så utrolig mye mer enn gulerøtter og blomkål og ikke minst måter å tilberede. Men vi hiver i oss mettet fett og varmer opp hele dagen med fine bakverk og iskaffeen fra Tine x 3! Husket jeg ble sjokkert mange ganger. Og da gjerne de som var hjemme pga av dårlig helse. Mat er medisin og drivstoff ikke nødvendigvis bare kos og trøst

Endret av Uskyldenselv
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Uskyldenselv skrev:

Synes det er trist at noen i 2015 klarer å ha et så snevert kosthold. Ikke liker? Er jo så utrolig mye mer enn gulerøtter og blomkål og ikke minst måter å tilberede. Men vi hiver i oss mettet fett og varmer opp hele dagen med fine bakverk og iskaffeen fra Tine x 3! Husket jeg ble sjokkert mange ganger. Og da gjerne de som Sande var hjemme pga av dårlig helse. Mat er medisin og drivstoff ikke nødvendigvis bare kos og trøst

Jeg blir ikke trist lengre. Det har blitt så vanlig

Det verste er at så mange dropper å tilby barna grønnsaker fordi de ikke liker det. Det er vanlig at barn ikke liker alle grønnsaker pga uferdig smaksløker osv. En grønnsak kan i en periode smake helt grusomt for dem. Så derfor gur de opp istedenfor å lære barna at grønnsaker er sunt og vanlig i et normalt kosthold

Min nevø hatet brokkoli i ett år, men fikk det likevel servert flere ganger i uken (uten tvang om å måtte spise opp) Nå elsker han brokkoli. Det samme med løk, gulrot, blomkål, spinat, asparges, purre, søtpotet, neper, kålrot osv. Man trenger ikke tvinge det i barna, men la det bli et naturlig del av kostholdet frem til smaksløkene er ferdig utviklet 

Men nei da...la de heller spise spaghetti med en liter ketchup på

og har man dårlig helse så er jo kostholdet det FØRSTE man burde se på. Når jeg fikk en kronisk sykdom så endret jeg kostholdet helt. Dette ga meg noen år til før uføretrygden ble et faktum. Og selv om jeg nå er uføre, så er jeg fortsatt opptatt av kostholdet så jeg kan få en så god hverdag som mulig

Endret av Wenda
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...