AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #1 Skrevet 23. oktober 2015 Hei. Visste ikke hvor jeg skulle poste denne, så det ble her. Jeg sliter veldig med å sove en hel natt, våkner jeg ila natta så får jeg ikke sovnet igjen. Jeg går på dagpenger fra NAV, så har ikke arbeid for tiden. Det betyr ikke at jeg sover hele dagen - derfor er det så frustrerende at jeg ikke får sove på natten! Trener også mandag til fredag, 2 timer hver dag med svømming i svømmeklubb. Er så klart ganske sliten etter mange tusen meter og får sove, men våkner etter 2-3 timer... Har atarax, (allergimedisin som er søvndyssende) men bruker de sjelden fordi da er jeg svimmel og uopplagt dagen etter på. Vanligste måten jeg sovner på er å lese bok og legger meg i 21.30 tiden. Noen som har gode tips/råd å gi? Jeg forskyver så klart døgnrytmen med dette tullet her. Anonymous poster hash: 42d25...3c7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #2 Skrevet 23. oktober 2015 asmr Anonymous poster hash: 19975...955
bruker_K Skrevet 23. oktober 2015 #3 Skrevet 23. oktober 2015 har du prøvd naturmedisin? fås på helsekost. eventuelt får du spør om noe nytt fra legen du kan såve på.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #4 Skrevet 23. oktober 2015 Har du prøvd å onanere? Anonymous poster hash: 614be...c98
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #5 Skrevet 23. oktober 2015 har du prøvd naturmedisin? fås på helsekost. eventuelt får du spør om noe nytt fra legen du kan såve på. Ja har prøvd, husker ikke hva det het men hjalp lite. Vil så klart helst sovne selv uten hjelp, men takk for svar Anonymous poster hash: 42d25...3c7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #6 Skrevet 23. oktober 2015 Har du prøvd å onanere?Anonymous poster hash: 614be...c98 Haha ja, hjelper ikke Anonymous poster hash: 42d25...3c7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #7 Skrevet 23. oktober 2015 asmrAnonymous poster hash: 19975...955 Søkte opp og ut i fra wikipedia forstod jeg at dette er/kan sammenlignes med "søvnhypnose"? Har forsøkt mange ganger å falle i søvn til stemmer/lyder på youtube uten at det fungerer. Problemet er vel heller at jeg våkner etter et par timer og ikke får sove igjen, ikke selve innsovningen. Spennende tema du tok opp Anonymous poster hash: 42d25...3c7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #8 Skrevet 23. oktober 2015 asmr og 4-5-7 teknikken Anonymous poster hash: b2804...8bf
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #9 Skrevet 23. oktober 2015 Merkelig at du våkner igjen. Tar det lang tid å sovne på nytt,eller går det greit? Kan det være at du legger deg for tidlig? Du kan jo forsøke å holde deg våken til ca 23.00 en periode bare for å se hva som skjer? Hvis jeg sovner tidlig våkner jeg alltid på natta og føler meg uthvilt, blir nesten som en middagslur. Er forferdelig å slite med søvn, så jeg håper det ordner seg. Anonymous poster hash: e94b9...9db
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #10 Skrevet 23. oktober 2015 God lufting på rommet? Rett temperatur? Har du hvite vegger på soverommet kan dette også forstyrre søvnen. Anonymous poster hash: da476...154
Gjest supernova_87 Skrevet 23. oktober 2015 #11 Skrevet 23. oktober 2015 Det er mange gode søvnhygiene-tips på sovno.no. Prøv å følge dem. Spesielt å ikke sjekke klokka når du våkner om natta. Ikke skru på lys når du våkner. Stå opp til samme tid hver dag, også i helgene, selv når du ikke har sovet. Etter hvert vil du forhåpentligvis sove lenger.
goodbye_kitty Skrevet 23. oktober 2015 #12 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg sliter også veldig mye med søvn, og det jeg syns fungerer best har vært søvnrestriksjon. Sånn gjorde jeg: holdt meg våken til 03.00 den første natta, sto opp kl 07.00 som jeg vanligvis pleier. Neste natt la jeg meg en halvtime tidligere, sto opp til samme tid, og sånn holdt jeg på til jeg endte på midnatt og sov til kl 07.00. Egentlig skal man bruke lengre tid- kl 03.00 hele første uka, 02.45 den neste osv. Men jeg syns ikke jeg trengte å holde på så lenge. Det er helt forferdelig mens det står på, men du verden så bra søvn jeg fikk.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #13 Skrevet 23. oktober 2015 Merkelig at du våkner igjen. Tar det lang tid å sovne på nytt,eller går det greit? Kan det være at du legger deg for tidlig? Du kan jo forsøke å holde deg våken til ca 23.00 en periode bare for å se hva som skjer? Hvis jeg sovner tidlig våkner jeg alltid på natta og føler meg uthvilt, blir nesten som en middagslur. Er forferdelig å slite med søvn, så jeg håper det ordner seg. Anonymous poster hash: e94b9...9db Hei. Ja det tar 5-6 timer å sovne igjen. Jeg prøver å legge meg på forskjellig tidspunkt avhengig av hvor sliten jeg er, men det er nytteløst. Våkner etter 2-3 timer. Jeg våkner sjeldent uthvilt og det er utrolig tungt. Var hos fysioterapeut i dag, han sa jeg måtte finne ut hvorfor jeg var så anspent når jeg skulle sove. Han kjente på muskulaturen i nakken at det var stramt, men allikevel er jeg myk. Skal fortsette med behandling selv om jeg fikk spenningshodepine etter å ha vært hos han. TSAnonymous poster hash: 42d25...3c7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #14 Skrevet 23. oktober 2015 God lufting på rommet? Rett temperatur? Har du hvite vegger på soverommet kan dette også forstyrre søvnen. Anonymous poster hash: da476...154 Hei, ts her. Jeg har det kaldt på soverommet og sover med sommerdyne fordi jeg er alltid så varm. Har sjekket stoffskiftet ift til dette - alt normalt. Hvite vegger er det, men ser ikke det når lyset blir slukket Skal gjøre et søk på farger. Takk for innspill. Anonymous poster hash: 42d25...3c7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #15 Skrevet 23. oktober 2015 Det er mange gode søvnhygiene-tips på sovno.no. Prøv å følge dem. Spesielt å ikke sjekke klokka når du våkner om natta. Ikke skru på lys når du våkner. Stå opp til samme tid hver dag, også i helgene, selv når du ikke har sovet. Etter hvert vil du forhåpentligvis sove lenger. Ts her. Takk, skal sjekke ut den siden. Anonymous poster hash: 42d25...3c7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #16 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg sliter også veldig mye med søvn, og det jeg syns fungerer best har vært søvnrestriksjon. Sånn gjorde jeg: holdt meg våken til 03.00 den første natta, sto opp kl 07.00 som jeg vanligvis pleier. Neste natt la jeg meg en halvtime tidligere, sto opp til samme tid, og sånn holdt jeg på til jeg endte på midnatt og sov til kl 07.00. Egentlig skal man bruke lengre tid- kl 03.00 hele første uka, 02.45 den neste osv. Men jeg syns ikke jeg trengte å holde på så lenge. Det er helt forferdelig mens det står på, men du verden så bra søvn jeg fikk. Hmmm interessant. I og med at jeg trener mye så trenger jeg den søvnen jeg kan få. Søvnrestriksjon høres ut som tortur for min del så det har jeg ikke lyst til å prøve. Sliter også med spenninger i nakke, skuldre og hender (lager knyttneve automatisk) og derfor heller jeg mot avspenningsteknikker i stedet for å bli mer anspent. TsAnonymous poster hash: 42d25...3c7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #17 Skrevet 23. oktober 2015 asmr og 4-5-7 teknikkenAnonymous poster hash: b2804...8bf Hørte på noen av de asmr videoene på youtube i går. Slike lyder er det jeg kaller mareritt-lyder så jeg klarte ikke høre på. Skal sjekke ut 4-5-7 teknikken. Er det pusteteknikken som skal få deg til å bli trøtt? Har i så fall prøvd den mange ganger uten hell. I en periode prøvde jeg hver kveld å telle fra 100-0, kom alltid til 0... Så har jeg lastet ned forskjellige søvnapper, både med beroligende musikk og de som overvåker søvnen. Helvette dette er frustrerende. TsAnonymous poster hash: 42d25...3c7
Gjest supernova_87 Skrevet 23. oktober 2015 #18 Skrevet 23. oktober 2015 Ts her. Takk, skal sjekke ut den siden.Anonymous poster hash: 42d25...3c7 Hvis ingen av rådene du har fått her hjelper så kunne du prøvd å få lånt en lyslampe, slike med veldig sterkt lys. De brukes for å hjelpe med døgnrytmeforstyrrelser. (Også brukt mot vinterdepresjon tror jeg.) Grunnen til at jeg sier låne er fordi de er ganske dyre, og i tilfelle det heller ikke hjelper. Vet ikke helt hvor du kan låne noe sånt, kanskje spørre legesenteret, eller psykiatrisk poliklinikk.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #19 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg tror du legger deg for tidlig. Kroppen er ikke trøtt nok, rett og slett. Prøv å vær våken til kl 23 hver kveld. Anonymous poster hash: 72451...78f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå