Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2004 #1 Skrevet 26. september 2004 Hvilke bøker er nyttig lesing før man skaffer seg valp? Jeg tenker på bøker om oppdragelse, signaler osv. Bir takknemlig for hjelp!
Ella Skrevet 26. september 2004 #3 Skrevet 26. september 2004 Førstevalg:Turid Rugaas: " På talefot med hunden. De dempende signalene". Jørn Mazarino: "På plass" "Dont shoot the dog" (husker ikke forfatter(e), men mener at den nå er oversatt til norsk. Alle disse bøkene og flere til kan du lese mer om på www.canis.no Hilsen Ella
Imax Skrevet 28. september 2004 #4 Skrevet 28. september 2004 Din hund og din hund fortsetter. Veldig bra og lærerikt. Hold deg unna Nordestams bøker, han er så inn i konfliktperspektivet at jeg blir matt.
Gjest Gjesta Skrevet 28. september 2004 #5 Skrevet 28. september 2004 Er enig med Imax: Din hund og Din hund fortsetter. De er skrevet av Järverud. En eldre mann med veldig allsidig erfaring. Disse bøkene ble i sin tid brukt som pensum fra NKK til instruktør utdannelse. Imax nevner også Nordenstam. Uten at jeg vet for mye om hans filosofi annet enn at den er litt i "ytterkant" av hva de fleste kan se for seg, så vet jeg også at mange har vært hos Nordenstam og fått hjelp med problemhunder og det har fungert det også.
Ella Skrevet 28. september 2004 #6 Skrevet 28. september 2004 Enig med alle ang. anbefalte bøker. "Din hund" og "Din hund forstetter" er nok de bøkene jeg har fått minst nytte av. F.eks. der det står om inntrening av lydighetsøvelser (rettet mot konkurranse) synes jeg den til tider kan være litt kjedelig (for min del litt utgått på dato :-? ) (F.eks anbefales det i apport-trening å ta hunden skikkelig i øret dersom den spytter ut gjenstanden. Sånt liker ikke jeg.... Jeg synes hunden skal synes at apport skal være gøy, ikke noe dem må gjøre perfekt for å unngå straff.) Men til dens fordel har den mange bra illustrasjoner! Og mye variert info! Uansett, les alle bøker med et kritisk blikk. Finn ut hva du synes passer best for deg og din hund Hilsen Ella
Ella Skrevet 28. september 2004 #7 Skrevet 28. september 2004 Ja, og så er det en bok som heter "Hundens beste venn. læring og samspill...med det gode. Den var liksom både koselig og lærerik Hilsen Ella
Gjest gjesta Skrevet 28. september 2004 #8 Skrevet 28. september 2004 Blir litt nysgjerrig her, Ella. Hvilken klasse stiller du i?
Gjest Trådstarter Skrevet 28. september 2004 #9 Skrevet 28. september 2004 Takk for svar alle sammen! Har akkurat bestillt boken Fra valp til voksen hund. Så veldig interessant ut! :-)
Gjest Ninakanin Skrevet 28. september 2004 #10 Skrevet 28. september 2004 "på talefot med hunden-de dempende signalene" bør du også få med deg Så slipper du mye unødvendig kjefting på hunden (og dermed en vond spiral). og "på plass!" er en veldig bra bok, den fokuserer også på det å være snill Det er viktig å være kritisk til de forskjellige måtene å nærme seg hundehold på, noen kan være veldig bastante i hva som er riktig måte å oppdra en hund. Men jeg synes det ligger mye i det jeg leste et sted, at man bør se på oppdragelsen av hunden som et familie/foreldre-forhold, ikke diktatur. Lykke til med valpen!! Vet du hva hund du skal ha?
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2004 #11 Skrevet 28. september 2004 Jeg synes at Din hund, og Din hund fortsetter, er utgått på dato. Der står det om gammeldagse metoder som går på å påføre hunden smerte for å få den til å gjøre som man vil. Helt unødvendig. Ikke bra bøker. På plass, Jørn Mazarino :er enkel og grei. På talefot med hunden, Rugaas: må leses. Fra valp ttil voksen hund, av svensk forfatter er bra. Hundens beste venn, Fjellanger med fler: Den er bra! Jeg har også likt Anders hallgrens bøker, selv om de kan være noe gammeldagse iallefall de eldste utgavene. (Han var vel blant de første som begynte å trene hunder med snille metoder, da alle andre røsket og kløp og la i bakken). Den norske hundeboka, er super når det gjelder grundige raseomtaler ! Men denne går desverre ikke å få kjøpt lenger. Lån på biblioteket. Her står også andre viktige ting om hundehold.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå