Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutter siden, Severus skrev:

Hva skjer om jeg bruker pizzamel som ikke er fra Møllerens?

7 minutter siden, Severus skrev:

Hva skjer om jeg bruker pizzamel som ikke er fra Møllerens?

Da dør du :sjokk:

Anonymkode: 454a3...aae

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
12 timer siden, Severus skrev:

Tomatsaus:
2 pk hakka tomat (eldorado)
1 liten boks tomatpuré (140 g)
3 stilker stangselleri
2 store gulrøtter 
1 1/2 løk
2 dl vann
4 ss basilikum 
2 ts timian
1 ts kanel
2 store kjøttbuljongterninger
4 ss ketchup
3 ts sukker
1 ts sambal oelek (chilipasta)
Skjær opp gulrot,løk og selleri og ha i gryta med resten av indigriensene. La det putre i 2 timer. Etter 2 timer stavmikser blandingen. 
Stek 1 kg karbonadedeig med 2 ts salt og 2.5 ts pepper.
Ha karbonadedeig i tomatsausen når tomatsausen er ferdigkokt.

Ostesaus: 
80 g smør
1 dl mel
5 dl melk
3 dl fløte
75 g parmesanost
100 g jarlsberg
3 ts Salt
1 ts muskat
1/2 ts pepper

Smelt smøret og rør fort inn melet. Spe med melk mens du visper. Ha i fløten og osten og krydderet. La småputre 6-7 min.

Legg pasta plater i bunn i en litt stor ildfast form. Ha på kjøtttomatsausen og så ett lag Ostesaus opp på den. Legg 3 slike lag. Legg til slutt på 2 lag med jarlsberg. Stekes nederst i ovnen på 200 g i 33 min. La den hvile 15 min før servering. Velbekomme

Soo, basicly den oppskriften vi lærte i heimkunnskapen, men piffet opp med litt krydder siden den ikke skal godkjennes av en gammel lærer med sarte smaksløker, og med litt lengre koketid siden den ikke må være ferdig laget, spist og vasket opp i løpet av tre timer.

Dessuten er det fryktelig mye salt i ostesausen. Hvis jeg kutter ut saltet, blir det lasangne ala AB da?

Anonymkode: 9196c...ab2

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, Auri skrev:

Vi bruker Creme fraiche med revet parmesan istedet for å lage ostesaus... Og steker kjøttdeigen sammen med løk, gulrot, selleri. Lasagne a la Auri 👌🏻

Det høres kjempegodt ut! Skal herved prøves i helga:)

Anonymkode: d877a...8fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og dropper ostesaus i lasagne, jeg bruker fløte og revet ost, jarlsberg eller norvegia, og parmesan. Så da lager jeg altså Lasagne a'la Pinkee:danser:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 ts salt i hele retten+parmesan som er en litt salt ost. LHL liker ikke den oppskrifta

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
24 minutter siden, Dorey skrev:

Så. Mye. Salt.! 

Man må jo nesten spe på med salt når oppskriften har så mye sukker i seg. 3 ts sukker + 4 ss ketsjup + 2 buljongterninger (som er fulle av både salt og sukker!) = galskap!

Anonymkode: 6b306...621

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukkfisk allah Tanja... 
Stort sett likt, bare at potetene ikke er moset. 

Dette er vel strengt tatt fisk med poteter og hvit saus? 

12471729_924685867621916_7616213051868936571_o.jpg

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres kjempegodt ut! Skal herved prøves i helga:)

Anonymkode: d877a...8fb

Det er kjempegodt! Tror jeg fant det tipset i en Jamie Oliver bok engang :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg lar meg enda sjokkere, men er jo fint at folk finner inspirasjon til å starte prøve seg på kjøkkenet.

Men i det tilfellet hvor en hadde kuttet opp et lass av noe som ser ut som champignon(?) og lurer på om de kan spises når de er litt brune inni. Er ikke det strengt talt slik en standard sopp ser ut? :vetikke:

Anonymkode: 126ec...076

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg lar meg enda sjokkere, men er jo fint at folk finner inspirasjon til å starte prøve seg på kjøkkenet.

Men i det tilfellet hvor en hadde kuttet opp et lass av noe som ser ut som champignon(?) og lurer på om de kan spises når de er litt brune inni. Er ikke det strengt talt slik en standard sopp ser ut? :vetikke:

Anonymkode: 126ec...076

Altså... Jeg er helt enig i at det er vel og bra at folk finner inspirasjon gjennom Facebook av alle steder til å begynne og lage mat fra bunnen av. Hensikten med gruppa er super den! 
Og ja, det er flott at folk kan stille slike spørsmål. Men når dette er nivået som blir synlig av matkunnskaper og oppskriftene er like så.... Vel.... Da er mye av hensikten borte om man vil lære medlemmene (åh, unnskyld! De heldige GJESTENE!) å lage ordentlig mat.

Mat fra bunnen (eller grunnen som jo blir det riktige om man skal være pirkete ;) ) er for meg ensbetydende med sunne retter og gode smakssammensetninger. Ikke hauger og lass med smør, rømme, creme fraiche, og ost. Mettet fett i bøtter og spann. Sammen med pasta. Og alle lager det samme i ukevis før det er noe nytt de henger seg opp i. 
Det ligger det ekstremt lite læring i dessverre. Det får gruppa til å mesteparten av tiden fremstå som en virtuell studenthybel.... 

Unntaket er jo faktisk sausene. Der har mange noe å lære! Og jada, jeg vet at de kommer fra T. Jeg har aldri sagt at alt er feil der inne, jeg skryter når det er på sin plass jeg :)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dorey skrev:

Så. Mye. Salt.! 

Jeg har laget nevnt lasagne et par ganger men droppet saltet siden det er salt i buljongen og parmesan. 

Vurderer å ta patent på den varianten. :lol: 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat fra bunnen, ja. >.<

Screenshot_2016-01-07-20-36-04_1.jpg

Anonymkode: 7f56c...76f

Det kalles ikke å lage pommes frites når du kjøper en pakke med Hoff opphøgde potteter :kari:

Endret av Fotballflue
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MarianneE skrev:

Det gjør jeg og så ædda bædda 

Jeg også, de inneholder mer ren tomat og ikke vann. Blir best med Mutti, å når selv min dritt rema har fått det så blir det den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat fra bunnen, ja. >.<

Screenshot_2016-01-07-20-36-04_1.jpg

Herrejesus.... 

For det første så LAGER man ikke pommes frites når det kommer ut av en plastpose. Man steker den. 
For det andre så blir det best om man enten friterer dem, eller har dem i ovn uten noe olje på i 45-60 minutt med krydder på littegrann lavere varme enn hva som står på pakken. 

Muldvarpene her inne kan hilse fra meg og si det :)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, det er nå en ting, at man ikke lager det når det bare skal varmes opp fra pose. Men det skal da ikke så sykt mye kreativitet til for å prøve steke de litt lenger, eller på annen temperatur..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Revolusjonerende! 

Screenshot_2016-01-07-21-45-48_1.jpg

Screenshot_2016-01-07-21-45-59_1.jpg

Hva er Malange?

Anonymkode: cd3b4...8dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Revolusjonerende! 

Screenshot_2016-01-07-21-45-48_1.jpg

Screenshot_2016-01-07-21-45-59_1.jpg

Grammatikk-nazien i meg gråter sine bitre tårer ...

Og mitt blærete ego antar at hvitløksbaguetten kom fra frysedisken e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...