Gå til innhold

Deprimert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg sliter en del på jobb og tror jeg er deprimert og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg er ei jente på 19år. Jeg har alltid slitt med dårlig selvbilde og gjør det fortsatt.Jeg jobber på McDonalds og jeg gruer meg til å dra på jobb og gråter hver gang jeg skal på jobb. Jobber ca 4 dager i uka. Jeg holder meg egentlig litt for meg selv på jobb og har ikke noe forhold til de andre som jobber der, mens de andre snakker om alt og ingen ting og er gode venner. Hver gang noen snakker til meg og spør meg om noe føler jeg at de angriper meg på en måte og jeg svarer med: mhm, ja eller bare nikker på hodet og jeg har bare lyst til å gråte. Jeg føler at de snakker om meg hele tiden, selvom de sikkert ikke gjør det men det er bare det jeg føler. Jeg er forresten på gråten hele tiden og gråter av ingen ting. Jeg har prøvd å søke andre jobber men jeg får ikke svar noen steder og det gjør alt bare enda verre og jeg føler meg enda verre enn det jeg gjorde før. Jeg føler på en måte at jeg ikke er god nok. Jeg får angst bare av å tenke på jobben min og jeg trenger resten av dagene i uka til å komme meg etter jobben da jeg blir helt utslitt etter jobb. Jeg tror også jeg har søvnproblemer da jeg ikke greier å sovne på natten og jeg ligger bare å tenker på hvordan jeg skal komme meg gjennom enda en ny dag på jobb. Jeg sover vel i snitt 4 timer hver natt. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og det blir bare verre og verre. Jeg har ikke hatt noe godt forhold til min fastlege og jeg har følt at jeg ikke tør å gå til han, derfor byttet jeg fastlege for noen dager siden. Men jeg tør ikke ringe å si at jeg trenger hjelp. Jeg begynner å gråte med en gang jeg prøver å fortelle om hvordan jeg har det og greier på en måte ikke å si hva som er galt.

Dette ble et utrolig rotete innlegg men jeg er ikke så flink til å skrive og fortelle hva jeg føler, men jeg tror jeg har fått frem det viktigste.

Hva må jeg gjøre og hva er galt med meg?

Hilsen Lisa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte forresten å fortelle at jeg ikke har glede av noe av det jeg pleide og ha og greier ikke å se for meg hvordan fremtiden min kommer til å bli på en måte..

Skrevet

Det var ikke et rotete innlegg, det var klart og tydeiig. 

Kolleganee dine snakkert nesten garantert  ikke om deg. Og hva som om de gjør det? La dem snakke. 

Mitt beste råd er å skrive dagbok for å sortere tankene. På den måten er (i hvert fall for meg) enklere å tenke rasjonelt) samt at du får ut en god del tristhet of frustrasjon. 

Skrevet

Har du noen tanker om hvorfor du har dårlig selvbilde? 

Anonymous poster hash: 3d9cd...399
  • Liker 2
Skrevet

Det var et utrolig godt tips! Det skal jeg gjøre. Takk for svar 😊

Jeg har alltid hatt det, men da jeg var yngre så slet jeg litt med vekt og ganske mye kviser i fjeset som gjorde at jeg ble utrolig usikker på meg selv. Nå har jeg kommet til en vekt der jeg burde trives men jeg tenker fortsatt at folk mener jeg er stor og blir alltid like usikker når andre snakker om vekt og det er noe jeg unngår. Når det kommer til kvisene i fjeset mitt så har de blitt til arr som syntes godt og jeg har prøvd med forskjellige kremer men ikke så mye hjelper mot det. Jeg føler da at arrene i fjeset mitt er det første en person ser og dømmer meg fordi jeg har arr i fjeset..

Skrevet

Jeg ser du har flere symptomer på depresjon her:
- Negative tanker om deg selv
- Tap av interesse

- Forstyrrelse i søvnmønster

- Tap av energi

- Redusert selvfølelse

- Tristhet

- Sosial tilbaketrekning

- Katastrofetanker

Vi har lært om depresjon på skolen. Men jeg er ingen lege, og kan derfor ikke gi deg noen diagnose. 

Men det beste du kan gjøre er å kontakte legen og prate med h*n. Kanskje kan han gi deg noe medisiner, antidepressiva eller sovetabletter, eller kanskje en sykemelding, eller henvisning til psykolog (?). Et godt tips er å skrive ut for eksempel det du har skrevet her inne, og gi det til legen din. Da kan h*n lese gjennom det, slik at du slipper å fortelle om det du synes er så vanskelig. 

Anonymous poster hash: d0279...d40
Skrevet

Tusen takk for svar! Skal virkelig ta med meg dette videre. Legetime er bestilt og venter spent på første møte.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...