Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet sånn ca hva en person som jobber som fastlege på et legekontor tjener? Skjønner at det avhenger av personens alder, om vedkommende er spesialist osv.

Men si en person som er relativt nyutdannet, og har jobbet i fem år da. Noen som vet ca hva denne personen kan tjene? Snakker vi 600-700.000, snakker vi nærmere millionen, eller over millionen?

Lurer, fordi jeg hører så mye om at leger tjener så godt, mens de jeg kjenner som jobber som fastleger ikke later til å ha så fryktelig mye bedre råd enn meg (som tjener rundt 600.000 i året). Men når man sier at leger tjener godt, mener man kanskje ikke egentlig fastleger, men de som jobber på sykehus og sånt? Skjønner jo at de tjener mer enn en fastlege pga diverse tillegg, ubekvem arbeidstid, skiftarbeid osv.

Anonymous poster hash: 7f767...1d6

Skrevet

Rundt 1mill.

Anonymous poster hash: 35c1c...d24

Skrevet

Med økt inntekt øker forbruket for de aller, aller fleste.

Har man dyre lån o.l. vil man kanskje ikke stå igjen med mer enn andre med lavere lønn.

Anonymous poster hash: 314f9...99c
Skrevet

Det kommer jo an på hvor mange pasienter de har på lista si blant annet.

Anonymous poster hash: 61969...674

Skrevet

En fastlege har vel fastlønn?

Anonymous poster hash: ccbe3...657
Skrevet

En fastlege har vel fastlønn?

En fastlege er selvstendig næringsdrivende.

Skrevet

En fastlege er selvstendig næringsdrivende.

Meh. Min fastlege er kommunelege 1. Altså ansatt i kommunen.

Skrevet

En fastlege får et tilskudd fast pr. Pasient pr. År. Har han 900 pasienter på listen får han mindre utbetalt enn dersom han har 1500 pasienter på listen.

Videre får en fastlege egenandelen fra pasienten, høyere egenandel dersom fastlegen er spesialist i allmenn medisin.

På toppen av dette får fastlegen takstrefusjon fra Hlefo avhengig av hva og hvilke undersøkelser han gjør av pasienten. Skriver fastlegen en henvisning får han takster for dette, gjør han en unrsøkelse av ører er dette priset fra Helfo osv.

Sykehusleger tjener i all hovedsak betydelig mindre enn en fastlege, med mindre de er professorer i gode stillinger og jobber på private klinikker på fritiden i tillegg. Høyere lønn får også de som går mye ekstravakter.

Så spørsmålet er umulig å svare med tall på.

Anonymous poster hash: e5413...561

• Liker 1
Skrevet

En fastlege er selvstendig næringsdrivende, med driftsavtale med kommunen. Dvs at de får tildelt pasientliste/antall i samarbeid med kommunen og regulerer antallet på denne i samarbeid med kommunen. Fastlegene er pliktig til å delta i kommunalt arbeid som legevakt, helsestasjon, skolehelsetjeneste, smittevern og sykehjem i sin kommune. De får ett tilskudd pr pasient som skal være med å dekke opp de utgiftene legen har med å ha egen praksis, folk tror det gjør en rik, men det er egentlig ett rent tilskudd til driftskostnader. Fastlegen må selv dekke utgifter til husleie, strøm, datasystem, analyseutstyr, medisinsk utstyr, medisinsk forbruksmateriell, betalingsterminal osv. I tillegg har de arbeidsgiver ansvar for helsesekretærene, og er ansvarlig for arbeidsgiveravgift, forsikring og lønn til disse. De må også betale renholder og leie inn regnskapsfører. Tilskuddet pr pasient dekker på ingen måte alle utgiftene, selv om det er flere leger i fellesskap. Jeg kjenner flere fastleger privat, og de begynner hver mnd med minus ca 30 000, så må det jobbes inn før de kan begynne å tjene penger som kan tas ut i lønn. Husk også at det skal betales skatt. Det kan derfor se ut som en fastlege tjener mye når du ser på bruttolønnen på en skattelisten, men realiteten er at mye går ut igjen i faste kostnader relatert til det å drive legekontor. Timelønnen i seg selv trenger heller ikke blir veldig høy, mange jobber lenge etter at kontoret er stengt, eller sitter i helgene. Fordelene med å være fastlege fremfor sykehuslege er at du i det store og hele styrer mer din egen hverdag, og slipper 18 timers vakter som er lite forenelig med familieliv. 

Anonymous poster hash: 6f7ae...feb
  • Liker 4
Skrevet

Lønnen avhenger av pasientlisten. Man har mulighet til å tjene godt over en million. 

Anonymous poster hash: 880a4...c1e
Skrevet

En fastlege er selvstendig næringsdrivende, med driftsavtale med kommunen. Dvs at de får tildelt pasientliste/antall i samarbeid med kommunen og regulerer antallet på denne i samarbeid med kommunen. Fastlegene er pliktig til å delta i kommunalt arbeid som legevakt, helsestasjon, skolehelsetjeneste, smittevern og sykehjem i sin kommune. De får ett tilskudd pr pasient som skal være med å dekke opp de utgiftene legen har med å ha egen praksis, folk tror det gjør en rik, men det er egentlig ett rent tilskudd til driftskostnader. Fastlegen må selv dekke utgifter til husleie, strøm, datasystem, analyseutstyr, medisinsk utstyr, medisinsk forbruksmateriell, betalingsterminal osv. I tillegg har de arbeidsgiver ansvar for helsesekretærene, og er ansvarlig for arbeidsgiveravgift, forsikring og lønn til disse. De må også betale renholder og leie inn regnskapsfører. Tilskuddet pr pasient dekker på ingen måte alle utgiftene, selv om det er flere leger i fellesskap. Jeg kjenner flere fastleger privat, og de begynner hver mnd med minus ca 30 000, så må det jobbes inn før de kan begynne å tjene penger som kan tas ut i lønn. Husk også at det skal betales skatt. Det kan derfor se ut som en fastlege tjener mye når du ser på bruttolønnen på en skattelisten, men realiteten er at mye går ut igjen i faste kostnader relatert til det å drive legekontor. Timelønnen i seg selv trenger heller ikke blir veldig høy, mange jobber lenge etter at kontoret er stengt, eller sitter i helgene. Fordelene med å være fastlege fremfor sykehuslege er at du i det store og hele styrer mer din egen hverdag, og slipper 18 timers vakter som er lite forenelig med familieliv. 

Slutt med feilinfoen din.

http://tidsskriftet.no/article/624557/

De er kommunalt ansatte, sa jeg.

Skrevet

Slutt med feilinfoen din.

http://tidsskriftet.no/article/624557/

De er kommunalt ansatte, sa jeg.

Du har misforstått, at du har sagt noe betyr ikke at det er rett. FL har avtale med kommunen, men opererer som selvstendig næringsdrivende. At du har vondt for å forstå hvordan det fungerer betyr ikke at din oppfattelse er riktig. FL har som jeg skrev avtale om større eller mindre grad av kommunalt arbeid, som blir lønnet etter egne satser. Noen svært få store kommuner har rent kommunalt ansatte leger, men det er svært få, og ikke den allmenne sannhet. Du har en FL som er kommunelege i tillegg, da blir han betalt for det, men han er fremdeles selvstendig næringsdrivende i sin fastlegepraksis. Du må gjerne i din hverdag gå rundt å tro på egen oppfatning, men ikke feilinformer andre. Så er det greit om du forstår innholdet i det du linker til;

Nærmere 20 tillitsvalgte for de snaut 100 legene som fortsatt er ansatt i Oslo kommune, deltok på informasjonsmøtet om lokale forhandlinger og særbestemmelser i Oslo.

De tillitsvalgte representerte alle de gruppene som fortsatt er tilknyttet Oslo kommune. I tillegg deltok styremedlemmer for Alment praktiserende lægers forening, Norsk arbeidsmedisinsk forening og Norsk overlegeforening.

Av de om lag 100 legene som fortsatt er ansatt i Oslo kommune etter at sykehuslegene fra 1.1. 2002 gikk over til helseforetakene, er ca. halvparten ansatt ved allmennseksjonen på legevakten. De øvrige er bydelsoverleger, noen få fastlønnede allmenn-leger, sykehjemsleger eller ansatte ved Mario og Olafiaklinikken. I tillegg er det noen bedriftsleger, to ved Helsevernetaten og et par enkeltleger.

Det er altså kun en liten del som kun er ansatt i kommunen, de er tilknyttet rene kommunale tjenester. Og dette er Oslo Kommune, i de resterende kommunene i dette landet, med langt mindre befolkningsgrunnlag er det ofte ikke rene legevaktsleger eller sykehjemsleger i det hele tatt. Skulle alle fasteleger i landet vært fullt ansatt og lønnet av kommunen, hadde flere kommuner gått konkurs. 

• Liker 3
Skrevet

De fastlegene jeg kjenner er selvstendih næringsdrivende.

Skrevet

Sjekket lønnen til fastlegen min for 5-6 år siden. Hun tjente over 2 mill.

Anonymous poster hash: 7a5dc...c14
Skrevet

Du har misforstått, at du har sagt noe betyr ikke at det er rett. FL har avtale med kommunen, men opererer som selvstendig næringsdrivende. At du har vondt for å forstå hvordan det fungerer betyr ikke at din oppfattelse er riktig. FL har som jeg skrev avtale om større eller mindre grad av kommunalt arbeid, som blir lønnet etter egne satser. Noen svært få store kommuner har rent kommunalt ansatte leger, men det er svært få, og ikke den allmenne sannhet. Du har en FL som er kommunelege i tillegg, da blir han betalt for det, men han er fremdeles selvstendig næringsdrivende i sin fastlegepraksis. Du må gjerne i din hverdag gå rundt å tro på egen oppfatning, men ikke feilinformer andre. Så er det greit om du forstår innholdet i det du linker til;

Nærmere 20 tillitsvalgte for de snaut 100 legene som fortsatt er ansatt i Oslo kommune, deltok på informasjonsmøtet om lokale forhandlinger og særbestemmelser i Oslo.

De tillitsvalgte representerte alle de gruppene som fortsatt er tilknyttet Oslo kommune. I tillegg deltok styremedlemmer for Alment praktiserende lægers forening, Norsk arbeidsmedisinsk forening og Norsk overlegeforening.

Av de om lag 100 legene som fortsatt er ansatt i Oslo kommune etter at sykehuslegene fra 1.1. 2002 gikk over til helseforetakene, er ca. halvparten ansatt ved allmennseksjonen på legevakten. De øvrige er bydelsoverleger, noen få fastlønnede allmenn-leger, sykehjemsleger eller ansatte ved Mario og Olafiaklinikken. I tillegg er det noen bedriftsleger, to ved Helsevernetaten og et par enkeltleger.

Det er altså kun en liten del som kun er ansatt i kommunen, de er tilknyttet rene kommunale tjenester. Og dette er Oslo Kommune, i de resterende kommunene i dette landet, med langt mindre befolkningsgrunnlag er det ofte ikke rene legevaktsleger eller sykehjemsleger i det hele tatt. Skulle alle fasteleger i landet vært fullt ansatt og lønnet av kommunen, hadde flere kommuner gått konkurs. 

Dette tror jeg ikke noe på.

Annonse
Skrevet

Hva slags belegg har du for å skrive dette? Eller er det bare ren synsing? 

Skrevet

En fastlege er lege med spesialisering i allmennmedisin...

Anonymous poster hash: 6de62...be0
Skrevet

Hva slags belegg har du for å skrive dette? Eller er det bare ren synsing? 

La ved en link et tidligere innlegg som bekrefter det jeg sier.

Skrevet

La ved en link et tidligere innlegg som bekrefter det jeg sier.

Du har som sagt ikke peiling, og hva du tror er egentlig lite relevant. Men siden du driver med feilinfo til andre og artikler tydeligvis er det eneste du forstår, så får du lese disse som jeg liker til under.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/03/17/169492/unge-leger-skremmes-vekk-fra-fastlegeordningen

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/03/16/169425/virkeligheten-kom-som-en-krasjlanding

Skrevet

Hvor vanskelig er det å utdanne seg som lege? Lønner det seg i det store og hele, i forhold til utdanning, arbeidstimer etc...?

Anonymous poster hash: 9178d...9ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...