Gå til innhold

Dåp eller navnedag


vl800

Anbefalte innlegg

For meg blir det ikke aktuelt med noen barnedåp om jeg skulle få barn.

Et barn er i utganspunktet ikke kristent, og som Maiken sier, selv i konfirmasjonsalder er man ofte for ung til å ha gjennomtenkte standpunkt i forhold til religion.

Jeg ble selv døpt som barn. Da jeg kom i konfirmasjonsalder hadde jeg mine tvil til at kristendommen var det rette for meg, men som "alle andre" gikk jeg til konfirmantundervisning. Tanken om borgelig konfirmasjon slo meg, men det ble for tungvint. Jeg måtte reise lenger bl.a. Etter endt konfirmantundervisning var jeg HELT sikker i min sak. Jeg var definitivt ikke kristen. Men hadde jeg kommet meg gjennom all den undervisningen så skulle jeg jaggu ha penga også.

Dette viser jo litt hvor umodent en 14 åring til tider kan tenke.........

Hadde jeg ikke vært døpt, så hadde jeg nok ikke blitt konfirmert heller. Da hadde jeg virkelig måttet tenke igjennom om konfirmasjon var det riktige. Tror ikke det er mange i den alderen, umoden eller ikke, som velger å døpes hvis de ikke er kristne.

Enden på visa ble at jeg etterhvert følte at det ble feil å stå i statskirken og jeg meldte meg ut da jeg var 18.

Så skulle jeg noengang få barn, så får de selv ta avgjørelsen om de vil stå innmeldt i kirken eller ikke.

Dette med å ha en fest for å feire barnet blir noe helt annet og etter min mening helt på sin plass. Det "binder" jo ikke barnet til noe som helst.

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...