AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #1 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg sluttet for mange år siden å spise laktose fordi jeg fikk angst og depresjoner av det. Jeg leste meg tydeligvis ikke godt nok opp på det for jeg har blitt mer og mer syk ettersom årene har gått. Nå har jeg lest meg opp igjen og ser at mange som må kutte ut laktose mangler Jod da det er der i hovedsak vi får i oss dette. Skal nå begynne på Jod-tilskudd. Og da til spørsmålet mitt, er det noen som har vært i samme problemstilling og hvor lang tid det evnt tar før jeg kan begynne å merke endring etter å begynne inntak av dette? Og evnt hvor mye tok/tar dere? Anonymous poster hash: f8a66...72f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #2 Skrevet 23. oktober 2015 Spiser du salt med jod? Tang og alger har også jod i seg (innvandrerbutikker har sånne kjmpegod algechips som går ned på høy hals her i huset). Vet ikke om det er jod i fisk? Anonymous poster hash: 70dbf...a67
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #3 Skrevet 23. oktober 2015 Har du fått påvist jodmangel, eller er det bare noe du tror? Anonymous poster hash: 743a5...b0d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #4 Skrevet 23. oktober 2015 jeg har vært hos ernæringsfysiolog Anonymous poster hash: f8a66...72f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #5 Skrevet 23. oktober 2015 Kan man ta blodprøver og sånt med ernæringsfysiolog? Anonymous poster hash: 70dbf...a67
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #6 Skrevet 23. oktober 2015 Huff, ikke for å virke utakknemlig til dere som svarer, men det er ikke det spørsmålet mitt er. jeg lurer på om noen har vært borti dette før og hvor mye som er tatt og hvor lang tid det tar. Alt er gjort helt korrekt, blodprøver på sykehus, hos lege, oppfølging av ernæringsfysiolog så det skal dere ikke "bekymre" dere for. Jeg bare lurer på om jeg kan forvente bedring om 1 uke, 1 måned, 1 år, om det er noen som har vært i samme situasjon. Anonymous poster hash: f8a66...72f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #7 Skrevet 23. oktober 2015 Huff, ikke for å virke utakknemlig til dere som svarer, men det er ikke det spørsmålet mitt er. jeg lurer på om noen har vært borti dette før og hvor mye som er tatt og hvor lang tid det tar. Alt er gjort helt korrekt, blodprøver på sykehus, hos lege, oppfølging av ernæringsfysiolog så det skal dere ikke "bekymre" dere for. Jeg bare lurer på om jeg kan forvente bedring om 1 uke, 1 måned, 1 år, om det er noen som har vært i samme situasjon. Anonymous poster hash: f8a66...72f Dette skal ernæringsfysiologen din svare på. H*n kjenner til din anamnese og verdiene dine. Anonymous poster hash: 743a5...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #8 Skrevet 23. oktober 2015 Det dette har lært meg er at jeg nå har forsøkt meg på noen tråder her, men man får aldri noe hjelp her inne. KG er mest for bråkebøtter og kverulanter som vil diskutere alt og tråkke mennesker mest mulig ned i søla. Jeg har nå lest KG en stund og tenkte at jeg kanskje kunne få noen gode råd her, men det får man jo ikke. Leste akkurat en tråd nå om ei jente som var sykemeldt og folk kasta seg over henne som ulver over døtt kjøtt, så KG er ikke noe for meg gitt. Får aldri svar på det man spør om alikevel. Takk for meg. Anonymous poster hash: f8a66...72f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #9 Skrevet 23. oktober 2015 Det dette har lært meg er at jeg nå har forsøkt meg på noen tråder her, men man får aldri noe hjelp her inne. KG er mest for bråkebøtter og kverulanter som vil diskutere alt og tråkke mennesker mest mulig ned i søla. Jeg har nå lest KG en stund og tenkte at jeg kanskje kunne få noen gode råd her, men det får man jo ikke. Leste akkurat en tråd nå om ei jente som var sykemeldt og folk kasta seg over henne som ulver over døtt kjøtt, så KG er ikke noe for meg gitt. Får aldri svar på det man spør om alikevel. Takk for meg. Anonymous poster hash: f8a66...72f Men kjære deg. Hvorfor spør du på et forum, hvor du ikke aner kompetansen til folk. Det er snakk om HELSEN din! Da vender du deg mot fagfolk, her din ernæringsfysiolog for hjelp. Ikke internet! Anonymous poster hash: 743a5...b0d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #10 Skrevet 23. oktober 2015 Dette må legen din svare deg på. Han ser på hvor mye jod som finnes i din døgnurin og hva du spiser. Vi får i oss mest jod fra meieriprodukter og fisk/skalldyr. Det kan ta lang tid å komme opp på normale verdier, men dette kan legen din fortelle deg mer om. Anonymous poster hash: 5afc5...5ce 1
_LanciA_ Skrevet 23. oktober 2015 #11 Skrevet 23. oktober 2015 Har hatt jodmangel. Måtte pisse på bøtte et døgn for å sjekke det😂 Heldigvis ikke fått struma. Manglet d, b12 og folat i tillegg til jodmangel. Fikk skreddersydd diett og kosttilskudd hos lege/ernæringsfysiolog. Tok tid med å få alt opp igjen. Men jeg følte meg ganske raskt litt bedre når jeg fikk fjernet alt som gjorde meg syk. Jeg tåler ikke melkeprotein, gluten, egg og gjær, så alt jeg spiste kom i retur før. Må alltid passe på å få i meg jod så spiser en del mager fisk og passe på med prøver at alt holder seg stabilt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå