Gå til innhold

Hvorfor sier noen nei til organdonasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt egentlig. Hvis noen ikke har noen problemer med å donere, så ser jeg ikke helt hvorfor det blir feil av meg å ta imot. Alle velger selv om de vil donere eller ikke.

Anonymous poster hash: 5b888...cba

Det er sånne som deg som er selve betydningen av usympatisk egoist. Det er helt i orden at man ikke er villig å donere, så lenge man ikke tar i mot om man trenger det. Men å få sjansen til å leve et langt liv på bekostning av at noen andre har dødd og villig gitt deg sine organer, når du selv gir en faen i andre mennesker er hårreisende. Håper karma tar deg og treffer deg der du fortjener det!

Anonymous poster hash: da605...463

• Liker 2
Skrevet

Fordi det er underskudd på donorer. Du har ikke noe imot å la noen som hadde vært villige til å donere dø ved å ta imot organet de også trenger, men du vil ikke donere selv.

Anonymous poster hash: dc3fd...2b2

Jeg vet det er underskudd på donorer. Men jeg ser ikke problemet med at folk som ikke donerer selv får ta imot organer. Det er helt frivillig å donere. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke donor ettersom jeg ikke kan kontrollere hvem mine organer går til. Pedofile og mordere har jeg for eksempel ingen interesse av at skal få mine organer, men hvis jeg i framtiden kan forsikre meg at organene går til ikke-kriminelle folk så skal jeg mer enn gjerne stelle meg i kø. 

Er av samme grunn heller ikke blodgiver i Norge, dessverre. Men jeg er giver i et annet land via et privat helsefirma, hvor vi har skrevet kontrakt på hvem som kan være mottaker. 

Anonymous poster hash: 4298f...d88
Skrevet

Jeg vet det er underskudd på donorer. Men jeg ser ikke problemet med at folk som ikke donerer selv får ta imot organer. Det er helt frivillig å donere.

Grunnen står som setning nr 2 i teksten du siterte. Det gjør deg til kroneksempelet på en egoist.

Skrevet

Jeg er ikke donor ettersom jeg ikke kan kontrollere hvem mine organer går til. Pedofile og mordere har jeg for eksempel ingen interesse av at skal få mine organer, men hvis jeg i framtiden kan forsikre meg at organene går til ikke-kriminelle folk så skal jeg mer enn gjerne stelle meg i kø.

For en dårlig unnskyldning. Det er en så ufattelig liten del av befolkningen som er mordere eller pedofile at sjansen for at det kommer til å skje er tilnærmet 0. I praksis vil det etter all sannsynlighet være en helt vanlig mor, far, søster eller bror som dør fordi du ikke vil donere.

• Liker 3
Skrevet

Grunnen står som setning nr 2 i teksten du siterte. Det gjør deg til kroneksempelet på en egoist.

Da får det lages et system på at kun de som er donorer selv, kan få lov å motta organer, om det er så forferdelig å benytte seg av retten til å motta organer som er donert frivillig bort. 

• Liker 1
Skrevet

Så mange komplett irrasjonelle mennesker det finnes. "Orker ikke tanken på"....Vel, du er død, og tenker ikke lenger. Det har overhodet ingen betydning for deg hva som skjer med kroppen din etter at du er død, for det merker du ikke noe til, uansett hva du tenker om saken nå mens du er i live. Det blir jo bare et helt fjernt argument.

De som ikke ønsker å være donorer, er utrolig egoistiske, det finnes ikke noe annet ord for det. All verdens bortforklaringer hjelper ikke, det er egoismen som snakker. Helt utrolig at man skal tviholde på organer for å være intakt for å kremeres eller ligge i jorda og råtne, når man kunne reddet liv, gitt folk synet tilbake eller helbredet alvorlig syke. Når man attpå til sier man godt kan ta i mot organer, men ikke vil donere selv, da er man virkelig bunnløst egoistisk.

Skrevet

Men det er jo ingen som kommer til å stoppe meg, ergo må jeg ta det ansvaret selv.

Anonymous poster hash: 258f4...842

Viss du er syk og har diagnose som leger vet om/kan finne ut om så blir det jo selvfølgelig stoppet. De tar ikke organer bare fordi, det er en rekke avanserte tester som må gjøres. 

Hvor går grensen for å redde liv? Ved å bruke døde mennesker som reservedeler til andre mennesker?

For bare noen tiår siden, var ikke dette mulig, teknologien og forskningen gjør det i dag mulig, men er dette etisk forsvarlig?

Anonymous poster hash: 0695a...455

Grensen for å redde liv? Kan man redde et liv er det ingen grense mener nå jeg. Man bruker Gud-gitte evner innenfor medisinsk forskning og personlige evner (ja jeg tror det er gitt av en høyere makt da det er et vidunder at en person har talent til å operere og redde et liv) og bruker de nyeste og sikreste metoder for å redde et menneske med organer man selv ikke bruker. Det er en siste gave man kan gi, en ting som gjør ens egen død litt mer meningsfull. Nei det var ikke mulig før, men det er ikke lenge siden visse vaksiner, kreftbehandlinger og medisiner også ikke eksisterte. Skal man tvile på disse fordi de er nyere oppfunnet og kanskje et "etisk dilemma", mtp at man "leker Gud", og baner nye veier innenfor medisinsk forskning og pleie? 

Er av samme grunn heller ikke blodgiver i Norge, dessverre. Men jeg er giver i et annet land via et privat helsefirma, hvor vi har skrevet kontrakt på hvem som kan være mottaker. 

Anonymous poster hash: 4298f...d88

Så fantastisk det må være å se verden så sort-hvitt. En fordel av å jobbe innen helsevesenet er å se verden i grå, man er pliktet til å hjelpe alle, vise omsorg og redde alles liv, uansett deres synder. Dom får dommere og rettsvesenet ta seg av. Redde et annet menneskes liv er alles plikt, om man kan. Og viss du aner hvor ytterst liten prosent av befolkningen som befinner seg innen den kategorien du nevner, og hvilke type mennesker som faktisk er i kø for hjelp, så ville du tenkt annerledes. Men ignoranse er en grei unnskyldning.. 

Anonymous poster hash: 97dd6...734

• Liker 1
Skrevet

Som det står i overskriften, lurer jeg på hvorfor noen sier nei til organdonasjon. Hvorfor?

Anonymous poster hash: 5e83a...fb2

Det er ikke din business hva andre velger å gjøre med kroppen sin. Hvorfor bøyer folk seg for politisk korrekthet?

• Liker 1
Skrevet

Så fantastisk det må være å se verden så sort-hvitt. En fordel av å jobbe innen helsevesenet er å se verden i grå, man er pliktet til å hjelpe alle, vise omsorg og redde alles liv, uansett deres synder. Dom får dommere og rettsvesenet ta seg av. Redde et annet menneskes liv er alles plikt, om man kan. Og viss du aner hvor ytterst liten prosent av befolkningen som befinner seg innen den kategorien du nevner, og hvilke type mennesker som faktisk er i kø for hjelp, så ville du tenkt annerledes. Men ignoranse er en grei unnskyldning.. 

Det er likevel ingen plikt i å være organdonor.

Anonymous poster hash: aa732...7f3

• Liker 1
Skrevet

Det er likevel ingen plikt i å være organdonor.

Nei, det er det ikke. Men "du skal ikke drepe" er en god indikasjon på hva Gud tenker om å ende andres liv, og kan man stoppe dette ved organdonasjon så er det noe man burde gjøre,. 

Skrevet

Nei, det er det ikke. Men "du skal ikke drepe" er en god indikasjon på hva Gud tenker om å ende andres liv, og kan man stoppe dette ved organdonasjon så er det noe man burde gjøre,. 

Jeg er ikke kristen og tror derfor ikke på Gud.

• Liker 2
Gjest Marsvinet
Skrevet

Kan de som sier nei til organdonasjon få blod/organer selv?

Skrevet

Da får det lages et system på at kun de som er donorer selv, kan få lov å motta organer, om det er så forferdelig å benytte seg av retten til å motta organer som er donert frivillig bort.  Anonymous poster hash: 5b888...cba

Systemet du skisserer vil ikke fungere. De som trenger organer er for syke til å kunne donere organer. Og hvordan skal man da kunne kontrollere at en mottaker ikke lyver og sier at personen er villig til å gi organer for å få organer?

At ikke hvem som helst får hva som helst av organer kan dere google dere frem til Tove Pedersen og hennes kamp for å få nye lunger. Noe hun ikke rikk på grunn av sin fortid. Hun valgte å reise utenlands for å avslutte livet sitt.

Anonymous poster hash: 0695a...455

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen krav om at man skal gi noe for å få noe. Trenger du et organ, vil du få det om det finnes et tilgjengelig for deg, uansett om du er organdonor eller ei. Det er en rent medisinsk vurdering, og that's it.

Men man kan jo undres over holdningene noen har..

Annonse
Skrevet

Uheldigvis ja, noe som er galt på flere nivåer og er totalt blottet for medmenneskelighet.

Anonymous poster hash: da605...463

• Liker 1
Skrevet

Som jehovas vitne så mener jeg at gud har gitt oss de kroppsdelene vi trenger og det å bytte dem mellom andre mennesker er en unatrulig synd.

Dette ville du også ment hvis barnet ditt var hjertesykt og ville dødd uten nytt hjerte.  Da ville du selvsagt latt barnet dø.....fordi barnet hadde jo de kroppsdelene det trengte...

• Liker 2
Skrevet

Dette ville du også ment hvis barnet ditt var hjertesykt og ville dødd uten nytt hjerte.  Da ville du selvsagt latt barnet dø.....fordi barnet hadde jo de kroppsdelene det trengte...

En skal aldri tvile på guds plan.

Skrevet

Det er overhode ikke alle dødsfall som gjør donasjon mulig, noe det virker som at mange tror. En del kriterier må oppfylles.

Det er og andre krav for å gi organer enn for å gi blod. Selv om man har ymse sykdommer som ikke tillater blodgivning, så kan det fortsatt hende at organer kan brukes.

Selv om f.eks lungene er astmasyke, så kan kanskje hjerte og nyrer brukes.

Sier man seg villig til å donere et organ, så må man ikke si seg villig til å donere alt.

Jeg vet med meg selv at om jeg hadde kommet i en situasjon der jeg måtte si ja eller nei på vegne av noen jeg er glad i, så ville tanken på at andre fikk en ny sjanse i livet gjøre min kjæres død mindre meningsløs.

Jeg har vert i en ulykke som i ytterste konsekvens kunne resultert i at foreldrene mine hadde fått spørsmål om donasjon. (altså, jeg ble ikke livstruende skada, men det fikk i alle fall meg som daværende sekstenåring til å tenke på at livet ikke varer evig) Jeg kom fram til at jeg har jo ikke bruk for organer i grava, og gav beskjed om at jeg ønska at det som kunne brukes, skulle brukes.

Her er forøvrig en del spørsmål og svar på organdonasjon.no, som kan være greit å lese når man tenker over standpunktet sitt.

https://organdonasjon.no/faq/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...