Gå til innhold

Innsyn i journal etter foreldres bortgang

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt inspirert av den andre tråden...

Kan man få innsyn i journaler etter en pasient er gått bort?

En av mine foreldre døde for 18 år siden. Jeg var da bare 6 år. Kan jeg nå pr dags dato få innsyn i legejournaler og journaler fra sykehus osv? Hvor hendvender jeg meg isåfall?

Anonymous poster hash: 0922f...ff4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme. Mamma døde for 10 år siden og jeg vil gjerne se journal fra lege og sykehus.

Så bump :)

Skrevet

Ja, det mener jeg du kan så lenge du er over 18.

Min mor fikk se sin mors journaler. Da skulle hun riktognok vite om sykdommen hun døde av var arvelig. Men det er vel ofte en grunn til at man vil se journalen.

Gjest ulvepopcorn
Skrevet (endret)

Ja, det kan du. 

Nærmeste pårørende har som hovedregel rett til innsyn i journal etter pasientens død, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 femte ledd. Unntaket er hvis «særlige grunner» tilsier noe annet. Disse særlige grunnene er gjerne forhold knyttet til pasienten selv og hva han/hun kanskje ikke hadde ønsket at pårørende/andre skulle vite.

Opplysninger om en annen enn den avdøde pasienten selv og deg som krever innsyn (for det kan jo skje at opplysninger om deg står i en forelders journal) - for eksempel opplysninger om en av søsknene dine - vil være «noens personlige forhold» som er underlagt taushetsplikt etter forvaltningslovens § 13 første ledd nr. 1, jf. offentleglova § 13 første ledd. Videre har alle som er helsepersonell taushetsplikt om «alt» de får vite om i kraft av å være helsepersonell, jf. helsepersonelloven § 21.

Den som skal utgi journalen kan dermed sensurere deler av den for den som ber om innsyn. Vedkommende bør ta en helhetsvurdering på det veid opp mot taushetsplikten sin. Henvend deg til det aktuelle sykehus/legekontor, og be om innsyn. Det er ikke noe formkrav på det, men anbefaler deg å skrive en kort skriftlig henvendelse, med hvem du er, hvem sin journal du vil ha innsyn i og hvorfor (at du er pårørende). Da blir det lettere for helseforetaket å holde oversikten :) Lykke til!

PS. Jeg er ikke kjent med hvor lenge journaler og slikt må/skal oppbevares. Mange av dere som spør hadde jo foreldre som gikk bort for en god stund siden - før de kanskje fikk eletroniske systemer. Men forhør dere med sykehuset/legekontoret! 

Endret av ulvepopcorn
Skrevet

Så dersom mor eller far hadde store psykiske problemer på slutten av sitt liv. Vil det da være fritt frem for avkommet å lese hele journalen deres?

Jeg er ikke TS.

Anonymous poster hash: 4c831...910

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Så dersom mor eller far hadde store psykiske problemer på slutten av sitt liv. Vil det da være fritt frem for avkommet å lese hele journalen deres?

Jeg er ikke TS.

Anonymous poster hash: 4c831...910

I utgangspunktet ja, dersom ikke helsepersonellet / den som leverer ut journalen enten finner grunn til å tro at avdøde ikke ville ønsket det eller at informasjonen inneholder opplysninger om andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...