Gå til innhold

Spørsmål om hamster

Anbefalte innlegg

Skrevet

hamster er vel ikke for barn nei.. De er ikke spesiellt barnevennlige.De er nattdyr opprinnelig. De kan også fint drepe hverandre om de ikke liker burkameraten.

Marsvin trenger mye mer omsorg,de skal ut av burene mange timer hver dag.Disse burene en får kjøpt på butikker er som oftest for små..

Ville ventet med dyr jeg

Ventet til hva?

Anonymous poster hash: 8611a...97c

Skrevet

Forresten. Hvordan kan et akvarium bli varmt? Har ikke akkurat lysarmatur på :) og på norsk hamster forening sin side elns står akvarium listet spm buralternariv.

Skrevet

Har hatt hamster en gang, og det blir ikke flere ganger for å si det slik. Pisslukt av en annen verden, selv om vi gjorde rent buret hver uke, oftest to ganger i uka. Det tok minimum en halvtime hver gang, å vaske ned hele greia og skifte sagflis og vatt. For et styr! I tillegg var den umulig å temme på noe vis, så den måtte håndteres med hansker, og det var en utfordring å få den inn og ut av buret ved nedvask av buret. Umulig å kose med den!

Da den ble funnet død i buret etter 2 år syntes jeg synd på hamsteren, men jeg kan ikke si jeg savnet arbeidet med den, ei heller lukten.

Har to hunder og 3 katter, og det er i grunn ikke halvparten så mye styr som den hamsteren. Hamster kommer aldri inn i mitt hus igjen.

Anonymous poster hash: 285c4...417

Skrevet

Har hatt hamster en gang, og det blir ikke flere ganger for å si det slik. Pisslukt av en annen verden, selv om vi gjorde rent buret hver uke, oftest to ganger i uka. Det tok minimum en halvtime hver gang, å vaske ned hele greia og skifte sagflis og vatt. For et styr! I tillegg var den umulig å temme på noe vis, så den måtte håndteres med hansker, og det var en utfordring å få den inn og ut av buret ved nedvask av buret. Umulig å kose med den!

Da den ble funnet død i buret etter 2 år syntes jeg synd på hamsteren, men jeg kan ikke si jeg savnet arbeidet med den, ei heller lukten.

Har to hunder og 3 katter, og det er i grunn ikke halvparten så mye styr som den hamsteren. Hamster kommer aldri inn i mitt hus igjen.

Ok...

Skrevet

Ja, tenkte på syrisk. Er det ikke den vanlige?

Syrisk hamster er blant de mest vanlige ja. De skal helst være alene.

Marsvin kan vel ikke gå fritt? Kan ikke ha katt eller hund. Kaniner har jeg allerede ;) men de bor ute og har det flott ute i 16 kvm gård.

Marsvin kan fint gå fritt! De burde ha et bur hvor de har alt de trenger, men om man lar det stå åpent kan de gå inn og ut som de vil. Dette er helt klart det mest optimale, men krever at man da har marsvin-sikret området de har tilgjengelig.

Forresten. Hvordan kan et akvarium bli varmt? Har ikke akkurat lysarmatur på :) og på norsk hamster forening sin side elns står akvarium listet spm buralternariv.

Man får ikke samme utlufting i et akvarie som man vil få i et sprinkelbur. Om det får sol på seg vil det bli svært varmt. Jeg vil helt klart anbefale sprinkelbur.

Jeg har hatt flere hamstre, og kjenner mange som har/har hatt. Har aldri opplevd det slik som du beskriver her. De er ganske sky av seg, og mange krever tålmodighet og ro i tilvenningsfasen. Dette er forresten enda ett argument for å kjøpe fra oppdretter, de er gjerne mye mer håndtamme enn de man kjøper i dyrebutikk. Voldsom lukt har jeg aldri opplevd, men jeg har kjøpt litt dyrere strø som kanskje absorberer lukt bedre enn hva flis gjør. Så det kan anbefales, husker dessverre ikkehva det heter, men dyrebutikkene har et godt utvalg av forskjellige typer strø.

Og en viktig ting: Hamstere skal ALDRI ha vatt! Selv om de selger det i dyrebutikk og går god for det der. Det er kjempefarlig, hamsterne kan sette seg fast, og mang et hamster har mistet et ben fordi det har surret seg fast i vatt og ikke kommet seg løst. De kan også bli kvalt når de hamstrer det.

Skrevet

Kjenner jeg blir litt skremt fra hele tanken :)

Skrevet

Ville hatt den på et litt rolig sted ja, men tåler såklart dagligdags støy. Har hatt både tamme og utamme hamstere(ikke i den grad at de bet). Den jeg hadde som liten og brukte mye tid på kom springende ut av huset sitt når han hørte jeg var i nærheten og klatret opp armen min når jeg tok ned hånden. Vi hadde den ute om sommeren, og den fikk flere timer løs hver dag. Det var et lykkelig hamsterhold. :P 

Skrevet

Kjenner jeg blir litt skremt fra hele tanken :)

Det synes jeg ikke du skal bli! :)

Hamstere er supre smårollinger, så lenge man har satt seg inn i godt hamsterhold. Kjøp fra oppdretter, de er som sagt mer tamme og mer vandt til håndtering. De krever ikke all verdens, de må ha litt oppmerksomhet og helst litt trim utenfor buret på daglig basis. Prøv evt en hamsterball om du ikke har mulighet til å holde den under oppsyn, og du er redd for å la den utforske helt på egenhånd. Det finnes mye strø som er lukt-absorberende, det koster litt mer, men kostnadene rundt hamsterhold er svært små sammenlignet med de fleste andre dyrehold.

Skrevet

Ventet til hva?

Til barna er så store at de kan ta godt vare på en kanin,marsvin eller hund/katt?

Det kommer ansvar inn i bildet,og det må egentlig være foreldrene som ønsker et dyr,da det er de som må ha det økonomiske ansvaret.Og vite nok om et dyr til å ta godt vare på det ,når poden er lei ;)

Skrevet

Til barna er så store at de kan ta godt vare på en kanin,marsvin eller hund/katt?

Det kommer ansvar inn i bildet,og det må egentlig være foreldrene som ønsker et dyr,da det er de som må ha det økonomiske ansvaret.Og vite nok om et dyr til å ta godt vare på det ,når poden er lei ;)

Er det 4. Gangen jeg skriver at det ikke er til barna? :P

• Liker 2
Skrevet

Det synes jeg ikke du skal bli! :)

Hamstere er supre smårollinger, så lenge man har satt seg inn i godt hamsterhold. Kjøp fra oppdretter, de er som sagt mer tamme og mer vandt til håndtering. De krever ikke all verdens, de må ha litt oppmerksomhet og helst litt trim utenfor buret på daglig basis. Prøv evt en hamsterball om du ikke har mulighet til å holde den under oppsyn, og du er redd for å la den utforske helt på egenhånd. Det finnes mye strø som er lukt-absorberende, det koster litt mer, men kostnadene rundt hamsterhold er svært små sammenlignet med de fleste andre dyrehold.

Ok :) men finner ingen oppdrettere?

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Ok :) men finner ingen oppdrettere?

Her er noen ihvertfall: http://www.hamsterforening.no/?page_id=746

Du må ikke kjøpe via oppdretter, men det er sannsynligvis et bedre kjøp. Om du velger å kjøpe fra dyrebutikk, dra inn enten tidlig eller sent, da er de sannsynligvis mer våkne. Velg en som ser litt aktiv ut, og som er interessert i å interagere med dere. Er det ingen av de dyrebutikken har inne som dere "bonder" med, er det greit å prøve ett annet sted eller vente til de har fått inn nye. :)

Hamstere er kjempekule dyr, selv om tråden nå ser ut til å gå i en veldig negativ retning. Sjekk ut "tiny hamster" videoene på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=fu7D0KKmZGM

Skrevet

Hamster er nok ikke et godt kjæledyr til noen under 10 år. 

- Du må rengjøre buret en gang i uken ca. 

- De er små og lett å miste

- De sover om dagen, så ikke så mye kos. Mye bråk om natten, de løper i hjulet hele natten

- Lever i 2-3 år, så ikke det beste å la et småbarn få et dyr, elske det og ta vare på det, også er det død før barnet rekker å bli trygg på dyret. 

- De kan lett bite - kommer an på individet. 

Har hatt 6 hamstre selv, også hatt hund, katt, fisk og kanin. 

Hva med ilder? Jeg har lyst på en ilder en dag  :laugh:

Eller hva med en chinchilla?

Hvor skrev jeg at jeg er under 10 år?

Skrevet

Her er noen ihvertfall: http://www.hamsterforening.no/?page_id=746

Du må ikke kjøpe via oppdretter, men det er sannsynligvis et bedre kjøp. Om du velger å kjøpe fra dyrebutikk, dra inn enten tidlig eller sent, da er de sannsynligvis mer våkne. Velg en som ser litt aktiv ut, og som er interessert i å interagere med dere. Er det ingen av de dyrebutikken har inne som dere "bonder" med, er det greit å prøve ett annet sted eller vente til de har fått inn nye. :)

Hamstere er kjempekule dyr, selv om tråden nå ser ut til å gå i en veldig negativ retning. Sjekk ut "tiny hamster" videoene på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=fu7D0KKmZGM

Takk for gode tips :)

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.10.2015 den 12.53):

Hvor skrev jeg at jeg er under 10 år?

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

I hovedinnlegget ditt så nevner du "småbarnsfamilie". 

Et kjæledyr er jo for hele familien. Aldri hørt om foreldre som har kjøpt seg hund, katt, hamster eller noe annet og sagt at det er deres dyr, og barna får ikke lov til å se eller røre dyrene. 

Så mitt svar er basert på den informasjonen du ga (småbarnsfamilie) og du har ikke nevnt noen alder,så da må jeg basere mitt svar på generelle råd og faktaopplysning, og ikke om hamster + 3åring.

Nei, et kjæledyr er ikke for hele familien. Dessuten har jeg skrevet det tydelig i hele tråden at det ikke er til barna. Da skjønner du vel at jeg er dritt lei av at folk kommer fortsatt og legger inn nye svar med "små barn burde ikke få hamster", når det ikke har noenting med saken å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...