Gå til innhold

Dr. Who - hvorfor er det bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke en tråd startet for å trolle eller provosere, men ment som et oppriktig spørsmål.

 

Jeg forstår nemlig ikke hvorfor Dr. Who er så stort og hvorfor det har så stor fanbase. Jeg forstår godt det med å være geek og fan, jeg er det selv på andre ting. Men dette forstår jeg ikke.

 

Jeg så for mange år siden en epiosde med doktor nr.... tre, tror jeg? Krølltopp. Det jeg husker best fra den episoden er de elendige effektene, lite troverdig historie og overdrevent skuespill. Noe jeg antok hadde med tiden det ble spilt inn på å gjøre. 

 

Så jeg så noen episoder av nyere dato, med Mark Smith som doktor. Han er kul han, men for å være ærlig er det noe av det dårligste jeg har sett på tv i nyere tid. Fordi det var akkurat det samme - dårlig produksjon, overdrevent skuespill, overfladiske historier, elendige effekter... 

 

Det virker for meg som om det er bevisst? En slags homage til lett søndagsunderholdning fra 60- og 70-tallet? Hvordan kan det være så populært?

 

(Men èn ting skal serien ha: Den har den kuleste intromusikken jeg vet om!)



Anonymous poster hash: 3a9e7...ff5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så tre hele sesonger og satt hele tiden og kunne ikke forstå hvordan folk kunne like det her. Dårlig skuespill og mange, mange plotproblemer. 

 

Men så, så jeg resten og nå elsker jeg det! Jeg tror det har noe med sammenhengen bare. Sesongene med Matt Smith var veldig bra, samt han nye doktoren. Det var bare et eller annet som klikka, og så klarte jeg å se rytmen i det. 

 

Men ja, jeg kan faktisk forstå at folk ikke liker det, siden jeg først ikke gjorde det. Men se i det minste alt først!



Anonymous poster hash: b5104...cbf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever meg godt inn i doktoren og hans væremåte og elsker hans karakterer. Jeg synes historien fenger rett og slett. Digger de fleste "bad guys"ene og synes det er gøy med litt historie selv om det er lite realistisk :fnise:

Det er også mye spenning i serien.

Jeg tror serien er litt slik at enten så liker du den eller så liker du den absolutt ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Balian de Ibelin

 

Jeg så tre hele sesonger og satt hele tiden og kunne ikke forstå hvordan folk kunne like det her. Dårlig skuespill og mange, mange plotproblemer. 

 

Anonymous poster hash: b5104...cbf

 

 

Du kødder vel ?

 

Hvorfor i huleste vil du kaste bort tiden på og se 3 sesonger av en serie du ikke liker. 

 

Og du er kanskje ikke klar over dette. Men folk liker forskjellige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kødder vel ?

 

Hvorfor i huleste vil du kaste bort tiden på og se 3 sesonger av en serie du ikke liker. 

 

Og du er kanskje ikke klar over dette. Men folk liker forskjellige ting.

 

Fordi bestevenninna mi elsker det, og så alle sesongene av en serie jeg elsker. 

 

Og hva mener du med det? Jeg vet at alle liker forskjellige ting, nederst skrev jeg også "jeg kan faktisk forstå at folk ikke liker det". Så jeg er åpenbart klar over det ;) 

Anonymous poster hash: b5104...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

 

Takk for svar!

 

Så det er en av de tingene hvor man enten bare "tar det" eller ikke tar det? Matt Smith, ja, ikke Mark Smith. Jeg forstår det sånn at de ulike doktorene har litt ulik stil? Jeg liker jo Matt Smith, han er søt, morsom og kul. Men jeg klarer ikke å ta det alvorlig. Men kanskje man ikke er ment å ta det alvorlig?

 

Det er jo "Moftiss" som står bak, de samme som har skrevet BBC Sherlock. Den serien digger jeg, så jeg vet jo at de kan lage kvalitet. Det var egentlig derfor jeg begynte å se Dr. Who - siden det var Moftiss, så måtte det være kvalitet, tenkte jeg. Og endte opp med at jeg bare ikke forstår det. Jeg kan se verdien i det som enkel "søndagsunderholdning", men jeg forstår ikke at det har en stor fandom.



Anonymous poster hash: 3a9e7...ff5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

TS her.

 

Takk for svar!

 

Så det er en av de tingene hvor man enten bare "tar det" eller ikke tar det? Matt Smith, ja, ikke Mark Smith. Jeg forstår det sånn at de ulike doktorene har litt ulik stil? Jeg liker jo Matt Smith, han er søt, morsom og kul. Men jeg klarer ikke å ta det alvorlig. Men kanskje man ikke er ment å ta det alvorlig?

 

Det er jo "Moftiss" som står bak, de samme som har skrevet BBC Sherlock. Den serien digger jeg, så jeg vet jo at de kan lage kvalitet. Det var egentlig derfor jeg begynte å se Dr. Who - siden det var Moftiss, så måtte det være kvalitet, tenkte jeg. Og endte opp med at jeg bare ikke forstår det. Jeg kan se verdien i det som enkel "søndagsunderholdning", men jeg forstår ikke at det har en stor fandom.

Anonymous poster hash: 3a9e7...ff5

 

 

Er vel bare sånn at du ikke liker det, er helt greit det :) 

 

Men skjønner at det er frustrerende å ikke skjønne hvorfor SÅ mange liker noe du ikke liker :P Har det på samme måten med "Breaking Bad"! 

Anonymous poster hash: b5104...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

 

Joda, jeg kan forstå ting jeg ikke nødvendigvis liker så godt selv. Er f.eks ikke spesielt interessert i Star Wars eller Star Trek, men har null problem med å forstå at de har store fandoms. 

 

Men Dr. Who virker for meg... rett og slett dårlig. Men jeg vet jo at det er dyktige folk som står bak, og at det som er gjort, er gjort bevisst. Så jeg forstår det ikke. 



Anonymous poster hash: 3a9e7...ff5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke fått sett så mye av den nye serien enda, men er stor fan av den klassiske serien.  Det er noe med konseptet som fenger.  Det kan vise hva som helst hvor som helst, og er ikke bundet av noen rammer..  Det blir selvfølgelig en del dårlig med et slikt premiss, men også veldig mye bra.  Serieskaperne har fått slå seg helt løs og komme opp med ganske med rart.  De dårlige effektene fra 70-tallet er jo en del av sjarmen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn på denne serien er at den først og fremst er et britisk fenomen. Slik som vi har hatt og fremdeles har "sær-norske" tv-serier eller realityserier for den saks skyld, som kun normenn ser sjarmen i og forstår. 

 

Den appelerer dessuten til hele familien. Hver gang en ny episode, en julespesial eller en ny sesong startet, har britiske familier sittet klistret til skjermen. Denne serien har vært samtaleemne i mange familier, og har alltid skapt mye diskusjon, kritikk og entusiasme

Det at den har dårlige effekter, skikkelig urealistiske historier og tildels dårlig skuespill, er bare en del av greia. Dette er noe av det som gjør dette morsomt og sjarmerende.

 

Så har du selve sjangeren da. Sci-fi serier er liksom en egen greie, og denne serien har den unike muligheten at den kan fornye seg med nye (kjente og kjære) skuespillere fra sesong til sesong. Den er både uavhengig av en spesiell tidsepoke, men ka forandres slik at den aldri blir kjedelig.

 

Karakterene er dessuten veldig jordnære og folkelige, til tross for at historiene og bakteppe er skikkelig magisk, surrealistisk og "far-off" til tider.

 

Nå er ikke jeg en stor fan av serien, men jeg kan så absolutt skjønne at den har ivrige og dedikerte fans. Morsomt at den har tatt skikkelig av i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å rappe et sitat: Hvis du ikke skjønner det uten en forklaring, så kommer du ikke til å skjønne det med en forklaring, heller.

Enten er Dr Who greia di, eller så er det det ikke.

Å like Dr Who er som å elske med en vakker kvinne. Hvis du er homo, så gjør det ikke noe særlig inntrykk på deg.

(Den siste der gjør jeg krav på som min egen!)

Endret av Mann 42
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doctor Who er en fantastisk serie, en av de beste! Klart, liker du ikke sci-fi sjangeren er det ikke så mye å gjøre med. Da blir det korrekte spørsmålet: Sci-fi- hvorfor er det bra?



Anonymous poster hash: 7b364...0e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok sjarmen ja. Og som med alt annet liker noen den type sjarm, mens andre foretrekker andre typer sjarm.



Anonymous poster hash: 3e018...56c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det er bra.

 

Og da har vi fått en endelig bekreftelse på serien ikke er bra.

 

 

Er vel bare sånn at du ikke liker det, er helt greit det :)

 

Men skjønner at det er frustrerende å ikke skjønne hvorfor SÅ mange liker noe du ikke liker :P Har det på samme måten med "Breaking Bad"! 

Anonymous poster hash: b5104...cbf

 

 

Selvom jeg heller ikke er noe fan av breaking bad så kan jeg annerkjenne at serien holder en veldig høy kvalitet, det samme kan ikke sies om Doctor Who. Jeg har ikke sett de siste sesongene, så kanskje dette har endret seg, men det jeg har sett var latterlig dårlig.

 

 

Doctor Who er en fantastisk serie, en av de beste! Klart, liker du ikke sci-fi sjangeren er det ikke så mye å gjøre med. Da blir det korrekte spørsmålet: Sci-fi- hvorfor er det bra?

Anonymous poster hash: 7b364...0e3

 

 

Jeg elsker Sci-fi mer enn noen annen sjanger, men jeg kan ikke fordra Dr.Who. Flere jeg kjenner er også veldig glad i Sci-Fi, men synes Dr.Who er elendige greier.  Det eneste bra med serien er intromusikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En av de tingene jeg ELSKER med Dr Who, er at den er så til de GRADER lavbudsjett.

De forskjellige inkarnasjonene av Tardis er smekkfulle av gjenkjennelige dingser som kunne stammet fra en garasje eller et kjøkken, og alle effekter er praktiske.

Serien er 100% historiedrevet, og det er ganske kult. Syns jeg, da.

Sci-fi sjangeren har ellers lett for å drukne i effekter, og neglisjere historien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg enig med MinnisMus. Jeg liker sci-fi veldig godt. Det er få ting som kan gi et så kritisk og satirisk blikk på samfunnet som god sci-fi kan gjøre. Jeg synes ikke Dr. Who kan sies å være god sci-fi.



Anonymous poster hash: 3a9e7...ff5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Balian de Ibelin

Og da har vi fått en endelig bekreftelse på serien ikke er bra.

 

 

I love it when people dislike me. It gives me a warm an fussy feeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sci-fi, men forstår ikke Dr.Who helt. Jeg har gitt det flere forsøk. Synes innholdet og historien(e) kan være spennende. Men det er noe med skuespillet, sjargongen, jeg vet ikke.

 

Det blir for overspilt, tullete, useriøst, vulgært og teatralsk for min del. Litt slik Karl & Co blir innen komiseriesjangeren.

 

Men mange liker jo dette, og klarer kanskje å ikke henge seg sånn opp i skuespillet, eller nettopp sette pris på skuespillet og morsomhetene...

 

Dr. Who skal vel kanskje være en familieserie, og er myntet litt på barn?

 



Anonymous poster hash: 51df0...ccd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...